wifi-punt maken via netwerkkabel voor proximus TV box

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hallo,

Waar mijn TV is geplaatst is de wifi juist iets te zwak. Ik heb daar wel internet via een lange netwerkkabel die direct naar de proximus TV decoder gaat. Ik wil een nieuw wifi-punt creëren via de netwerkkabel voor de proximus TV decoder.

Ik heb TP Link wifi-router ter beschikking maar dat kan denk ik niet werken. Dan moet ik de TV-decoder achter de TP Link hangen en dan werkt die niet meer.

Ik dacht aan de volgende oplossing;
- ik steek de netwerkkabel in een domme switch (nog te bekomen)
- en ik sluit de TV-decoder aan op de switch

Dan heb ik nog geen wifi. Ik dacht aan zoiets;
http://www.dx.com/p/vonets-var11n-300-w ... AqFG7XAPtQ

Hopelijk kan ik een betere vinden, de reviews zijn niet goed van die, maar het gaat om het concept. Die sluit je aan via een netwerkkabel. En dus op de switch.

Ik kan ook een wifi-repeater kopen die de wifi gaat herhalen maar ik heb al eens zo'n repeater gehad en dat werkte niet goed.

Graag jullie advies. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

WalterB1 schreef:Hallo,

Waar mijn TV is geplaatst is de wifi juist iets te zwak. Ik heb daar wel internet via een lange netwerkkabel die direct naar de proximus TV decoder gaat. Ik wil een nieuw wifi-punt creëren via de netwerkkabel voor de proximus TV decoder.

Ik heb TP Link wifi-router ter beschikking maar dat kan denk ik niet werken. Dan moet ik de TV-decoder achter de TP Link hangen en dan werkt die niet meer.

Ik dacht aan de volgende oplossing;
- ik steek de netwerkkabel in een domme switch (nog te bekomen)
- en ik sluit de TV-decoder aan op de switch

Dan heb ik nog geen wifi. Ik dacht aan zoiets;
http://www.dx.com/p/vonets-var11n-300-w ... AqFG7XAPtQ

Hopelijk kan ik een betere vinden, de reviews zijn niet goed van die, maar het gaat om het concept. Die sluit je aan via een netwerkkabel. En dus op de switch.

Ik kan ook een wifi-repeater kopen die de wifi gaat herhalen maar ik heb al eens zo'n repeater gehad en dat werkte niet goed.

Graag jullie advies. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Die netwerk kabel die naar je Proximus decoder gaat... daar gaat geen internet over, enkel TV als ik me niet vergis? Normaal komt die rechtstreeks van je modem, waar die in de "TV" plug steekt (is alvast zo bij mijn oude Sagem modem van Scarlet wat ook Proximus tv is). Je zal dus geen internet kunnen aftakken van die kabel volgens mij. Dat moet je eerst eens testen. Als dat toch werkt, dan zou het misschien wel kunnen werken via een switch. Dat zullen anderen misschien beter weten.

Als je een tweede kabel, maar dan eentje waar wel internet over gaat, kan trekken naast de reeds bestaande kabel die naar je decoder gaat, kan je daaraan gewoon op die plaats een wifi router zetten, of gewoon een accespoint (ik neem aan dat je modem ook een router is). Anders, indien een tweede kabel trekken tot daar niet mogelijk is, kan je proberen werken met een powerline adapter.

Wat je OOK kan doen, is de kabel die naar je decoder gaat, uittrekken aan de decoder, en aan je modem in een connector steken voor LAN ipv TV. Dan kan je die kabel gebruiken om een router/acces point aan te hangen... maar heb je geen tv meer... maar daarvoor verkoopt Belgacom hun eigen Powerline (ik dacht 80 euro te hebben betaald) die best goed werkt, ik heb die hier jaren gebruikt voor TV en die was zeer stabiel. Zie http://www.proximus.be/support/nl/id_sf ... apter.html
Afbeelding
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

@ozfunghi

Bedankt voor het advies. Dan zijn zeker opties. Jaren geleden heb ik ook een poos Belgacom TV gehad en toen was internet en tv gescheiden, de netwerkaansluitingen. Nu heb ik Scarlet, dus proximus, recente hardware. En die opstelling heeft geen specifieke TV en internet aansluitingen. Je kan die aansluiten in een poort naar keuze. De TV-decoder heeft enkel een hoger IP-adres, 192.168.1.64

Zolang de modem op het zelfde netwerk zit met de TV-decoder werkt het. Ik heb dus ook internet op die kabel (heb het getest met een switch die al in gebruik heb)

Ondertussen heb wel moeten vaststellen dat zo'n wifi ding met een netwerkkabel niet de oplossing is. Dat ding kan niet het internet via de ethernetverbinding in een wifi-verbinding omzetten. Het gaat enkel verbinden via een bestaande wifi-verbinding en die opnieuw gaan uitzenden.

Was trouwens ook nergens voor nodig aangezien ik nog die TP Link Wifi router liggen heb.

En dan kom ik tot de opstelling
- netwerkkabel die komt van de modem in een switch.
- netwerkkabel van de switch naar de TV-decoder
- netwerkkabel van de switch naar de WAN van de TP Link wifi router.

En dan zou de TV moeten werken en heb ik een krachtige wifi via de TP Link Wifi router.

