Aardbeving Italië: wat met telecom?

Plaats reactie
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Heeft iemand een idee of de gsmnetwerken nig goed werken na de aardbeving in Italië? Overleven installaties zoiets? Op het nieuws hoorde ik dat de overheid de bewoners oproept om de wifinetwerken open te zetten zodat hulpverleners kunnen communiceren...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Die werken zeker nog hoor, misschien hier en daar een cel die uitgevallen is, maar er is steeds overlappende dekking.
Wat betreft het openstellen van WiFi : ik vind het een zeer goed idee! Ik heb thuis 24/7 een SSID waar iedereen kan op inloggen en waar je mee op internet kan maar niet op mijn netwerk (uiteraard krijg je een vertraagde internetconnectie). Telenet en Proximus hebben ook hun homespots open gesteld ten tijde van de aanslagen hier in België.

Alleen nu nog een wet die zegt dat bij aanslagen of zware rampen de telecomoperatoren hun netwerk moeten open stellen om te roamen? Dat een Proximus klant via Orange kan bellen/smsen/surfen bvb.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

De kans dat er kabels en installaties zoals hoge zendantennes beschadigd zijn, is absoluut reëel.
Hier komt Telenet ook binnen via het luchtnet, en kan het dus makkelijk beschadigd raken als er een stuk gebouw of een paal tegen valt...

Maar Proximus komt bijvoorbeeld overal in België binnen via de grond (denk ik), en Telenet op veel plaatsen ook.
De kans dat die installatie beschadigd is, is klein...
Dan heb je nog perfect internet en kan je je netwerk openzetten...
De meeste, belangrijkste kabels steken in de grond, enkel het laatste stukje soms nog niet.

Het enige wat bij zendantennes kan beschadigd zijn, is de kabine die al het verkeer regelt (hier was over 't laatst één uitgebrand, en in een straal van 10 km waren er sommige antenne's die niet werkte), of de antenne zelf, maar die steekt meestal wel sterk in de grond. :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bij een aardbeving zou ik niet teveel vertrouwen op wat er in de grond steekt :).
Zo'n flinterdun koperen buiske (coax of dslpaar) heeft niet veel nodig om kapot te gaan. 6,0/1/2 (afhankelijk van de bron) zal wel genoeg zijn om een coaxkabel te doen knappen.
Dat is zo voor privé-aansluitingen, maar net zo goed voor de glasvezel naar een GSM mast.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb geen flauw benul welke krachten er spelen op ondergrondse infrastructuur tijdens aardbevingen maar dat kan wel wat hebben vermoed ik.

Veel hangt af van de soort ondergrond, ligt de kabel strak aangespannen of losjes met hier en daar wat op lus... ligt het gespannen over kruisende leidingen of niet, uit welk materiaal bestaat de kabel (oude generatie koperpaar heeft papier en lood als isolatie/mantel),...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ook de radioamateurs in Italië zijn in actie geschoten...
Hi,
The following text should appear on the IARU region 1 website soon.

Amateur radio active in Italian earthquake.

Following the magnitude 6.2 earthquake which struck central Italy on 24 August killing 38 people, Italian radio amateurs are active in the emergency response.
Please keep 7060 kHz clear along with other Emergency CoA frequencies in the 80 and 40m bands for emergency communications within Italy.
No external assistance is required at this time. The Italian radio amateur groups are following their planned response with their government.
Any requests for information on missing persons should be made via the Red Cross or other recognised relief organisations.

73,
Greg, G0DUB
IARU Region 1 Emergency Communications Co-Ordinator

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

heist_175 schreef:Zo'n flinterdun koperen buiske (coax of dslpaar) heeft niet veel nodig om kapot te gaan. 6,0/1/2 (afhankelijk van de bron) zal wel genoeg zijn om een coaxkabel te doen knappen.
Als dat ondergrondse kabels zijn, heeft zo een kabelke 0 last van een aardbeving. Uiteindelijk is een aardbeving ook 'maar' een golfbeweging van de ondergrond. Kabels gaan daar heus niet van klappen. Vergelijk het met hoe je zonder probleem met zo een kabel hard kunt schudden zonder dat die gaat kapot gaan, maar schudt eens heel hard met het lego-kasteel van je dochter en je zal de stukken eraf zien vliegen.
De Telecom problemen gaan dan m.i. vooral komen omdat infrastructuur beschadigt geraakt: GSM-masten, omvallende palen die bovengrondse leidingen doen knappen, etc...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

En grondverschuivingen naar aanleiding van de beving
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Niet elke aardbeving is toch zomaar een golfbeweging? Soms worden hele stukken verhoogd of verlaagd, en waar de platen uit elkaar gaan kunnen breuken ontstaan...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik ben benieuwd of dit event gaat matchen met de remote viewing juni sessie van Farsight's Time Cross, of er in augustus nog een ander event komt., of dit het event is. We hebben nog een week.

