Digicorder en tweede router/AP/..

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
robinh
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2016, 14:37
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dag allen,

Ik heb het forum al meermaals grondig doorgelezen maar ik lijk voor mezelf maar geen eenduidig antwoord te kunnen vormen. Korte situatie-schets: Telenet-modem/router hangt in de garage en zendt wifi uit. Daar onze veranda tamelijk signaalremmend is, ligt er een kabel van de garage rechtstreeks naar die veranda. Hieraan hangt een oude Linksys router in AP/bridge/whatever mode waarop onze smart tv en digicorder zijn aangesloten. Deze dient ook als draadloos AP, uiteraard. Nu, aangezien deze router al tamelijk oud is, is de snelheid nogal gelimiteerd. We hebben thuis 150 Mbps down, maar dat haal je niet op die Linksys AP (wel als je verbindt met de Telenet modem).

Mijn vragen dus:
- Ben ik correct te zeggen dat die oude Linksys router de bottleneck kan zijn of heb ik hem verkeerdelijk ingesteld?
- Als die dan de bottleneck is, kan ik eender welke router kopen en die opnieuw als AP configureren zodat mijn digicorder zijn interactiviteit niet verliest. Ik heb een D-Link DIR-868L gehad, maar ik kreeg deze op geen enkele manier werkend met de digicorder (DHCP bleek niet uitzetbaar te zijn, of zo iets). Hebben jullie 'tips' voor een goede router die als wireless AP/switch kan worden ingesteld die 1) werkt met de digicorder en 2) zeker 150 Mbps haalt :-)

Ik weet dat deze vraag al meermaals is gesteld maar telkens geven de comments mij geen sluitend antwoord, maar dat kan ook aan mij liggen :-D

Alvast bedankt!

Robin
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

robinh schreef: - Ben ik correct te zeggen dat die oude Linksys router de bottleneck kan zijn
Ja
robinh schreef: - Als die dan de bottleneck is, kan ik eender welke router kopen en die opnieuw als AP configureren zodat mijn digicorder zijn interactiviteit niet verliest. Ik heb een D-Link DIR-868L gehad, maar ik kreeg deze op geen enkele manier werkend met de digicorder (DHCP bleek niet uitzetbaar te zijn, of zo iets). Hebben jullie 'tips' voor een goede router die als wireless AP/switch kan worden ingesteld die 1) werkt met de digicorder en 2) zeker 150 Mbps haalt :-)
Alle consumentenrouters zijn brol.

De beste optie voor jou zou zijn: de huidige opstelling vervangen door een eenvoudige netwerkswitch (geen router) en een Ubiquiti AC AP.

Die netwerkswitch mag gewoon een GS105 zijn. Wil je een stopcontact uitsparen, dan kan je die switch ook vervangen door een PoE switch die de stroomvoorziening voor de AC AP kan leveren via de netwerkkabel, maar dat is duurder.

Je zal hier meer geld kwijt zijn dan met een consumentenrouter, maar ook weer niet onredelijk veel. Je moet het echt zien als een investering in kwaliteit die ook vele jaren zal meegaan, en waar er behoorlijk wat research achter zit en dus geen goedkope Chinese afkooksels.

Wil je toch bij een consumentenrouter blijven: Asus of Netgear, geen van beide fantastisch maar minder erg dan de rest, alhoewel het soms hit or miss is met sommige modellen.
robinh
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2016, 14:37
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Modbreak:
fullquote uit vorige post niet toegelaten
CCatalyst schreef:
robinh schreef: - Ben ik correct te zeggen dat die oude Linksys router de bottleneck kan zijn
Ja
robinh schreef: - Als die dan de bottleneck is, kan ik eender welke router kopen en die opnieuw als AP configureren zodat mijn digicorder zijn interactiviteit niet verliest. Ik heb een D-Link DIR-868L gehad, maar ik kreeg deze op geen enkele manier werkend met de digicorder (DHCP bleek niet uitzetbaar te zijn, of zo iets). Hebben jullie 'tips' voor een goede router die als wireless AP/switch kan worden ingesteld die 1) werkt met de digicorder en 2) zeker 150 Mbps haalt :-)
Alle consumentenrouters zijn brol.

