aliExpress?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Splitter schreef: dat snap ik dus niet dat je een amerikaans bedrijf zoals paypal (waar de meeste fraude met CC's gebeur(de) afaik) wel met plezier vertrouwt,
maar een (eigenlijk vrij bekend, beursgenoteerd en opgericht in 1999 - 1 jaar na paypal) chinees bedrijf dan weer niet?
Vanwege een negatief vooroordeel van China als trouwe kijker van China Unsensord
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Lol.. dat kanaal is pure propaganda, veel moet je met een ton zout nemen.

Er is geen reden om aliexpress te wantrouwen, het werkt in de praktijk zelfs beter dan zijn concurrentie. Zelfs in het geval dat hun systemen gehacked worden en er kredietkaartnummers worden buitgemaakt, wordt je gewoon vergoed door kredietverstrekker zoals eerder aangehaald.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Nu buiten het feit dat ik die Alipay liever niet gebruik om m'n kaart in op te slaan ben ik wel tevreden over de service en aftersales van AliExpress.

Ik in er gewoon niet bij dat het niet verplicht is als webshop (Amazon, Coolblue, whatever) de verificatiemethode (Challenge code met bakje) te hanteren. En wat er iemand zei dat je je geld terug krijgt als iemand je kaart gepikt heeft, oké goed, maar dan is Coolblue z'n pakket ook kwijt...

De technologie is er. Waarom wordt ie niet toegepast ?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

BertG3 schreef:De technologie is er. Waarom wordt ie niet toegepast ?
omdat die niet eigen is aan de technologie/kaart, +

1) het is duur (hoe meer verificatie je wil, hoe meer commissie je betalen mag)
2) het is vervelend (geen 1-click of snelle checkout, wettelijk mag bv de cvc code niet opgeslagen worden en dus moet die telkens opnieuw gevraagd worden: daar gaat dus alle handigheid... zou je zelfs bij paypal bv telkens opnieuw je paswoord én je cvc code moeten geven als je een kredietkaart gelinkt hebt)
3) omwille van bovenstaande reden HATEN het gros van de mensen dat dan dus ook, want het staat in de weg van het comfort.

in theorie werken die oude "schuifbakjes" nog altijd om geld van een visakaart af te halen... daar moest je dan niet meer doen dan (in theorie) je handtekening zetten op het bonnetje en het geld was (soms tot 2x toe...) weg
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Splitter schreef:
BertG3 schreef:De technologie is er. Waarom wordt ie niet toegepast ?
omdat die niet eigen is aan de technologie/kaart, +

1) het is duur (hoe meer verificatie je wil, hoe meer commissie je betalen mag)
Niet echt. Hoe meer verificatie je toepast, hoe minder commissie je op een transactie moet betalen, want hoe lager het risico op chargebacks. Deze stelling houdt echter geen rekening met de eventuele kosten die de verificatiemethode zelf toevoegt.
Splitter schreef: 3) omwille van bovenstaande reden HATEN het gros van de mensen dat dan dus ook, want het staat in de weg van het comfort.
De handelaars haten het ook, want de consument krijgt meer tijd om zich te bedenken alvorens de transactie af te ronden.

Ken je nog een plaats waar ze zo'n schuifbakjes gebruiken? :P Is van voor mijn tijd, zou het wel nog graag eens zien (en niet op YouTube).

Soit, ik ben blij dat de technologie niet toegepast wordt. Zolang fraude vlotjes terugbetaald wordt is er geen reden waarom ik mijn comfort moet beperken. Die technologie is er uiteindelijk enkel maar om de banken te bedienen.
BertG3
userbase crew
userbase crew

Dus jij kiest de rompslomp van aangeven CC fraude boven veiligheid ?

Als jij morgen je CC verliest of iemand heeft je CC nummer en later zie je op je afschrift dat iemand er fraude mee gepleegd heeft zal je zeggen "Och ja, komt in orde. Gisteren heb ik toch 1-click kunnen bestellen."

Soit, iedereen z'n goesting maar ik betaal toch liever via Challenge code van m'n bank dan gewoon met een CC nummer.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

als je een beetje als goede huisvader werkt dan zal je niet snel fraude hebben met je kaart.
verlies je ze, dan moet je zowiezo ze blokkeren... controle via cvc is dan namelijk ook gewoon mogelijk want die staat op de kaart.
challenge/response is voor zover ik weet (correct me if i'm wrong) praktisch nooit van toepassing met creditcards (enkel voornamelijk de cvc check)

