[Win10] Externe USB3.0 HDD - Windows 10 hangt het weer uit, of?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Je denkt dat je alles al hebt meegemaakt, maar toch slaagt Windows 10 er voor de zoveelste keer in je te verrassen met één of andere klotebug (vraagteken?).

Het zit eigenlijk zo, ik sluit mijn WD Elements 3TB USB3 externe harddisk aan op de eerste en enige USB3-poort van mijn laptop. Piekfijn zou je denken, volle snelheid vooruit.

En dat klopt, maar dan wel alleen maar als ze van de eerste keer herkend wordt. Tegenwoordig doet Windows 10 dat precies niet zo graag meer, want telkens ik mijn HDD aansluit (op eender welke USB-poort in mijn laptop trouwens) vindt die het nodig om stuk voor stuk, geleidelijk aan dus, 95 instanties van explorer.exe als proces te openen, die per stuk (100/hoeveelheid instanties) % aan CPU gebruiken en die het onmogelijk maken om de schijf te mounten, plus heel de boel een beetje doen blokkeren.

Ik heb ook een Seagate Expansion (je weet wel, dat bedrijf met die minder goeie reputatie maar waarvan ik nog geen enkele slechte schijf in mijn bezit heb gehad..), geen probleem. Ik heb ook nog een andere USB2 2,5" schijf van uit de goeie ouwe tijd (enfin, 500 GB), zelf in elkaar geflanst.

Geen enkel probleem. Iemand enig idee of de controller van de WD-schijf, de USB-kabel van de schijf, de interne USB-hub van mijn laptop OF Windows 10 zelf de boosdoener is? Want:
1. ik heb de standaard system file check en een DISM gedaan en het ziet er niet naar uit dat de integriteit van het systeem beschadigd is, MAAR
2. Mijn laptop is de enige computer waarbij de WD Elements wél een probleem geeft, EN
3. Ik snap er geen kleurpotloden meer van.

Nu moet ik wel zeggen dat na 50 duizend keer die overtollige explorers te killen (samen met 'opperhoofd explorer.exe') de schijf wel herkend wordt en de boel dus weer draait zoals het moet, maar dat kan niet de bedoeling zijn iedere keer ik ze aansluit toch..

Bedankt op voorhand voor het meedenken zou ik zeggen.. toch voor ik één van de twee tegen de muur smijt. :angel:

EDIT: sorry, 'k heb mij precies vergist van subforum, moest hardware zijn.. maar misschien is het wel een driverprobleem of zo, telt dat als rechtvaardiging? :angel: En anders indien het mogelijk is om het topic te moven naar computers en randapparatuur..
To download or not to download, that's the question.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Windows 10 gaat een pak beter om met removable storage dan zijn voorgangers, dus op het direct daar op te steken... Nah.

1) begin eens met die schijf te formatteren, en test ze daarna met andere data dan nu. Het kan namelijk zijn dat Explorer vastloopt omwv een corrupt bestand. Iets dat een file system check niet noodzakelijk gaat detecteren.

2) test de schijf op USB 2 poorten op hetzelfde toestel

3) zoek eens uit of er nieuwere drivers voor je USB 3 controller zijn, zeker als je Windows 10 een upgrade is vanaf 7 of 8, kan de driver deels een oorzaak zijn.

Veel plezier!
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Als de andere storage wel werkt zonder probleem, dan ligt het probleem bij je 3TB WD drive. Hoe reageert deze op een ander computer ?
Edit : antwoord gevonden :oops:

Edit 2 : Lees de SMART gegevens eens uit ?
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Denk dat het niet meer nodig zal zijn :P 'k heb hier net nog ergens een andere (vooral een kortere) USB3-kabel gevonden (stom dat ik dus die van mijn Expansion niet eerst geprobeerd heb met andere woorden, shame on me) en die aangesloten, en raad eens.. geen problemen..

Dus volgens mij lag die originele kabel van de WD net 'goed' toen mijn schijf aangesloten was op de andere pc's, waardoor ze zonder problemen werkte (en ik dus op het verkeerde been gezet was), het lijkt gewoon een slecht contact te zijn in die kabel zelf.. ik had ooit 's opgevangen dat USB3-kabels type A naar micro B niet zo veel waard zijn, blijkbaar is het dus echt zo.. we vallen dus weer in de prijzen. :lol:
To download or not to download, that's the question.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”