cadsite schreef:AndRo555 schreef:Overigens is gratis openbaar vervoer misschien een oplossing? Of veel goedkopere stand alone tickets? Want een treinkaartje voor een volwassene ergens kost (enorm) veel meer dan een bedrijfswagen. En zelfs al rij je met een privé wagen dan ben je vanaf 2 volwassenen al vaak goedkoper uit.
Een pijnlijk punt inderdaad!
Openbaar vervoer is hier zodanig duur dat het gewoon belachelijk is. De trein van Kortrijk naar Brussel nemen is duurder dan een vliegtuig naar Berlijn.
Hoe doe je dat je moet toch eerst naar Brussel om het vliegtuig te nemen
Even proberen een aantal zaken te beantwoorden, dit moet je dus nu onthouden om alles in 1 antwoord te zetten.
Poolwagens: is geen fraude indien je dit niet gebruikt voor werk-woon-werkverkeer. Dus hem meenemen naar huis om daarna naar de klant te rijden is OK. Zelfs een periode elke dag van thuis naar de klant rijden en terug naar huis is perfect legaal.Doe je dit met je privéwagen dan moet de werkgever je hiervoor vergoeden aan het genoemde tarief.
Dit in tegenstelling zoals aangehaald woon-werk-woon zijn privékm.
Stel dat het mobiliteitsbudget er door zou komen, kan je dan nog kosten inbrengen.
Natuurlijk, dit systeem bestaat nu al nl. kosten eigen aan de werkgever.
Je zal evenwel volgende spelregels moeten volgen:
-) je zal alle kosten van het voertuig moeten bijhouden en kunnen bewijzen, zal maar interessant zijn indien je om de X tijd een nieuwe wagen neemt (x afh van het km aantal/j vermoedelijk 5)
-) voor alle woon-werk verplaatsingen zal je maar 0,15€/km kunnen inbrengen
-) voor alle verplaatsingen naar de klant of andere vestiging zal je het aantal km moeten hebben en dit kunnen bewijzen
Van alle kosten, buiten telco gerelateerden, zal maar 70% in rekening kunnen gebracht worden
enkel 5/7 van die kosten zijn relevant, gezien de 2 andere dagen je vrij bent
Men zal de verhouding nemen van alle gereden km, deze voor werkverplaatsingen, deze voor woon-werk en in die verhouding zullen de werkverplaatsingen aan de werkelijke kostprijs (uw kosten) verrekend worden met een max van die 5/7.
Van alle kosten die met werk te maken hebben zal je 70% van je ontvangen mobiliteitsgeld in mindering moeten brengen. Het mobiliteitsbudget zal enkel bevrijdend zijn indien je geen kosten aangeeft, dus ze worden als kostendekkend beschouwd en zo niet belastbaar.
Ik maak het mezelf moeilijk om woon-werkverkeer in te rekenen
gemakkelijk is diegene die elke dag naar de klant zou rijden:
Wie 30.000km per jaar zou rijden waarvan 20.000 voor t werk zal 66,6% (<5/7) van de kosten hebben voor transport (kosten is werkelijke kost aan 70%)
Van die kosten gaan 70% van het mobiliteitsbudget af, want dat was een bijdrage voor die kosten
Indien er voldoende over blijft dan kan je dat als onkost aangeven op je belastingsbrief.
Hou er wel rekening mee dat je forfaitaire onkost krijgt waar je niets voor moet doen en dat deze liefst niet groter is dan wat je zelf zou invullen.