Advies gevraagd voor goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bssoft schreef:een trunk met 32 lijnen, wat voor lijn heb je dan thuis nodig .... toch geen ADSL'leke denk ik ?
Zolang je ze niet alle 32 gelijktijdig gebruikt, heb je niet veel bandbreedte nodig :-D .

Maar als je een WeePee account heb je theoretisch 32 kanalen, de beperking zit dan inderdaad:
  • a) in je eigen hardware (hoeveel gesprekken kan jouw hardware managen)
    b) in je bandbreedte (hoewel 32 gelijktijdige VoIP gesprekken gebruiken nog minder download dan een Proximus TV HD stream) :wink:
Met een internet Start (50/4) kom je theoretisch toe (32 * 100kbps up/down = 3.2/3.2 mbps) !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Bssoft schreef:@r2504, een trunk met 32 lijnen, wat voor lijn heb je dan thuis nodig .... toch geen ADSL'leke denk ik ?
Het gaat er niet over dat ik die nodig heb... wel over het feit dat ik ze gratis krijg en bij andere VoIP providers al snel 9 euro/maand per kanaal moet betalen.

Indien trouwens een trunk niet meer zou zijn dan enkele individuele SIP accounts... waarom is er dan zo'n groot verschil in prijs bij de meeste VoIP providers ?

Ik weet trouwens dat een trunk geen enkel probleem heeft met firewalls en NAT... terwijl dit bij SIP accounts wel het geval is.
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

r2504 schreef:Ik weet trouwens dat een trunk geen enkel probleem heeft met firewalls en NAT... terwijl dit bij SIP accounts wel het geval is.
Dit lijkt me erg sterk, er is technisch gezien geen enkel verschil tussen SIP account en SIP trunking, SIP heeft technisch gezien geen echte trunking.
mgreant
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Hallo iedereen,

Ik heb topic gelezen maar ik zit helemaal vast.
Ik heb een Weepee provider + VoIPcenter PBX als telefooncentrale. (prijs interesseert me eigenlijk niet, als het maar werkt)

Bij Weepee heb ik een gigaset-account aangemaakt (aangezien ik Gigaset N300A IP heb aangesloten).

----------------------------

Ik ben gestart met Weepee in te stellen, rechtstreeks op de webinterface van mijn Gigaset N300A IP.
--> Werkte vlot: wanneer ik met mijn gsm belde, begon de huislijn te rinkelen.

Wanneer ik de PBX module hiertussen probeer te integreren loopt het helemaal mis. Dit kan 2 oorzaken hebben:
- Verbinding tussen PBX en Gigaset
- Verbinding tussen Weepee en PBX

Ik vermoed echter dat de fout bij de verbinding tussen Weepee en VoipCenter zit: wanneer ik nu met mijn GSM bel naar mijn huisnummer, dan val ik direct op de Voicemail van Weepee. De lijn raakt dus niet verder dat Weepee.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iemand me hierbij helpen?

Ik voeg ter informatie foto's van de interface toe uit de PBX module.

Tot snel !
Screen Shot 2016-09-29 at 18.46.52.png
Screen Shot 2016-09-29 at 18.46.43.png
Screen Shot 2016-09-29 at 18.46.35.png
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Op de Weepee webinterface (klantentool) onder tabblad "Informatie" ==> "Account informatie" een keer klikken op "Reset User-Agent beveiliging".
Het wisselen van de Gigaset naar de PBX ziet Weepee als mogelijk beveiligingsprobleem.
Je dient expliciet de "User-Agent" te resetten alvorens je gebruik kan maken van je Weepee lijn op een andere device...
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

+1 Reset User Agent beveiliging.

In uw eerste screenprint staat ook een fout denk ik.

Backup SIP-server : stun0.weepee.org
Dit moet iets zijn in de aard van : sswX.antwerp.weepee.org of sswX.brussels.weepee.org
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
mgreant
Starter
Starter

Hallo iedereen!

Super bedankt voor snelle feedback en reactie.

