Huidige situatie :
BBOX3, poort 1 en 2 gaan naar TV, poort 3 gaat naar een TP-link router ( met openwrt ) die zijn eigen pppoe verbinding opzet.
Ik heb dus twee netwerken, TV (192.168.1.x met DHCP van de BBOX3, en 10.0.0.x voor de computers/AP's)
Het probleem : de kleine zijn beeldbuis-monitor was kapot, en ik heb hem in de plaats een 22-inch flatscreen TV gekocht. Zodat als hij HDMI kiest, hij TV kan kijken, kiest hij PC kan hij computeren. Alleen, naar zijn kamer loopt enkel één UTP-kabel, en een bijtrekken is niet zo gemakkelijk.
Dus heb ik mij ook twee managed switchen gekocht, een TL-GS108E voor op mijn kamer, waar wel twee kabels toekomen, en een TL-SG105E voor op zijn kamer. Bedoeling is om vanuit de TL-GS108E een trunk op te zetten met twee VLANs over die ene kabel, en op zijn kamer terug te splitten. Ik krijg het echter niet goed, op de computer krijg ik telkens een IP-adres van de BBOX3
Dit was mijn laatste poging :
Iemand een idee wat ik verkeerd doe ?
TP-link easy smart en vlan trunk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
In 802.1Q VLAN definieer je welke poort in welke vlan zit, en welke poorten trunk poorten zijn.
Echter voor de ingress packets die binnenkomen via een untagged poort, moet je per poort dan nog toewijzen naar welke vlan deze moeten gaan.
Je onderste scherm PVID setting is leeg, daar moet je voor alle vlan poorten ook nog eens ingeven in welke vlan deze zit. Anders zal het nooit werken.
Echter voor de ingress packets die binnenkomen via een untagged poort, moet je per poort dan nog toewijzen naar welke vlan deze moeten gaan.
Je onderste scherm PVID setting is leeg, daar moet je voor alle vlan poorten ook nog eens ingeven in welke vlan deze zit. Anders zal het nooit werken.
Maar de onderste (de 5-poorts) moet de VLAN's splitten, dus alle poorten untagged hebben. Moet ik dan nog steeds PVID's toewijzen ?
De trunk komt toe op poort 1, TV uitgaand naar poort 2, netwerk uitgaand naar poort 3,4,5
De trunk komt toe op poort 1, TV uitgaand naar poort 2, netwerk uitgaand naar poort 3,4,5
-
- Elite Poster
Die moet je allemaal nog eens toewijzen via het onderste scherm japauwelyn schreef:TV uitgaand naar poort 2, netwerk uitgaand naar poort 3,4,5
tenzij het de default vlan1 is denk ik
Poort 1,2,3 zijn bij mij trunks:
En dan nog de ingress taggging voor poort 4 tem 8, waarbij mijn LAN vlan2 is, en mijn PXE netwerk vlan3
Als er op een trunk poort een untagged packet binnenkomt, gooit hij die in vlan2 ipv default in vlan1
Aan deze switch hangen nog andere 8 & 16 ports switches, waar die vlans dus ook op beschikbaar zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Is port 1 op de TL-SG108E je uplink naar de 2de switch ?
Als dat het geval is moet die als tagged port staan voor VLAN 2 en 3, net zoals je op de 2de switch hebt geconfigureerd.
De PVID van de trunk ports mag op 1 blijven staan als ik het mij goed herinner.
Als dat het geval is moet die als tagged port staan voor VLAN 2 en 3, net zoals je op de 2de switch hebt geconfigureerd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 84 keer
Een simpelere en zuinigere optie is iets a la http://www.netwerkkabel.eu/t-adapter-ut ... itter.html, je hebt er eentje nodig langs beide zijden.
Zo maak je twee 100mbit kabels en hoef je geen switchen draaiende te houden en te configureren, een kant sluit je aan op je bbox en de andere op je internet router.
Vaak in de lokale doe het zelf uit het schap te plukken voor ongeveer 5 euro het stuk, moest je het snel nodig hebben...
Zo maak je twee 100mbit kabels en hoef je geen switchen draaiende te houden en te configureren, een kant sluit je aan op je bbox en de andere op je internet router.
Vaak in de lokale doe het zelf uit het schap te plukken voor ongeveer 5 euro het stuk, moest je het snel nodig hebben...
-
- Elite Poster
In principe moet je voor al je vlans in het voorlaatste scherm in de linkerbalk per vlan die ook in de tagged ports meenemen, anders gaat het niet werken.default schreef:Is port 1 op de TL-SG108E je uplink naar de 2de switch ?
Voorbeeld: in mijn garage staat een 8 ports, daarbij:
Poort 1 tem 4 zijn mijn normale LAN poorten (VLAN2)
Poort 5 en 6 zijn mijn PXE netwerk (VLAN3)
Port 7 is de trunked uplink naar de centrale switch
Port 8 is ongebruikt en diende destijds voor de switch te beheren via VLAN1 (maar ondertussen zit het management IP in VLAN2, en kan ik er via die VLAN2 aan)
Dus bij zowel VLAN2 als VLAN3 schermen, moet in mijn config poort 7 in de trunk zitten en dus aangevikt zijn als tagged port: En bij de ingress poorten kan je het nummer op de default = 1 laten staan voor alle trunked poorten, maar uiteraard moeten alle andere access poorten wel matchen met de eerdere config van de twee vorige screenshots. Als je nu twee van die switches gelijkaardig configged moet het zeker werken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 22 keer
Mijn (Telenet) setup is bijna identiek aan die van ub4b, en dat werkt écht heel goed.
Belangrijk om te onthouden: VLAN1 enkel voor de trunk, niet voor je home dan wel TV netwerk gebruiken.
Ik kan mijn screenshots ook nog eens posten, maar veel zin heeft dat niet denk ik want dat heeft ub4b al gedaan.
Belangrijk om te onthouden: VLAN1 enkel voor de trunk, niet voor je home dan wel TV netwerk gebruiken.
Ik kan mijn screenshots ook nog eens posten, maar veel zin heeft dat niet denk ik want dat heeft ub4b al gedaan.
-
- Elite Poster
Ik gebruik VLAN1 eigenlijk niet, maar die VLAN zit altijd in elke trunk. Op cisco kon je die default VLAN verzetten,op zo'n goedkoop ding als tp-link niet, maar kan je omzeilen door al je access poorten niet in VLAN1 te steken.My_download schreef:Mijn (Telenet) setup is bijna identiek aan die van ub4b, en dat werkt écht heel goed.
Om het nog leuker te maken trunkte ik vroeger tussen deze tp-link en een WRT54GL, die ingebouwde switch had o.a. VLAN0 wat op geen enkele commerciële switch werkt, dus heb ik de config van WRT54GL zodanig aangepast dat VLAN0 VLAN2 werd, zodat ik op mijn andere switch een poort met direct internet had, of achter de NAT van de WRT54GL, en dat allemaal met slechts één kabel tussen de WRT en de TP-Link.
Bedankt allemaal, het werkt.
Toch even een waarschuwing geven voor toekomstige lezers van deze thread : als je in het menu VLAN in tabblad 802.1Q VLAN iets wijzigt, dan springt de gewijzigde poort op het tabblad 802.1Q PVID Setting terug op PVID 1. Als je dat niet doorhebt kun je lang zoeken.
Toch even een waarschuwing geven voor toekomstige lezers van deze thread : als je in het menu VLAN in tabblad 802.1Q VLAN iets wijzigt, dan springt de gewijzigde poort op het tabblad 802.1Q PVID Setting terug op PVID 1. Als je dat niet doorhebt kun je lang zoeken.