DAB radio Qmusic

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
giolovin
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Waarom zit Q-music nog niet op DAB?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door giolovin 19 jan 2017, 11:59, in totaal 1 gewijzigd.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

omdat de VMMa (VTM-groep) nog geen overeenkomst heeft met Norkring België (de beheerder van het zenderpark).
Nostalgie ook niet.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

MarkDM schreef:VMMa (VTM-groep)
Medialaan ;-)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

giolovin schreef:Waarom zit Q-music nog niet op DAB?
Omdat Vlaamse mediaministers lui, traag en vatbaar zijn voor lobbywerk van Medialaan. Sven Gatz heeft bijvoorbeeld de FM-vergunning van Medialaan zomaar met vier jaar verlengd.
Eigenlijk moesten tegen eind september 2016 alle FM-frequenties opnieuw op een eerlijke manier verdeeld worden tussen geïnteresseerden. Gatz en voorgangster Lieten konden de toekenning van nieuwe FM-frequenties perfect gekoppeld hebben aan uitzending via DAB+.
Maar men heeft gekozen voor nog eens 2 jaar stilstand.

zie ook http://newsmonkey.be/article/30871 en http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultu ... /1.2654705
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Het is niet alleen dat:
  • de dekking van DAB+ is niet volledig over Vlaanderen. De genoemde zenders zouden op dat gebied slechter af zijn met alleen DAB+. En Norkring lijkt niet van plan om te investeren in bijkomende masten.
  • onderhandelen over de prijs met een monopolist (Norkring) gaat natuurlijk ook niet vlot. Medialaan en Norkring, het zijn twee partijen die zich koning wanen.
Laatst gewijzigd door MarkDM 15 sep 2016, 10:29, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

radio uit de lucht, enkel in de auto vind ik dat relevant.

Thuis kan ik gewoon geen deftige ontvangst krijgen, zelfs niet met een externe versterkte antenne, dus luister ik via de kabel of internet.
Op kantoor luisteren we via een versterkte externe antenne, maar ook hier vaak met storing.

Er is véél werk aan de winkel...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

MarkDM schreef:Het is niet alleen dat:
Akkoord, ik stel natuurlijk ook feitelijk vast dat één en ander niet oké is, naast DAB+ heb je ook nog DVB-T2 dat "on hold" is gezet, maar dat is volledig de schuld van de Vlaamse overheid.
Het is de taak van de Vlaamse overheid om toe te zien dat etherfrequenties correct en nuttig gebruikt worden. Kwestie van een aantal normen en doelstellingen te verankeren in de vergunning van Norkring.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

tja, telenet heeft snel hun dvb-t plannen opgeborgen. In Frankrijk/Engeland/Duitsland/Nederland lukt dit wel probleemloos.

Toen ik vroeg aan lokale zender (17/7/15) of ze DAB plannen hadden:

http://www.rgrfm.be/
"Beste **********, DAB+ is niet onze ambitie. Volgens ons een doodgeboren kind. Dit is in het buitenland reeds gebleken. Hoedanook doen we ons best om u zo goed mogelijk te dienen met de (beperkte) middelen die we van de Vlaamse gemeenschap krijgen."

In de UK loopt een proefproject met DAB+ op kleine schaal. Dus met minder bereik en minder kosten.
Maakt gebruik van volledig softwarematige encoding waardoor dure apparatuur niet nodig is.
http://www.opendigitalradio.org/
53 Radiostations zullen binnenkort in 10 lokaliteiten starten met digitale uitzending via DAB+. Vermogen per zender is 100W en de test zal 9 maanden duren.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

DAB+ is ook niet voor de lokale radio's. Het is voor radionetwerken met nationale dekking.
Er is gekozen voor het single frequentie systeem. Alle zendmasten met dezelfde content op dezelfde frequentie.
De vrijgekomen FM-band zou volledig naar de lokale radio's moeten gaan. FM blijft !
Hoofdstuk 1 op volgende link schetst mooi de techniek van DAB+.
http://www.digitalradio.vlaanderen/waar ... ale-radio/

Er zijn veel te weinig DAB+ frequenties om aan de lokale radio's te geven. Zo is het frequentieplan niet gemaakt.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

MarkDM schreef:DAB+ is ook niet voor de lokale radio's. Het is voor radionetwerken met nationale dekking.
lokaal? :-o
RGR FM:
Antwerpen; Westerlo, Heist o/d Berg; Sint Niklaas; Aarschot; Brugge; Knokke
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Ja dat is dus één van de problemen. Ik denk dat het voor Nostalgie ook zo is.
De muziek is overal hetzelfde, maar de reclameblokken tussendoor verschillen per streek en per provincie.
Met het systeem van Norkring is dat niet mogelijk.
De content is overal hetzelfde. Dat is het principe van SFN.

