Dual WAN - welk IP?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 45 keer
Bij een dual WAN opstelling, is het mogelijk om IP van de ene provider en snelheid/data van de andere provider te gebruiken?
-
- Premium Member
Ik ben op VOO omdat er op mijn adres geen VDSL beschikbaar is. Mocht ik nu ren adsl verbinding erbij nemen, kan ik dan een Proximus IP adres gebruiken terwijl VOO de data aanlevert?
Concreet: kan ik TV overal van Proximus gebruiken met dual WAN of kan het enkel via mijn gsm of VPN?
PS: ik heb reeds een Proximus pack met gsm op een ander adres. In die zin betaal ik dus wel voor alle diensten.
Concreet: kan ik TV overal van Proximus gebruiken met dual WAN of kan het enkel via mijn gsm of VPN?
PS: ik heb reeds een Proximus pack met gsm op een ander adres. In die zin betaal ik dus wel voor alle diensten.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Kortweg.... NEE
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik ga volledig akkoord. Dit gaat nooit werken.r2504 schreef:Kortweg.... NEE
Maar... Probeer ns door de proximus IP als static IP in te stellen op de wan connectie van de andere provider (en de proximus connectie dan effe af te zetten. Dan ben je zeker
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
ITnetadmin schreef:Maar... Probeer ns door de proximus IP als static IP in te stellen op de wan connectie van de andere provider (en de proximus connectie dan effe af te zetten. Dan ben je zeker
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- tijs.vandenvester
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 10 keer
Dat gaat nooit werken:
1. Voo gaat dit IP niet aanvaarden als WAN IP, zij kennen dit niet binnen hun netwerk.
2. Proximus adverteert dit IP binnen een summary waardoor dit nooit naar Voo kan gerouteerd worden.
1. Voo gaat dit IP niet aanvaarden als WAN IP, zij kennen dit niet binnen hun netwerk.
2. Proximus adverteert dit IP binnen een summary waardoor dit nooit naar Voo kan gerouteerd worden.
![Afbeelding](http://i131.photobucket.com/albums/p303/compufxr/ccnabar1tm.gif)
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Yup. Ben ik volledig akkoord mee.
Maar laat hem het proberen he, dan is het proefondervindelijk vastgesteld![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Versta me niet verkeerd he, dit zal falen. Maar een leuk experimentje is altijd mooi meegenomen![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Maar laat hem het proberen he, dan is het proefondervindelijk vastgesteld
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Versta me niet verkeerd he, dit zal falen. Maar een leuk experimentje is altijd mooi meegenomen
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- tijs.vandenvester
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 10 keer
Uiteraard niks mis met een experiment, maar ik denk dat zelfs moest je Voo zover krijgen om je een Proximus IP toe te kennen het nog niet zal werken. De Proximus TV bron staat in het interne netwerk van Px, dat je niey kan bereiken van bij een andere provider.
Wat de TS wel kan doen met Dual WAN is TV overal over de ADSL verbinding halen, afhankelijk van de snelheid kan deze wel één à twee streams aan en het overige internet verkeer via Voo routeren.
Wat de TS wel kan doen met Dual WAN is TV overal over de ADSL verbinding halen, afhankelijk van de snelheid kan deze wel één à twee streams aan en het overige internet verkeer via Voo routeren.
![Afbeelding](http://i131.photobucket.com/albums/p303/compufxr/ccnabar1tm.gif)
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
-
- Premium Member
Om terug te keren naar mijn oorspronkelijke vraag:
Ik heb aan een kennis gevraagd die bij proximus werkt, hij sprak me namelijk over het experiment in Frasnes, een buurtgemeente van waar ik woon.
Multipath TCP willen ze bij Proximus enkel met eigen mobiel en vast.
Bij VOO ken ik niemand persoonlijk werken en bij de technische dienst kreeg ik de verwachtte 'NON'.
Dus om terug te keren naar mijn oorspronkelijk idee:
Ik heb 2 locaties. Eentje Proximus en een tweede op VOO.
Wat kan ik het beste doen om occasioneel proximusTV op de tweede locatie halen?
Dit zijn de opties die ik zelf zie:
1) Een VPN tussen site 1 en site 2. Dat werkt met ProximusTV APP; maar ik betwijfel of ik een volledige IPTV signaal zal kunnen doorsturen. Ik ben het verhaal tegengekomen van iemand die het met L3tunnel heeft kunnen klaren maar dat overstijgt behoorlijk mijn eigen kennissen en volgens mij heb je dan pro-materiaal nodig; ik denk niet dat het met RPI-VPNs of UBNTs zal werken. Heeft er iemand hier ervaring mee?
2) Een ADSL START abonnement op site 2 nemen (max 3mbit). Maar kan je over 3mbit proximusTV in SD sturen??
3) Mijn 3G/4G mobiel abonnement die ik met de proximusTV APP gebruik. Dat laatste werkt maar data geraakt snel op.
Ik heb aan een kennis gevraagd die bij proximus werkt, hij sprak me namelijk over het experiment in Frasnes, een buurtgemeente van waar ik woon.
Multipath TCP willen ze bij Proximus enkel met eigen mobiel en vast.
Bij VOO ken ik niemand persoonlijk werken en bij de technische dienst kreeg ik de verwachtte 'NON'.
Dus om terug te keren naar mijn oorspronkelijk idee:
Ik heb 2 locaties. Eentje Proximus en een tweede op VOO.
Wat kan ik het beste doen om occasioneel proximusTV op de tweede locatie halen?
