brubbel schreef:Docsis gaat blijkbaar tot 8..12bits/s/Hz -> 1GHz is (theoretisch) 8..12 Gbit.
Ze schakelen sinds 3.1 blijkbaar eindelijk ook over naar OFDM. Binnenkort halen ze dezelfde spectrale efficientie als vdsl2 (350Mbit/s / 35MHz = 10 bits/s/Hz).
Die theoretische 8 a 12Gbit/s is niet fout, maar weet dat daar TV af moet (geen idee hoeveel zenders Telenet heeft aan hoeveel Mbps) maar dat zal ook al richting de 1Gbps aan het gaan zijn. Dus dan is er nog max 11Gbps over om te delen over hoeveel mensen in 1 node?
Dan heb ik toch liever DSL met g.vector (of later vplus en g.fast) met een ongelimiteerde 100Mbps (of later 200Mbps met vplus of gigabit met g.fast) zonder de noodzakelijke traffic shaping en mogelijke datalimieten die er op de kabel gehanteerd worden en mogelijke vertragingen die je op drukke momenten met de kabel kan hebben. (om nog maar te zwijgen over Telenet prijzen)
Met dat verschil dat telefoondraden antennes zijn en coax golfgeleiders. Dit gezegd zijnde vraag ik mij af hoelang dat een paar koperdraadjes nog kan meespelen.
Beiden zijn golfgeleiders (of antennes) alleen is een koperpaar een stuk minder goede golfgeleider dan de coax
Binnen afzienbare termijn koopt proximus coax-bandbreedte is mijn voorspelling.
Dat gaat nooit gebeuren. Tenzij om als Proximus redundantie (en dus betrouwbaarheid) te kunnen bieden aan bedrijven. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelde.
De rek in het koperpaar is er nog lang niet uit. De fiber komt steeds dichter bij je huis te liggen met VDSL eerst, straks 35b en daarna g.fast. Daarbij heeft de provider niet de kosten van FTTH en blijven de prijzen relatief betaalbaar terwijl de snelheden steeds stijgen.
Er is een verschil tussen 'altijd 10Gbit' en 'tot 100Mbit voor happy few'. Hetgeen dat ik meestal zie bij anderen is iets van 10-15 Mbit/s voor proximus.
Als je het dan toch zo stelt mag je wel het hele plaatje er bij schetsen. En daarbij zit op het koper meer dan 50% met meer dan 50Mbps (en dat cijfer is al van een tijd geleden). Daarbij zie je dus niet meestal 10 a 15Mbps (misschien via crappy wifi gemeten?). En altijd 10Gbit gaat ook nooit waar zijn bij de kabel want dat zal wel 10Mbps worden als je wat veel data verbruikt. En tegen de tijd dat Telenet 10Gbps levert, is tot 100Mbps met vectoring op koper ook al zo oud als inbellen.
Kabel zit eerder met capaciteitsproblemen, zie naar de TN (en Orange) limieten. Terwijl het koperpaar eerder last heeft van een minder concurentiele, maar nog steeds degelijke snelheid. Want met koper aan 50Mbps is er weinig dat je niet kan doen omdat je internetverbinding te traag is (en dat je wel zou kunnen doen met een 100 a 240Mbps kablel verbinding).