Dus waarom meer betalen aan Norkring voor een DAB+ dat minder mogelijkheden heeft en bovendien een slechtere dekking !
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster

satsurfer schreef:
MarkDM schreef:DAB+ is ook niet voor de lokale radio's. Het is voor radionetwerken met nationale dekking.
lokaal? :-o
RGR FM:
Antwerpen; Westerlo, Heist o/d Berg; Sint Niklaas; Aarschot; Brugge; Knokke
Is fout op hun site. Het wordt uitgezonden in Oostkamp. :-)

Maar RGR blijft wel een kleine zender, moet je toch wel toegeven.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

In oostkamp ontvangst, en sint-michiels (Brugge) niet meer? :-D
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster

Nee, vanaf de grens in de Sint-Michielsestraat stopt het signaal. :twisted:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het blijft een samenraapsel van enkele lokale radios (die toevallig hetzelfde uitzenden)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Heel het DAB verhaal is (in België) een klucht. VRT zendt nog niet eens uit in DAB+ maar enkel in het verouderde DAB met een geluidskwaliteit die lager is dan het "ouderwetse" FM. Dat DAB+ een doodgeboren kind is zou ik nog niet direct zeggen, maar het is een kip of ei verhaal. Niemand luistert DAB+ want te weinig aanbod en compatibele radio's overpriced. Dat VRT eens begint met uit te zenden op DAB+ en dat men op Europees niveau autofabrikanten verplicht DAB+ radio's in te bouwen. Dan nog zal het een eeuwigheid duren vooraleer men FM kan afschaffen voor nationale radio's.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

DAB moest eigenlijk al jaren geleden in ons strot geramd zijn om het tot een succes te brengen. De fabrikanten van radio-ontvangers moesten verplicht geweest zijn om enkel nog FM inc DAB ontvangers te verkopen (zoals Rusland bvb doet met GPS systemen die GLONASS moeten ondersteunen om te mogen verkocht worden). Ondertussen hebben we wel DAB+, maar tegen dat iedere zender ondersteunt luisteren we al massaal radio via onze 4G/5G verbinding.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

vverbeke schrijft: Heel het DAB verhaal is (in België) een klucht.

kan ook moeilijk anders in een landje dat denkt 6 regeringen te moeten hebben :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik ben eigenlijk wel een fan van DAB(+) en DVB-T(2). Dat het geen succes is, dat is evident.

De enige reclame voor DVB-T & DAB is een pagina op de website van de VRT;
http://www.vrt.be/ontvangst-dvb-t
http://www.vrt.be/wat-doen-we/ontvangst-aanbod/dab

De VRT zou reclame moeten maken voor DAB en vooral DVB-T. "Boodschappen van algemeen nut" -> "Kijk en luister kosteloos digitaal naar onze uitzendingen!

... maar het is duidelijk dat de VRT uit eigen beweging hier geen zin in heeft. En de politiek wenst de VRT niet te verplichten. Men laat de onwetende burger zelfs nog steeds massaal FM-radio's kopen terwijl men weet dat over een paar jaar de FM-uitschakeling er zal komen.
Wanneer de analoge 'switch off' zal gebeuren, hangt af van de snelheid waarmee DAB+ terrein wint, maar er wordt gemikt op 2022-2023. http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... abij.dhtml
... wat een enorme (milieu)kost is, al die waardeloze FM-radio's. Men zou zo snel mogelijk de productie van toestellen die enkel een FM-tuner hebben moeten verbieden en een beetje later de verkoop ervan.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

