Maar sinds begin augustus 2016 heb ik problemen met mijn internetsnelheid van United Telecom.
De Downstream Bitrate op het netwerk werd (door Belgacom) omstreeks juli-augustus 2016 verhoogd van 70 naar 100 Mbit en dit was ook duidelijk te zien op mijn FritzBox (zie screenshots van vandaag onderaan in bijlage).
Nu heb ik rond diezelfde periode, ik was net met verlof toen ze het verhoogde dus ik durf niet te zeggen of het gerelateerd is, dat ik maar een maximale downloadsnelheid van 30 Mbit kan behalen. Ik tik soms nét 30,5 Mbit aan maar meestal zit ik rond de 27-29 Mbps (zie screenshot).
Ik heb United Telecom hier al enkele malen voor gecontacteerd die eerst woord gingen halen bij Belgacom, de netwerk beheerder. Die gaven dan als antwoord dat het een week (?!) zou duren om de snelheid terug op peil te kunnen stellen. Een 10 dagen later was het nog steeds niet in orde dus ik contacteer United Telecom terug. Die gaven mij volgende gegevens, verkregen van Belgacom:
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v1
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h03zui00023
DownstreamAttenuation = 8.7
UpstreamAttenuation = 11.4
DownstreamBitRate = 99999.0
UpstreamBitRate = 20000.0
DownstreamNoiseMargin = 12.2
UpstreamNoiseMargin = 10.4
Volgens hun is het probleem opgelost omdat er 100 Mbit over de lijn gaat. Is dat ook zo?
Ik heb Fritz!Box al enkele malen volledig factory gereset, alle instellingen aangepast om te proberen, terug gereset, etc. Telkens zonder merkbaar resultaat.
Er zijn geen drops op de verbinding en de snelheid is heel constant dus aan de stabiliteit ligt het zeker niet. Kan het liggen aan de ruis die de hogere bitrate met zich meebrengt?
Nu was mijn vraag of iemand anders dit ook al heeft meegemaakt of weet wat ik kan doen om toch proberen een oplossing te vinden want ik krijg nu minder dan de helft door dan vroeger en er is geen oorzaak voor te vinden.
Excuses als ik nog belangrijke info ben vergeten te vermelden
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
P.S. Tijdens dit schrijven een reactie van United Telecom gekregen dat ze volgende week een nieuwe modem opsturen om te kijken of dat het probleem oplost