bij de prepaid revolut kaart is het zelfs poepsimpel: je transacties komen naar je gsm gepusht (dus niet meer wachten op afschriften),
en met 1 klik in de app blokkeer je je kaart... welke rompslomp dus?
dat grootbanken het moeilijk maken (zelfs niet imho) en afschriften pas eeuwen later bezorgen is eerder een probleem bij de bank dan iets anders,
en ik verkies dan toch echt wel het comfort boven 3u langer bezig zijn... net zoals het gros van de mensen.
(er zijn nog steeds mensen die pincode en bankkaart samen in hun portefeuille steken...)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef:als je een beetje als goede huisvader werkt dan zal je niet snel fraude hebben met je kaart.
Dit. Op de duur krijg je ook een buikgevoel van waar het al dan niet veilig is. En bij websites weet je ook waar je op moet letten.
Splitter schreef: challenge/response is voor zover ik weet (correct me if i'm wrong) praktisch nooit van toepassing met creditcards (enkel voornamelijk de cvc check)
Challenge/response kan soms deel uitmaken van een 3-D Secure laag.
gm123
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef:challenge/response is voor zover ik weet (correct me if i'm wrong) praktisch nooit van toepassing met creditcards (enkel voornamelijk de cvc check)
Hier in België is het eerder de regel dan de uitzondering. Ik kan hier tegenwoordig niets meer bestellen zonder zo'n extra pagina van mijn bank voorgeschoteld te krijgen. Persoonlijk vind ik dat zelfs lastig, want soms wil ik eens op verplaatsing iets kopen en dan gaat het niet omdat ik mijn "bakske" van de bank niet bij heb. Iets snel online kunnen kopen is nu net het voordeel van een kredietkaart. Onlangs wou ik in het buitenland vliegtuigtickets kopen via een Belgische site, ging niet want ik had het bakske niet bij. :bang:

Het mag dan wel veiliger zijn, dat kan mij weinig schelen. Als mijn kredietkaart gestolen wordt zal ik ze inderdaad gewoon direct blokkeren en als mijn nummer ergens wordt buitgemaakt is dat niet mijn probleem, maar de verantwoordelijkheid van het gehackte systeem.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Bij KBC kan je tegenwoordig, als alternatief voor de challenge/response met kaartlezer en bank-/kredietkaart, kiezen voor MobilePay. Je krijgt dan een QR-code die je moet scannen met de KBC Mobile applicatie op je smartphone, pincode ingeven en vervolgens verschijnt er op je PC automatisch een bericht dat de betaling geslaagd is en word je verder geleid. Zeer innovatief!
BertG3
userbase crew
userbase crew

Ik blijf er bij dat ik echt graag nog enigszins iets van beveiliging wil. Wat KBC doet lijkt me bijvoorbeeld ook zeer goed en normaal gezien heb je je smartphone altijd bij.

Gewoon betalen zonder beveiliging vind ik echt risky zeker als je CC number nog gekoppeld is aan een webshop.

Persoonlijke mening, akkoord, maar volgens mij ben ik niet alleen. Ik verschiet ervan dat iedereen voor het 1-click systeem is.

Met alternatieven als Revolut snap ik dat. Je kan maar kwijt zijn wat erop staat, maar met een CC met dekking....
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

BertG3 schreef: Persoonlijke mening, akkoord, maar volgens mij ben ik niet alleen. Ik verschiet ervan dat iedereen voor het 1-click systeem is.
Dat is gewoon omdat in de praktijk blijkt dat dat allemaal wel goed meevalt met die zorgen die je hebt. Amazon vb gaat ook niet moeilijk doen en snel fraude met hun 1-click terugstorten, omdat hun systeem ook afhangt van het vertrouwen van de consumenten daarin.

Bovendien hebben ze zelf wel enkele manieren om fraude te detecteren. Bv inloggen op een Amazon account vanop een IP in een land dat je nog nooit ingelogd hebt, vanop een toestel dat geen cookie heeft, dan meteen een nieuw "shipping" address intikken en dan proberen 1-click te doen, ik heb een sterk vermoeden dat dat niet zomaar gaat pakken.

Als klant mag je tevreden zijn dat er zo'n gebruiksgemak is, en dat het de banken (en de handelaars) zijn die eens de kost van de fraude mogen eten. Het gaat ook niet blijven duren hoor, banken zijn altijd op zoek naar manieren om uiteindelijk de klant te laten betalen, maar bij kredietkaartfraude hebben ze nog geen methode gevonden. En je moet geen schuld voelen voor de banken, die maken nog altijd winst genoeg op kredietkaarten 8) . Je zou eens moeten weten wat voor een low-maintenance (zowat volledig geautomatiseerd) en winstgevende industrie dat is...
BertG3
userbase crew
userbase crew

Ik moet wel toegeven dat ik deze zomer met m'n CC bij HifiCorner.nl een hoofdtelefoon wou kopen. Ik deed dat op reis (Duitsland) want het was nogal een mooie promo die ik moeilijk kon laten liggen.

Een week later chat ik met hun (pakket nog steeds niet ontvangen) en ze zeggen dat ze graag eens even bellen naar mij. Ze stelden mij enkele vragen van "Wie ben je ?" "Waar woon je" blablabla. Kers op de taart: op mijn naam besteld maar met kredietkaart van mijn vader betaald omdat hij 'm aan mij wou geven. Bleek de transactie van bij hen uit gewoon geblokkeerd te zijn. Dat vind ik dan wel weer top van hen !