Helaas is het nog niet gelukt aangezien de knop reset user-agent niet werkt. Ik klik er op maar er gebeurt niets...
Denk dat ik eens met Weepee contact moet hebben maar helaas zijn die niet beschikbaar in het weekend :x
PeterP
Pro Member
Pro Member

Heb je het Weepee account op de Gigaset N300A wel uitgeschakeld ?

Wat staat er in de Weepee klantentool bij :
- Laatste validering :
- Useragent (cached) :
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
mgreant
Starter
Starter

Hallo Peter,

Ik heb die inderdaad uitgeschakeld en zelfs verwijderd uit Gigaset Webinterface.

Hier screenshot van de gegevens:
Screen Shot 2016-10-01 at 19.45.14.png
Moet ik misschien mijn telefoon station resetten?
http://nl.weepeetelecom.be/support/howto/reset/

Alvast bedankt voor de hulp.

(volgens mij werkt die reset button niet op weepee klantentool, wanneer ik er op klik gebeurt er gewoon niets, of heeft dat iets met mijn macbook te maken? Heb het al in Chrome en Safari geprobeerd maar zonder resultaat)
PeterP
Pro Member
Pro Member

In je laatste screenshot van de Weepee klantentool staat "Huidige Switch: ssw8.brussels.weepee.org"
In twee van je screenshots van Voipcenter staat "ssw2.brussels.weepee.org" ???

In de mail die je kreeg van Weepee met je account gegevens staan alle gegevens. Ik zou alles nog eens dubbel checken bij de ingave van Voipcenter.
mgreant
Starter
Starter

Hallo Peter,

zal het dadelijk eens proberen. Maar eigenlijk staat er dat de huidige switch via ssw8 is, maar SIP server is ssw2.
Screen Shot 2016-10-02 at 15.04.21.png
philippe_d
Moderator
Moderator

mgreant schreef:Ik heb een Weepee provider + VoIPcenter PBX als telefooncentrale. (prijs interesseert me eigenlijk niet, als het maar werkt)
Bij Weepee heb ik een gigaset-account aangemaakt (aangezien ik Gigaset N300A IP heb aangesloten).
Dit is al de eerste fout:
Je hebt absoluut geen "Gigaset account" nodig gezien het niet de bedoeling is om met je Gigaset rechtstreeks met Weepee te connecteren.
Wat jij wilt is dat:
  1. Jouw VoIPcenter PBX telefooncentrale de verbinding maakt met WeePee.
  2. Jouw Gigaset telefoon de verbinding maakt met de VoIPcenter PBX telefooncentrale (als "binnenpost")
mgreant schreef:Ik ben gestart met Weepee in te stellen, rechtstreeks op de webinterface van mijn Gigaset N300A IP.
--> Werkte vlot: wanneer ik met mijn gsm belde, begon de huislijn te rinkelen.

Wanneer ik de PBX module hiertussen probeer te integreren loopt het helemaal mis.
Zoals hierboven vermeld:
  1. In jouw VoIPcenter PBX telefooncentrale moet je de WeePee gegevens inbrengen (Sip server, user, paswoord).
  2. In jouw VoIPcenter PBX telefooncentrale moet je een SIP account aanmaken voor de Gigaset.
  3. In jouw Gigaset telefoon moet je deze gegevens inbrengen (SIP server = IP adres van de Voicenter PBX), user, paswoord).
mgreant schreef:Helaas is het nog niet gelukt aangezien de knop reset user-agent niet werkt. Ik klik er op maar er gebeurt niets...
Wat zou er moeten gebeuren?
De reset user-agent werkt perfect: deze knop zorgt er gewoon voor dat een nieuw aangesloten toestel niet meer geblokkeerd wordt.
PeterP schreef:In je laatste screenshot van de Weepee klantentool staat "Huidige Switch: ssw8.brussels.weepee.org"
In twee van je screenshots van Voipcenter staat "ssw2.brussels.weepee.org" ???
Dat is geen probleem: alle WeePee SIP servers zijn redundant, je kan ze door elkaar gebruiken.
  • ssw2.brussels.weepee.org is de server die WeePee jouw voorstelt (ze willen load balancing en verdelen hun klanten op verschillende servers).
    ssw8.brussels.weepee.org is de server die je actueel gebruikt (de laatste registratie).
Je hebt blijkbaar ssw2.brussels.weepee.org ingesteld in de Voipcenter PBX, maar de klantentool zegt dat je ssw8.brussels.weepee.org gebruikt. Dit is dus een duidelijk bewijs dat jouw PBX niet registreert, maar wel je Gigaset (wat dus niet de bedoeling was).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
philippe_d
Moderator
Moderator

