Ofloo schreef:Skype is p2p er gaat niks via Skype, Skype moet niks tonen wat het niet heeft. Dit is gewoon onzin.
Volgens de Belgsiche wet moeten telco's de mogelijkheid voorzien (dus betreft routing en betreft hardware) om gesprekken van Belgische klanten te kunnen afluisteren.
Je zegt "Skype moet niks tonen wat het niet heeft", maar volgens deze regels moeten ze ervoor zorgen dat ze het wel hebben?
Alles draait om de discussie of Skype (en andere zoals Whatssapp) ook telecom operatoren zijn, volgens de betekenis van de Belgische wet.
Volgens mij niet, Skype is namelijk niet geregistreerd bij het BIPT als telecom operator.
Ik vraag mij ook af of een Skype gesprek echt P2P is?
- als ik een chat sessie heb via Skype op de PC, kan ik nadien deze chatsessie terug oproepen als ik elders inlog (vb op Smartphone), met andere woorden: al mijn chatgesprekken staan dus wel op de servers van Skype?
- als ik een bestand stuur/ontvang via Skype, kan ik nadien dit bestand ook zien als ik elders inlog (vb op Smartphone), met andere woorden: alle bestanden die ik via Skype stuur/ontvang staan dus wel op de servers van Skype?
Waarom zouden de telefoongesprekken dan ook niet via de Skype servers lopen ??
Een Belgische VoIP operator is ook gebonden aan die verplichting om afluisterapparatuur te installeren.
Als ik via mijn Weepee lijn naar een andere WeePee gebruiker telefoneer ("onnet"), dan zou zo'n gesprek eigenlijk ook perfect P2P kunnen. Het SIP protocol is hiervoor uitgevonden: via SIP worden gegevens uitgewisseld (IP adressen van beide gesprekpartners), Codec onderhandeld, enz.
In de werkelijkheid is het anders: in mijn fritzBox logs zie ik het IP van de WeePee server, en niet het IP van de gesprekspartner. Met andere woorden: het is geen P2P, maar het gaat via de WeePee server.
Meer nog: WeePee stuurt het gesprek naar COLT (waar de wettelijk voorziene afluisterapparatuur voorhanden is), en COLT stuurt het terug naar WeePee. Op die manier voldoet WeePee aan deze wettelijke verplichting.
Een uitzondering is als je ENUM gebruikt.
Als iemand mijn geografisch nummer belt (056 xxx) met een SIP device die ENUM ondersteunt, dan krijgt hij het IP adres/poort van mijn SIP device, en komt het gesprek rechtstreeks aan op mijn FritzBox. In dit geval loopt het niet over de WeePee server, dus echt P2P.
heist_175 schreef:betekent dat dat het gerecht mijn Betamax lijn niet kan afluisteren?
Daar ben ik inderdaad van overtuigd. Betamax heeft geen fysieke locatie in België, je hebt ook bij Betamax geen Belgisch nummer.
Uw gesprek kan natuurlijk wel afgeluisterd worden als je een Belgische GSM of vaste lijn belt, voor zover jouw gesprekspartner afgeluisterd wordt

.