WalterB1 schreef:De VRT zou reclame moeten maken voor DAB en vooral DVB-T. "Boodschappen van algemeen nut" -> "Kijk en luister kosteloos digitaal naar onze uitzendingen!
Dat hebben ze vroeger al gedaan, ik herinner me nog die tv-reclames jaren geleden over digitale radio met 'glashelder geluid'. Het probleem is, ik heb thuis al jaren een radio met DAB(+) tuner (uit het V.K.) en dat geluid van DAB (met 160 kb/s MP2 dacht ik) is helemaal niet 'glashelder'. Als je overschakelt naar FM, dan is die kwaliteit duidelijk beter (in geval van goede ontvangst). Het DAB-geluid mist precies dynamiek. Bij DAB+ (met 64 kb/s HE-AAC) is de kwaliteit wél beter, maar dat is moeilijk te ontvangen waar ik woon. Volgend jaar zou daar verbetering in moeten komen want dan gaat Norkring extra zenders inschakelen en zal het DAB+ aanbod in bijna heel Vlaanderen te ontvangen zijn.

DVB-T is het in deze tijd helemaal niet meer waard om nog promotie voor te maken, wegens niet eens HD-kwaliteit...

Verstuurd vanaf mijn Xperia Z met Tapatalk
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

nickz schreef: Dat hebben ze vroeger al gedaan, ik herinner me nog die tv-reclames jaren geleden over digitale radio met 'glashelder geluid'.
Hé, raar dat dit mij ontgaan is.
nickz schreef: Het probleem is, ik heb thuis al jaren een radio met DAB(+) tuner (uit het V.K.) en dat geluid van DAB (met 160 kb/s MP2 dacht ik) is helemaal niet 'glashelder'. Als je overschakelt naar FM, dan is die kwaliteit duidelijk beter (in geval van goede ontvangst). Het DAB-geluid mist precies dynamiek.
Volledig mee eens maar het is wel erg gebruiksvriendelijk. Dat heeft ook zijn waarde. Ik ben vooral een fan van "Nieuws+" en Radio 1, daar speelt dat niet zo met al dat gebabbel.
nickz schreef: DVB-T is het in deze tijd helemaal niet meer waard om nog promotie voor te maken, wegens niet eens HD-kwaliteit...
Dat is een lastige. DVB-T, eigenlijk vooral DVB-T2 is een mooie technologie. Heel eenvoudig en goedkoop. Maar er is niets op te zien buiten de VRT en eventueel RTBF in SD-kwaliteit. ... en Norking met zijn DVB-T2 zenderpark zonder uitzendingen. Zonde, zonde ...

Ik ben jaren een trouwe DVB-T kijker geweest. Maar aangezien ik toch ook internet moet hebben - snel internet- ben ik uiteindelijk tot de conclusie moeten komen dat voor de prijs die ik betaal voor een deftige internetverbinding ik evengoed Scarlet Trio kan nemen.

Voor wie internet neemt en niet genoegen neemt met de meest goedkoopste oplossing is het te gek om niet een pack te nemen met TV.

Maar voor wie moet rondkomen met een vervangingsinkomen of gewoon geen (snel/veel) internet moet hebben blijft het een goede wijze om gratis TV te zien, al is het in SD. Als je niet HD gewoon bent is dat niet eens zo slecht. Het is daarom zo jammer dat er geen reclame is voor het bestaan van DVB-T. Juist de mensen die er het meeste van zouden kunnen profiteren van dit gratis TV-platform weten waarschijnlijk niet van het bestaan af. DVB-T, liefst DVB-T2 heeft een bestaansreden voor een bepaalde doelgroep.
giolovin
Pro Member
Pro Member

DAB of DAB+ is hier in Roeselare zeer goed te ontvangen, echt glashelder geluid!

Van de VRT-website:

"Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel, MNM, Klara continuo, MNM hits en VRT Nieuws zijn op digitale radio te bereiken via het frequentieblok 12A (223,936 MHz)."

"De VRT experimenteert ook met DAB+ die als uitzendstandaard binnen enkele jaren zowel FM als DAB zal vervangen. Alle DAB+ toestellen kunnen ook DAB ontvangen."

Zijn er al zenders met DAB+?

