Wat is een goed signaal bij Telenet?
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik ben gewend om met mijn ex-Fritzbox of met een tool de lijnwaarden te kennen bij EDPnet en Proximus.
Weldra komt de installateur (whoppa bundel) en ik vraag mij af hoe dit zit bij Telenet?
Welke waarden staan voor een goed signaal en bestaat er een mogelijkheid om die als gebruiker zelf te kennen?
Weldra komt de installateur (whoppa bundel) en ik vraag mij af hoe dit zit bij Telenet?
Welke waarden staan voor een goed signaal en bestaat er een mogelijkheid om die als gebruiker zelf te kennen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 774
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 70 keer
Even terzijde telenet router of site com bij elkaar.riji schreef:Ik ben gewend om met mijn ex-Fritzbox of met een tool de lijnwaarden te kennen bij EDPnet en Proximus.
Weldra komt de installateur (whoppa bundel) en ik vraag mij af hoe dit zit bij Telenet?
Welke waarden staan voor een goed signaal en bestaat er een mogelijkheid om die als gebruiker zelf te kennen?
telenet 1 streepje
site com full .
dan nog het afschermen van de router ( instellingen )
op een proximus box op een lan poort een externe router naar wan site com.
bij telenet van lan naar lan nodig.
of telenet de oplossing is.
dit ter info
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als je ook digitale TV hebt kan je daar wel signaalwaardes zien (al is het enige belangrijke dat je geen blokjes hebt).
Maar vergeet al die xDSL ellende gewoon... TN werkt gewoon;
- zal je netjes de snelheid geven die ze adverteren
- geen gedoe met hoeveel meters van een ROP je zit
- welk profiel je krijgt
- vectoring of niet
- ...
Maar vergeet al die xDSL ellende gewoon... TN werkt gewoon;
- zal je netjes de snelheid geven die ze adverteren
- geen gedoe met hoeveel meters van een ROP je zit
- welk profiel je krijgt
- vectoring of niet
- ...
-
- Premium Member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 79 keer
Niet echt.
Zolang je signaal binnen bepaalde parameters ligt zal je je snelheid halen (via UTP).
Behalve als er een echt probleem is, zal dat signaal altijd binnen de norm liggen.
Zolang je signaal binnen bepaalde parameters ligt zal je je snelheid halen (via UTP).
Behalve als er een echt probleem is, zal dat signaal altijd binnen de norm liggen.
-
- Pro Member
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
De technieker zal een nota opmaken bij installatie en daar zullen de gemeten waarden terug te vinden zijn, maar zal jij je niets van aan moeten trekken. Zij moeten een installatie afleveren die aan alle eisen voldoet.riji schreef:Welke waarden staan voor een goed signaal en bestaat er een mogelijkheid om die als gebruiker zelf te kennen?
Bij de TV-decoder kan je signaalsterkte/kwaliteit/BER aflezen, maar ook dit zijn waarden die stabiel blijven bij een conforme binnenhuisbekabeling. Die functie is eerder handig om eventuele problemen op te sporen bij je reeds bestaande bekabeling, waar je zelf verantwoordelijk voor bent.
Die beloofde minimumwaarden op de aankoopbevestiging moet je je ook niet blind op staren, dit heeft niets met de kwaliteit van je individueel signaal te maken, maar ze dekken zich in bij een eventuele hogere belasting op de node. Ik behaal 24/7 192 Mbps download bij een Whoppa.
En ook al zou het 'maar' 180 Mbps zijn, niet iets om je druk over te maken als je de Proximus-snelheden kent...
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
-
- Elite Poster
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
Maar niet voor Netflix, bepaalde usenets, p2p, ...r2504 schreef: Maar vergeet al die xDSL ellende gewoon... TN werkt gewoon;
- zal je netjes de snelheid geven die ze adverteren
De snelheid die je daarop haalt zal acceptabel zijn maar niet wat ze adverteren. Dus Telenet blijft de beste optie maar ik blijf het jammer vinden dat hun prijzen zo hoog zijn en dan nog niet aan mijn eisen als "grootgebruiker" kunnen voldoen al is tijdens de daluren echt onbeperkt downloaden al een stap in de goede richting waardoor ik toch belsist heb om over te stappen.
