nostalgie anno 2016

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

philippe_d schreef:Leuke dingen waren
  • - iets op iemand ander's bureaublad sturen.
    - eens gaan neuzen in iemand anders foto's.
    - in de internet cache gaan neuzen welke sites ze bezocht hadden.
Ook leuke plaatjes gezien toen :-D
Ons hadden ze in de les laten zien hoe ge dingen kon printen op iemands netwerkprinter die rechtstreeks aan zijn Telenet modem hing. Daar hebben er zich ook nog mee rot geamuseerd, de eigenaars waarschijnlijk wat minder.
Vaganzza schreef: Wat voor mij nostalgie is het gebruik van diskettes en de opkomst van de eerste USB sticks. Ik weet nog dat ik jaloers was op mijn buurmeisje omdat die een USB stick van 16MB had :eek: :angel:
Ik heb thuis nog een stick liggen van 16MB, de schoonzus kwam daar mee af met "kunt ge mijn foto's backuppen op deze stick" :lol:
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

MClaeys schreef:Ons hadden ze in de les laten zien hoe ge dingen kon printen op iemands netwerkprinter die rechtstreeks aan zijn Telenet modem hing. Daar hebben er zich ook nog mee rot geamuseerd, de eigenaars waarschijnlijk wat minder.
Een andere tijd en techniek, maar net hetzelfde kan nog 'dankzij' de vele open WiFi printers.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Klopt, het equivalent van open computers ook, maar dan met NAS systemen :). En camera's niet vergeten.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

MIjn nostalgie gaat terug naar de tijd vóór de PC, de tijd van de huiscomputers (zelf had ik een Schneider CPC6128).
Dat toestel had grafisch gezien zeer beperkte mogelijkheden : ofwel een "high resolution" (we lachen daar tegenwoordig mee) van 640x200, met 2 kleuren, ofwel 320x200 (medium resolutie) met 4 kleuren, op het meegeleverde scherm leek dat zelfs scherp, en 160x200 met 16 kleuren.
Alles te kiezen uit een kleurenpalet van 27 (!) kleuren.
Het toestel had een toetsenbord met daarin een ingebouwde 3 inch floppydrive.
Neen, neen, geen 3.5", zij hadden gekozen voor 3" toen het nog niet duidelijk was wat de standaard ging worden (2.8", 3", 3.25" of 3.5").
De diskettes konden aan beide kanten beschreven worden, maar er zat maar 1 lees/schrijfkop op, dus moest je de diskette uitwerpen, omdraaien om te weten wat er op de andere kant stond :lol:

Daarvoor nog de tijd van de spelconsoles, toen creativiteit bij de ontwerpers nog hoogtij vierde, en zowat alles uitgevonden werd wat je kunt bedenken :
een stuurwiel met gaspedaal voor de Colecovision (de console die ik gekocht had), de "paddles" zoals bij de Atari, de rollerball (werd zakelijk als trackball gebruikt) van Centipede, de mysterieuze uitbreidingspoort die u "oneindige" uitbreidingsmogelijkheden gaf.
De Vectrex spelconsole met een monochroom vector-gebaseerd scherm, enz. enz.

De eerste geluidskaart die ik kocht (een Soundblaster 1.5, die voor het eerst ook samples kon afspelen, reactie van velen in de computerclub "Dat is nu toch voor niets nodig, zo'n geluidskaart").
De Gravis Ultrasound, toen het nog heel belangrijk leek dat je geluidskaart MIDI files realistisch kon afspelen.
De tijd toen Windows nog in zijn kinderschoenen stond, en het niet duidelijk was wie de strijd ging winnen : GEM, Windows, Geoworks Ensemble, enz.

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards...
Populous, het eenvoudige spelletje waarin je oorlog kunt voeren en een riddertje kunt sturen die de huizen van de tegenstrever eens gaat platbranden.
Lemmings.