Echter niet elke webshop heeft een dergelijke controlemethode.

We dwalen wel wat af van dit topic, maar dat belet niet dat dit een interessante discussie is.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik verwacht toch echt dat ik een CVC én een challenge gevraagd wordt, tenzij ik een CC kaart bewaard heb; dat zou gerust den systeem mogen worden waarin pre-authorized shops/kaarten kunnen functioneren zonder challenge; de rest MOET gewoon altijd die veiligheden vragen.

Ik vind het dus ook schandalig dat er sites zijn die zomaar die veiligheden zomaar kunnen en mogen bypassen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Ken je nog een plaats waar ze zo'n schuifbakjes gebruiken? :P Is van voor mijn tijd, zou het wel nog graag eens zien (en niet op YouTube).
spijtig genoeg niet meer, nee... laatste plek die ik kende heeft het een paar jaar geleden afgevoerd wegens teveel problemen.
soms werd iets niet aangerekend, en soms dan weer dubbel... niet echt heel ideaal/betrouwbaar was dat daar (maar het zou niet aan het toestelletje zelf hebben gelegen, naar het schijnt)
CCatalyst schreef:Challenge/response kan soms deel uitmaken van een 3-D Secure laag.
thanks, en als ik het zo lees heeft het 3-D secure systeem meer nadelen (en problemen/onveiligheden) dan voordelen. ook lekker voor een vals gevoel van veiligheid dan.
BertG3 schreef:Met alternatieven als Revolut snap ik dat. Je kan maar kwijt zijn wat erop staat, maar met een CC met dekking....
en daar heb je dus terugbetalingsystemen voor als er fraude is. alsook is er vaak achterliggend een controle (jouw naam + kaart op jouw naam enzo bv)
dus kwijt zijn ben je het nooit. en de bank -zoals reeds gezegd- wat werk laten doen kan ook geen kwaad.

trouwens: er zijn zelfs nog steeds betaalterminals die bij een visa kaart niet voor enige verificatie vragen... hoewel minder en minder voorkomend,
lijkt me dat meer een issue dan een online platform (dat natuurlijk niet een of andere vage site is die onbetrouwbaar overkomt)
en valse veiligheid is nog steeds slechter dan geen veiligheid - en comfort komt voor het merendeel van de bevolking voor veiligheid. (en steeds vaker komt veiligheid boven vrijheid, maar dat is een ander draadje :) )
ITnetadmin schreef:Ik vind het dus ook schandalig dat er sites zijn die zomaar die veiligheden zomaar kunnen en mogen bypassen.
dat ligt dus niet aan die sites maar aan het systeem van visa. (met gewone debetkaarten heb je dat niet aan de hand... ander systeem)
men promoot het ook niet: de meeste mensen willen comfort en de banken/bedrijven achter visa etc willen er geld voor zien als je zo'n zaken toepast...

wat ik -als ik dan toch iets schandalig wil vinden- moet kiezen om tegenstander van te zijn is het SEPA systeem, waarbij eender welk bedrijf geld van je rekening kan halen ZONDER je toestemming en je dan ZELF moet nakijken en terugvragen (wat ook wel kan natuurlijk.... maar dat is pas gevaarlijk!)
BertG3
userbase crew
userbase crew

ITnetadmin schreef:Ik verwacht toch echt dat ik een CVC én een challenge gevraagd wordt, tenzij ik een CC kaart bewaard heb; dat zou gerust den systeem mogen worden waarin pre-authorized shops/kaarten kunnen functioneren zonder challenge; de rest MOET gewoon altijd die veiligheden vragen.

Ik vind het dus ook schandalig dat er sites zijn die zomaar die veiligheden zomaar kunnen en mogen bypassen.
Eindelijk dus iemand die het nog eens is met mij :beerchug: Ik dacht al dat ik de enige was
gm123
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef:wat ik -als ik dan toch iets schandalig wil vinden- moet kiezen om tegenstander van te zijn is het SEPA systeem, waarbij eender welk bedrijf geld van je rekening kan halen ZONDER je toestemming en je dan ZELF moet nakijken en terugvragen (wat ook wel kan natuurlijk.... maar dat is pas gevaarlijk!)
Ga je daar niet wat te kort door de bocht? Voor zover ik weet moet je eerst toestemming geven aan dat bedrijf dat zij geld van je rekening mogen halen in de eerste plaats. Die toestemming kan je ook ten alle tijden intrekken. In principe is het dus niet meer dan een vorm van domiciliëring.

