Sommige switches geven bij proximus TV blokjes in het beeld als er PLC gebruikt wordt, terwijl als je een directe kabel gebruikt tussen je PLC en je proximus decoder, er geen blokjes zijn.
Proximus heeft dan twee oplossingen:
- een wifi bridge, met een hele berg extra ongezonde straling als gevolg
- zonder switch werken, maar dan heeft je playstation, xbox, bluray speler, mediaspeler en smarttv ook geen wired netwerk, en moet je alweer het met extra wifi straling doen (en zoek dan zelf maar uit waarom je switch blokjes geeft, en zonder niet .....)
Na wat zoeken heb ik de oorzaak gevonden die bij twee familieleden blokjes gaf. Het gaat concreet om de 8 ports TP-link switchen die zowel met AV500 als de duurdere AV1200 adapters blokjes geven, als je de standaard voeding gebruikt van TP-link, terwijl als je surft naar een speedtest, er geen issues zijn.
Hoe kan dit?
Dit is eenvoudig uit te leggen. Bij een proximus stream gebruikt men multicast. Dit wil zeggen dat elk binnenkomend IPTV pakketje over alle andere poorten wordt gebroadcast. En daar zit nu net het probleem. Telkens de switch een packet via een poort moet sturen, trekt hij load uit de 9V adapter. TP-Link is dan wel zeer eco en power efficient, omdat hun switches stroom proberen te besparen met idle poorten.
En daar wringt het schoentje: met de standaard 9V TP-link adapter, geeft dit zoveel piek troep, dat er bitjes omvallen, terwijl dit bij unicast zoals een speedtest niet opvalt, omdat er hier slechts sprake is van packet in = packet out. Multicast op ethernet heeft dus last van een amplify attack, maar dan op gebied van stroomverbruik.
Dit is hetzelfde probleem bij klasse-d versterkers: deze verbruiken zeer weinig idle, maar trekken enorme piek loads uit het net. En deze piek loads vinden PLC's niet zo fijn.
De oplossing
Ik had nog een lineaire 9V adapter van ongeveer 1 ampere liggen van een oude alcatel adsl modem. Mijn modem die ik nog van alcatel heb gekregen

Je moet dus een adapter hebben die:
- onder piekload van multicast, die eigenlijk broadcast is op layer 2, geen troep op het net zet, en geen bitjes laat vallen
Alternatieven
In de audio wereld zijn er genoeg "schone" schakelende en lineaire voedingen. De meeste unmanaged switches werken op 5V of 9V. Je moet dus gewoon een betere voeding vinden voor je switch als je blokjes in het beeld hebt met switch, en zonder switch geen blokjes in het beeld.
Zo maakt iFI mooie 5V en 9V adapters voor ongeveer 50 euro, deze hebben een zeer lage ripple en vervuilen het stroomnet niet.
Zelf heb ik ook de Trends PW10 voeding en diverse Sbooster voedingen ingezet, maar deze kosten enkele honderden euros.
Met een beetje electronica kennis maak je zelf een schone voeding: zekering, kleine transfo, buffer en regulator, kastje errond en klaar. Probleem is wel CE keuring en geen verhaal bij brand. Maar voor wat de ifi maar kost kan ik daar zelfs geen tijd en moeite in steken.
What's next
Om uit te sluiten of de piekload de uitgaande multicast packets op de switch om zeep helpt, of net extra troep terug op de 230V zet (wat niet het geval is met een lineaire voeding) waardoor nieuwere packets op het PLC netwerk gestoord worden ga ik weldra eens de vuile adapter achter een duur netfilter hangen, wat een soort firewall is, en de RF troep met een factor 1000 verminderd.
Dit wordt nog een boeiend experiment.