Het leuke aan de tijd van de spel- en huiscomputers van de 8 bit generatie vind ik dat alles toen nog heel mysterieus leek, misschien omdat het om mijn kindertijd ging, maar ook omdat elke huiscomputer of spelconsole er zo totaal anders uitzag dan een andere, en andere mogelijkheden had.
De Amiga moet zowat de laatste computerreeks geweest zijn die nog substantieel anders was.
Met de PC kwam de standaardisatie, en begon elk toestel toch wel heel erg op een ander te lijken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

boulder schreef: Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards...
Populous, het eenvoudige spelletje waarin je oorlog kunt voeren en een riddertje kunt sturen die de huizen van de tegenstrever eens gaat platbranden.
Lemmings.
ja, ja en ja :D allemaal nog gespeeld indertijd!

also, mijn eerste computer was de afdanker van mijn vader, toen die zijn eerste "echte pc" kocht...
beestje staat nog steeds op zolder, de sinclair PC200 (ook wel gekend als de amstrad PC200)

Afbeelding

als IEMAND het zou weten heb ik trouwens een vraag... ik weet nog als klein manneke toen mijn vader die echte pc ging kopen,
dat ik meeging en we kwamen in een winkel in hasselt, 'BIP' of 'BIPT' ofzo, en daar stond ik dan... mond vol tanden want wauw wat een keus en zoveel computers (lol).

maar mijn oog viel daar lang geleden op een sinclair PC ... (nummer ondertussen wel vergeten, helaas) en dat was waarempel een laptop(achtig iets),
heb er echter nooit wat van terug kunnen vinden, als iemand weet welke ik zoek...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Oh ja, deze staat hier ook nog op zolder, de Schneider CPC464 mét cassettekes! Heb nog zo een paar spelletjes en proggies liggen (oa een tekstverwerker, Roland on the ropes, Maze, Boulder Dash, etc...

Afbeelding
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

boulder schreef:MIjn nostalgie gaat terug naar de tijd vóór de PC, de tijd van de huiscomputers (zelf had ik een Schneider CPC6128).
Daar heb ik ook mijn eerste stapjes mee gezet. Enfin, ik had de Amerikaanse variant van Amstrad. (met een dikke transformator eraan omdat dat ding op 110V werkte).
Véél tijd in gestoken...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Splitter schreef: als IEMAND het zou weten heb ik trouwens een vraag... ik weet nog als klein manneke toen mijn vader die echte pc ging kopen,
dat ik meeging en we kwamen in een winkel in hasselt, 'BIP' of 'BIPT' ofzo, en daar stond ik dan... mond vol tanden want wauw wat een keus en zoveel computers (lol).

maar mijn oog viel daar lang geleden op een sinclair PC ... (nummer ondertussen wel vergeten, helaas) en dat was waarempel een laptop(achtig iets),
heb er echter nooit wat van terug kunnen vinden, als iemand weet welke ik zoek...
Ik dacht eventjes aan de QL, (Quantum Leap, Grote Stap dus).
Maar blijkbaar bestonden er ook kits om iets laptopachtigs te maken.

Afbeelding^
KRL100 schreef: Oh ja, deze staat hier ook nog op zolder, de Schneider CPC464 mét cassettekes! Heb nog zo een paar spelletjes en proggies liggen (oa een tekstverwerker, Roland on the ropes, Maze, Boulder Dash, etc...

Afbeelding
Hah, mijn nickname boulder komt nu net van Boulder Dash.
Er waren weinig spellen die ik echt prettig vond op de Schneider.
Het toestel ontbrak hardware sprites, wat toch voor wat beperkingen zorgde in de toenmalige 2D games wereld.

