KPN houdt praktijkproef met vdsl2-opvolger voor 400Mbit/s over koper

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

KPN start in oktober met praktijkproeven voor de Vplus-technologie die downloadsnelheden van 400Mbit/s over koper mogelijk moet maken. In eerste instantie zorgt de opvolger van vdsl2 voor 200Mbit/s over een enkel aderpaar.

KPN houdt de proef met Vplus, of 'Super Vectoring' vanaf begin oktober op drie locaties in Rotterdam en een in Haarlem. "De nieuwe technologie testen we eerst uitvoerig over één aderpaar", meldt KPN Wholesale. Daarbij zijn snelheden van 200Mbit/s down en 30Mbit/s up mogelijk. In de toekomst moet de combinatie van twee koperen aderparen deze snelheden verdubbelen.

Vplus is de opvolger van de huidige vdsl2-techniek die KPN gebruikt, bekend als vdsl2 profiel 17a bonded vectoring. De vectoring-algoritmes verlagen hierbij de invloed van ruis op koperkabels, terwijl bij pair bonding twee aderparen worden gecombineerd voor hogere snelheden. Hierdoor weet KPN nu al theoretisch 200Mbit/s over koper aan te bieden. Dankzij Vplus moet de snelheid toenemen tot 400Mbit/s.

Om de hogere snelheden te bereiken vergroot Vplus het frequentiebereik van 17MHz van vdsl2 naar 35MHz. De techniek is compatibel met vdsl2 17a-vectoring en kan naast die technologie in een netwerk gebruikt worden. De snelheidswinst van Vplus is afhankelijk van de afstand tot de wijkkast: bij afstanden groter dan 550 meter neemt de winst ten opzichte van vdsl 17a af. Vplus is ontwikkeld door Alcatel Lucent. Voor kortere afstanden tot de wijkkast is G.fast met theoretische snelheden tot misschien 1Gbit/s de technologie van de toekomst voor koper.

Bron: https://tweakers.net/nieuws/113135/kpn- ... koper.html
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

550m, ni slecht, de huidige tech is 400m iirc voor veel minder snelheid.
Hoewel ik erbij blijf dat telefoonkabel een end-of-life tech is.
Benieuwd hoeveel oude telefoonbekabeling hiervoor geschikt gaat zijn.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 6 keer

ITnetadmin schreef:Hoewel ik erbij blijf dat telefoonkabel een end-of-life tech is.
Of zoiets als onkruid vergaat niet? Hoelang zegt men dat al niet? Twintig jaar?
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Je kan dat bekijken hoe je wil; vectoring en andere trucjes persen de telefoonkabel idd nog wat uit, maar afstand wordt een zeer belangrijke factor bij elke boost.
Momenteel mag je slechts 400m kabel hebben als je de maximumsnelheid wil verkrijgen; en toekomstige trucjes gaan niet veel afstandswinst boeken, als ze niet nog gevoeliger zijn dan dat.
Dit is eerder palliatieve zorg aan het worden vrees ik.
Nu, goed voor hun dat ze het nog wat rekken, maar ik hoop dat ze serieus beginnen alternatieven (bv fiber) te deployen alvorens de limiet bereikt is, want als ze dan alles zo snel mogelijk moeten vervangen komt dat niet goed.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Dit is eerder palliatieve zorg aan het worden vrees ik.
Inderdaad... vandaag de dag kan men mij al geen deftige snelheden geven via xDSL... dus wat voor zin heeft dit ?

Wederom voor nog een kleiner groepje iets aanbieden is geen lange termijn strategie... stop je energie dan in FTTH zou ik zeggen.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Dit is eerder palliatieve zorg aan het worden vrees ik.
Inderdaad... vandaag de dag kan men mij al geen deftige snelheden geven via xDSL... dus wat voor zin heeft dit ?