Paypal gebruikt dat systeem om automatisch geld van je rekening te halen en dat werkt goed, maar je moet dus wel zelf eerst expliciet toestemming geven.
Koelreuteria
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 6 keer

bartman schreef:
Reason
The card number you provided is incorrect.????? dit kan niet

iemand een idee wat dit allemaal kan zijn?
Doe je de betaling met een actieve vpn verbinding?
'k Heb nog hetzelfde meegemaakt: met vpn onmogelijk te betalen en dezelfde foutmelding, "open en bloot" was dan geen probleem...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

gm123 schreef:
Splitter schreef:wat ik -als ik dan toch iets schandalig wil vinden- moet kiezen om tegenstander van te zijn is het SEPA systeem, waarbij eender welk bedrijf geld van je rekening kan halen ZONDER je toestemming en je dan ZELF moet nakijken en terugvragen (wat ook wel kan natuurlijk.... maar dat is pas gevaarlijk!)
Ga je daar niet wat te kort door de bocht? Voor zover ik weet moet je eerst toestemming geven aan dat bedrijf dat zij geld van je rekening mogen halen in de eerste plaats.
Zo werkte het oude systeem: jij moest de bank toestemming geven om de schuldeiser een mandaat te geven.
ok goed dat het niet echt SEPA is, maar SEPA Direct Debit (sepa is wel wat meer dan domicilieringen)
binnen Sepa Direct Debit (het nieuwe 'domiciliering') beheert de schuldeiser de mandaten en hoef jij de bank dus geen specifieke toestemming meer te geven.

In praktijk is er (voor zover ik weet) geen echt misbruik van, en de manier dat SDD werkt kan aangepast zijn (i doubt it), maar in theorie is het perfect mogelijk voor een bedrijf -waar jij geen banden mee hebt- om van jou rekening geld af te halen.
Je kan dat vervolgens (momenteel nog) wel eenvoudig terugeisen en het desbetreffende bedrijf op een soort zwarte lijst zetten, maar dat is dus allemaal achteraf-gedoe.

persoonlijk heb ik het zelfs al eens voorgehad met psa finance...

het is niet omdat er geen actief misbruik is, dat het dus niet kan! (en daarom dat SDD's tot 13 maanden na betaling terug te eisen zijn.. kijk de informatie van je bank over SDD maar eens na)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik betaal al 20 jaar zoveel mogelijk met CC (heb er 3) en zit toch aan ruim 20 transacties per maand. Nooit enig probleem gehad. Eén keer heeft AmEx mijn kaart preventief geblokkeerd (en een andere geissued) omdat hij blijkbaar voorgekomen was in een data breach. Werd daarvan overigens ook netjes geïnformeerd (al wilden ze niet zeggen waar de breach gebeurd was).
Snap dus ook al die schrik voor misbruik niet, zeker ook omdat je beschermd bent tegen frauduleus gebruik. En als je je kaart kwijt geraakt, is er ook nog Card Stop.
Ik vind die extra verificatie met Digipass ook dik vervelend omdat je op verplaatsing nooit zo een bakje bij je hebt. Las nu vanmorgen wel dat Belfius zijn algemene voorwaarden gewijzigd heeft om verificatie via QR code te mogen supporteren op Visa/MC. Dat lijkt me dan toch al een stuk interessanter aangezien ik in principe mijn telefoon wél altijd bij me heb.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Ik sta nu op het punt om voor de eerste keer (voorzichtig) iets te bestellen bij de Chinezen. Prijzen zijn wel ongelooflijk... Iets meer dan 9 euro voor een TPU case, (fake) leren case en ventilatieroosterhouder voor iPhone 7 Plus. En da's dan nog is met bijbetalen voor tracking information en iets snellere shipping.

Ook op AliExpress gekeken en reviews in overweging genomen.
dx.com was ook goed meen ik hier al gehoord te hebben?
ozfunghi
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Hier komen wekelijks pakjes toe van Aliexpress. Wat je moet weten is dat je Aliexpress meer moet vergelijken met Ebay of Amazon en niet met Bol.com ofzo. Het is een platform waar verschillende verkopers/shops hun ding kunnen aanbieden. Je kan dus ook hetzelfde product aan verschillende prijzen vinden, net zoals op Amazon. De ene verkoper is al betrouwbaarder dan de andere, neemt het al iets nauwer wat betreft verzending etc... Lees reviews van de producten bij de shop waar je wil kopen. Altijd.

Hou rekening met importkosten. Sommige shops willen al eens een lagere prijs op het douane formulier zetten, sommigen doen dat niet. Sommigen bieden garantie tegen import/douane kosten, anderen niet...
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ozfunghi schreef:Hier komen wekelijks pakjes toe van Aliexpress. Wat je moet weten is dat je Aliexpress meer moet vergelijken met Ebay of Amazon en niet met Bol.com ofzo. Het is een platform waar verschillende verkopers/shops hun ding kunnen aanbieden.
Ik dacht dat Bol.com ook al even zo'n platform heeft (naast hun eigen verkoopkanaal).
ozfunghi schreef:Hou rekening met importkosten. Sommige shops willen al eens een lagere prijs op het douane formulier zetten, sommigen doen dat niet. Sommigen bieden garantie tegen import/douane kosten, anderen niet...
Kan je dat op voorhand weten? Want dat is wel redelijk belangrijk.
Tomby schreef:Ik betaal al 20 jaar zoveel mogelijk met CC (heb er 3) en zit toch aan ruim 20 transacties per maand. Nooit enig probleem gehad. Eén keer heeft AmEx mijn kaart preventief geblokkeerd (en een andere geissued) omdat hij blijkbaar voorgekomen was in een data breach. Werd daarvan overigens ook netjes geïnformeerd (al wilden ze niet zeggen waar de breach gebeurd was).
Snap dus ook al die schrik voor misbruik niet, zeker ook omdat je beschermd bent tegen frauduleus gebruik. En als je je kaart kwijt geraakt, is er ook nog Card Stop.
Ja AMEX is wel de betere kaart maar niet voor iedereen weggelegd. Brotip: Card Stop kan geen AMEX blokkering doen, je moet daarvoor bellen naar AMEX zelf.