Arkanoid heb ik nog gekocht op 3" disc, er zaten ook een paar bugs in, soms bleef het balletje eindeloos boven hangen, en moest je het spel resetten, wat nogal frustrerend was.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Hehe Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards... het moeilijkste was om erin te geraken want je moest antwoorden op vragen die eigenlijk enkel je ouders verondersteld werd te kunnen beantwoorden!
Chuck Yeager's Air Combat met geluid door het speakerke op het moederbord...
Big red racing
Speed haste
Popcorn: http://playdosgamesonline.com/popcorn.html . Het probleem was dat de snelheid van de game ergens bepaald werd door de snelheid van je cpu. Dus op trage PC's ging het balletje heel traag en op snelle veel te snel :P.
Red alert 1 --> helemaal kapot gespeeld, dat was het van het toen!
enzovoort enzovoort
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

Bommanews was vroeger ook heel populair (ik geloof dat die data niet meetelde voor je datalimiet omdat het intern verkeer was??)

Nog een programma waarmee je filmnet gratis kon descramblen. Zelf een boekje (netwerk geloof ik) dat niet meer verkocht mocht worden omdat er uitgelegd stond hoe je dit moest gebruiken.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
pretkabouter
Starter
Starter
Bedankt: 3 keer

10 cls
20 for i=1 to 5
30
Wie heeft nog een Schneider pc gehad ? Met alle software op een audio-cassetje. OWee, als je programmaatje bijna op het einde stond.
40
Wie vond die IBM laptops het einde met de rode muisknop tussen de toetsen ?
50
Wie herinnert zich niet het 'planet internet'-abonnement, met het heerlijke inbelgeluid van de modem ?
En niet meer kunnen bellen als je op het internet zat.
60
X=X+1
...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

pretkabouter schreef:Met alle software op een audio-cassetje. OWee, als je programmaatje bijna op het einde stond.
mijn vader had er zo een... en ik dacht op een dag eens naar muziek te gaan luisteren en nam het verkeerde cassetteke...
hoewel, tegenwoordig denk ik dat je het nog als een hit kunt verkopen :D
pretkabouter schreef:Wie herinnert zich niet het 'planet internet'-abonnement, met het heerlijke inbelgeluid van de modem ?
En niet meer kunnen bellen als je op het internet zat.
... de tijden dat ik nog niet wist hoe groot internet was... met mijn allereerste emailadres.
wat was ik trots, want ik was [email protected] :)

of dat de telefoonrekening gecontroleerd werd om te kijken of ik braaf van internet was afgebleven als de ouders weg waren (hum...)
krijg je nog steeds straf, maar die komt dan dus met een maand vertraging
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Nu krijg je ook straf, ... als je over je limiet gaat :twisted:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
pretkabouter
Starter
Starter
Bedankt: 3 keer

Met je cassetterecorder klaarzitten op zaterdagmiddag om de nieuwste hits op te nemen ...
En proberen op het juiste moment op te nemen, zonder de stem van de presentator, en toch het begin van het liedje niet missen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

pretkabouter schreef:Met je cassetterecorder klaarzitten op zaterdagmiddag om de nieuwste hits op te nemen ...
En proberen op het juiste moment op te nemen, zonder de stem van de presentator, en toch het begin van het liedje niet missen.
Ik had een yamaha cassettedeck wat in de jaren 90 21.000 Bfr kostte in fnac (als jobstudent gekocht), en ik nam de liedjes van MTV op cassette op, zodat ik in mijn Aiwa autoreverse walkman altijd de laatste hitjes had ..... ik stoorde mij wel aan de lage kwaliteit, want tapes gemaakt vanaf een CD klonken veel beter. MTV comprimeerde de dynamiek en dat hoorde je helaas.

Vaak kocht ik dan cd singles van de liedjes die ik op MTV zag passeren voor de beste kwaliteit.

