Morgen proximus install bij familie

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer
Provider

Iemand in de familie is verhuisd naar een appartement in Gent, we hebben daar zelfs direct zicht op de node van wireless belgium ;)
Maar we gaan voorlopig geen ubnt op het balkon zetten, regeltjes appartement zijn nogal streng en gaten bijboren zien ze niet zitten ....

De main uplink is voorlopig proximus.

Setup:

- proximus komt binnen in de meterkast (maar daar zijn nog geen extra stopcontacten voorzien) en in één slaapkamer die de speelkamer van de kleinkinderen wordt
- in speelkamer is een simpel ikea meubel met een oude 37 inch LCD, dvd speler en vaste pc voor surfen
- in speelkamer zal proximus binnenkomen en op dit meubel willen we ook bbox erbij, die dan de andere kamers ziet via devolo's, en de lokale pc is direct op bbox aangesloten
- ik heb er tijdelijk een Linksys WRT54GL DD-WRT router aan een devolo in de speelkamer hangen om te kijken of DHCP mooi wordt doorgegeven via powerlan, en ja dat werkt. Of TV stabiel gaat werken valt te bezien, maar dit appartement heeft wel aarding en vernieuwde electriciteit met moderne stopcontacten, geen ongekeurde rommel zoals bij het ander familielid waar we heel wat powerlan miserie hebben gehad tot blokjes in het beeld en uitvallen vanaf 17u
- alles wordt wired zonder 24/7 wifi, wifi gaan we on demand aan zetten
- we willen één flat lan, dus zowel internet als proximus decoder over zelfde lan
- electriciteit is geaard en recent gekeurd, en we hebben momenteel drie AV1200 plc's van Devolo, die mekaar zien

- dan is er nog een bureau met een i3 Windoze 7 NUCje met simpel 1920x1080 scherm in een aparte kamer, waar ook een devolo in het stopcontact zit

- dan is er in de living nog een devolo die aan een 8 ports gigabit tp-link switch hangt, met ethernet naar zowel een HDI dune media speler, een 4k panasonic smarttv en dan uiteraard een kabel die al klaarligt voor proximus, hij zal morgen niet veel werk hebben ;)

Ik zit dan nog met volgende vragen:

- hoe weten we welk lijnprofiel we gaan krijgen daar? ik kan het uiteraard aan de technieker vragen, maar hoe weten we nadien of dit lijn profiel verandert of stabiel blijft? ik kan een speedstest doen, maar zijn er manieren om dat eenvoudig uit te lezen uit je bbox?

- ik vermoed dat proximus de wifi op de bbox volledig uit kan zetten?

- hoe noemt dit technisch bij proximus als zowel internet als decoder in één flat lan zitten?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

ub4b schreef:proximus komt binnen in de meterkast (maar daar zijn nog geen extra stopcontacten voorzien) en in één slaapkamer die de speelkamer van de kleinkinderen wordt
Proximus kan nooit "binnenkomen" op 2 plaatsen. Ik veronderstel dat de intro deze van de meterkast zal zijn, en vandaar doorverbonden wordt naar de speelkamer.
Normaal zal de technieker de modem (b-box3) niet willen plaatsen in de speelkamer, maar daar waar de kabel binnenkomt.
Tenzij hij het eerste stopcontact mag supprimeren, en daar een degelijke doorverbinding (scotch locks) mag/kan maken.
ub4b schreef:Ik zit dan nog met volgende vragen:

- hoe weten we welk lijnprofiel we gaan krijgen daar? ik kan het uiteraard aan de technieker vragen, maar hoe weten we nadien of dit lijn profiel verandert of stabiel blijft? ik kan een speedstest doen, maar zijn er manieren om dat eenvoudig uit te lezen uit je bbox?
- ik vermoed dat proximus de wifi op de bbox volledig uit kan zetten?
- hoe noemt dit technisch bij proximus als zowel internet als decoder in één flat lan zitten?
- de te verwachten snelheid voor dit adres kan je terugvinden via de "internet speed test", via het adres of vaste lijn nummer.
- uitlezen uit de b-box gaat alleen als je een Sagem hebt (b-box3/S), niet met een Technicolor (b-box3/T). Vraag dus een Sagem als de technieker die mee heeft.
- de wifi op de b-box3 kan je zelf uitzetten door in te loggen op de modem. Bij een factory reset van de b-box zal WiFi terug aan zijn. Gezien jij de eerste-line helpdesk bent van de familie kan je best ook de remote management activeren (en eventueel dyndns), zodat je dat remote kan aan/uit zetten
- internet en decoder in één lan = fully routed, maar dat is de default mode van de b-box3