Welk nummertje is het op 3 na laatste cijfertje van uw AMEX wel (nummer N in XXXX XXXXXX XNXXX)? Ben eens benieuwd waar je staat na 20 jaar :P
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

CCatalyst schreef:Kan je dat op voorhand weten? Want dat is wel redelijk belangrijk.
Niet echt, je kan alvast op voorhand weten welke belasting je eventueel ontduikt: http://www.invoercalculator.be

Het voornaamste is dat je pakje niet opvalt tussen de miljoenen brieven en pakjes die via de (Chinese) post verstuurd worden. Voor de rest is het één grote loterij.

Bij opvallende grote pakjes, pakjes met dure spullen of productcategorieën die gevoelig zijn voor namaak en fraude moet je verstandig zijn en via een koerierdienst laten verzenden die alles officieel inklaart. Als je braaf betaalt, is de douane niet meer geïnteresseerd in een controle van jouw pakje.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

AMEX is wel de betere kaart
Ik mijd het als de pest:
- geen chip (sidns kort wel, maar nog niet alle kaarten)
- onbeperkte limiet
- weinig aanvaard online

VISA wordt overal aanvaard, Mastercard al iets minder, AmEx véél minder.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: - onbeperkte limiet
Nee nee, geen voorafbepaalde limiet. Geen voorafbepaalde limiet is niet hetzelfde als een onbeperkte limiet.
heist_175 schreef: - weinig aanvaard online
Het hangt vooral af van waar je koopt denk ik, maar dat ervaar ik toch niet. Temeer omdat PayPal ook AMEX kan gebruiken. Ook Amazon, Bol.com etc geen probleem. Vooral bij "mom and pop" winkels die ook eens online gaan verkopen ga je nog vaak zien dat je geen AMEX kunt gebruiken. Maar opnieuw, hangt af van waar je koopt. En offline is een ander verhaal.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
AMEX is wel de betere kaart
Ik mijd het als de pest:
- geen chip (sidns kort wel, maar nog niet alle kaarten)
- onbeperkte limiet
- weinig aanvaard online
Onbeperkte limiet is juist handig. Nooit zorgen maken dat een betaling ergens ineens geweigerd wordt, met schaamrood tot gevolg :P. Ooit eens voorgehad met Visa omdat een hotel waar we geweest waren, nog een bedrag gereserveerd had, en ze die reservatie niet gebruikt hadden bij het eigenlijke afrekenen. Wel genant als je over je limiet bent juist als je de familie trakteert op een etentje :).

Je vergeet nog de belangrijkste: zeer duur. Ik heb die ooit eens een jaar voor niets gehad via een Frequent Flyer van Sabena (ja, zo lang geleden :)). Daarna was het €65 per jaar, wat toch wel zeer stevig is. Maar ik betaalde die altijd met mijn Membership Points. Vroeger was dat 1% van je aankopen, maar dat is ook al lang niet meer zo goed. Tegenwoordig is het maar 0.5% en wanneer je je bijdrage ermee wil betalen, krijg je zelfs nog minder voor je punten. Ik zet ze nu altijd om naar Delhaize Plus punten. Ze kijken daar dan aan de kassa ineens wel raar als blijkt dat ik ineens weer 20 cheques van 5 euro krijg :D.

Grootste voordeel van AmEx is wel de verzekering. Elke aankoop met AmEx is gedurende 3 maand onbeperkt verzekerd. Dus laat je je dure TV vallen als je hem thuis wil installeren, geen probleem :D. Al 1x gebruik van kunnen maken, toen onze kleine van 1.5j toen eens uit colere met een duplo bleek gooide en recht op het scherm van mama's nieuwe laptop :).
Heb nu echter ook MC gratis van mijn bank en daarin zit volgens mij een gelijkaardige verzekering (moet nog eens de kleine letterkes nalezen).
Laatst gewijzigd door Tomby 26 sep 2016, 13:57, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

butskristof schreef: dx.com was ook goed meen ik hier al gehoord te hebben?
Hier koop ik mijn China spul vooral. Geen klachten over.
Ook perfecte afhandeling bij problemen.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

CCatalyst schreef:Kan je dat op voorhand weten? Want dat is wel redelijk belangrijk.
Ga er van uit dat je importkosten moet betalen wanneer het aankoopbedrag hoger dan 20 euro ligt. Met wat geluk ontspring je de dans, maar reken er niet op. Doorgaans kan je rekenen op +10 euro +%25 totaalkost (incl verzending). En pas dus ook maar op met die "gratis verzending" want als de afzender geen bedrag voor verzending invult, gaat de douane uit van een standaard bedrag van 20 euro op de verzending, en daar berekenen ze dus ook de belastingen op.