Ik had in die tijd wel een leuke hifi voor een tiener:

- celestion ditton 33 speakers, de opvolger 332 stond in Britse studio's
- 2x 50 Watt new class-a versterker van technics + bijhorende tuner, eigenlijk was deze versterker niet super stabiel en kon geen transiënten aan want ging dan in protectie
- een yamaha cd speler in titanium kleur, die nu in 2016 nog steeds werkt
- 3 head auto reverse yamaha cassette deck om cd's over te zetten
- akai reel to reel deck, wat vele malen beter klonk dan cassette maar de tapes waren 800 Bfr in fnac (20 euro dus)
- lenco L75 platenspeler, nog steeds gewaardeerd in de high-end sector

Wij hadden thuis ook een video2000 videorecorder, helaas de mono versie. Dus wat ik deed was tapen van bvb Miami vice in video2000 kwaliteit met mono audio, en ik nam de stereo uitgang van onze sony trinitron direct op een akai reel to reel deck, die in stereo de audio opnam.

Ik was toen 10 jaar ofzo en ik kon beide perfect sync krijgen ;) Ik had ook De Lift met stereo zo aan de praat, een van mijn favoriete films. Mijn klasgenootjes freakten op die film met stereo sound in onze tv kamer in een groot herenhuis in Gent.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

Compilaties maken op cassettes, zalige tijd. Nam in de jaren 90 altijd Pinkpop op video op in die lage quality mode. Ken even de term niet meer (LP?), maar dan kon je dubbel zoveel op een video cassette kwijt. Slecht beeld maar geluid was goed en op die manier dan naar die Philips 900 series hifi (hadden de hele reeks toen behalve de DCC speler ... alle chance :-p ) en cassettes met live muziek maken. Good times, good times
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Inbellen op BBSkes, dr waren daar een paar heel leuke tussen.
Ik had zelfs nog een fidonet point account.

ICQ, de enige van de hoop die zo slim was om de primary key van uwe account ne nummer te maken, zodat ge makkelijk username en email kon veranderen.

IRC, da mis ik hard tegenwoordig, stond vroeger constant open om mekaar dan mis te lopen (maar met een sound scriptje in mirc snel opgelost).
mIRC, krachtig genoeg om run commands uit te voeren en eigenlijk als botnet in te zetten. Als ik dat ding nog ns als service opgestart krijg dan maak ik er ooit nog ns een botnet van, om in locaties waar men geen geld heeft te deployen voor remote pc management.

DOSbox + abandonware games, fun fun :-)
Binnenkort ns een dedicated VM maken voor de abandonware windows games.
En nu ik met raspi aant prullen ben blijkt daar ook een gaming OS voor te bestaan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

man man man...
Als ik dit zo doorlees wordt je wel redelijk met de neus op de feiten gedrukt: JE WORDT OUD!!! :oops:

Casettes, ik heb er zo verschillende gemaakt voor mijn toenmalige vriendin (huidige vrouw :angel: )
Eerst zo'n 40 minuten vullen met muziek en dan timen hoeveel seconden er nog op konden en dan een geschikt nummer zoeken met die speelduur. Zoek maar eens op zonder iTunes of internet. :banana:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

pretkabouter schreef:Met je cassetterecorder klaarzitten op zaterdagmiddag om de nieuwste hits op te nemen ...
Of beter: met de cassetterecorder klaarzitten op middengolf om de Basicode programma's die uitgezonden werden op een NL zender op te nemen. Dat was nogal eens een manier om software te distribueren. Achteraf moest je wel nog de sourcecode nalezen op fouten veroorzaakt door radiostoring :angel: .
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Zijn er mensen die dit herkennen? Tussen het einde van atari, het begin van windows 3.1, toen de vrt nog brt was, de bac nog geen bacob, de bacob nog geen dexia en de dexia nog geen belfius, de zure regen nog met bakken uit de lucht viel, de ozonlaag nog maar net in 2 gescheurd was en schoonschrift in plaats van pokemons nog virtuele punten opleverde.
Bijlagen
ftv.png
Laatst gewijzigd door brubbel 24 aug 2016, 11:54, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Oooooh blijkbaar hier ook Amiga fanaten?
Ik vroeger vaak gewerkt met een Amiga 500, Amiga 500+, Amiga 1200 en Amiga 4000/040 :)