Success, en hopelijk lukt jouw devolo set-up!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het probleem van de meterkast is dat daar geen extra stopcontact is voorzien voor een bbox, en geen ventilatie want is een gesloten houten deur die duidelijk niet voorzien is om daar appartuur in te steken die warm gaat lopen. Interieur appartement is binnen volledig opnieuw gedesigned door hetzelfde team van upkot, dus mijn familie wil het graag zo minimalistisch houden. Gezien mijn familielid nogal kicked op design en strakke moderne ontwerpen zal het morgen vermoedelijk nog een leuke discussie worden met de technieker ;) Zo was de kleur van de luidspreker die moest matchen met de strakke deur bvb het discussiepunt.

één van de zaken waarmee ik mij dan heb geamuseerd is het maken van hippe custom luidsprekervoeten die niemand in het audiowereldje dus heeft, matchend bij de rest van het appartement.

Het is niet dit appartement, maar om een idee te geven wat upkot o.a. designed:

Afbeelding

't zit er wel op minder dan 500m van, en gebouw is ondertussen beschermd door Gent. Morgen belooft nog een spannnende dag te gaan worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ub4b schreef:Het probleem van de meterkast is dat daar geen extra stopcontact is voorzien voor een bbox, en geen ventilatie want is een gesloten houten deur die duidelijk niet voorzien is om daar appartuur in te steken die warm gaat lopen.
De meterkast lijkt mij toch de gemakkelijkste plaats in huis om er een paar stopcontacten bij te plaatsen ...
De extra warmte die een B-box en een powerplug produceren zal niet van die aard zijn dat de temperatuur in de meterkast gaat stijgen?

Ook voor de powerplugs de ideale plaats lijkt mij:
  • - een powerplug naast de zekeringskast zorgt voor de korst mogelijke afstand naar de andere powerplugs in huis.
    - je kan zelfs kiezen op welk circuit je het stopcontact plaats, zodat je de beste match krijgt met de andere stopcontacten in huis.
En qua design: 2 toestellen verborgen in een meterkast is toch ideaal? Of die b-box nu wit, of zwart, of roze is ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Proximus installatie was geen makkelijke bevalling. Ze hadden initieel 08u -> 10u doorgegeven, toen we belden waar hij om 10u bleef, was het plots 8u tot 12u30. Om 13u nog niemand, dan maar uit armoede snel iets gaan eten, en een uur later was hij uiteindelijk daar. Vorige installatie was stevig uitgelopen maar op tijd iets laten weten kennen ze daar blijkbaar niet.

De BBOX zit nu naast de meterkast in de living, twee gaatjes geboord eentje voor bbox kabel en eentje voor analoge telefoon, gelukkig bbox in verloren hoekje. So far so good.

De oude 37 inch LCD bedoeld voor de kleinkinderen was op bepaald moment oververhit geraakt door direct zonlicht, en een verticale strook van ongeveer 20% had plots geen pixels meer die oplichten, wat bizar. In appartement hebben ze nog geen zonwering gezien nog maar net verhuisd, dat was even schrikken. Laten afkoelen en nadien start de boel weer op.

De verrassing van de dag

De powerline aan de TV werkt even, en geeft nadien blokjes. Setup:

powerline -> 8 ports tp-link gigabit switch -> hdi dune, smart tv en iptv proximus box

Technieker zegt: we hebben vaak problemen als mensen een switch aan een devolo hangen. Ik vind dat niet logisch, maar soit.

De TV hangt aan de NAD versterker via de koptelefoon uitgang op de backplate, en ik hoor in de speakers redelijk wat ruis, die normaal niet in de NAD zit. Het klinkt als PWM ruis zoals een ground loop issue icm een schakelende voeding.

Powerline direct op IPTV box en geen blokjes meer.
Maar als we surfen overheen de switch, werkt alles, en speedtest geeft meer dan genoeg snelheid voor hun HDTV stream die slechts een fractie van de speedtest is. We zouden hier 70 mbit kunnen halen volgens de technieker, maar toen ik de snelheid meete zat dat op een 25 mbit installer profiel.

Dus om één of andere reden vallen er bitjes om als er een switch tussen zit, en er is volgens de technieker geen foutcorrectie op hun streams. In principe zit er wel foutcorrectie in het dsl protocol, maar alles tussen de bbox en de iptv box kan dus in principe omvallen.