Wederom voor nog een kleiner groepje iets aanbieden is geen lange termijn strategie... stop je energie dan in FTTH zou ik zeggen.
Wat voor zin dit heeft? Vele mensen voor wie het wel nuttig is, een alternatief bieden. Het is niet omdat voor jou niet volstaat, dat het voor anderen niet volstaat. Hoeveel mensen hebben niet meer dan voldoende met wat VDSL nu biedt? Persoonlijk ben ik heel blij dat ik de afgelopen 10 jaar niet bij telenet ben moeten gaan aankloppen voor mijn internet (duur+limiet) en toch degelijke snelheden heb gehad. Dat wil daarom niet zeggen dat men niet mag vooruit kijken natuurlijk.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ozfunghi schreef:Persoonlijk ben ik heel blij
Moest je 100m verder van de ROP zitten was je antwoord vermoedelijk totaal anders... en dan is spijtig.

Liever een provider dan die voor IEDEREEN zorgt dan de happy few.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Abusimbal schreef:KPN start in oktober met praktijkproeven voor de Vplus-technologie die downloadsnelheden van 400Mbit/s over koper mogelijk moet maken. In eerste instantie zorgt de opvolger van vdsl2 voor 200Mbit/s over een enkel aderpaar.

KPN houdt de proef met Vplus, of 'Super Vectoring' vanaf begin oktober op drie locaties in Rotterdam en een in Haarlem. "De nieuwe technologie testen we eerst uitvoerig over één aderpaar", meldt KPN Wholesale. Daarbij zijn snelheden van 200Mbit/s down en 30Mbit/s up mogelijk. In de toekomst moet de combinatie van twee koperen aderparen deze snelheden verdubbelen.

Vplus is de opvolger van de huidige vdsl2-techniek die KPN gebruikt, bekend als vdsl2 profiel 17a bonded vectoring. De vectoring-algoritmes verlagen hierbij de invloed van ruis op koperkabels, terwijl bij pair bonding twee aderparen worden gecombineerd voor hogere snelheden. Hierdoor weet KPN nu al theoretisch 200Mbit/s over koper aan te bieden. Dankzij Vplus moet de snelheid toenemen tot 400Mbit/s.

Om de hogere snelheden te bereiken vergroot Vplus het frequentiebereik van 17MHz van vdsl2 naar 35MHz. De techniek is compatibel met vdsl2 17a-vectoring en kan naast die technologie in een netwerk gebruikt worden. De snelheidswinst van Vplus is afhankelijk van de afstand tot de wijkkast: bij afstanden groter dan 550 meter neemt de winst ten opzichte van vdsl 17a af. Vplus is ontwikkeld door Alcatel Lucent. Voor kortere afstanden tot de wijkkast is G.fast met theoretische snelheden tot misschien 1Gbit/s de technologie van de toekomst voor koper.

Bron: https://tweakers.net/nieuws/113135/kpn- ... koper.html
Ik ben benieuwd of Proximus dat ook gaat doen maar dat zal vooralsnog niet het geval zijn.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
ozfunghi schreef:Persoonlijk ben ik heel blij
Moest je 100m verder van de ROP zitten was je antwoord vermoedelijk totaal anders... en dan is spijtig.

Liever een provider dan die voor IEDEREEN zorgt dan de happy few.
Dat begrijp ik wel en ben ik het op zich ook mee eens, maar er zal ook wel een reden zijn waarom er nog niet voor elke deur fiber ligt? En happy few? Binnen steden zit je automatisch toch relatief kort op een ROP of is de kans toch behoorlijk groot, of vergis ik me? Er wonen best wel "more than a few" mensen in steden.

Je mag ook niet vergeten dat het internet via VDSL voor veel mensen best voldoende is, zelfs aan 12Mbps. Mijn zus woont op de boerenbuiten (omringd door weiden en boeren) en ik heb haar nog niet horen klagen over internet. Ook geen problemen met haar Belgacom TV.