Dit zijn de opties die ik zelf zie:
1) Een VPN tussen site 1 en site 2. Dat werkt met ProximusTV APP; maar ik betwijfel of ik een volledige IPTV signaal zal kunnen doorsturen. Ik ben het verhaal tegengekomen van iemand die het met L3tunnel heeft kunnen klaren maar dat overstijgt behoorlijk mijn eigen kennissen en volgens mij heb je dan pro-materiaal nodig; ik denk niet dat het met RPI-VPNs of UBNTs zal werken. Heeft er iemand hier ervaring mee?
2) Een ADSL START abonnement op site 2 nemen (max 3mbit). Maar kan je over 3mbit proximusTV in SD sturen??
3) Mijn 3G/4G mobiel abonnement die ik met de proximusTV APP gebruik. Dat laatste werkt maar data geraakt snel op.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Ik zou optie 1 nemen, en pakweg een teamviewer VPN installeren (is indien je weinig kennis hebt de makkelijkste manier).
Moeilijkste wordt dan om te zorgen dat enkel het PX TV signaal erdoor komt, maar dan heb je de keuze:
Als je kijkt, laat je alles via de VPN lopen, of je wilt wat meer moeite doen en je stelt het toch in dat enkel de PX streams erdoor komen.
Moeilijkste wordt dan om te zorgen dat enkel het PX TV signaal erdoor komt, maar dan heb je de keuze:
Als je kijkt, laat je alles via de VPN lopen, of je wilt wat meer moeite doen en je stelt het toch in dat enkel de PX streams erdoor komen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een "volledig" IPTV signaal is maar één stream/zender... niets speciaals dus.road rebel schreef:maar ik betwijfel of ik een volledige IPTV signaal zal kunnen doorsturen
In theorie moet een VPN dus werken.
-
- Premium Member
Thx voor de reacties, ik zal het deze week proberen aan te praat te krijgen en keer erop terug!
-
- Premium Member
TV met mobiele data is gewoon een no=go (reportage van 1u is al gauw 500mb).
Dus zoals hier ook aangegeven ben ik met VPN aan het werk geslagen.
Op linux en OSX heeft teamviewer geen VPN optie, daarom heb ik een VPN server gemaakt aan de hand van een raspberry Pi 3b.
Werkt prima zoals hier ook voorspeld, 5mbps verbinding met OpenVPN.
PROXIMUS TV APP
Aan de client zijde kan je zonder probleem de proximusTV app installeren (maar airplay ondersteunt geen DRM en voor chromecast moet je in hetzelfde netwerk zijn dus zou je ook achter de VPN aansluiten wat mij niet lukt).
Mocht ik een china-box in de stijl van de MXQ hebben dan zou ik dat kunnen proberen, maar de RPI3 die ik hier met Android 7 heb "draaien" is helemaal niet stabiel en super traag.
Een oplossing zou misschien zijn om de proximusTV website via chromecast te delen?
Dan bestuur ik mijn server via VNC op de iPad.
Echter ondersteunt Chrome op OSX geen silverlight en safari ondersteunt geen chromecast.
Misschien dat ik met firefox of pipelight wel geraak?
Maar het blijft wel gepruts.
DECODER
Wat mij nog niet lukt is om de decoder een IP te laten verkrijgen achter de VPN; de bbox3 (technicolor) ziet enkel de rpi en niet wat erachter staat, het is mij ook niet gelukt om IP en routing te forceren in de RPI voor de gewenste IP range (192.168.1.6x).
Volgende stap die ik zal ondernemen is een VPN-Bridge (L2) aan maken tussen beide locaties in plaats van een gewone VPN zoals nu (L3?).
Volgens mij moet dat wel lukken met 2 rpi3b (hoeveel bandbreedte er dan nog overblijft is mij een mysterie).
Dus zoals hier ook aangegeven ben ik met VPN aan het werk geslagen.
Op linux en OSX heeft teamviewer geen VPN optie, daarom heb ik een VPN server gemaakt aan de hand van een raspberry Pi 3b.
Werkt prima zoals hier ook voorspeld, 5mbps verbinding met OpenVPN.
PROXIMUS TV APP
Aan de client zijde kan je zonder probleem de proximusTV app installeren (maar airplay ondersteunt geen DRM en voor chromecast moet je in hetzelfde netwerk zijn dus zou je ook achter de VPN aansluiten wat mij niet lukt).
Mocht ik een china-box in de stijl van de MXQ hebben dan zou ik dat kunnen proberen, maar de RPI3 die ik hier met Android 7 heb "draaien" is helemaal niet stabiel en super traag.
Een oplossing zou misschien zijn om de proximusTV website via chromecast te delen?
Dan bestuur ik mijn server via VNC op de iPad.
Echter ondersteunt Chrome op OSX geen silverlight en safari ondersteunt geen chromecast.
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Misschien dat ik met firefox of pipelight wel geraak?
Maar het blijft wel gepruts.
DECODER
Wat mij nog niet lukt is om de decoder een IP te laten verkrijgen achter de VPN; de bbox3 (technicolor) ziet enkel de rpi en niet wat erachter staat, het is mij ook niet gelukt om IP en routing te forceren in de RPI voor de gewenste IP range (192.168.1.6x).
Volgende stap die ik zal ondernemen is een VPN-Bridge (L2) aan maken tussen beide locaties in plaats van een gewone VPN zoals nu (L3?).
Volgens mij moet dat wel lukken met 2 rpi3b (hoeveel bandbreedte er dan nog overblijft is mij een mysterie).