Eenvoudige nas

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Jvervaken
Starter
Starter

Hallo,

Bestaan er een eenvoudig nas die enkel moeten dienen als backup?

Bedoeling moet zijn dat er 2 schijven inzitten ( raid, elke schijf backup van elkaar)
En 2 schijven in een datakluis op andere lokatie die dan wekelijks fysiek vervangen worden.

Maar moet dienen voor een IT leek, dus geen al te veel instellingen.

Moet enkel dienen voor effectieve backup, dus slecht 1 maal per dag actief en verder geen schrijfrechten toestaan.

Wat is aan te raden?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Een eenvoudige nas voor leken bestaat niet. Je hebt altijd een basiskennis nodig om zaken te optimaliseren.

Je kan best een nas opstellen waar je data op komt en twee schijven die je wekelijks laat routeren in de kluis met je backup op.

Zo heb je ook 4 schijven in gebruik.
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Pak je dan niet beter cloudbackup zoals dropbox of crashplan ?
Jvervaken
Starter
Starter

Hallo,

Sorry voor de verwarring, maar dat was het doel.

1 nas, 4 schijven.
Waarvan 2 in de nas en 2 in de datakluis
En die wekelijks afwisselen.

In geval van brand is er dan maximaal 1 week schade.

Het moet enkel backup doen, dus geen connectiviteit naar internet of andere zaken (media streamen etc...)
Maar dan wel veilig genoeg zodat een virus geen vat heeft op de data.

Cloud backup is ook mogelijk, maar dan geef je de data uit handen en is maar de vraag of het ooit goed komt als je die terug nodig hebt?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

ALs je schijven die in raid staan (je oorspronkelijke nas) gaat verwisselen met andere, dan loop je juist kans op gegevensverlies.

Een raid is ook geen backup, maar een oplossing om data levende te houden bij falen van 1 of meerdere schijven.
Laatst gewijzigd door mailracer 21 aug 2016, 12:31, in totaal 1 gewijzigd.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Jvervaken schreef:maximaal 1 week schade
:bang:
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Bij een NAS is het normaal niet de bedoeling constant schijven te verwisselen. Dit gaat zeker de levensduur niet bevorderen en sowieso riskeer je dat de NAS het software-matig niet ondersteunt of helemaal in de war geraakt. Je bent dan beter af met 2 2-bay NASsen waarbij je een gehele NAS offsite bewaart. Vroeger deed ik iets gelijkaardig met gewone USB schijven, maar dat is echt een ongelooflijk gedoe en vroeg of laat word je lui en vergeet je al eens de set te verwisselen.

Cloud backup lijkt ook een veel betere optie. Dat kan je perfect combineren met een lokale backup naar NAS. Voor gewone accidenten gebruik je dan de backup van je NAS. Voor grote rampen zoals brand, heb je dan nog altijd de cloud backup als vangnet. Hier op het forum is er vrij veel ervaring met CrashPlan. Ik gebruik zelf ook CrashPlan in een gecombineerde setup: lokale PCs doen automatisch backup naar mijn lokale CrashPlan server (de server software draait wel op een gerecupereerde laptop met de NAS als pure network storage), en de server zelf wordt gebackupt naar de cloud via mijn CrashPlan abonnement.

Zou ook wel nuttig zijn als je wat meer info geeft over de context. Is het thuisgebruik, of een KMO. Hoeveel machines moeten er gebackupt worden, en welke data ? Etc...
Jvervaken
Starter
Starter

seagull schreef:
Jvervaken schreef:maximaal 1 week schade
:bang:
Gelieve correct te citeren.
Ik schreef: "In geval van brand is er dan maximaal 1 week schade."
Rekening houdens met het feit dat zowel de nas als de reserveschijven in een datasafe moeten zitten,
moet het al heel hard en lang branden eer er schade is en in zulk geval zal ik heus wel andere zorgen hebben...
Mailracer schreef:ALs je schijven die in raid staan (je oorspronkelijke nas) gaat verwisselen met andere, dan loop je juist kans op gegevensverlies.

Een raid is ook geen backup, maar een oplossing om data levende te houden bij falen van 1 of meerdere schijven.
De raid bedoelde ik inderdaad als hulp bij falen.
En ik zou de schijven dan altijd per koppel wisselen.

Verder maak ik altijd volledige backups per datum.
Na x aantal maanden gooi ik die backups dan weg, omdat veel info van klanten maximum een bepaalde tijd mag bewaard worden.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Beste is natuurlijk om GEEN schade te hebben en onmiddellijke replicatie te maken?

