Laptop met discrete GPU die trager is dan integrated GPU?!

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik ben wat aan het rondkijken voor een laptop en kwam er een tegen met een i7-6500U met integrated HD Graphics 520 + een discrete Radeon R5 M330. Wanneer ik nu de benchmarks ga opzoeken van beide GPUs, blijkt de 520 een stuk sneller te zijn dan de M330: resp. 793 en 545 als Passmark score. Wat is dan het nut van een afzonderlijke GPU ?! Of kan Windows die allebei tegelijk inzetten waardoor je toch nog winst hebt met die afzonderlijke Radeon?
Sinister
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Power consumption waarschijnlijk.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

En daarbij horende power budget uiteraard. Die 520 zal die performance niet behalen wanneer je de CPU ook belast (samen gelimiteerd op een TDP van xx watt) Terwijl de Radeon gewoon doet wat die wilt. En marketing zal er ook wel wat mee te maken hebben.
bogy
Member
Member
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Tomby schreef:Ik ben wat aan het rondkijken voor een laptop en kwam er een tegen met een i7-6500U met integrated HD Graphics 520 + een discrete Radeon R5 M330. Wanneer ik nu de benchmarks ga opzoeken van beide GPUs, blijkt de 520 een stuk sneller te zijn dan de M330: resp. 793 en 545 als Passmark score. Wat is dan het nut van een afzonderlijke GPU ?! Of kan Windows die allebei tegelijk inzetten waardoor je toch nog winst hebt met die afzonderlijke Radeon?
benchmark en real life performance kan wel eens enorm verschillen.
bovendien is de laptop ook nog eens gelimiteerd qua hitte en verbruik, en als die dus de iGPU gaat gebruiken wordt de cpu veel warmer; hierdoor gaat hij niet in turbomodus blijven, draaien maar klokt hij dus terug waardoor de prestaties ook achteruit gaan.

Je moet ook niet naar de resultaten van een enkele benchmark kijken... vergelijk ook eens andere benchmarks, wellicht zal je dan wel eens andere resultaten tegenkomen.
BoGy's Visie op de wereld: een blog maar dan anders dan de anderen....
Mijn werk = http://F1Help.be PC-Herstellingen
Je mag zeker m'n werksite bezoeken, maar ik heb liever dat je m'n blog bezoekt; ik ben zeker dat deze veel interessantere inhoud heeft te bieden ...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”