Als je een 100/20 profiel haalt zou ik gewoon naar Edpnet gaan daar krijg je dan de volle snelheid voor alles, en echt onbeperkt.
-
- Pro Member
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
De Netflix-speedtest https://fast.com/nl/ springt hier binnen 2 seconden naar 190 Mbps, lijkt me voldoende om een streampje binnen te halen...lanadekat schreef:Maar niet voor Netflix, bepaalde usenets, p2p, ...r2504 schreef: Maar vergeet al die xDSL ellende gewoon... TN werkt gewoon;
- zal je netjes de snelheid geven die ze adverteren
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
-
- Elite Poster
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
Zeker mogelijk maar je bent bij de gelukkigen als ik alle results die ooit gepost zijn mag geloven. Of is dit veranderd?Amazor schreef: De Netflix-speedtest https://fast.com/nl/ springt hier binnen 2 seconden naar 190 Mbps, lijkt me voldoende om een streampje binnen te halen...
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik kom van EDPNET en ben er enkel weggegaan omdat ze geen TV hebben en TV-VL evenmin het Belgisch voetbal bood.lanadekat schreef: Als je een 100/20 profiel haalt zou ik gewoon naar Edpnet gaan daar krijg je dan de volle snelheid voor alles, en echt onbeperkt.
EDPnet: inderdaad een goede provider en inderdaad echt onbeperkt volume, maar 425m van de ROP, meer dan 85 Mbps zat er niet in.
Toch volstond die snelheid voor mij, vandaar dat ik naar PX ben gegaan (maxi en 11) met ook echt onbeperkt volume.
Ik ga na 6-maand (promotietarief) nu echter over naar TN omdat ik vooral een goede beeldkwaliteit wil (cfr. voorheen satelliet TV) en PX te weinig HD zenders heeft en er daarin een achterstelling is voor de Vlamingen.
Ik ga echter niet van harte naar TN omdat ze mij doen betalen voor zaken die ik niet wil door hun bundeling van producten (internet: 100 Mbps volstaat maar niet 200 GB; PLAY: heb enkel de docu-zenders nodig maar moet er muziek-, kinderzenders enz bijnemen alsook yelo, terugkijken; tenslotte PLAY SPORTS: enkel Belgisch voetbal nodig maar moet heel veel betalen voor allerlei andere sport).
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Om nog eens terug te komen op uw initiële vraag :riji schreef:Ik ben gewend om met mijn ex-Fritzbox of met een tool de lijnwaarden te kennen bij EDPnet en Proximus.
Weldra komt de installateur (whoppa bundel) en ik vraag mij af hoe dit zit bij Telenet?
Welke waarden staan voor een goed signaal en bestaat er een mogelijkheid om die als gebruiker zelf te kennen?
Heel simpel : er zijn geen 'lijnwaarden' in de zin zoals jij bedoelt. Elke klant krijgt ongeveer evenveel 'waarden', waarmee je dezelfde kwaliteit behaalt als elke andere klant op die (of een andere) node.
Krijg je geen kwaliteit , slecht beeld, traag internet, dan pas wordt er gemeten en gekeken naar 'waarden om dit te herstellen.
Voor de rest moet je er niet teveel bij nadenken.
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik waardeer jullie antwoorden en het is zeker niet zo dat ik jullie niet geloof, maar op een forum met heel wat specialisten, klinken antwoorden in de zin van "als het niet goed is, wordt het verholpen" toch wat vreemd, dus geen objectieve cijferwaarden...
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Voor zover ik weet, geeft TN geen tools om je waarden uit te meten of te bekijken.
Hun router interface is daar veel te beperkt voor, en in de toestellen zelf kan je niet inloggen.
Je zal je dus moeten wenden tot speedtest.net en consoorten, hoewel er wordt gezegd dat die priority treatment krijgen bij telenet.
Hun router interface is daar veel te beperkt voor, en in de toestellen zelf kan je niet inloggen.
Je zal je dus moeten wenden tot speedtest.net en consoorten, hoewel er wordt gezegd dat die priority treatment krijgen bij telenet.
