Een firmawagen inruilen voor nettoloon.
Voor een Mégane krijg je €300 netto, een Passat €530.
Niemand zal daar toch op ingaan? Voor €300 krijg je geen nieuwe Renault Mégane op de weg, laat staan verzekerd en onderhouden?
Geloven de bedenkers zelf dat het gaat werken?
Reactie van de leasewereld: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161024_02536153
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161023_02535782
Maar er ontstaan twee klassen van bedienden. Zij zonder en zij met een fiscaal gunstregime. Werkgevers zullen proberen om zoveel mogelijk werknemers een voordelige loonopslag te gunnen. Extra loon dat zeer weinig opbrengt voor de schatkist en de sociale zekerheid.
Met het mobiliteitsbudget creëert de regering dus extra koterij in het doolhof van de fiscaliteit.
Wie vanop enige afstand toekijkt, kan niet anders dan Belgisch surrealisme zien. Eerst moedigt de overheid met zware subsidies het uitdelen van luxeauto’s en tankkaarten aan. Wanneer de wegen dichtslibben, de ongevallenstatistieken blijven pieken en de luchtkwaliteit de slechtste van Europa wordt, draait ze de subsidies niet terug. Ze schrijft nu ook subsidies uit voor virtuele auto’s. Het enorme wagenpark op diesel kan intussen verder aangroeien. Alle milieu- en gezondheidskosten blijven voor rekening van de overheid. Al wie geen auto krijgt, betaalt er mee voor.
Overigens krijg je nu een extra categorie inkomen:
- inkomen uit arbeid - xtreem zwaar belast
- inkomen uit andere - nauwelijks belast (bv huurinkomsten)
- inkomen uit arbeid, vertegenwoordigd door een virtuele auto (verzonnen door een VLD'er)