![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
In de inkomhall is een electriciteitskast waar onderaan de Belgacom aansluiting zit. De meter zit vermoedelijk in een gemeenschappelijke technische ruimte. Op de plaats waar telenet binnenkomt, willen ze geen TV maar komt de eethoek, en kabels bijtrekken zien ze niet zitten, dus telenet is al uitgesloten?
Dus ik ik denk gezien de ervaring met een ander familielied:
1. BBOX in de electriciteitskast, en dan een wireless bridge bij elke TV + settop box
2. internet naar de verste slaapkamers doortrekken via powerLAN adapters (er zitten zeker drie muren tussen bbox en slaapkamers)
Gewenste opstelling:
één van de vier slaapkamers wordt bureau, daar komt vaste PC (= nuc die aan een scherm hangt)
in de grootste slaapkamer komt de oude tv, één van de eerste 1080i ready HDTV's, deze heeft nog een DVI ingang waar middels een verloopkabel ook een HDMI toestel op aansluitbaar is (ze heeft DVD recorder die we op die manier aansluite)
in de living wil ze een nieuwe 65 inch zetten
dan is er nog een speelkamer en logeerkamer voor de kleinkinderen, maar daar hoeft voorlopig geen internet te zijn
Echter de ervaring met appartementen leert dat powerlan niet de nodige bandbreedte kan opleveren voor proximus tv, zeker tijdens de piekuren is er zoveel noise en troep op het net dat powerlan niet meer werkt, dit was het geval bij mijn tante en daarom hebben we daar voor proximus tv zo'n wireless bridge gekocht.
Een andere piste is in de meterkast een filter laten steken die de HF component van powerlan blocked van/naar de buren, zo zal ze wel bandbreedte genoeg hebben voor BGC tv over powerlan.