En dat verbaast mij als voormalig netwerk ingenieur, dat een switch ervoor kan zorgen dat de devolo niet meer naar behoren werkt.

Wat ik vermoed is dat de voeding van de switch, zo'n goedkoop SMPS geval, troep op het net zet waardoor er bitjes omvallen.
Als je surft merk je dit niet gezien http tcp is, en er retransmissie is. Enkel bij een DNS query zou er dan een vertraging kunnen zijn als er geen antwoord op een request komt omdat er iets omgevallen is.

Ik ga vanavond nog eens langs met een andere tp-link, en andere 9V adapters, heb er nog lineaire zowel budget van een oude alcatel modem als audio grade high-end die geen troep op het net zetten. Ik ken de designer die onze high-end voeding maakt en hij denkt ook aan een ground loop issue.

De gebruikte adapters zijn Devolo AV1200 (drie van die krengen kosten meer dan 200 euro), maar met deze switch ertussen heb ik bij mijn tante ook problemen gehad met goedkopere tp-link AV500 adapters, na x aantal tijd ook blokjes, en vermoedelijk zit de switch er voor iets tussen gezien dat de gemeenschappelijke factor is.

Maar als netwerk engineer vind ik dat straffe kost.
Bijlagen
av1200set.jpg
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

ub4b schreef: Technieker zegt: we hebben vaak problemen als mensen een switch aan een devolo hangen. Ik vind dat niet logisch, maar soit.
....
Powerline direct op IPTV box en geen blokjes meer.
Maar als we surfen overheen de switch, werkt alles, en speedtest geeft meer dan genoeg snelheid voor hun HDTV stream die slechts een fractie van de speedtest is.
...
Dus om één of andere reden vallen er bitjes om als er een switch tussen zit, en er is volgens de technieker geen foutcorrectie op hun streams. In principe zit er wel foutcorrectie in het dsl protocol, maar alles tussen de bbox en de iptv box kan dus in principe omvallen.
=> foutcorrectie kan niet op een iptv livestream (je zou ineens niet meer live aan het kijken zijn dan, al kan je in theorie meer bufferen en controle doen)
=> er is denk ik geen QOS op de powerline en switch dus is dat mogelijks het probleem... als je een high-end toestel (powerline en switch) ertussenzet met QOS dat weet dat de tv stream belangrijker is dan zal dat ook wel geen blokjes geven

wat je ook moet onthouden is dat een powerline zowiezo al een signaal moet omzetten naar een elektrisch signaal en je dus al meer geneigd zal zijn verlies te hebben (koop je maar eens 3 slechte kwaliteit led-lampjes ... alle 3 aan, tv signaal weg).
probeer je er dan nog 2 types signaal door te krijgen naar 3 of 4 toestellen... sja, dat is dan vragen om problemen.

ik heb letterlijk nooit problemen gehad met devolo's, maar van zodra ik de kans had heb ik overal -inclusief naar de tv's- utp getrokken,
simpelweg omdat dat logischer is (op het einde van de rit blijft powerline maar een oplapmiddel voor zij die geen utp kunnen krijgen naar de tv)

btw: ik moet het kwijt... maar wat een lelijk gebouw op die foto :p (maargoed, ik zal wel geen smaak hebben zeker? het gerechtsgebouw van hasselt vind ik ook maar een gedrocht, net zoals het gemeentehuis van zolder en een van de nieuwe(re) gebouwen in beringen.)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

ub4b schreef:De BBOX zit nu naast de meterkast in de living, twee gaatjes geboord eentje voor bbox kabel en eentje voor analoge telefoon, gelukkig bbox in verloren hoekje. So far so good.
Ik begrijp de opstelling niet zo goed.
Die powerlines waren toch nodig in het geval de b-box in de speelkamer zou komen, om de switch aan TV te voorzien van internet, en nog een aparte Windows PC (begreep ik).
Maar nu staat de b-box in de living, waarom is er dan geen ethernet verbinding mogelijk tussen de b-box en de switch of de tv-decoder?

Of staan beide in de living, maar op een andere plaats?
In dit geval zou ik de Proximus WiFi bridge aanraden, die werkt perfect met een switch, en de 5GHz bridge zal een snelle verbinding zijn gezien b-box en bridge in hetzelfde lokaal ...