Een Chinese tablet van 45 euro, (incl gratis verzending) werd zo al snel €73.
10 euro inklaring + 21% + 4% op het totaal bedrag van aankoop + inklaring + verzending (zogezegd 20 euro, ook al was ze gratis).
Ik kon 3 verschillende documenten voorleggen om aan te tonen dat ik incl verzending slechts 45 euro betaalde, maar dat interesseerde noch Bpost, noch de douane.

Je kan dus best eerst contact opnemen met de verkoper. Ook als je denkt dat iets namaak is, kreeg ik steeds eerlijk antwoord op.
Vraag of het mogelijk is het bedrag naar beneden af te ronden op de aangifte. Vraag om een bedrag in te vullen bij verzendkost, ook al is ze zogezegd gratis.

Sommige verkopers voorzien garantie dat je geen douane kosten krijgt... vreemd genoeg, volgen die dan ook nooit, terwijl je het anders altijd zitten hebt. Top One is zo een verkoper, verkopen Xiaomi en andere Chinese smartphone merken. Als je via DHL werkt bij hen, betaal je enkel de meerkost voor DHL, maar nooit douane (wat anders veel hoger zou oplopen)... terwijl DHL bij andere verkopers quasi zekerheid geeft dat je WEL douane/import betaalt. Vreemd.

Maar voor heel veel zaken is het wel heel goed. Vooral voor goedkope dingen die je wil testen, en niet dringend nodig hebt. MicroSD kaartjes (ook goed recensies lezen, zit veel brol/nep tussen), in-earphones, GSM hoesjes...
Afbeelding
springfield
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

ozfunghi schreef:
Ga er van uit dat je importkosten moet betalen wanneer het aankoopbedrag hoger dan 20 euro ligt. Met wat geluk ontspring je de dans, maar reken er niet op. Doorgaans kan je rekenen op +10 euro +%25 totaalkost (incl verzending). En pas dus ook maar op met die "gratis verzending" want als de afzender geen bedrag voor verzending invult, gaat de douane uit van een standaard bedrag van 20 euro op de verzending, en daar berekenen ze dus ook de belastingen op.

10 euro inklaring + 21% + 4% op het totaal bedrag van aankoop + inklaring + verzending (zogezegd 20 euro, ook al was ze gratis).
Ik kon 3 verschillende documenten voorleggen om aan te tonen dat ik incl verzending slechts 45 euro betaalde, maar dat interesseerde noch Bpost, noch de douane.

Je kan dus best eerst contact opnemen met de verkoper. Ook als je denkt dat iets namaak is, kreeg ik steeds eerlijk antwoord op.
Vraag of het mogelijk is het bedrag naar beneden af te ronden op de aangifte. Vraag om een bedrag in te vullen bij verzendkost, ook al is ze zogezegd gratis.

Sommige verkopers voorzien garantie dat je geen douane kosten krijgt... vreemd genoeg, volgen die dan ook nooit, terwijl je het anders altijd zitten hebt. Top One is zo een verkoper, verkopen Xiaomi en andere Chinese smartphone merken. Als je via DHL werkt bij hen, betaal je enkel de meerkost voor DHL, maar nooit douane (wat anders veel hoger zou oplopen)... terwijl DHL bij andere verkopers quasi zekerheid geeft dat je WEL douane/import betaalt. Vreemd.

Maar voor heel veel zaken is het wel heel goed. Vooral voor goedkope dingen die je wil testen, en niet dringend nodig hebt. MicroSD kaartjes (ook goed recensies lezen, zit veel brol/nep tussen), in-earphones, GSM hoesjes...
Je moet bijna nooit douanekosten betalen. Ik bestel al sinds 2011 producten bij Aliexpress, voordat het bekend was bij iedereen. Want ondertussen kent iedereen het wel. De enigste keer dat ik douane kosten heb moeten betalen was bij een smartphone. Voor de rest nooit. De meeste pakketjes gaan ook gewoon door de douane controle. Die kunnen ook niet elk pakketje controleren. Ik veronderstel dat elektronica zaken er sneller uit gepikt worden en de kans op btw en invoerrechten vele groter is.

