geen Amazon AutoRip voor ons ...

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hallo,

Het volgende lijkt mij interessant om te delen;

Ik wou een plaat kopen die niet standaard een gratis CD of download-code heeft inbegrepen heeft (de gierigaards ). Die plaat kopen via Amazon Duitsland leek de oplossing, die bieden met de meeste CD's en platen een gratis mp3-versie aan onder de naam "AutoRip".

Essentie van de zaak; dat is "marktgebonden". Voor Amazon Duitsland moet je dus een Duits adres opgeven en - denk ik een Duits betaalkanaal. Met een vals postadres werkt het niet en krijg je enkel de melding uw internetnetverbinding te controleren. Of misschien kijken ze ook naar het ipadres ...

Dus .. in praktijk heb je vanuit België niets aan de Amazon AutoRip aanbieding. Zoveel jaren na Napster blijft men mensen die legaal muziek willen kopen nog steeds pesten met dergelijke onzin.

Ik zal de plaat dan wel in een gewone winkel kopen ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Hetgeen je zei staat inderdaad vermeld als je doorklikt naar verdere informatie: "AutoRip ist nur für Kunden mit einer Rechnungsanschrift in Deutschland, Österreich und der Schweiz verfügbar". Dat die restricties allemaal eenvoudig te omzeilen zijn (toch voor de meeste lezers hier) daar moet ik geen tekeningetje bij maken, maar dan betreed je wel illegaal terrein.

Als alternatieve oplossing kan je het op Amazon bestellen en dan zelf rippen.

Amazon heeft niet veel te zeggen over wie zoal AutoRip krijgt. Ook het kopen van een CD hier in een lokale winkel gaat daar niet aan helpen.

Enerzijds, dat zijn beperkingen die Sony, Universal en etc opleggen. Als het van Amazon afhing kreeg iedere klant die een CD bij hen koopt AutoRip, ongeacht land.

Anderzijds, hoe meer je nog fysieke muziekdragers hier in lokale winkels koopt, hoe meer je het signaal geeft aan Sony en co dat wij Belgen mentaal achterlopen en nog lang niet rijp zijn voor AutoRip en andere innovaties. De verkoop van fysieke dragers overheerst hier nog altijd al de rest. Mijn advies: laat die (peperdure) winkels hier gewoon links liggen, koop zoveel mogelijk online, en het zal dan uiteindelijk wel komen. Maar ik moet ook daarbij opmerken dat de VS maar ook Zweden (bakermat van Spotify) al in de derde fase zitten: na het instorten van hun CD-markt, heeft streaming daar de legale download-markt (tweede fase) al overgenomen qua aandeel en consumptie. Spotify en co is immers de toekomst, niet AutoRip of iTunes. Waarschijnlijk zal Belgie dus uiteindelijk de tweede fase overslaan.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Mja, CD's kopen is inderdaad achterhaald maar vinyl heeft nog wel een (niche) markt. Ik vermoed dat OP dit ook met 'plaat' bedoeld.

Maar inderdaad, Spotify en consoorten is where it's at.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

En waarom niet proberen via https://bandcamp.com?
Je geld gaat dan niet via een obscure verdeelsleutel naar de artiest.

Kan je ook nog eens kiezen in welk formaat (mp3, flac, alac, aac,...) je de muziek wil binnenhalen.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Bedankt voor de reacties. Ja, ik bedoel dus voor mij persoonlijk een vinylplaat. Omdat de AutoRip-aanbieding is voor CD en vinyl wou ik daar niet de nadruk op leggen.

Kiezen voor vinyl is een bewuste keuze. Objectief gezien is dat geen rationele maar een emotionele. Maar dat is mijn zaak en keuze. Feit is dat wie kiest voor vinyl er voor kiest om een premium prijs te betalen. De muziekindrustie zou die klanten moeten koesteren.

Ik ga de nieuwe van Leonord Cohen kopen. Als download via https://leonard-cohen.bandcamp.com/albu ... -it-darker komt dat op iets van een 10 euro. (goede website, als ik digitaal muziek zou kopen zou ik het daar doen) De goedkoopste prijs op vinyl is 21,99 euro. Ik luister daarnaar thuis in de zetel. Bij de vorige plaat van Leonard Cohen, Popular problems, was er een gratis CD inbegrepen bij de plaat. Goed om in de auto te luisteren.

CD rippen is eenvoudig, een vinylplaat niet zo. Al kan ik het wel, het blijft een gepruts. Daarom interesseerde mij die AutoRip aanbieding van Amazon.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Vinyl heeft zeker nog zijn plaats en zal die plaats waarschijnlijk de eerstkomende jaren niet afgeven.
Het is echter de muziekindustrie die de digitale vooruitgang al jarenlang boycot en mensen toch wil blijven duwen naar het kopen van albums/singles terwijl 90% van de mensen die muziek wilt luisteren daar gewoon niet meer in geïnteresseerd is. Als ze 15 jaar geleden met de opkomst van het internet (en illegaal downloaden) de boodschap hadden begrepen hadden ze het zich zo makkelijk kunnen maken.

Ik snap niet waarom ze nog steeds streaming actief weren. Okay, de return via streaming zal lager zijn dan wanneer ze iemand een heel album kunnen aansmeren maar nu luistert de meerderheid het ofwel op YouTube ofwel downloaden ze het illegaal, waar ze beide niets van inkomsten hebben.

Bandcamp is inderdaad een zeer goed platform, maar ook niet alles is erop te vinden.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De return per song is misschien lager, maar omdat de catalogus wereldwijd beschikbaar is, heb je misschien net meer luisteraars en dus inkomsten?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

heist_175 schreef:De return per song is misschien lager, maar omdat de catalogus wereldwijd beschikbaar is, heb je misschien net meer luisteraars en dus inkomsten?
Absoluut. Maar toch blijft de industrie hopeloos vasthouden aan hun oud verkoopsmodel.

De enige reden waarom ik nog individuele muziek koop, is omdat ik de mp3's effectief nodig heb als DJ. Ook meer en meer DJ software begint nu echter een of andere vorm van streaming te implementeren, ook met offline caching. Maar dus ook die industrie heeft de boodschap wel begrepen en begint stilaan aan zijn omslag.
Zou in feite ook ideaal zijn: gewoon 10-20 euro per maand betalen en alle muziek ter beschikking hebben in plaats van steeds nummers te moeten kopen waarvan je weet dat je ze misschien een jaar gaat spelen.

EDIT: http://www.demorgen.be/muziek/waarom-mi ... -b8d6fa6b/
Miguel Wiels vindt bv ook dat 'het sop de kolen niet waard is' bij streaming. Hij stelt zelf ook dat de CD verkoop achteruit gaat. Benieuwd waar hij dan geld gaat halen. Ondertussen is het toch al lang geweten dat je als artiest niet het geld uit je albums haalt, maar uit je live tours..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”