mgreant schreef:Ik voeg ter informatie foto's van de interface toe uit de PBX module.
Hierbij nog wat commentaar op de geposte screenshots:
  1. Backup configuratie opties:
    Ik zou dit uitschakelen. Probeer eerst de basis goed te krijgen, voor je begint te experimenteren met geavanceerde instellingen, zoals backup.
    Als je toch een backup wilt instellen, gebruik dan een "oneven" SIP server (ssw1, ssw3, ssw5, ssw7 ...).brussels.weepee.org
    Reden:
    • de "even" SIP servers (ssw2, ssw4, ssw6, ssw8 ...).brussels.weepee.org zijn virtuele machines op één server.
      de "oneven" SIP servers (ssw1, ssw3, ssw5, ssw7 ...).brussels.weepee.org zijn virtuele machines op een tweede server.
  2. Geavanceerde configuarte opties:
    Verwijder Domain in From-header en User in From-header.
    • Deze extra authenticatie paramaters zijn niet vereist voor WeePee.
  3. Basis configuratie:
    ziet er OK uit :-)
Misschien domme vraag: is jouw PBX correct verbonden met Internet?
mgreant
Starter
Starter

Hallo Philippe!

Intussen is het me gelukt, maar was vergeten hier te antwoorden.

Die kerels bij Weepee hadden blijkbaar alles onderzocht maar toen het absoluut niet lukt heb ik gevraagd om alles te herbeginnen en resetten.

Volgens mij was de fout die ik begaan heb de volgende:
- ik had me als klant geregistreerd via een single SIP account, of via een Gigaset account
- bij mijn 2e poging heb ik geregistreerd met een SIP TRUNK.

Sindsdien werkt alles vlot zoals het zou moeten lopen.

Alvast bedankt aan iedereen die hier zijn input heeft gegeven en mee gedacht. Het werkt nu eindelijk :-)
Dikke merci!!!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Bssoft schreef:ik heb dus 6 trunks en het is aan de programmeerder om je langs de juiste trunk naar buiten te laten bellen
Om even terug te komen op OVH... je hebt bijvoorbeeld meerdere nummers, persoon A-1, B-2, C-3, ... en een centraal nummer 0.

Wat gebeurd er dan als meedere mensen naar nummer 0 bellen... krijgt de tweede persoon bezet (ongeacht of de receptioniste het eerste gesprek reeds heeft doorverbonden met persoon B bijvoorbeeld) ?

Wat gebeurd er als persoon A naar buiten wil bellen... krijgt men nummer 1 te zien of kan ik ook nummer 0 laten zien (en in dat laatste geval wat indien er meer dan één persoon gelijktijdig naar buiten wil bellen) ?

Als je natuurlijk geen centraal nummer wil en iedere werknemer een rechtstreeks nummer dan heb je dergelijke problemen niet, maar dit is een setup die je zelden ziet (ieder bedrijf heeft bij mijn weten wel een centraal nummer).
Bssoft schreef:@r2504, een trunk met 32 lijnen, wat voor lijn heb je dan thuis nodig .... toch geen ADSL'leke denk ik ?
Ze zijn heus niet allemaal in gebruik (en zitten op een TN Business abbo)... feit is dat je de trunk gewoon gratis krijgt bij WeePee.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”