Dus begrijp me niet verkeerd, heel goed dat men met nieuwe plannen/technologie begint, maar zolang er rek op zit, zie ik niet in waarom je dat zou nalaten, zelfs al is het niet mogelijk voor iedereen om ervan te profiteren.
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Dat de huidige tech nog "gerokken" wordt om de kosten te spreiden, kan geen kwaad.
Maar wetende dat de max afstand voor de max snelheid nu al een 400 meter is, moet elk bedrijf dat met koperpaar werkt toch beseffen dat het instandhouding is, en niks meer dan dat.
Als er zijn die nog nieuwe koperparen in de grond steken, is daar eigenlijk geen excuus voor.
Elke vervanging/vernieuwing (laat het dan nog de scheduled veranderingen zijn, en niet bv de noodreparaties door kabelbreuken) zou nu al moeten met nieuwe tech zijn.
Want als er zijn die nog volledig op koper inzetten en de kost voor verandering naar de toekomst schuiven, moeten ze niet klagen wanneer het "rekken" eindelijk stopt en ze voor een berg aan kosten staan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Dat de huidige tech nog "gerokken" wordt om de kosten te spreiden, kan geen kwaad.
Dat rekken, de nodige testen en aanpassingen aan de apparatuur zal ook niet gratis zijn vermoed ik.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja ik snap PRX wel dat ze niet beginnen met fiber te leggen. Want vroeg of laat zullen ze deze ook moeten open stellen ...
Idealiter komt er een onafhankelijk bedrijf die fiber in de straten legt, en dat deze de fiber verhuurt aan allerhande bedrijf als Telenet, Proximus, ... en zo overal FTTH kan aanbieden.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Want vroeg of laat zullen ze deze ook moeten open stellen ...
Ik snap dat argument eigenlijk niet... precies of ze moeten dat gratis doen ?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gratis niet, maar daar kan je niet zo'n hoge winst op scoren als op uw eigen product offering hé :).
Bovendien neem jij als investerende partij alle risico's op u (ook commercieel) en als het product "aanslaat" gaat de rest er van mee genieten.

Ik begrijp de terughoudendheid wel, maar als ze niets doen, springt er in het beste geval een (buitenlandse) concurrent in het gat, in het slechtse geval blijven we enkel met Telenet over. Al hebben die hetzelfde probleem: overal een draadje koper in de grond.
Ooit loopt ook dat op zijn laatste benen qua snelheid...

Ook al zegt DeCroo dat de overheid niet wil investeren: de overheid zou beter het voortouw nemen in de aanleg van FTTH.
Misschien niet noodzakelijk als investeerder, maar wel als regulator (hoewel: het huidige BIPT is al een schoothondje).
Eandis is ook in overheidshanden, zij beheren in investeren in het netwerk.
Alle verschillende partijen (producenten & leveranciers) verbinden met dat netwerk volgende de regels van Eandis en bieden zo hun diensten aan.

Met internet/en x-play pakketten is dat misschien moeilijker, maar niet onmogelijk.
Belgacom, Telenet en nog wat kleintjes, stappen in het kapitaal van FiBe (Fiber Belgium) en telkens de straat wordt opgebroken, wordt FiBe verplicht om daar ook glas in te steken.
Moeilijk? Misschien...
Wenselijk? Ja.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Gratis niet, maar daar kan je niet zo'n hoge winst op scoren als op uw eigen product offering hé :).
Maar je moet er ook (niets) minder voor doen... trouwens hoeveel procent van de markt is in handen van andere spelers ?
heist_175 schreef:Bovendien neem jij als investerende partij alle risico's op u
Overal in de wereld is men bezig met de uitrol van FTTH (aan prijzen die veel lager liggen dan bij ons)... en jij spreekt over een risico :lol:
heist_175 schreef:Belgacom, Telenet en nog wat kleintjes, stappen in het kapitaal van FiBe (Fiber Belgium) en telkens de straat wordt opgebroken, wordt FiBe verplicht om daar ook glas in te steken.
Moeilijk? Misschien...
Wenselijk? Ja.
En laat zelfs de man in de straat mee instappen... anders is het binnen enkele jaren toch in handen van de Chinezen.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
krisken schreef:Want vroeg of laat zullen ze deze ook moeten open stellen ...
Ik snap dat argument eigenlijk niet... precies of ze moeten dat gratis doen ?
Gratis niet, maar de rompslomp erbij berekenend is het inderdaad voor een peulschil...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

r2504 schreef:Liever een provider dan die voor IEDEREEN zorgt dan de happy few.
Dus allemaal naar Telenet zeker, want daar is iedereen content?

Ik ben blij dat er DSL providers zijn, er is zo ook al weinig keuze. En hoewel koper dan wel een technologie is die zijne rek aan het verliezen is, liever dat men het wat rekt en intussen degelijk fiber uit begint te rollen (waar Proximus mee bezig is, te traag maar toch) dan dat men iedereen nu maar gewoon laat stikken met wat hij heeft tot er overal glas ligt.