Je kan de gegevens lokaal op de NAS bewaren, maar direct ook synchen in de cloud? Zo je moet niet fysiek iets vervangen, maar enkel de drives in de NAS in geval van disk corruption of brand?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ok, het is dus niet offsite dat je je kluis hebt maar gewoon lokaal. Dat maakt het wisselen van de fysische backup set al iets minder omslachtig.
Je schrijft wel dat je zelf backups maakt per datum. Bedoel je dan dat je alles manueel copieert of zo ? Zo een manier van backuppen is altijd een serieus risico, omdat je vroeg of laat toch eens fouten maakt (iets niet gebackupt omdat je het verkeerde copieerde, of een backup kwijt omdat je per ongeluk overschreef). Bovendien riskeer je van teveel te backuppen want files die niet gewijzigd zijn moet je niet 10x op je NAS gaan zitten copiëren.

Goeie backup doe je met software die alles transparant doet. Bvb Crashplan monitort constant je files en backupt in principe elke wijziging (betalende versie) of 1x per 24h (gratis versie). Het vereist wat initiële setup, maar daarna is het in principe fire&forget. Zoals hierboven al aangehaald is de initiële setup van NAS en/of backup sowieso nooit iets dat een leek zelf kan doen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

NAS met twee schijven in RAID1

elke week maak je afwisselend een rsync backup op één van de twee externe USB schijven
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Jvervaken schreef: En ik zou de schijven dan altijd per koppel wisselen.
Ook dat is bij raid een gevaarlijke situatie, en is dus af te raden.

De eenvoudigste oplossing is een nas met twee schijven in mirror-raid, extern 1 disk via usb voor backup. Deze laatste kan je dan wekelijks wisselen in je kluis met een tweede backup.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar de Synology reeks. Ikzelf heb 2 synology's draaien (één thuis en één in het datacenter) en ben vrij tevreden van deze toestellen. Daar jij enkel backup wilt doen moet je zelfs niet kijken naar de duurdere reeksen.

Mijn idee:
1x Synology DS216SE http://www.nascenter.be/product/649765/ ... 216se.html
2x Disk met een capaciteit van jouw keuze, welke 24/7 blijven in de NAS zitten
1x Backup Hubic.com

Jij maakt je backups lokaal op de NAS. En je zet je NAS zodanig in dat deze elke nacht alles wegschrijft naar de backup storage van Hubic. Voor €1/maand heb je 100GB, voor €5 per maand heb je 10TB.

Dit lijkt mij een vrij goedkope oplossing (Synology kan via een gratis applicatie syncen met Hubic) en deze zorgt er meteen voor dat alles verspreid is, en je maximaal een paar uur dataverlies hebt. Dit is overigens de setup welke ik gebruik in het datacenter : alle servers doen hun backup op de NAS, en deze gaat gaan syncroniseren met Hubic.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jvervaken
Starter
Starter

Bedankt voor de info allemaal.

Het moet dienen voor zelfstandige activiteit, ik werk aan specifieke elektronica.
Meestal adaptaties van bestaande ontwerpen en herstellingen aan verouderde of gemodificeerde systemen.
Daar moeten dan ook handleidingen en testprotocollen van geschreven worden.

De ene datakluis staan inderdaad in mijn kantoor en de andere in een los gebouw wat verderop waar ook alle apparatuur van klanten gestockeerd staat (er is daar geen elektriciteit, water, ... dus minimaal mogelijk gevaar)

Ik dacht dat raid1 gewoon in en uit gehaald kon worden in een nas, zolang de koppels samen bleven.

Momenteel werk ik inderdaad gewoon met usb schijven die ik om de zoveel vervang en roulerr tussen de 2 kluizen.
Het is inderdaad wel wat tijd die daar in kruipt.

Verder neem ik inderdaad altijd volle backups, dat geeft veel overhead maar als een project gedaan is, is er na de bewaartermijn geen spoor meer van te vinden. En dat is handig voor mezelf om te voldoen aan de eis van de klanten.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

cheapest oplossing, die volgens mij perfect voor je kan werken én geautomatiseerd...

