Zepto ransomware

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
letoir
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 dec 2010, 22:11
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Mijn pc is aangevallen door een zepto virus, ik heb de virus er wel uit gekregen, maar al mijn bestanden zijn gencrypteerd.
Het probleem is dat al mijn backups aangepast zijn en zelfs mijn Onedrive waar alles nog eens gebackup stond ook al geinfecteerd werd.
Heeft er iemand hier ervaring mee en wat ik kan doen.

Heb al eens geprobeerd met de shadow explorer, maar dat lukt niet.
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

matthiasdb
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

try your luck at https://www.nomoreransom.org/
Hopelijk hebben ze de decription keys voor uw locker...
Gebruikersavatar
letoir
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 dec 2010, 22:11
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

with that said, ik ben alles kwijt :'(
Afbeelding
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Dat is het verschil tussen een kopie en een incrementele backup, op een pijnlijke manier duidelijk gemaakt helaas.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

brubbel schreef:Dat is het verschil tussen een kopie en een incrementele backup, op een pijnlijke manier duidelijk gemaakt helaas.
Heeft niets met kopie vs incrementele backups te maken, maar wel of je backup filesystem bereikbaar of gemount is op je geinfecteerde PC. Op mijn PC kan ik via CIFS ook aan mijn Crashplan folder op mijn fileserver. Aangezien Windows mijn paswoord van mijn server gewoon onthouden heeft (ok, ik heb het aangeduid dat het mag onthouden worden), denk ik toch dat in mijn geval ik het ook zou vlaggen hebben.
Ik heb natuurlijk ook wel nog de Cloud backup van Crashplan dus die zou onaangeroerd blijven, maar het stemt toch tot nadenken van hoe je je backup sets ook moeten afschermen op je netwerk.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Ik heb het backup proces zo ingesteld dat er enkel via rsync in 1 richting kan worden gewerkt, andere commando's worden zelfs niet toegelaten. De (r)snapshots zijn read-only via nfs beschikbaar. Een 2de backup server voor administratieve doeleinden (i.e. echt zelfgeschreven files) runt op Amazon AWS. 1 SSD disk die backups ontvangt, een 2de gewone disk die om de 12 uur een incrementele backup neemt van de SSD. Beiden disks met Blowfish geencrypteerd. Als 'ze' dan nog mijn file pikken, hebben 'ze' ze eerlijk verdiend.
Laatst gewijzigd door brubbel op 24 aug 2016, 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
letoir
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 25 dec 2010, 22:11
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Tomby schreef:
brubbel schreef:Dat is het verschil tussen een kopie en een incrementele backup, op een pijnlijke manier duidelijk gemaakt helaas.
Ik heb natuurlijk ook wel nog de Cloud backup van Crashplan dus die zou onaangeroerd blijven, maar het stemt toch tot nadenken van hoe je je backup sets ook moeten afschermen op je netwerk.
Daar heb je gelijk mee. Ik had gwn een hardeschijf gekoppeld aan de pc zodat ie backups blijft maken, en nog voor de veiligheid alles op de cloud/onedrive gezet.
Maar helaas heeft hij ook alle files op de cloud aangetast.
Denk dat ik vanaf nu toch alles op een stick zet zodat het afgeschermd is van het network/internet.
Ik heb het backup proces zo ingesteld dat er enkel via rsync in 1 richting kan worden gewerkt, andere commando's worden zelfs niet toegelaten. De (r)snapshots zijn read-only via nfs beschikbaar.
Maar als hij dan een backup maakt van je geinfecteerde data, dan heb je het toch ook vlaggen ?
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

letoir schreef:Maar als hij dan een backup maakt van je geinfecteerde data, dan heb je het toch ook vlaggen ?
Een goeie backup behoudt natuurlijk ook nog de oude versies van de files, anders is backup sowieso waardeloos. Dus ja, je geinfecteerde/geëncrypteerde files zullen ook gebackupt worden, maar de vorige cleane versies ga je gewoon nog kunnen recoveren.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Voor vele kleine bedrijven is het simpelste volgens mij gewoon elke week een backup maken op een externe usb schijf. En die na de back up loskoppelen en weg steken. Zo doe ik het toch. Gegevens van een week of 14 dagen kwijt spelen is niet plezant maar voor ons als klein bedrijf geen ramp...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

letoir schreef:Maar als hij dan een backup maakt van je geinfecteerde data, dan heb je het toch ook vlaggen ?
Je kan bij de incrementele backup teruggaan in de tijd.
- de laatste 2 backups
- de laatste 7 dagen per dag
- de laatste 4 weken per week
- de laatste 12 maanden per maand
- de laatste 3 jaar

Het systeem verbruikt iets van 20% overhead op een volledige backup. Natuurlijk ga je direct merken dat er iets fout loopt, want een dagelijkse backup duurt meestal iets van 20 seconden. Ten hoogste de allerlaatste backups zullen aangetast zijn, afhankelijk hoe rap je het doorhebt.
Voor grote files die totaal niet belangrijk zijn is er altijd de ./nobackup/ folder.
De echt belangrijke gaan naar ./administration/ en dan weet ik dat ze ook naar AWS gaan.
Om het half jaar en als ik zin heb een backup van de backup op 2 wisselende laptop schijven waarvan er 1 ergens off-site ligt.
Gemiddelde dagelijkse tijd ~20 seconden want als het werkt = afblijven.

PS flashback :-)
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... er#p530100
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Je hebt nuttige backups die als mirror ingesteld zijn. Handig op voorwaarde dat je af en toe ook nog ns een volledige backup trekt met een timestamp.

In een bedrijfsomgeving, bv een daily backup in mirror stijl.
Dan een monthly op een andere locatie.
En tenslotte een yearly op meerdere locaties.

Also: NOOIT je backups permanent accessible houden.
Indien mogelijk, laat je backup toestel de connectie leggen bij het nemen van de backup, niet je main system.

Tenslotte: minstens 2 backups, waarvan 1 offsite.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”