Ik ben bij de gelukkige inderdaad die een hoge snelheid haalt (ongeveer 350m ver volgens een technieker), maar ik heb kameraden die veel minder halen en ook niet klagen, die gaan dan naar Scarlet en betalen ook gewoon veel minder. Dat er nog mensen zijn die 4Mbps halen, dat is gelukkig de minderheid, maar daar zou men inderdaad wel iets aan mogen doen. 20 zou toch een minimum moeten kunnen zijn tegenwoordig (maar ik dacht dat we nog met een minimum 1Mbps verplichting zaten nu).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MClaeys schreef:Dus allemaal naar Telenet zeker, want daar is iedereen content?
Iedereen moet kijken wat voor hem ideaal is... ik geef alléén aan dat ik blij ben met het feit dat sommige providers voor iedereen zorgen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Tis maar wat je zorgen voor iedereen noemt. Die providers laten dan weer op andere zaken steken vallen. Snelheid is niet alles, en inderdaad daarvoor moet alleen maar naar eigen behoeften gekeken worden. Hier op de verbouwing ga ik zowel koper, kabel als fiber (alleja, smarttube, tligt er dan nog niet) klaarleggen (en dat kost me al redelijk wat meer voor kabel dan voor koper, maar tzou maar eens moeten zijn dat ik wil overschakelen achteraf).
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
MClaeys schreef:Dus allemaal naar Telenet zeker, want daar is iedereen content?
Iedereen moet kijken wat voor hem ideaal is... ik geef alléén aan dat ik blij ben met het feit dat sommige providers voor iedereen zorgen.
Over welke provider heb je het dan? Mijn schoonouders zitten bvb bij Belgacom. Geen keuze, want er is geen andere optie. Geen Telenet op hun locatie.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ozfunghi schreef:Geen Telenet op hun locatie.
En dat is een officieel adres in Vlaanderen... dan ben je volgens mij een zeer zeldzame uitzondering.

Maar los hiervan... stel dat dit plots zou gelden voor 20, 30, 40, ... procent van Vlaanderen ?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Is 20 a 40% van Vlaanderen niet aansluitbaar op DSL dan?
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
ozfunghi schreef:Geen Telenet op hun locatie.
En dat is een officieel adres in Vlaanderen... dan ben je volgens mij een zeer zeldzame uitzondering.

Maar los hiervan... stel dat dit plots zou gelden voor 20, 30, 40, ... procent van Vlaanderen ?
Nee, ze duiken onder in Marokko :lol:
Uiteraard een officieel adres in Vlaanderen. Ergens achterin natuurlijk.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MClaeys schreef:Is 20 a 40% van Vlaanderen niet aansluitbaar op DSL dan?
Zeker als je kijkt naar het hoogste VDSL profiel.
ozfunghi schreef:Uiteraard een officieel adres in Vlaanderen. Ergens achterin natuurlijk.
Ik bedoelde maar niet ergens in een chalet naast een visvijver 10 km van de bewoonde wereld.

Hebben ze trouwens contact gehad met TN hierover... hebben ze geen prijs laten weten voor het doortrekken van de coax ?
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb ooit een klant gehad die na offerte voor het laten leggen van 200m coax op openbaar domein toch maar vriendelijk bedankt heeft.

Daar moest mevrouw toch enkele maanden voor werken..
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
Ik bedoelde maar niet ergens in een chalet naast een visvijver 10 km van de bewoonde wereld.

Hebben ze trouwens contact gehad met TN hierover... hebben ze geen prijs laten weten voor het doortrekken van de coax ?
Op 150 meter van de steenweg tussen Leuven en Diest. De prijs stond hun geenszins aan.
Afbeelding
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

r2504 schreef:Liever een provider dan die voor IEDEREEN zorgt dan de happy few.
Als die gele provider zo goed voor mij zorgde zou ik er niet van weggelopen zijn denk ik...
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
MClaeys schreef:Is 20 a 40% van Vlaanderen niet aansluitbaar op DSL dan?
Zeker als je kijkt naar het hoogste VDSL profiel.
Dus dan komen we weer bij snelheid is alles. Het enige argument bij Telenet telkens boven komt is "het onze is wel rapper". Ik zou wel eens een percentage willen weten trager dan 20Mbps, een snelheid waar veel mensen (zeker niet alle) genoeg mee hebben en tevreden mee zijn (en tuurlijk gaat dat hoger liggen dan bij Telenet, maar het aantal zal best meevallen). Vandaag de dag misschien al beter 30 maar bon.