Ik weet hoe jij denkt over WiFi, maar dat hoeft niet noodzakelijk voor de de ganse familie het geval te zijn??
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer
Provider

@ub4b er zijn enkele unmanaged switches die soms heel gek doen met multicast, soms kan een ander merk / type helpen, er zijn ook powerlines die meerdere uitgangen hebben ( bult in switch ) van devolo. Het verbaasd me trouwens de Powerlines, op dit moment doet men vooral in appartementen terug meer Wifi Bridges die met 4 stream eigenlijk goed werken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In inkom zit de meterkast, en daar zit de hoofdaansluiting van proximus.

Vandaar hebben we twee gaten geboord zodat de bbox in de living kan staan tegen de muur, en daar gaat zijn LAN over naar een AV1200 PLC.
Wifi op bbox staat uit. Het 2e gat is voor de analoge telefoonaansluiting, en is zo geboord dat de kabel in het aftakdoosje van proximus uitkomt, dus je ziet maar 1 gat in de muur.

Aan de TV zit de 2e PLC, die hangt nu opnieuw aan de 8 ports TPĹink switch, maar dan met een lineaire 9V adapter ipv het standaard rommel SMPS tpĺink ding en blokjes zijn nu plots weer weg.

In de bureau zit ook een PLC, en daar staat een WR841ND die enkel wifi doet met een beacon interval van 1000ms zodat er geen neuro effecten optreden door de typische wifi die 10 keer per seconde hun SSID broadcasten. Hier hangt een i3 NUC wired aan.

In de kinderkamer hebben we een pc waar de kleinkinderen geen admin account op hebben, en om alle mogelijke risicos te beperken, hangt deze achter een dd-wrt op een wrt54gl, die draadloos verbinding maakt met de WR841ND, en op de 4 lan poorten van de wrt54gl een 192.168.2.x range uitdeelt, en vanaf deze range zal nog een firewall rule komen op de dd-wrt zodat de vaste wired pc die aan de WR841ND hangt niet bereikbaar is vanaf de kinderpc. We willen het zekere voor het onzekere nemen.

De kindersetup zal met een master switch aan-uit gaan, dus ook de wifi client op de wrt54gl gaat dan mee uit.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

Ik heb dat ook, dataverlies wanneer er iets tussen zit. Scarlet. Als ik een directe netwerkkabel heb van de modem naar de V.4 decoder werkt het perfect. Sluit ik die kabel aan niet rechtstreeks aan het modem maar via een switch dan is er af en toe hinderlijk verlies van data. Het beeld blijft af en toe even steken en gaat dan verder met een stukje dat weggevallen is.

Dat was via een D-link switch die 5 euro koste en die Telenet verdeelde. Mijn huidige opstelling is rechtstreeks op het modem naar een goedkope heel oude TP-link router die als switch werkt en zo naar de decoder. Dat is om een extra krachtig wifi-punt te hebben. Ook zo verlies ik soms wat brokjes tv. Ik weet nog niet of ik het zo ga laten. Goede wifi versus goede tv.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In de hifi sector wordt er dik op doorgehamerd: correcte fase. In de linkerspeaker zat een enorme pwm achtige noise wat op luidere volumes opviel tijdens stille passages. Dus alles van smps adapters uitgetrokken behalve tv, en noise bleef. Dus dan de fase van de TV omgedraaid in het stekkerblok, en noise dus volledig weg.

In de hifi sector meten we vaak de spanning tussen de chassis en de aardepin op het stekkerblok, dat hadden we met deze tv ook mogen doen.

4k youtube demos op de Panasonic TX-50DX700 zien er wel gelikt uit, en geen probleem om dat over de AV1200 PLC te trekken.
Nu naar een gopro demo van tomorrowland aan het kijkenm de beginscene met een drone die over het centraal station van Antwerpen vliegt is eyecandy

Als we dan terug gaan naar 720p die uit de proximus decoder komt, dan besef je dat dit er net iets beter uitziet dan DVD, maar op geen enkele manier te vegrelijken met 4k. Ondertussen meerdere 4k filmpjes via youtube op de panasonic firefox tv bekeken, en geen enkele hapering.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 31 okt 2016, 22:10, in totaal 3 gewijzigd.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider

De bbox3 geeft ook problemen met sommige access points . Waar er bij Telenet geen enkel mee was.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer
Provider

Heeft je Powerline 2 ethernet-aansluitingen? Dan kan je de decoder rechtstreeks op de powerline aansluiten, en op de andere aansluiting de switch.
Ik heb eigenlijk dezelfde setup (alleen een Fritzbox ipv een switch) en heb geen last van blokjes ofzo.
De Fritzbox krijgt wel 1 of 2 keer per dag een nieuwe internetconnectie, maar raar genoeg merk je dat niet als je bv Netflix aan het kijken bent.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”