Uw DHL verhaal klopt ook niet. Zowel bPost als DHL rekenen een administratie kost. Als je via DHL laat komen betaal je altijd BTW omdat zei dit automatisch gaan afhandelen voor u. Voor u pakketje betaal je dus administratie kost + btw + invoerrechten (vanaf €150 incl verzending, bij elektronica 12%), altijd berekend over het bedrag incl verzending. Staan er geen verzendkosten op het factuur, dan nemen zij een bedrag hiervoor. Als je dus iets duurder laat komen vraag dan aan de verkoper voor een duidelijk factuur bij het pakketje, en vraag expliciet om hier apart de verzendkosten te vermelden. Laat ook geen ongeloofwaardige factuur erbij steken, de douane is ook niet stom en dan zouden de kosten wel eens hoger kunnen uitvallen omdat zij er een hoger bedrag op kleven.

Wat wel bestaat bij bijv DHL is dat de verkoper die factuur betaalt, en de verkoper hier dus niets van te zien krijgt. Er zijn ook heel wat verkopers met producten in Europa, die ze dan van daaruit versturen en je dus ook geen extra kosten hebt.
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

springfield schreef:
ozfunghi schreef:

Je moet bijna nooit douanekosten betalen. Ik bestel al sinds 2011 producten bij Aliexpress, voordat het bekend was bij iedereen. Want ondertussen kent iedereen het wel. De enigste keer dat ik douane kosten heb moeten betalen was bij een smartphone. Voor de rest nooit. De meeste pakketjes gaan ook gewoon door de douane controle. Die kunnen ook niet elk pakketje controleren. Ik veronderstel dat elektronica zaken er sneller uit gepikt worden en de kans op btw en invoerrechten vele groter is.

Uw DHL verhaal klopt ook niet. Zowel bPost als DHL rekenen een administratie kost. Als je via DHL laat komen betaal je altijd BTW omdat zei dit automatisch gaan afhandelen voor u. Voor u pakketje betaal je dus administratie kost + btw + invoerrechten (vanaf €150 incl verzending, bij elektronica 12%), altijd berekend over het bedrag incl verzending. Staan er geen verzendkosten op het factuur, dan nemen zij een bedrag hiervoor. Als je dus iets duurder laat komen vraag dan aan de verkoper voor een duidelijk factuur bij het pakketje, en vraag expliciet om hier apart de verzendkosten te vermelden. Laat ook geen ongeloofwaardige factuur erbij steken, de douane is ook niet stom en dan zouden de kosten wel eens hoger kunnen uitvallen omdat zij er een hoger bedrag op kleven.

Wat wel bestaat bij bijv DHL is dat de verkoper die factuur betaalt, en de verkoper hier dus niets van te zien krijgt. Er zijn ook heel wat verkopers met producten in Europa, die ze dan van daaruit versturen en je dus ook geen extra kosten hebt.
Ik denk dat de kans dat ik zelf beter weet wat ik al heb moeten betalen, groter is dan dat jij weet wat ik al heb moeten betalen. Laat ons daar al eens van uit gaan. Ik bestel al langer dan 2011 zaken vanuit China, en heb de afgelopen 8 jaar minstens één Chinese jongen of meisje in huis gehad (als kotbaas) die soms ook al eens gewoon iets voor me meebrengen.

Telkens er een pakketje door de douane komt dat aanzienlijk duurder is dan 20 euro, hebben wij al moeten betalen. Meeste zaken zijn echter goedkoper (kleding, kleine electronica etc...).

Ik zou ook niet weten wat er aan mijn DHL verhaal niet zou kloppen. Ik zeg letterlijk dat je bij DHL altijd moet betalen, en je herhaalt letterlijk wat ik zeg maar zegt wel dat mijn verhaal niet klopt :bang: Maar dat neemt niet weg dat er verkopers zijn die garanderen dat er geen kosten bijkomen wanneer je via DHL laat versturen. Terwijl de tracking van het pakketje wel degelijk in China of Hong Kong vertrekt:
https://nl.aliexpress.com/store/product ... eId=342812

Dat zij die factuur zouden betalen is mogelijk, maar dat verandert niets voor de OT als koper.
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Ik vind die extra verificatie met Digipass ook dik vervelend omdat je op verplaatsing nooit zo een bakje bij je hebt. Las nu vanmorgen wel dat Belfius zijn algemene voorwaarden gewijzigd heeft om verificatie via QR code te mogen supporteren op Visa/MC. Dat lijkt me dan toch al een stuk interessanter aangezien ik in principe mijn telefoon wél altijd bij me heb.
Deed net een topup van mijn Orange Tempo Giga en ik merk dat het al actief is. Ik kon kiezen om met bakje of met mobile de betaling te bevestigen. Dus uiteraard dat laatste geprobeerd en is dus heel simpel. Op het scherm komt een QR code en die scan je in met je mobile banking app waarna je de betalingsgegevens op je telefoon ziet en moet bevestigen met paswoord of fingerprint. Veel handiger dat met dat bakje en vooral: overal bruikbaar.