-
- Premium Member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 79 keer
Koop je dan een meettoestel dat je de CNR kan tonen en monitor het signaal zelf hé.riji schreef:Ik waardeer jullie antwoorden en het is zeker niet zo dat ik jullie niet geloof, maar op een forum met heel wat specialisten, klinken antwoorden in de zin van "als het niet goed is, wordt het verholpen" toch wat vreemd, dus geen objectieve cijferwaarden...
De minimum werkbare CNR voor 256 QAM is hier te vinden: http://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/102 ... 10101p.pdf pagina 12
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik heb het document even doorgenomen, maar dit gaat mijn petje ver te boven.xayana schreef: Koop je dan een meettoestel dat je de CNR kan tonen en monitor het signaal zelf hé.
De minimum werkbare CNR voor 256 QAM is hier te vinden: http://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/102 ... 10101p.pdf pagina 12
Toch vraag ik mij af of deze tabel uit dit document geen bruikbare referentie is voor TN signaal beoordeling:
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Waarom dan niet gewoon TV apart afnemen bij telenet? Je bent niet verplicht alles af te nemen bij 1 dezelfde provider.riji schreef:Ik kom van EDPNET en ben er enkel weggegaan omdat ze geen TV hebben en TV-VL evenmin het Belgisch voetbal bood.
.....
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Plus Member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 12 keer
Is dan ook maar puur een speedtest. Netflix hun grafiek is wel een interessante.Amazor schreef: De Netflix-speedtest https://fast.com/nl/ springt hier binnen 2 seconden naar 190 Mbps, lijkt me voldoende om een streampje binnen te halen...
https://ispspeedindex.netflix.com/country/belgium/
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Ik denk dat je het niet begrijpt. Het is zoiets als Windows en Mac (sorry, kan het niet laten...)riji schreef:Ik waardeer jullie antwoorden en het is zeker niet zo dat ik jullie niet geloof, maar op een forum met heel wat specialisten, klinken antwoorden in de zin van "als het niet goed is, wordt het verholpen" toch wat vreemd, dus geen objectieve cijferwaarden...
Een Windows gebruiker pocht maar al te vaak met de 'kracht' van zijn PC en haalt er alle (on)mogelijke dimensies en waarden van processor en geheugen boven water.
Een Mac gebruiker gebruikt gewoon de Mac , en dat werkt....
Dit grapje terzijde...
Vergeet even het ADSL gedoe en aanverwanten. Daar zit je met afstanden, en dan zijn de 'waarden' belangrijk.
Bij Telenet krijgt iedereen dezelfde waarde. Een dergelijk kabelnetwerk wordt zodanig berekend dat elke klant ongeveer dezelfde 'waarden' krijgt, met allemaal dezelfde kwaliteit. Vandaar dat een Telenet klant geen tools heeft, en zich daarover ook geen vragen moet stellen.
Geheel andere techniek dus.
Pas als je problemen hebt (artefacten op TV, traag internet, gestoord telefoongesprek) zou je eventueel 'andere waarden' kunnen vaststellen, en dat wijst dan onmiddellijk op een fout.
M.a.w. het heeft echt geen zin om te investeren in dure meettoestellen en die waarden te bekijken, want als het goed is is dat bij iedereen ongeveer hetzelfde.
Een heel simpele vergelijking : bij uw thuis branden allen lampen. Gegarandeerd dat alle lampen ongeveer 230 v krijgen (met een gangbaren tolerantie). Pas als de lamp flikkert of minder hard brandt, moet je je zorgen maken. Geen mens gaat die spanning meten. Het werkt gewoon...
Hopelijk heb je het nu ongeveer begrepen. Gewoon een 'klik' in uw hoofd maken. Een kabelTV signaal is nu eenmaal heel stabiel voor elke klant, of je nu aan een node kast woont, of boer Charles die kilometers ver in een afgelegen weiland woont!
Uw vraag/topic is dus eigenlijk irrelevant
Laatst gewijzigd door Sylvester 17 sep 2016, 17:48, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik had dit bij voorkeur gedaan, maar ik moest het Belgisch voetbal hebben:MaT schreef:Waarom dan niet gewoon TV apart afnemen bij telenet? Je bent niet verplicht alles af te nemen bij 1 dezelfde provider.riji schreef:Ik kom van EDPNET en ben er enkel weggegaan omdat ze geen TV hebben en TV-VL evenmin het Belgisch voetbal bood.