Of begin de jaren 2000 de immens populaire chatsite chat.to.be (waar ik nog mod/admin ben geweest) :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

bollewolle schreef:Compilaties maken op cassettes, zalige tijd. Nam in de jaren 90 altijd Pinkpop op video op in die lage quality mode. Ken even de term niet meer (LP?), maar dan kon je dubbel zoveel op een video cassette kwijt. Slecht beeld maar geluid was goed en op die manier dan naar die Philips 900 series hifi (hadden de hele reeks toen behalve de DCC speler ... alle chance :-p ) en cassettes met live muziek maken. Good times, good times
VHS was fenomenaal voor hifi
ik had een vrij duur akai vhs deck en dat speelde fenomenaal ook in dolby pro logic

had een kennis die al zijn amige software op VHS backupped .....blijkbaar had dat genoeg bandwidth om als backup gebruikt te worden
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Tussen bacob en Dexia is het nog even Artesia geweest :)
warpozio
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

boulder schreef: De Gravis Ultrasound, toen het nog heel belangrijk leek dat je geluidskaart MIDI files realistisch kon afspelen.
Nog met een maat naar London geweest om een Gravis! Wat een belevenis... Zat 256kb RAM chips Afbeelding op voor de samples, en plaats voor extra rammekes. Op computerbeurzen extra chipkes gaan kopen om up te graden naar een whopping megabyte!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Pfft.. al die moderne technieken.. Ik zette op zaterdag morgen mijn Grundig TK14 klaar om om 12u de BRT top30 op te laten nemen. Ik was maar om 12:10 thuis van school. Op zaterdag was het maar een halve dag 8)
Cassettes waren al een hele vooruitgang. De eerste computer een "game console" van Philips met "ROM Packs". Er was zelfs zo'n pack om assembler te leren programmeren. Daarna (1983/84) was het een ZX81 met 1KB memory en natuurlijk software op cassettes gevolgd door een TRS80 color met een extra 16KB RAMchip piggyback op de bestaande 16KB. Perfect om RTTY van de vele persbureaus en radio amateurs op HF te decoderen.
Toen de MSX computers uitkwamen kocht ik de Philips met twee diskdrives en met een homemade RS232 interface + AEA PK232 werd zowel RTTY, Pactor en packet (300Bd ) gedaan. Met de komst van de eerste echte PC, een 486 werd alles voortgezet en had ik een eigen BBS (FBB) op 27MHz. Berichten en software up/downloaden gecodeerd met 7+ tegen 300Bd...
In die periode werd ook Fidonet ontdekt en hielp ik modems testen samen met een collega radio amateur.
Gelukkig hadden we begin 1995 internet ontdekt (globe), zo ging het al wat sneller dan de 300 en 1200 Bd via radio, eerst 9600/14400 dan 28800 en 56KBd.
In 1998 ontdekt dar er zoiets was als GPS en een jaar later ééntje gekocht in de US (Garmin GPS12XL, monochrome, geen kaarten) om daarna APRS te ontdekken (Track and Trace avant la lettre).
In hetzelfde jaar de eerste keer via internet iets geboekt voor de vakantie (motorhome en een camping in Alaska). Na boeking ging alles via fax omdat "internet onbetrouwbaar was" :roll:

Via Trillian zit ik nog steeds op ICQ (109328458) maar geen kat die daar nog te zien is. Enkel op Yahoo chat is er nog 1 actieve correspondent.

