Externe HDD laten vallen - nieuwe kopen?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
lekkerkoek
Starter
Starter

Ik was weer eens heel druk en gehaast en moest ergens zijn en in mijn haast om te vertrekken ben ik met mijn voet blijven hangen achter de kabel van mijn nagelnieuwe externe harde schijf (Seagate, 3 TB) en deze heeft een zware val met een luide knal gemaakt op ongeveer 1-1,5 meter hoogte.

Even dacht ik dat mijn leven totaal voorbij was. Er staat ZEEEEEEEEEEEER belangrijke data op die ik ALLEEN op deze schijf heb. Ik heb de schijf terug aangesloten en ze werkt nog zonder problemen, maakt ook geen rare geluiden, niets.

De harde schijf stond gelukkig ook niet aan op dat moment (kan me voorstellen dat een schijf die in beweging is en plots neerknalt niet echt gezond is)

Moet ik nu best een nieuwe kopen en geen risico's nemen, of heb ik geluk gehad en zal er geen probleem zijn in de toekomst?
Laatst gewijzigd door lekkerkoek 31 aug 2016, 22:43, in totaal 1 gewijzigd.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

lekkerkoek schreef:Even dacht ik dat mijn leven totaal voorbij was. Er staat ZEEEEEEEEEEEER belangrijke data op die ik ALLEEN op deze schijf heb. Ik heb de schijf terug aangesloten en ze werkt nog zonder problemen, maakt ook geen rare geluiden, niets.

Moet ik nu best een nieuwe kopen en geen risico's nemen, of heb ik geluk gehad en zal er geen probleem zijn in de toekomst?
Ge doet alsof uw leven ervan afhangt en dan twijfelt ge nog over een backup?

Hoe stom kan je zijn?
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Als het belangrijk is, dan volg je gewoon de 3-2-1 regel: https://www.veeam.com/blog/how-to-follo ... ation.html

Haal dus nog zeker een schijf extra.
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als de schijf op dat momemt niet opstond, heb je waarschijnlijk geluk gehad dat ze nog werkt maar als je die data echt niet kan missen, doe je best eerst een volledige backup (belangrijkste data er eerst af halen) en daarna een hdd scan (met HDtune bijvoorbeeld) om te zien of er sectoren beschadigd zijn.

De val kan intern ook de aansluiting van de harddisk losser gemaakt hebben (onwaarschijnlijk maar het kan) en dat kan eventueel leiden tot corruptie bij lezen/schrijven van nieuwe data. Als je de behuizing makkelijk kan losmaken, kijk je dus best eens of die aansluiting nog in orde is, maar wacht daar uiteraard mee tot je een backup gemaakt hebt.

Er bestaan ook "dockingstations" waar je een interne schijf (=goedkoper) kan insteken en die na de backup dan op een veilige plek kan opbergen (in een anti-statisch zakje en uit de buurt van sterke magneten).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

alle data kopiëren op een nieuwe schijf
geen belangrijke data meer zetten op de gevallen schijf indien je deze nog verder gebruikt

het minste wat los kan gekomen zijn (minuscuul) en de afstand die de kop maar heeft kan ervoor zorgen dat het geheel crasht, wanneer beide elkaar treffen, hopelijks nooit maar je weet het nooit zeker
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Nogmaals herhalen: iets 'op een externe schijf zetten' is GEEN backup!
Als het echt belangrijke data is zorg je dat je altijd minstens twee kopies hebt.

Soit, on point: schijf bijhalen en zo snel mogelijk je belangrijke data overzetten.
Ik zou die schijf in elk geval niet te hard meer vertrouwen, ze kan er binnen enkele maanden even goed uitknallen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

butskristof schreef:Ik zou die schijf in elk geval niet te hard meer vertrouwen, ze kan er binnen enkele maanden even goed uitknallen.
Dat kan je evenzeer overkomen met een splinternieuwe schijf.

Je eerste raad is dus het belangrijkste... zorgen voor (semi) real-time backups (liefst met versioning) naar een remote locatie.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”