.....
- EDPnet kan je niet combineren met PX-TV
- EDPnet met TN kan wel, maar dan moet je minstens maandelijks betalen € 16,30 abonnement (zonder decoder huur) + € 29,40 play sports + 10 euro play = 55,70 euro/maand (+ kosten installatie en activering): dit vind ik echt buitensporig.
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Telenet heeft geen tools omdat telenet dit niet vrijgeeft en hun modems volledig afgesloten zijn, niets meer of minder.
Alle andere uitleg van 'het werkt gewoon', 'het is niet belangrijk bij kabel' is zever.
Dit bewijst wel dat de triple/quadruple play tactieken goed werken.
Alle andere uitleg van 'het werkt gewoon', 'het is niet belangrijk bij kabel' is zever.
Als ik goed reken ben je bij telenet inderdaad €2/maand goedkoper af voor een bundel. Om dat nu 'echt buitensporig' te noemen...riji schreef:EDPnet met TN kan wel, maar dan moet je minstens maandelijks betalen € 16,30 abonnement (zonder decoder huur) + € 29,40 play sports = 45,70 euro/maand (+ kosten installatie en activering): dit vind ik echt buitensporig.
Dit bewijst wel dat de triple/quadruple play tactieken goed werken.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Om een dsl verbinding tot stand te brengen basseert de modem zich op de lijnwaarden die hij meet, om je zo op het best mogelijk profiel te plaatsen. Daarom dat je die waarden uit de modem kan uitlezen;
In een coax netwerk ontvang je een grote bandbreedte tegelijk waar de modem zijn info van afhaalt. Zo kan het zijn dat VRT goed werkt, en bijv Eurosport niet. Om dat op voorhand te weten is moeilijk, maar als je buren met Telenet geen probleem hebben, is de kans groot dat jij dat ook niet gaat hebben tenzij je binnenbekabeling niet in orde is.
Eenmaal je een digicorder hebt, kan je wel de info uitlezen per tv-kanaal, maar pas als je die hardware hebt.
In een coax netwerk ontvang je een grote bandbreedte tegelijk waar de modem zijn info van afhaalt. Zo kan het zijn dat VRT goed werkt, en bijv Eurosport niet. Om dat op voorhand te weten is moeilijk, maar als je buren met Telenet geen probleem hebben, is de kans groot dat jij dat ook niet gaat hebben tenzij je binnenbekabeling niet in orde is.
Eenmaal je een digicorder hebt, kan je wel de info uitlezen per tv-kanaal, maar pas als je die hardware hebt.
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
45,70 euro/maand + 10 euro PLAY die ik vergeten was = 55,70 + EDPnet (newer&faster + plus pack telephony) = + 49,94 = 105,64 euroMaT schreef:Telenet heeft geen tools omdat telenet dit niet vrijgeeft en hun modems volledig afgesloten zijn, niets meer of minder.
Alle andere uitleg van 'het werkt gewoon', 'het is niet belangrijk bij kabel' is zever.
Als ik goed reken ben je bij telenet inderdaad €2/maand goedkoper af voor een bundel. Om dat nu 'echt buitensporig' te noemen...riji schreef:EDPnet met TN kan wel, maar dan moet je minstens maandelijks betalen € 16,30 abonnement (zonder decoder huur) + € 29,40 play sports = 45,70 euro/maand (+ kosten installatie en activering): dit vind ik echt buitensporig.
Dit bewijst wel dat de triple/quadruple play tactieken goed werken.
Laatst gewijzigd door riji 17 sep 2016, 20:04, in totaal 1 gewijzigd.
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Geen idee waar jij je prijzen vandaan haalt maar ik kom niet aan die getallen hoor.
telenet whoppa + play en play sports €106,33: EDPnet newer and faster + telefonie = €35,95 + €10 = €45,95
Digitale TV + play + play sports bij telenet: €45,95 + €53,55 = €99,5
Kom nu dus zelfs enkele euro's goedkoper uit, of vergeet ik iets?
telenet whoppa + play en play sports €106,33: EDPnet newer and faster + telefonie = €35,95 + €10 = €45,95
Digitale TV + play + play sports bij telenet: €45,95 + €53,55 = €99,5
Kom nu dus zelfs enkele euro's goedkoper uit, of vergeet ik iets?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Allé, dit is pas 'zever' (uw citaat)MaT schreef:Telenet heeft geen tools omdat telenet dit niet vrijgeeft en hun modems volledig afgesloten zijn, niets meer of minder.