Laatst gewijzigd door giolovin 19 jan 2017, 11:59, in totaal 1 gewijzigd.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

giolovin schreef:DAB of DAB+ is hier in Roeselare zeer goed te ontvangen, echt glashelder geluid!
Dat geloof ik best dat het prima te ontvangen is, je woont op een boogscheut van Egem, waar de Norking-mast staat met DAB(+)/FM/DVB-T.
Dat zal echter niets aan de kwaliteit en dynamiek van het geluid veranderen, je ontvangt het goed, of je ontvangt het niet.
giolovin schreef:Zijn er al zenders met DAB+?
TOPradio, Club FM, Family Radio, VBRO, Radio Stad, Radio Maria, Radio FG, BBC World Service en momenteel ook Zen FM.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
giolovin
Pro Member
Pro Member

Amazor schreef:
giolovin schreef:DAB of DAB+ is hier in Roeselare zeer goed te ontvangen, echt glashelder geluid!
Dat geloof ik best dat het prima te ontvangen is, je woont op een boogscheut van Egem, waar de Norking-mast staat met DAB(+)/FM/DVB-T.
Binnenhuis heel goede ontvangst [THUMBS UP SIGN]

De mast in Egem is waarschijnlijk voor West- en Oost-Vlaanderen, niet?

Vraag mij eigenlijk af of het al interessant zou zijn om met DAB+ in de auto te luisteren naar de radio.

Zijn er al auto's die hiermee uitgerust zijn?

Amazor
Pro Member
Pro Member

giolovin schreef:De mast in Egem is waarschijnlijk voor West- en Oost-Vlaanderen, niet?
Bij FM dekt Egem inderdaad zowel West- als Oost-Vlaanderen, bij DAB(+) is dit niet het geval, gezien dit over veel kleinere zendvermogens gaat.
Hier kan je alle uitzendlocaties terugvinden van Norking. Momenteel wordt er vanuit zo'n 20 locaties het oude DAB uitgezonden, met enkel de VRT. DAB+ met de commerciële zenders zit momenteel enkel op de 5 belangrijkste masten, zijnde Egem, Schoten, Genk, Sint-Pieters-Leeuw en Brussel.
In mijn geval ontvang ik perfect de VRT vanuit Oostvleteren, voor DAB+ val ik (ver) buiten de comfortzone.
giolovin schreef:Vraag mij eigenlijk af of het al interessant zou zijn om met DAB+ in de auto te luisteren naar de radio.
Zijn er al auto's die hiermee uitgerust zijn?
Ik ben geen autokenner, maar momenteel is DAB+ nog altijd meer een optie dan standaard in België. Vaak meteen een dure optie in combinatie met andere snufjes. Een losse autoradio is niet zo duur, maar de antenne vormt dan weer een probleem, doordat de FM-antenne niet geschikt is voor DAB.
Of het al interessant is, is iets puur persoonlijk momenteel, maar ik denk niet dat het populair kan zijn zoals het momenteel is. Daarvoor zijn er nog teveel gaten in de dekking en het zenderaanbod is nog niet compleet.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Hoe kan men zien of men naar een DAB of DAB+ zender luistert?
Amazor
Pro Member
Pro Member

johan.devos schreef:Hoe kan men zien of men naar een DAB of DAB+ zender luistert?
Vreemde vraag als je het huidige zenderaanbod kent, maar goed:
Luister je naar de VRT, dan gebruik je DAB met als codec MPEG1 Layer 2 (160 kbps MP2).
Luister je naar een commerciële zender, dan luister je via DAB+ (64 kbps HE-AAC v1).
Via je radiotoestel kan je zo goed als altijd de gebruikte technologie en bitrate achterhalen.
giolovin
Pro Member
Pro Member

Dit zijn de zenders die ik ontvang via DAB na een nieuwe scan:

WERKEND

Sporza, RADIO STAD, StuBru, TOPradio, VBRO Radio, VRT DAB+ Test (logo Radio 2), VRT NWS, Zen FM Test, BBC WORLDSERVICE, Club FM, Klara continuo, Family Radio, Klara, MNM, MNM hits, Radio Maria, Radio 1, Radio 2, Radio FG.

TEST = zender zonder geluid

VivaCité, BRF1, BRF2, Classic 21, Test Classic 21+, Musiq3, Test Musiq3 +, La première, Pure FM, Test Pure FM +,

Laatst gewijzigd door giolovin 16 sep 2016, 22:26, in totaal 1 gewijzigd.
giolovin
Pro Member
Pro Member

johan.devos schreef:Hoe kan men zien of men naar een DAB of DAB+ zender luistert?
Hangt van je toestel af, bij mij is dit via de infoknop.

Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”