We moeten de feiten accepteren zoals ze zijn: grote FTTH uitrol zal er in België niet snel komen

Kan nog gerust 10 jaar duren tegen dat de grote steden gedekt zijn... Hoe ga je je buren of je gemeente overtuigen om glasvezel te nemen, als Telenet 200mbps aanbiedt (
ze kennen ook meestal de Nederlandse/Franse/... prijzen niet en vinden Telenet misschien niet per sé duur)?
Dat er een verschil tussen up- en downloadsnelheid is, is redelijk moeilijk uit te leggen aan een leek (ook het voordeel van een volledige dedicated lijn bijvoorbeeld, vs de HFC/gedeelde lijn van Telenet, het latency-voordeel van FTTH)...
Ik zie maar één mogelijke oplossing eigenlijk in onze situatie: geef Proximus de garantie dat ze gedurende minstens 10 jaar géén concurrenten hoeven toe te laten, maar zet dan ook een maximumprijs zodat de prijzen acceptabel blijven. Een andere mogelijkheid is dat de overheid bv zegt, we komen een prijs overeen voor een pakket van 100/100 en die mag de komende 10j niet met meer dan een bepaald percentage stijgen.
Feit is, Proximus is absoluut bezig met glasvezel, in nieuwe verkavelingen (maar zelfs niet per sé ALLE nieuwe verkavelingen denk ik?) maar het tempo is vééél te traag. Dat er over de grens in Frankrijk (Rijsel tegen eind 2016 bv. zo goed als volledig glasvezel) of in Nederland meer glasvezel ligt is voor Proximus geen probleem, het is geen concurrrentie.
Maar Telenet? Binnen de VIJF jaar gaat de snelheid daar naar 1000mbps. Het zal natuurlijk niet goedkoop zijn, maar binnenkort is Proximus 10 keer trager dan Telenet, of erger... En Orange zal tegen dan dus dezelfde snelheden als Telenet kunnen/mogen aanbieden.
Wie denkt dat ik te positief ben over de tijdspanne: in Frankrijk wordt al een abonnement met
1Gbps down/60 Mbps up aangeboden via DOCSIS (Numericable), volgens wat ik gelezen heb is het zelfs versie DOCSIS 3.0 met héél veel downstreamkanalen. Waarom zo snel? Harde concurrentie van FTTH, maar het kan dus al prima... Ook in Nederland heb je bij Zeelandnet en Ziggo 400mbps of meer als maximum abonnement. Mijn vraag is dan gewoon: Hoe gaat PRX nog klanten kunnen overtuigen? Ik zie NU al amper Proximus FONs in mijn buurt, het zit vol van de Telenet Homespots, en het aantal Mobistar-xxx wifi's stijgt ook behoorlijk snel! Ik begrijp PRX natuurlijk wel, als ze hun FTTH volledig uitrollen en daarna direct verlies doen door concurrentie op dezelfde lijn toe te laten...

Maar ze werken zich serieus in de problemen door niet te investeren...
Oh, en een 1GBPS kabellijn in Frankrijk - indien beschikbaar natuurlijk - kost slechts 29,99 euro het eerste jaar, en da's een triple play