Alle andere uitleg van 'het werkt gewoon', 'het is niet belangrijk bij kabel' is zever.
Leg jij me dan eens uit wat je als leek/gebruiker met die tools bent?
Om nog even on-topic te komen en te antwoorden op de initiële vraag :riji schreef:Ik ben gewend om met mijn ex-Fritzbox of met een tool de lijnwaarden te kennen bij EDPnet en Proximus.
Weldra komt de installateur (whoppa bundel) en ik vraag mij af hoe dit zit bij Telenet?
Welke waarden staan voor een goed signaal en bestaat er een mogelijkheid om die als gebruiker zelf te kennen?
Bij Telenet zijn er geen 'lijnwaarden' in de zin zoals ze er zijn bij het koperpaar.
Nogmaals : alle 'waarden' (geen lijnwaarden) zijn in theorie nagenoeg GELIJK voor elke klant.
De enige mogelijkheid om eventueel als gebruiker zelf te checken is via de digicorder. Hier kan je een aantal heel technische waarden vinden zoals BER, MER, signaal sterkte en foutieve pakketten. Dit geeft een beeld over uw kwaliteit van het digitale TV signaal, niet over de modem. Maar meestal zijn deze ook slecht als er iets met de communicatie van de modem mis is.
Voor de rest werkt inderdaad alles gewoon.
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
PLAY SPORTS met enkel TV = € 29,40MaT schreef:Geen idee waar jij je prijzen vandaan haalt maar ik kom niet aan die getallen hoor.
telenet whoppa + play en play sports €106,33:
whoppa.jpg
EDPnet newer and faster + telefonie = €35,95 + €10 = €45,95
Digitale TV + play + play sports bij telenet:
digitv.jpg
€45,95 + €53,55 = €99,5
Kom nu dus zelfs enkele euro's goedkoper uit, of vergeet ik iets?
+ nog vergissing mijnerzijds: EDPnet Newer&Faster + Telephony Pack Plus = 49,94 (ipv 45,94)
dus TOTAAL EDPnet + TN met PLAY & PLAY SPORTS = 110,64 /maand (mits aankoop TN decoder).
Laatst gewijzigd door riji 17 sep 2016, 23:01, in totaal 1 gewijzigd.
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Even veel als bij xDSL: Je kan nakijken hoe goed je signaal is.Sylvester schreef:Allé, dit is pas 'zever' (uw citaat)MaT schreef:Telenet heeft geen tools omdat telenet dit niet vrijgeeft en hun modems volledig afgesloten zijn, niets meer of minder.
Alle andere uitleg van 'het werkt gewoon', 'het is niet belangrijk bij kabel' is zever.
Leg jij me dan eens uit wat je als leek/gebruiker met die tools bent?
Er is absoluut geen verband tussen het wel en niet hebben van tools en het wel of niet behalen van de maximum geadverteerde snelheid. Voor hetzelfde geld was de sitatie omgekeerd.
- Proximus bied ook geen tools aan, zij timmeren de BBOX gewoon minder dicht en gedogen het bestaan van externe tools om die waarden uit te lezen.
Tools om de signaalkwaliteit na te zien zitten in iedere modem. - De meerderheid van de xDSL klanten ligt ook niet wakker van die waarden, voor ons is het leuk om het te hebben en te kunnen troubleshooten.
- Had de mogelijkheid om de waarden uit te lezen bij telenet bestaan dan konden we hier in sommige gevallen ook meer helpen meedenken ipv ze direct naar de klantendienst te moeten verwijzen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De enige objectieve waarde is wat jij krijgt als dienst... niet of je nu -2 dBmV of +7 dBmV hebt, een S/N ratio van 35 of 40 hebt (bij beide cijfers ga je trouwens perfect je maximum snelheid halen).riji schreef:Ik waardeer jullie antwoorden en het is zeker niet zo dat ik jullie niet geloof, maar op een forum met heel wat specialisten, klinken antwoorden in de zin van "als het niet goed is, wordt het verholpen" toch wat vreemd, dus geen objectieve cijferwaarden...