Terug on-topic: ik heb toch ook nog nooit extra taksen moeten betalen op dingen die uit China kwamen. Nu, meestal zijn het ook wel spotgoedkope zaken. Duurste dat ik recent kocht waren 2 powerbanks voor in totaal €32. Nadat ik besteld had, herinnerde ik me die limiet van €20 en had er al spijt van dat ik ze gewoon niet afzonderlijk besteld had, maar uiteindelijk toch geen invoerrechten moeten betalen.
Wel had ik recent voor (kan zelfs zijn dat het met die powerbanks was) dat er een gele sticker op het pakketje gekleefd ging met de melding dat de zending niet conform is met een of andere EU regulering. Dacht dat ik er dan ook ging aanhangen qua invoertaksen, maar heb nooit iets gehoord.
springfield
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

ozfunghi schreef:
springfield schreef:
ozfunghi schreef:

Ik denk dat de kans dat ik zelf beter weet wat ik al heb moeten betalen, groter is dan dat jij weet wat ik al heb moeten betalen. Laat ons daar al eens van uit gaan. Ik bestel al langer dan 2011 zaken vanuit China, en heb de afgelopen 8 jaar minstens één Chinese jongen of meisje in huis gehad (als kotbaas) die soms ook al eens gewoon iets voor me meebrengen.

Telkens er een pakketje door de douane komt dat aanzienlijk duurder is dan 20 euro, hebben wij al moeten betalen. Meeste zaken zijn echter goedkoper (kleding, kleine electronica etc...).

Ik zou ook niet weten wat er aan mijn DHL verhaal niet zou kloppen. Ik zeg letterlijk dat je bij DHL altijd moet betalen, en je herhaalt letterlijk wat ik zeg maar zegt wel dat mijn verhaal niet klopt :bang: Maar dat neemt niet weg dat er verkopers zijn die garanderen dat er geen kosten bijkomen wanneer je via DHL laat versturen. Terwijl de tracking van het pakketje wel degelijk in China of Hong Kong vertrekt:
https://nl.aliexpress.com/store/product ... eId=342812

Dat zij die factuur zouden betalen is mogelijk, maar dat verandert niets voor de OT als koper.
Ik had uw DHL verhaal idd verkeerd gelezen, mijn excuses. En dan zal ik wel heel veel geluk hebben dat ik nog maar 1 keer douane kosten heb moeten betalen. Iemand die zaken meeneemt met zijn bagage is niet te vergelijken met pakketjes. Die doorlopen niet dezelfde route en controle. Ik heb nog een webshop gehad in NFC tags en ik had daarvan ook regelmatig leveringen die met de gewone post kwamen en ook nooit douane kosten gehad.

Ik denk dat qua online "marktplaatsen" aliexpress wel een van de goedkoopste en betrouwbaarste is.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

springfield schreef: Ik denk dat qua online "marktplaatsen" aliexpress wel een van de goedkoopste en betrouwbaarste is.
Dat komt natuurlijk ook omdat ge in 9 op de 10 met de Aziatische fabriekjes zelf handel drijft, elke andere shop of marktplaats is eigenlijk een reseller, of een reseller van een reseller. (die elk hun commissie opstrijken)
ozfunghi
Plus Member
Plus Member

springfield schreef:Ik had uw DHL verhaal idd verkeerd gelezen, mijn excuses. En dan zal ik wel heel veel geluk hebben dat ik nog maar 1 keer douane kosten heb moeten betalen. Iemand die zaken meeneemt met zijn bagage is niet te vergelijken met pakketjes. Die doorlopen niet dezelfde route en controle. Ik heb nog een webshop gehad in NFC tags en ik had daarvan ook regelmatig leveringen die met de gewone post kwamen en ook nooit douane kosten gehad.

Ik denk dat qua online "marktplaatsen" aliexpress wel een van de goedkoopste en betrouwbaarste is.
Ok, geen probleem. Ik ben ook akkoord ivm de betrouwbaarheid. Je doet gewoon best op voorhand een beetje moeite om contact op te nemen met de verkoper als je met vragen zit. En je moet gewoon rekening houden dat je "al eens" custom duties zal moeten betalen. Hoe vaak, zal er een beetje van afhangen (van prijs, geluk en product).

Een half jaar geleden bij een reseller officiële Transcend microSD kaartjes besteld. Getest (op snelheid en opslag) alles ok. Na een half jaar begint de smartphone van mijn madame vies te doen, en het kaartje is voor de vuilbak (kan enkel nog lezen, niet schrijven... zelfs niet na elke tutorial online geprobeerd te hebben). Laten weten aan de verkoper, en die heeft gratis een nieuw opgestuurd.

Telkens mijn vriendin een probleem had met de verkoper, een verkeerd product, te laat geleverd... kreeg ze netjes haar geld terug.

Ik wou enkele maanden geleden earphones kopen van Xiaomi. Enkele verkopers hun prijs lag gevoelig lager dan de andere verkopers... mailtje gestuurd... niet het officiële product.

Doorgaans zijn ze zeer vriendelijk en hulpvaardig.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”