Ik denk dat we zeker mogen zeggen dat we interessante tijden hebben meegemaakt (en nog meemaken).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
crackjack
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 27 keer

Block schreef:Bommanews was vroeger ook heel populair (ik geloof dat die data niet meetelde voor je datalimiet omdat het intern verkeer was??)
yezzzzzz :twisted:
Interne traffiek binnen het Telenet-netwerk telde niet mee voor de telemeter.
Er werden toen ook veel DCC servers gedraaid door Pandora klanten
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De tijd dat een letter geprint werd op een printer met wel 9 naalden.
Tussen de puntjes zat serieus wat ruimte, en echt mooi zag het er niet uit.
Dus ofwel een 24 naalds printer, een margrietwiel printer, of een laser (300 dpi, "meer ga je nooit nodig hebben"), of een inkjet.
Voor de meeste gebruikers zijn die eerste 2 types nog een verre herinnering, of ze hebben ze nooit gekend.

De tijd dat ik in het middelbaar op mijn oren kreeg dat ik "elitair" bezig was omdat mijn werk geprint was met de printer.
Met de typemachine was deftig, met de printer werd als elitair gezien :roll:

De tijd dat je moest kiezen tussen hoge resolutie (Hercules) of kleur (het schreeuwelijke CGA) op PC.

Dat men er voor de eerste keer in slaagde een geluidssample af te spelen op de PC speaker.
De muiscursor kon je niet bewegen tijdens het afspelen, wat ik toen hoorde was reclame voor Airwick, een liedje van een reclamespot : "There's a mushroom, in my bedroom, ..." (https://www.youtube.com/watch?v=ySCPJnm4HWg)

De tijd dat de meeste gebruikers moesten kiezen : de TV gebruiken om hun homecomputer op aan te sluiten of er TV mee te kijken.

Van TV kijken gesproken, mijn eerste TV kaart voor PC, waar je analoge TV mee kon opnemen, en omzetten naar MPEG2.
Toen ik dat vertelde aan anderen (en later met Mediacenter werkte) vond men dat heel raar.
"Wat ben je daar nu weer mee?".
Ondertussen doet quasi iedereen hetzelfde, maar dan met digitale TV.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

eigenlijk erg recent, maar ik mis OnLive best wel... kon ik tenminste echt gamen op linux
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb jarenlang nog een margrietprinter gehad. Was wel grappig omdat je uw inktlint ook nog kon terugdraaien om kosten uit te sparen.

Och ja, van mensen die nog een XT meegemaakt hebben en een 20 MB harde schijf kan je veel nostalgie verwachten, maar het was niet altijd beter.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Ik heb mijn eerste stapjes gezet op een Junior computer met 7 segments display (https://en.wikipedia.org/wiki/Elektor_Junior_Computer) in elkaar geknutseld door mijn vader en later uitgebreid met een monitor en een basic interpreter. Met geheugenkaarten en floppy drive van 8 inch. Onvoorstelbaar. De geheugenkaarten (van 8KB!) waren zo groot als een PC insteekkaart nu... maar wel zelf helemaal in elkaar gesoldeerd! Software kon je downloaden van de radio, op middengolf, geschreven in Basicode!

Daarna een Videopac in huis gehaald (gevolg door een aantal varianten daarvan) om uiteindelijk een joekel van een extensie met Microsoft Basic er bij aan te pluggen (http://mo5.com/musee-machines-c7420.html). Sprites! In kleur! Zelf gemaakt! :-)

Daarna de stap gezet naar MSX en alle opvolgers (met hetzelfde Microsoft Basic).

Mijn eerste internet ervaring dateert intussen al van 25 jaar geleden. Je kon toen alleen in uniefs op het internet. Voor gewone burgers was er maar één oplossing: inbellen bij CompuServe in Brussel en via hun grafische interface (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... WinCIM.jpg) nieuwsgroepen lezen en ftp'en. Http bestond toen zelfs nog niet! De eerste stappen op het echte internet heb ik nadien gezet via EUnet met een huurlijn. En met Netscape 1.0!