Je wil gewoon twee verschillende technologieën vergelijken op een manier die jou bekend is maar daarom niet alles zegt op kabel (niet dat de waardes daar niet belangrijk zijn, maar in tegenstelling tot xDSL zijn de marges veel ruimer en niet meteen dramatisch voor je snelheid).
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
MaT, ik denk dat je het nog steeds niet begrijpt. Maar geen probleem, je moet je eens verdiepen in de technieken van coax.MaT schreef:Even veel als bij xDSL: Je kan nakijken hoe goed je signaal is.Sylvester schreef:Allé, dit is pas 'zever' (uw citaat)MaT schreef:Telenet heeft geen tools omdat telenet dit niet vrijgeeft en hun modems volledig afgesloten zijn, niets meer of minder.
Alle andere uitleg van 'het werkt gewoon', 'het is niet belangrijk bij kabel' is zever.
Leg jij me dan eens uit wat je als leek/gebruiker met die tools bent?
Nogmaals: het heeft geen zin. xDSL en coax zijn twee heel verschillende technieken.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=22374
Nogmaals : de TS vraagt om de lijnwaarden van een coaxnetwerk te kunnen testen. Hij denkt dat hij dan te weten komt hoe het met zijn snelheid gesteld is, zoals bij xDSL. Maar dat is niet zo. Iedereen heeft ongeveer dezelfde snelheid, eender welke waarde er te meten valt. Dat zijn geen 'lijnwaarden' die je meet, je kan er niks mee in verhouding tot de snelheid.
Zoals ik al eerder een voorbeeld aanhaalde met de lamp :
De lamp brandt volledig, of ze flikkert, of ze brandt niet. Heel eenvoudig uitgelegd, maar zo moet je het bekijken.
Het knappe van coax is dat die lamp bij elke klant ongeveer even hard brandt, en dat is niet zo bij xDSL.
Volgens mij is de vraag van de TS beantwoord.
-
- Pro Member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 3 keer
Iedereen bedankt, ik onthoud uit de antwoorden:Sylvester schreef:Nogmaals : de TS vraagt om de lijnwaarden van een coaxnetwerk te kunnen testen. Hij denkt dat hij dan te weten komt hoe het met zijn snelheid gesteld is, zoals bij xDSL. Maar dat is niet zo. Iedereen heeft ongeveer dezelfde snelheid, eender welke waarde er te meten valt. Dat zijn geen 'lijnwaarden' die je meet, je kan er niks mee in verhouding tot de snelheid.
Zoals ik al eerder een voorbeeld aanhaalde met de lamp :
De lamp brandt volledig, of ze flikkert, of ze brandt niet. Heel eenvoudig uitgelegd, maar zo moet je het bekijken.
Het knappe van coax is dat die lamp bij elke klant ongeveer even hard brandt, en dat is niet zo bij xDSL.
Volgens mij is de vraag van de TS beantwoord.
- bij de kabel gaat het niet om individuele noch om graduele kwaliteitsverschillen;
als er tekorten zijn ga je die ook zonder meten merken
- om de dienst te beoordelen ben je aangewezen op snelheidtesten voor het internet (zoals speedtest.net) en summiere informatie bij digitale TV (bolkjes, bitrate, error bitrate)
- als je een probleem hebt moet je eerst kijken of je buur het ook heeft zoniet zal je het bij je eigen uitrusting moeten zoeken
- als je buur het ook heeft, dan zit je op het niveau waar de problemen bij de kabel wel kunnen optreden: het stuk tussen de node en de tap, in het bijzonder wegens overbelasting van de node ("iedereen krijgt evenveel" als er genoeg te verdelen is?, misschien speelt hier wel de kwaliteit van de coax tussen node en tap, want tot de node is het glasvezel dacht ik)
Klop dit zo een beetje?
Laatst gewijzigd door riji 18 sep 2016, 20:17, in totaal 1 gewijzigd.
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Ik denk dat ik er meer van begrijp dan jij eerlijk gezegd.Sylvester schreef:MaT, ik denk dat je het nog steeds niet begrijpt. Maar geen probleem, je moet je eens verdiepen in de technieken van coax.