Wil dat zeggen dat Proximus geen moeite moet doen om die mensen een hogere snelheid te bieden want ze halen al 20Mbps? Zeker niet, ze mogen zeker een tandje bij steken, maar dat doen ze ook (misschien minder publiek dan een grote netwerf). Nieuwe wijken krijgen glas (overigens dan zijn er nog klagers, zie een ander topic hier ergens), bij zowat alle straatwerken nieuwe kabels en versterkers, ...
Niet zo veel jaar geleden zaten wij hier op 9Mbps ADSL, dan na wegenwerken op een paar jaar naar ongeveer 100Mbps VDSL. Andere technologie dus andere beperkingen, niemand hier in de straat komt op minder dan 60Mbps. Ik heb veel buren bij Telenet en die halen na hun werk vaak de 100 niet eens want dan komt alleman thuis. Nogmaals, andere technologie, andere beperkingen. Heeft niks met "zorgen voor" te maken. Trouwens de posts hier boven hebben al laten zien dat zij ook niet zaligmakend zijn.

Dit is trouwens geen afkeer tegen Telenet dat ik heb, anders zou ik het niet beiden voorzien in men verbouwingen. Ik kijk gewoon verder dan snelheid.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

ITnetadmin schreef:Je kan dat bekijken hoe je wil; vectoring en andere trucjes persen de telefoonkabel idd nog wat uit, maar afstand wordt een zeer belangrijke factor bij elke boost.
Momenteel mag je slechts 400m kabel hebben als je de maximumsnelheid wil verkrijgen; en toekomstige trucjes gaan niet veel afstandswinst boeken, als ze niet nog gevoeliger zijn dan dat.
Dit is eerder palliatieve zorg aan het worden vrees ik.
Nu, goed voor hun dat ze het nog wat rekken, maar ik hoop dat ze serieus beginnen alternatieven (bv fiber) te deployen alvorens de limiet bereikt is, want als ze dan alles zo snel mogelijk moeten vervangen komt dat niet goed.
Ik ga hier niet zeggen dat fiber de inferieure techniek is ten opzichte van DSL, echter is de economische haalbaarheid er van wel (heel) veel kleiner dan geavanceerde DSL technieken.
Wat er nu gebeurt is eigenlijk het beste van twee werelden (en eigenlijk al doordrongen van fiber). Door veel fiber te gebruiken en enkel de laatste paar honderd meter met g.vector (strak 35b) te doen houdt men de kosten laag en snelheden vrij hoog.
Vandaag (Q2 2016) is 40% van de lijnen 100Mbps capabel. Dat is niet meer de 'happy few'. Gemiddeld zit (eigenlijk zat) proximus op 57Mbps. Dat is echt wel goed. Het zijn geen Whoppa of FTTH snelheden, maar de prijzen zijn er niet naar. Al zeker niet via resellers/scarlet.

En het gaat niet over rekken, want geloof het of niet die koper zal nog makkelijk 10 a 20 jaar (als het niet langer is) jouw van internet voorzien. Tegen dan is er niet veel koper meer aan, want dat hangt de fiber tot aan de telecompaal (FTTdp)voor je huis of tot onder het voetpad. Dan heb met gemak Gbit to in je huis.

De kost van FTTH is gewoon ridicuul hoog voor een land zoals België en concurrentie moordend;
- Ruimtelijke ordening is vrij rampzalig, dus even snel een hoop wijken ombouwen is niet zo simpel als in Nederland.
- DSL netwerken zijn zodanig ver uitgewerkt met veel fiber dat er niet echt intentie is om van 70Mbps DSL over te stappen naar 100/100 FTTH (of 500/500). Dit had wel het geval geweest als je nog op 4Mbps ADSL zat.
- Kabelnetwerken zijn zeer uitgebreid. Vrijwel overal is kabel wel een alternatief en kan je als FTTH dus niet de enige 'echt' snelle provider zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MClaeys schreef:Dus dan komen we weer bij snelheid is alles. Het enige argument bij Telenet telkens boven komt is "het onze is wel rapper".
Snelheid is niet alles... maar volume evenmin (als je Userbase moet geloven heeft iedereen TB's nodig).

