Ik denk dat Android en iOS zo populair zijn tov andere merken, door 2 toestellen: de iPhone en Samsung.
Beide zijn ook een beetje statussymbolen geworden, en hebben daar ook mooi gebruikt van gemaakt.
Zeg nu nog, welke "gewone comsument" zou 800€ betalen voor een Windows Phone, met soft en apps die niet snel geupdate worden tov Android/iOS of zelfs helemaal niet bestaan?
Verder wil ik gerust een beetje "centjes" geven aan een smartphone, omdat ik dat bijna meer gebruik dan wat anders in mijn dagelijks leven. Moest mijn portefeuille er volledig in kunnen gezet worden, ik had niets anders meer nodig! Helaas zijn we zover nog niet..
Maar ik heb gekozen voor een iPhone, en wel heel bewust om volgende redenen:
- in den beginne innoveerde Apple nog heel wat tov de concurrentie (wat nu spijtig genoeg niet meer waar is)
- Misschien de belangrijkste: ik wou geen getweak meer om alles naar mijn zin te laten werken. De tijd dat ik allerhande tweakjes uitvoerde om iets naar mijn idee te laten werken zoals het zou moeten, is lang voorbij. Ik betaal en dat moet direct goed zitten. Hier laat Android nog altijd wat steekjes vallen.
- ik wou een uniform veilig systeem (wat bij Android met al die skins, bloatware etc.. en de marketplace heel wat slechter geregeld is)
- Naverkoop lag ook een stukje hoger dan de andere toestellen
Ik moet echter wel toegeven dat ik ook met jailbreaks gespeeld heb, maar ik gebruikte dat maar voor 10% van de tijd, en de phone werd er langzamer en minder "veilig" voor. Ik denk na iOS 7 heb ik me er niet meer mee bezig gehouden, wegens niet meer nodig.
Het enige wat ik nu echt nog mis op iOS is de toegang naar je bestanden, en dan het onderliggende probleem dat ik BIJNA alles kan buiten GPX'n inladen en navigeren.
Er is 1 app die het kan zonder omweg, maar de route wordt maar voor 70% correct weergegeven. De maker is op de hoogte en is pas volgend jaar zomer klaar met een nieuwe beta

Sygic kan ook gpx'n inlezen, maar deze moet je in een bepaalde folder zetten, wat nu totaal (volgens mij?) niet meer lukt zonder te jailbreaken.