Nogmaals: het heeft geen zin. xDSL en coax zijn twee heel verschillende technieken.
De techniek maakt niet uit. Het profiel maakt niet uit. De snelheid maakt niet uit.
Elk signaal kan gemeten worden. De sterkte, de kwaliteit, de SNR, het aantal fouten die zich voordoen,... Dat het bij DSL iets meer zegt dan enkel goed of slecht maakt het niet nutteloos bij kabel. Ook daar kan het een handig hulpmiddel zijn om fouten op te sporen.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Premium Member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 79 keer
Maar de klant moet geen fouten opsporen. Dat is het 'm nu net.
Als klant mag je niet eens aan de kabels komen. Zie algemene voorwaarden:
Als klant mag je niet eens aan de kabels komen. Zie algemene voorwaarden:
6.6. Behoudens voorafgaande, schriftelijke en ondubbelzinnige afwijking door Telenet, mag Telenet-apparatuur evenals het Telenet-netwerk enkel
onderhouden en hersteld worden door een door Telenet aangesteld persoon.
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Natuurlijk moet de klant dat niet, maar het kan geen kwaad om zaken te kunnen elimineren toch?
Dat kan ook zonder aan kabels te komen.
En het telenet netwerk stopt aan de NIU. Vanaf daar is het uw netwerk en uw verantwoorlijkheid.
(En kom nu niet zeggen dat ik wil beweren dat je vanaf de NIU zelf fouten moet zoeken en onderhoud uitvoeren, ik begin die kronkelredeneringen al te doorzien)
Dat kan ook zonder aan kabels te komen.
En het telenet netwerk stopt aan de NIU. Vanaf daar is het uw netwerk en uw verantwoorlijkheid.
(En kom nu niet zeggen dat ik wil beweren dat je vanaf de NIU zelf fouten moet zoeken en onderhoud uitvoeren, ik begin die kronkelredeneringen al te doorzien)
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Maar dat was de vraag niet.MaT schreef:Dat het bij DSL iets meer zegt dan enkel goed of slecht maakt het niet nutteloos bij kabel. Ook daar kan het een handig hulpmiddel zijn om fouten op te sporen.Sylvester schreef:MaT, ik denk dat je het nog steeds niet begrijpt. Maar geen probleem, je moet je eens verdiepen in de technieken van coax.
Nogmaals: het heeft geen zin. xDSL en coax zijn twee heel verschillende technieken.
Nogmaals ( ) , hij vraagt :
" Ik ben gewend om met mijn ex-Fritzbox of met een tool de lijnwaarden te kennen bij EDPnet en Proximus. "
en die 'lijnwaarden' in functie van wat hij bedoelt is totaal irrelevant bij coax, en dus in dit topic totaal overbodig. De techniek maakt dus zelfs het verschil ! Het gaat hier niet over gewoon het meten en weten van een signaal. Je kan evengoed met een voltmeter gaan meten of de 230v werkelijk 230v is, om dan vast te stellen dat het eigenlijk 243v of 217v is, en dat er eigenlijk niets aan de hand is.
Daarenboven onderschat ik je niet wat kennis betreft. Maar ik geef je een goeie raad : doe het maar wederzijds !
Volgens mij heb ik eigenlijk een pluspunt t.o.v. jou, ik heb de initiële vraag begrepen.
En hierbij kunnen we afsluiten denk ik.riji schreef: Iedereen bedankt, ik onthoud uit de antwoorden:
- bij de kabel gaat het niet om individuele noch om graduele kwaliteitsverschillen;
als er tekorten zijn ga je die ook zonder meten merken
- om de dienst te beoordelen ben je aangewezen op snelheidtesten voor het internet (zoals speedtest.net) en summiere informatie bij digitale TV (bolkjes, bitrate, error bitrate)
- als je een probleem hebt moet je eerst kijken of je buur het ook heeft zoniet zal je het bij je eigen uitrusting moeten zoeken
- als je buur het ook heeft, dan zit je op het niveau waar de problemen bij de kabel wel kunnen optreden: het stuk tussen de node en de tap, in het bijzonder wegens overbelasting van de node ("iedereen krijgt evenveel" als er genoeg te verdelen is?, misschien speelt hier wel de kwaliteit van de coax tussen node en tap, want tot de node is het glasvezel dacht ik)
Klop dit zo een beetje?
