http://www.demorgen.be/technologie/hoe- ... -b13c6120/
Kort artikel over hoe we ons recht op privacy kunnen beginnen afdwingen, hoeveel data bedrijven werkelijk over ons verzamelen, en waarom de "we hebben toch niks te verbergen" crowd de bal totaal mis slaat.
Privacy: het reclaimen van een recht
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
- bitbite
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 42 keer
Naast het geboorterecht (of is het soort-specifieke behoefte?) op privacy moet er ook nog iets komen dat het afleiden/misleiden/vervormen van de aandacht door advertenties in al hun vormen aanduid. Een naam voor het fenomeen zou al een goed begin zijn.
Die twee zijn zo wat de hogere cognitieve rechten die het strijdpunt gaan worden van de komende decennia.
Die twee zijn zo wat de hogere cognitieve rechten die het strijdpunt gaan worden van de komende decennia.
- Phuncz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 24 keer
Het zou leuk zijn als de overheid het serieus neemt, zodat het geen nutteloze strijd is. Het Facebook debacle was een goede aanzet voor België. Maar dit moet regel, niet uitzondering, worden.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
@ 10MB/sec Unlimited
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Op Europees niveau zijn ze daar al volop mee bezig. Vanaf eind mei 2018 gaat de General Data Protection Regulation effectief in voege.
Hierbij staat transparantie centraal waarbij voor heel wat zaken wat verwerking van persoonsgegevens betreft, expliciet toestemming gevraagd zal moeten worden van de desbetreffende persoon.
Afgelopen donderdag was hierover een Business meets IT seminarie in ALM Antwerpen wat ik bezocht heb. Op zich interessant, maar wat mij betreft niet concreet/praktisch genoeg.
Op smartbiz.be/tag/gdpr kan je je verder inlezen.
Hierbij staat transparantie centraal waarbij voor heel wat zaken wat verwerking van persoonsgegevens betreft, expliciet toestemming gevraagd zal moeten worden van de desbetreffende persoon.
Afgelopen donderdag was hierover een Business meets IT seminarie in ALM Antwerpen wat ik bezocht heb. Op zich interessant, maar wat mij betreft niet concreet/praktisch genoeg.
Op smartbiz.be/tag/gdpr kan je je verder inlezen.
Computer(k)nul
- Phuncz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 24 keer
Dat klinkt leuk, in theorie, maar volgens mij zal dat gewoon de zoveelste "ga uit de weg" banner worden op een site of app die men strategisch plaatst met een duidelijke knop hoe je enabled dat ze lustig doorgaan. Misschien is dat ook de enige oplossing om het werkbaar te maken zonder bedrijven op te doeken (want geworteld in/rond data-mining en profilering), maar in mijn ogen is het hele principe rond cookiebeleid misbruikt door deze banners letterlijk en figuurlijk in de weg van functionaliteit van de website te plaatsen.Sinna schreef:Hierbij staat transparantie centraal waarbij voor heel wat zaken wat verwerking van persoonsgegevens betreft, expliciet toestemming gevraagd zal moeten worden van de desbetreffende persoon.