De beste optie voor jou zou zijn: de huidige opstelling vervangen door een eenvoudige netwerkswitch (geen router) en een Ubiquiti AC AP.

Die netwerkswitch mag gewoon een GS105 zijn. Wil je een stopcontact uitsparen, dan kan je die switch ook vervangen door een PoE switch die de stroomvoorziening voor de AC AP kan leveren via de netwerkkabel, maar dat is duurder.

Je zal hier meer geld kwijt zijn dan met een consumentenrouter, maar ook weer niet onredelijk veel. Je moet het echt zien als een investering in kwaliteit die ook vele jaren zal meegaan, en waar er behoorlijk wat research achter zit en dus geen goedkope Chinese afkooksels.

Wil je toch bij een consumentenrouter blijven: Asus of Netgear, geen van beide fantastisch maar minder erg dan de rest, alhoewel het soms hit or miss is met sommige modellen.
Hier had ik inderdaad ook al over nagedacht, bedankt! Het is alleen inderdaad jammer dat ik nu nog een stopcontact extra zal moeten gebruiken en twee toestellen in de kast zal moeten steken ipv maar één toestel. Maarja, efficiency over elegance dan maar :-)

Bedankt!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ja dus dat "moet" echt niet, die AP's die ik je gelinkt kan je ook poweren over de netwerkkabel, maar dat vereist wel een switch die in staat is om de (juiste) stroom op de netwerkkabel te injecteren, maw een PoE (Power over Ethernet) switch. Dat zal u wat meer kosten dan een gewone switch zonder die functionaliteit, maar spaart u dus wel een tweede stopcontact uit. Zelf doe ik dat trouwens ook, eenmaal je PoE ontdekt hebt keer je daar niet meer van terug, want ik kan mijn stopcontacten ook wel voor betere zaken gebruiken :-) .

De AC AP's hang je trouwens het best aan het plafond als het mogelijk is (een beugel wordt meegeleverd). Indien dat niet kan, dan liefst aan de muur, of in de kast verticaal aan een wand (telkens zo hoog mogelijk). Vermijd van ze gewoon horizontaal neer te leggen.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Best even vermelden dat ubiquiti geen standaard PoE gebruikt.

Je zal dus een switch van ubiquiti moeten aanschaffen.

Of een injector, das wat goedkoper :)
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Garpenlov schreef:Best even vermelden dat ubiquiti geen standaard PoE gebruikt.

Je zal dus een switch van ubiquiti moeten aanschaffen.

Of een injector, das wat goedkoper :)
Injector zit al in de doos, want de AC AP's kunnen eigenlijk enkel via PoE hun voeding krijgen. Dus die injector die meegeleverd wordt is dan uw "adapter" en dus ook de gebruiker van uw tweede stopcontact als je geen PoE switch hebt. Als je wel zo'n switch hebt heb je die injector niet nodig.

Maar de AC-PRO, die ik zelf gebruik, ondersteunt wel degelijk 802.3af PoE/802.3at PoE+

De AC-LR en AC-LITE inderdaad enkel de Ubiquiti proprietary 24V "passive" PoE.
Frankardies
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2017, 21:47

Dag foks
Vraagje , heb 2 modems van Telenet staan 1 voor vaste telefoon en digit. Tv 1voor internet nu mijn vraag kan ik aan de modem van mijn internet een digibox aansluiten ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Indien jouw "internet" modem een modem-only is (geen modem/router), dan kan je egwoon een switch gebruiken en hierop je 2de digicorder aansluiten.
Indien jouw "internet" modem een HGW is (WiFi), dan moet Telenet jouw digicorder hierop instellen.

Gezien de 2 digicorders dan op verschillende modems aangesloten zijn, zien ze mekaar niet, en het zou kunnen gebeuren dat dit beperkingen geeft (voorbeeld delen van opnames, extra betalen voor betaalzenders, enz)

Wat is de reden dat je 2 modems hebt?
Dit soort installaties doet Telenet al lang niet meer.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”