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Wat bedoeld hij dan? IK zie geen 'profielen' of 'snelheid' staan in die zin hoor. Jij gaat ervan uit dat hij dat bedoeld, ik niet.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- Sylvester
- Elite Poster
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Wat bedoelt hij dan volgens jou?MaT schreef:Wat bedoeld hij dan? IK zie geen 'profielen' of 'snelheid' staan in die zin hoor. Jij gaat ervan uit dat hij dat bedoeld, ik niet.
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Wat hij vraagt: of je de lijnwaarden (signaalkwaliteit) kan bekijken bij telenet zoals je dat bij xDSL aanbieders kan.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Ik weet welke kant je weer op wil dus laat ik jouw en mijn tijd wat besparen en een ander voorbeeld geven.
Stel je ziet opeens je snelheid in elkaar stuiken of vreselijk instabiel worden. Zou het dan niet handig zijn als je rechtstreeks in de modem kan kijken naar de signaalkwaliteit die toekomt om op die manier een probleem aan de kant van het telenet netwerk uit te sluiten?
Stel je ziet opeens je snelheid in elkaar stuiken of vreselijk instabiel worden. Zou het dan niet handig zijn als je rechtstreeks in de modem kan kijken naar de signaalkwaliteit die toekomt om op die manier een probleem aan de kant van het telenet netwerk uit te sluiten?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Handig of niet... puur dat cijfer zegt niets... daar heb je heel wat meer apparatuur en kennis voor nodig om dat te kunnen analyseren.MaT schreef:Zou het dan niet handig zijn als je rechtstreeks in de modem kan kijken naar de signaalkwaliteit die toekomt om op die manier een probleem aan de kant van het telenet netwerk uit te sluiten?
Kortweg... een consument is niet in staat om die analyse te maken... en dat hoeft hij ook niet. Telenet is verantwoordelijk voor zijn apparatuur en als je het vermoeden hebt dat er iets fout mee is neem je gewoon contact met hen op.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
MaT schreef:Wat hij vraagt: of je de lijnwaarden (signaalkwaliteit) kan bekijken bij telenet zoals je dat bij xDSL aanbieders kan.
Wat een gekibbel voor zo'n eenvoudige vraagSylvester schreef:En wat ben je 'rechtstreeks' met die lijnwaarden bij xDSL? Welke invloeden hebben die lijnwaarden?
De TS vraagt gewoon informatie over hoe je kan weten of het toegeleverd signaal goed is (ook al kan je er zelf niets mee doen) ....
"Meten is weten" heb ik altijd geleerd
Ik heb hier een "Fritz!DVB-C Repeater" in huis, dat is een apparaatje waarmee je DVB-C kanalen kan streamen op je LAN.
Heeft natuurlijk niet zoveel nut op een Telenet aansluiting, gezien je alleen niet-versleutelde zenders kan streamen .
Maar het leuke is dat ik ook een frequentiespectrum kan zien (signaalsterkte van de hele frequentieband), en voor ieder DVB-C kanaal ook de SNR.
Voor DVB-C (met 256 QAM modulatie) worden volgende waarden gehanteerd:
Signaalsterkte:
- tussen -7 dBmV en +7 dBmV = goed signaal
kleiner dan - 7dBmv = zwak signaal
- 33 dB en hoger = goed (er is geen maximum, maar SNR waarden > 40dB worden zelden gemeten)
kleiner dan 30 dB = slecht
Een "slecht signaal" (lage signaalsterkte, lage SNR) heeft tot gevolg:
- - bij digitale TV: blokjes in het beeld (of helemaal geen beeld)
- bij data: lagere snelheden, verbindingsprobelemen, onderbrekeingen wegens packet errors, packet loss, constante packet re-transmissions.
Deze info kan ook worden afgelezen in iedere Docsis 3.0 modem, maar gezien Telenet de toegang tot de modem webinterface blokkeert, kan een gebruiker die waarden niet zien (misschien wel de Orange modem)?
Misschien is deze info ook voorhanden in sommige TV toestellen met DVB-C aan boord?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.