Nadeel; weer twee extra bakjes en voedingen en een extra nest van kabels. En een extra schakel waar pakketverlies kan optreden - de switch - waar de TV decoder gevoelig voor is.

Maar ik heb alle hardware in huis om het te testen. Als het werkt moet ik gewoon een extra switch kopen. Ik weet wat doen ... morgen.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

WalterB1 schreef:@ozfunghi

Bedankt voor het advies. Dan zijn zeker opties. Jaren geleden heb ik ook een poos Belgacom TV gehad en toen was internet en tv gescheiden, de netwerkaansluitingen. Nu heb ik Scarlet, dus proximus, recente hardware. En die opstelling heeft geen specifieke TV en internet aansluitingen. Je kan die aansluiten in een poort naar keuze. De TV-decoder heeft enkel een hoger IP-adres, 192.168.1.64

Zolang de modem op het zelfde netwerk zit met de TV-decoder werkt het. Ik heb dus ook internet op die kabel (heb het getest met een switch die al in gebruik heb)

Ondertussen heb wel moeten vaststellen dat zo'n wifi ding met een netwerkkabel niet de oplossing is. Dat ding kan niet het internet via de ethernetverbinding in een wifi-verbinding omzetten. Het gaat enkel verbinden via een bestaande wifi-verbinding en die opnieuw gaan uitzenden.

Was trouwens ook nergens voor nodig aangezien ik nog die TP Link Wifi router liggen heb.

En dan kom ik tot de opstelling
- netwerkkabel die komt van de modem in een switch.
- netwerkkabel van de switch naar de TV-decoder
- netwerkkabel van de switch naar de WAN van de TP Link wifi router.

En dan zou de TV moeten werken en heb ik een krachtige wifi via de TP Link Wifi router.

Nadeel; weer twee extra bakjes en voedingen en een extra nest van kabels. En een extra schakel waar pakketverlies kan optreden - de switch - waar de TV decoder gevoelig voor is.

Maar ik heb alle hardware in huis om het te testen. Als het werkt moet ik gewoon een extra switch kopen. Ik weet wat doen ... morgen.
Als het werkt met een switch, kan je denk ik je wifi router toch ook als switch gebruiken? Ik dacht toch dat dat zou moeten werken, heb het nooit zelf getest, maar als je de DHCP van je modem afzet, maar de wifi wel aan, dan zou hij toch gewoon ip adressen die van de bbox komen, moeten verdelen over eigen poorten en wifi? Werkt dat zo niet?
Afbeelding
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 24 keer

Wat ozfunghi zegt klopt, De TP Link moet je in Bridge modus zetten en dan werkt deze als switch + wifi ap
Als je niet in bridge kan zetten, dhcp uitzetten erop en enkel de LAN poorten gebruiken
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

@ozfunghi @crackjack

Bedankt. Ik probeerde het met een switch en de Wifi-router en dat werkte perfect.

Het eerste wat ik eigenlijk probeerde was natuurlijk het rechtstreeks met de wifi-router aan de praat te krijgen. Dat lukt niet, er is geen bridge-mode.

Maar nu wel, met DHCP-uit. De router is de enige extra hardware in gebruik en de wifi werkt. De snelheid is perfect. TV-werkt. Ik heb nu enkel geen toegang meer tot de adminpagina van de extra router maar dat is eigenlijk toch niet nodig.

Dat is dus oplost en zonder extra hardware te moeten kopen. Prima!
crackjack
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 okt 2015, 07:41
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 24 keer

WalterB1 schreef: Ik heb nu enkel geen toegang meer tot de adminpagina van de extra router maar dat is eigenlijk toch niet nodig.

Dat is dus oplost en zonder extra hardware te moeten kopen. Prima!
Dat kan je nog oplossen door het LAN ip van de router in te stellen, maar dan moet je weer eerst de wifi router resetten
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

crackjack schreef:
WalterB1 schreef: Ik heb nu enkel geen toegang meer tot de adminpagina van de extra router maar dat is eigenlijk toch niet nodig.

Dat is dus oplost en zonder extra hardware te moeten kopen. Prima!
Dat kan je nog oplossen door het LAN ip van de router in te stellen, maar dan moet je weer eerst de wifi router resetten
Als je kan zien welk ip nummer de "switch router" heeft, op de hoofdrouter (active clients ofzo) dan hoeft hij de switch router zelfs niet te resetten denk ik. EDIT: wacht, dat werkt misschien enkel als hij als router ingesteld staat en niet als switch?

Blij te horen dat het werkt, Walter.
Afbeelding
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Welke Bbox heb je? Met de Bbox3 kan je wel TV en internet uit 1 kabel halen.
Ik heb een powerline in mijn BBox3 zitten. De andere powerline adapter staat bij mijn TV, en die geeft naast TV ook internet aan PlayStation en de TV, en is daarboven ook een wifi-accesspoint.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 07 dec 2010, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

johcla schreef:Welke Bbox heb je? Met de Bbox3 kan je wel TV en internet uit 1 kabel halen.
Ik heb een powerline in mijn BBox3 zitten. De andere powerline adapter staat bij mijn TV, en die geeft naast TV ook internet aan PlayStation en de TV, en is daarboven ook een wifi-accesspoint.
Het was al opgelost.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”