Privacy: het reclaimen van een recht

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

http://www.demorgen.be/technologie/hoe- ... -b13c6120/

Kort artikel over hoe we ons recht op privacy kunnen beginnen afdwingen, hoeveel data bedrijven werkelijk over ons verzamelen, en waarom de "we hebben toch niks te verbergen" crowd de bal totaal mis slaat.
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 15 keer

zag gisteren een leuke tweet over een gerelateerd artikel
Twitter: https://twitter.com/studiomuscle/status/776350199534977024
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Naast het geboorterecht (of is het soort-specifieke behoefte?) op privacy moet er ook nog iets komen dat het afleiden/misleiden/vervormen van de aandacht door advertenties in al hun vormen aanduid. Een naam voor het fenomeen zou al een goed begin zijn.

Die twee zijn zo wat de hogere cognitieve rechten die het strijdpunt gaan worden van de komende decennia.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Het zou leuk zijn als de overheid het serieus neemt, zodat het geen nutteloze strijd is. Het Facebook debacle was een goede aanzet voor België. Maar dit moet regel, niet uitzondering, worden.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Op Europees niveau zijn ze daar al volop mee bezig. Vanaf eind mei 2018 gaat de General Data Protection Regulation effectief in voege.
Hierbij staat transparantie centraal waarbij voor heel wat zaken wat verwerking van persoonsgegevens betreft, expliciet toestemming gevraagd zal moeten worden van de desbetreffende persoon.
Afgelopen donderdag was hierover een Business meets IT seminarie in ALM Antwerpen wat ik bezocht heb. Op zich interessant, maar wat mij betreft niet concreet/praktisch genoeg.
Op smartbiz.be/tag/gdpr kan je je verder inlezen.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Sinna schreef:Hierbij staat transparantie centraal waarbij voor heel wat zaken wat verwerking van persoonsgegevens betreft, expliciet toestemming gevraagd zal moeten worden van de desbetreffende persoon.
Dat klinkt leuk, in theorie, maar volgens mij zal dat gewoon de zoveelste "ga uit de weg" banner worden op een site of app die men strategisch plaatst met een duidelijke knop hoe je enabled dat ze lustig doorgaan. Misschien is dat ook de enige oplossing om het werkbaar te maken zonder bedrijven op te doeken (want geworteld in/rond data-mining en profilering), maar in mijn ogen is het hele principe rond cookiebeleid misbruikt door deze banners letterlijk en figuurlijk in de weg van functionaliteit van de website te plaatsen.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Je gooit twee zaken door elkaar: de GDPR en de ePrivacy-richtlijn. Cookies en ongewenste reclame (aka spam) vallen onder die ePrivacy-richtlijn.
De GDPR gaat veel verder en bouwt ook boeteclausules die tot 4% van de wereldwijde omzet kan gaan (per inbreuk!).
Je kan je best even inlezen, hoewel eea nog niet op punt staat qua toepassing/implementatie.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”