En nu we toch bezig zijn: mijn eerste GSM had ik ook 25 jaar geleden. In die tijd kon je zelfs geen SMSjes versturen via Proximus! Dat systeem werd pas actief nadat ik mijn telefoon een jaartje op zak had. Nu ja, op zak, die dingen waren zo groot als een baksteen.

En toch. En toch. Ik wil niet zeggen het het vroeger allemaal beter was. Maar op de één of andere manier heb ik toch het idee dat je toen dichter bij de technologie stond. Je kon nog dingen zelf herstellen. Je wist hoe alles in elkaar stak. Alles was nog behapbaar of beheersbaar. Nu komen er als informaticus zoveel dingen op je af, dat je eigenlijk niks meer ten gronde kent.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik dacht al, waar blijft Wimpie :D. Heb nog artikels voor je MSX Mag geschreven :). Maar inderdaad, vroeger leek het toch of we alles veel meer in-depth begrepen. Van mijn MSX had ik een boek waar de gehele ROM in uitgelegd stond. Maar volgens mij is het ook gewoon dat we nu ouder zijn en gewoon geen tijd hebben om alles in zoveel detail te kennen. Plus, dat er veel meer technologie is dan toen en je sowieso al een keuze zou moeten maken wat je in-depth kent.
Hier overigens ook nog een Videopac, of ttz op zolder bij de ouders.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Toch een mooie tijd. Veel zaken die ik bij mezelf herken als ik dit allemaal lees.
Sommige dingen zijn wel van voor mijn tijd maar toch niet zoveel ;)

De goede oude tijd met een DOS computer.
Mijn zus kreeg een 386sx voor haar communie, normaal dx,
maar ze hebben ons toen opgelicht, want we kenden er niets van, dit heb ik achteraf ontdekt.

Een kameraad had al een computer, dus die zijn spellen kreeg ik al (kopie).
Commander Keen, Wolfenstein, Doom, Stunts, etc.

In 1996 of 1997 dan toch maar een Mini disc deck gekocht van Sony omdat ik niet met cassettes wou werken, door het "slechtere" geluid.
Heel veel plezier aan gehad, net zoals sommigen hier ook met cassettes deden, liedjes opnemev van de radio en daarna bewerken, dat ging wel iets gemakkelijker met de MD.

Daarna begon het internet tijdperk voor mij dan thuis, eerst kreeg ik dat niet, maar daarna wel, ook dankzij mijn zus omdat die dat voor school nodig had anders moest die altijd de gebuur lastig vallen daarmee ;)
ICQ, daarna MSN onder druk van anderen.
Met ICQ ook sommigen proberen te "hacken", met subseven een bestandje doorsturen en zeggen dat dat dan je foto is, dan kon de pret beginnen. ;)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Ooit was een standaard-openingszin "asl?"
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

So true :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Wat ik me kan herinneren van mijn eerste 286 intel computer van denk toen 80000 Bfr met HDD van 40 MByte

zijn :

Tornado BBS
wolfenstein 3D
duke nukem
Larry
outrun
fractint
commander keen

en

het yankee doodle virus
Laatst gewijzigd door mailracer 25 aug 2016, 17:55, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

mailracer schreef:HDD van 40 GByte
Ofwel heb je toen miljoenen betaald voor je PC ofwel was het 40Mb. :banana:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad. Mijn eerste PC had zelfs maar 20MB, maar dan had je zoiets als Stacker om je disk on the fly te comprimeren.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

cadsite schreef:
mailracer schreef:HDD van 40 GByte
Ofwel heb je toen miljoenen betaald voor je PC ofwel was het 40Mb. :banana:
Idd 40 mbyte :oops:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Commander Keen :-)

En Stunts! Lang niet meer aan gedacht :-)
Was ik de naam van vergeten; dan kan ik die nu gaan opzoeken :-)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

och Stunts, uren op gesleten, wat een zalig spel was dat. 8)

edit: en lemmings :-D

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”