Trouwens bij TN kan je ondertussen ook gerust TB's verzetten zonder enig probleem.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Sorry hoor, maar als het netwerk al omgebouwd wordt tot het fiber tot de paal is, en enkel de last meters zijn koper, dan spreken we echt niet meer van een koperpaar netwerk he.
Wat mijn stelling bekracht (ook die inzake dat rekken) dat koperpaar end of life is en dient vervangen te worden.

Also: ik zie niet goed in waarom, als de fiber dan toch al op de paal hangt, het zoveel meer zou kosten om daar dan ftth van te maken. De fiberkost voor het prive terrein is toch voor de eigenaar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Also: ik zie niet goed in waarom, als de fiber dan toch al op de paal hangt, het zoveel meer zou kosten om daar dan ftth van te maken. De fiberkost voor het prive terrein is toch voor de eigenaar.
Het probleem is dat hij in Belgie meestal niet aan een paal hangt maar in de grond steekt (en men dus alle stoepen kan gaan openleggen).
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Als je nederland neemt als voorbeeld, moet je dan de nadelen erbij nemen ook.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
MClaeys schreef:Dus dan komen we weer bij snelheid is alles. Het enige argument bij Telenet telkens boven komt is "het onze is wel rapper".
Snelheid is niet alles... maar volume evenmin (als je Userbase moet geloven heeft iedereen TB's nodig).

Trouwens bij TN kan je ondertussen ook gerust TB's verzetten zonder enig probleem.
Dat is evenzeer een loze discussie ja, al ben ik wel tegen limieten (ook al kom ik zelf vaak niet aan 500GB), ongeacht het netwerk. Tis bijna 2017, data begint steeds groter te worden, dus limieten horen er gewoon niet meer thuis. Een game kopen tegenwoordig is 40+ GB aan download, dan een day one patch van 5GB er nog bij, het telt snel op. 4K streaming begint wat op te komen etc...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

ITnetadmin schreef:Sorry hoor, maar als het netwerk al omgebouwd wordt tot het fiber tot de paal is, en enkel de last meters zijn koper, dan spreken we echt niet meer van een koperpaar netwerk he.
Het een hangt wel erg strak samen met het ander. Als men spreekt over vectoring. g.fast,... dan spreekt men over een hybride netwerk met enkel de laatste km (VDSL en vectoring) of paar honderd meter (g.fast) koper. Geen enkele provider gaat g.fast uitrollen wanneer iedereen op 5+km afstanden zit.

ITnetadmin schreef:Also: ik zie niet goed in waarom, als de fiber dan toch al op de paal hangt, het zoveel meer zou kosten om daar dan ftth van te maken. De fiberkost voor het prive terrein is toch voor de eigenaar.
Die kost kan je niet uitdrukken in pure euro's voor de provider. Als je doorsnee klant kan kiezen tussen 100Mbps (of straks 500Mbps+) door zijn bbox3 te vervangen door een 4 of 5. Of zeer grote kosten te laten maken door zijn oprit open te laten breken om fiber te trekken tot de meterkast om dan 1Gbps aan een hogere maandelijkse kost te krijgen. Het gros zal dan wel overstappen naar telenet, waar ze geen grote eenmalige kosten hebben en graafwerken moeten doen.
Om geen klanten te verliezen moet de provider al die werken/kosten ook op zich nemen. En dan ziet 35b/g.fast/... er ineens wel heel aantrekkelijk uit.
proximusboyke schreef:Als je nederland neemt als voorbeeld, moet je dan de nadelen erbij nemen ook.
Ik had Nederland toch al gezegd? :angel:
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

https://networks.nokia.com/solutions/g.fast

en bij telefonica zijn ze 10Gb testen aan het doen. 10Gb shared wel te verstaan.

http://www.eleconomista.es/tecnologia/n ... megas.html
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”