Drie remote viewers hebben immers een event zoals deze voorspeld. Wat farsight doet is de techniek van remote viewing zoals toegepast voor spionage door de militairen zeer concreet inperken tot één maand, en de remote viewers moeten dus het zwaarste nieuws item van de volgende maand predicten. Dan gebeurt het mogelijke event, en op basis van alle nieuwsitems, wordt de maand na het event een statistische analyse gemaakt, om te kijken of ze juist zijn, of er totaal naast zitten.

Dus in september komt er en analyse van het belangrijkste nieuwsitem van augustus, en dan wordt er gekeken of dit matched of afwijkt van de voorspelling van de remote viewing sessie in juni.

Farsight heeft in Juni dus een event zoals dit door 3 remote viewers in grote lijnen voorspeld, en heeft een waarschuwing gezet op youtube dat ze hoopten dat zoiets niet zou gaan gebeuren en dat ze hoopten er helemaal naast te zitten. Reden tot paniek was dat drie verschillende remote viewers in drie verschillende continenten tot een gelijkaardig event kwamen voor de maand augustus.

En ja fringe onderwerpen boeien mij ;) Verder boeit het mij ook dat radioamateurs nu noodcommunicatie opzetten, die zijn vaak veel sneller te been dan de overheidsdiensten. Ook hier in Wetteren met de treinramp was dit het geval, want hun astridmastje op het lokale flikkenbureau kon het aantal gebruikers blijkbaar niet echt trekken. Ik zie hier met mijn SDR setup welke frequenties in Wetteren actief zijn.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Dank iedereen voor de reacties
Ik heb ooit eens gelezen over noodnetwerken die bvb Ericsson op korte tijd kan opzetten let mobiele masten. Dat was hier blijkbaar niet nodig.
Heeft een gewone zendmast een noodgenerator?
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Ook de radioamateurs in Italië zijn in actie geschoten...
Volgens mij nog èèn van de meest betrouwbare vormen van commutatie in zo een gevallen.
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

ub4b schreef:Ik ben benieuwd of dit event gaat matchen met de remote viewing juni sessie van Farsight's Time Cross, of er in augustus nog een ander event komt., of dit het event is. We hebben nog een week.
You are one crazy cat person ...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hi,

With over 120 people reported dead in today's earthquake Alberto provided the following bullet points of information, all times are assumed to be Italian local time and I have changed some of the words to make it easier for those of you who use Google Translate;

2 main cities destroyed : Amatrice and Accumuli,
3 teams from RNRE involved from this morning,
HQ station IQ1HR working from 4 o'clock this morning on HF,
RNRE operating the satellite earth stations some of you may have seen at Friedrichshafen as support with VoIP phones,
Incident started from 3.36 this morning,
The RNRE structure was activated from 4 o'clock via WhatsApp, SMS, mail and phone.

7060 kHz is assumed to still be in use and strong aftershocks are still hitting the region. Thanks to all of you for your work today in informing your countries of the emergency operation.
When I listened from my temporary QTH in IO70eb this afternoon I could not hear any QRM (or activity). Hopefully propagation will remain good to allow our Italian friends to keep their links and not suffer too much from the rest of the world.

73,
Greg, G0DUB
IARU Region 1 Emergency Communications Co-Ordinator
jphermans schreef:
Ook de radioamateurs in Italië zijn in actie geschoten...
Volgens mij nog èèn van de meest betrouwbare vormen van commutatie in zo een gevallen.
Afbeelding


Update
Hi,

Alberto has provided the following points on the number of amateurs involved this morning.

Deaths: Now reported as 250, significant aftershocks continue to hit the region.
Radioamateurs involved: 10 on field +10 outside field with;
3 mobile units with satellite stations and HF national net.


Italian radio amateurs are likely to remain involved for some time. Although you can see from the TV reporters that there are good communications with the area.
RNRE are kept available by their government to provide communications from the disaster are back to Rome if an aftershock causes more damage to communications systems.

73,
Greg, G0DUB
IARU Region 1 Emergency Communications Co-Ordinator

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”