1 rpi met een usb schijf of 2 lokaal en softwarematig raid instellen, en zelfde setup nog eens op de 2de locatie
op beide zet je dan syncthing et voila: alles op je 1ste rpi kopieert zich automatisch naar de 2de, en afhankelijk hoe je het instelt heb je ook nog eens versioning.

simpel, niet duur, indien probleem met een rpi kan je gewoon een nieuwe zetten (zorg gewoon dat je een kopie van de image hebt na instellen),
en je hebt automatische backups over de 4 schijven met versioning op de 2de locatie.

wil je het wat uitgebreider/duurder kan je daar dan bv nog een vps aan toevoegen ergens bij een provider (ovh heeft vaak goedkope vps'jes),
en daar syncthing ook opzetten: dan heb je ook nog eens een off-site backup erbij.

gebruik het zelf naar grote tevredenheid: gemapte netwerkdrive op mijn pc, op de server is die folder dan ingesteld als syncthing folder, die backupt naar 2 offsite locaties, met versioning.
hoef er geeneens naar om te kijken en ik weet dat ik altijd backups zal hebben :)

(dan ga je wel zien... wss zullen het de niet gebackupte folders zijn die corrupt gaan worden, murphy is namelijk een goede kennis van me...)
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Splitter : zou ideale setup zijn voor hem, maar op tweede lokatie is er geen elektriciteit

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

oja, right... hum, euh... sja...

klein zonnepaneeltje en batterij? lijkt me ook best haalbaar als het enkel om een rpi en 2 schijven draait...
eventueel een setup dat die dan snachts uitschakelt en overdag gewoon backupt?

en anders zal die vps oplossing de eerstvolgend mooie oplossing zijn denk ik, al is dat dan weer een terugkomende kost (niet dat het veel is, maar toch)
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 109 keer

gebruik het zelf naar grote tevredenheid: gemapte netwerkdrive op mijn pc, op de server is die folder dan ingesteld als syncthing folder, die backupt naar 2 offsite locaties, met versioning.
hoef er geeneens naar om te kijken en ik weet dat ik altijd backups zal hebben :)
Hoe heb je dit ingesteld met de versioning?
Ben ik best wel nieuwsgierig naar. :-D
Internet via Mobile Vikings
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

je kiest in syncthing -als je de gui hebt- gewoon staggered file versioning.
The following intervals are used: for the first hour a version is kept every 30 seconds, for the first day a version is kept every hour, for the first 30 days a version is kept every day, until the maximum age a version is kept every week.
bij mij staat die op 90 dagen max age... en ik heb die discovery enzo overal uitstaan zodat ik ook helemaal niet afhankelijk of vindbaar ben via syncthing hun netwerk.
enige werk dat ik er nog aan heb is als ik mijn gateway update, dat ik dan in veel gevallen ook mijn syncthing versies moet updaten op de 2 backup servers (syncthing update best regelmatig, en als je van bv 0.13.x naar 0.14.x gaat, dan is dat niet backwards compatible...)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:cheapest oplossing, die volgens mij perfect voor je kan werken én geautomatiseerd...
Als je als zelfstandige geen twee Synologies kan veroorloven zou ik er toch maar dringend mee stoppen.

Trouwens een RPI aanbevelen... de performance is afschuwelijk aangezien je de disken via USB moet aansluiten en het netwerk eveneens intern dezelfde bottleneck heeft.
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 231 keer
Provider

2 Synology's in een High Availability Cluster ?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

r2504 schreef:Trouwens een RPI aanbevelen... de performance is afschuwelijk aangezien je de disken via USB moet aansluiten en het netwerk eveneens intern dezelfde bottleneck heeft.
Klopt wat je zegt, maar tenzij je fiber hebt liggen o.i.d. zal de performantie (met 1 disk alvast) nog steeds beter zijn dan de snelheid van de meeste internetverbindingen hier. Voor een off-site backup is dat dus wel voldoende. Nu goed, voor een zaak zou ik ook zeker geen rpi aanbevelen. Zeker voor iemand met weinig IT kennis lijken 2 synologys mij het simpelste.
BertG3 schreef:2 Synology's in een High Availability Cluster ?
HA is geen backup hé, cryptolocker op de master en alles is weg.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

r2504 schreef:Als je als zelfstandige geen twee Synologies kan veroorloven zou ik er toch maar dringend mee stoppen.
ik ken genoeg zelfstandigen die niet meer als de spreekwoordelijke 5 euro willen uitgeven aan backups en IT in het algemeen... ze beschouwen dat vaak als een nutteloze meerkost (tot het eens een keer zo ver is)
het draait dus niet om "het kunnen veroorloven" maar "het WILLEN veroorloven"
r2504 schreef:Trouwens een RPI aanbevelen... de performance is afschuwelijk aangezien je de disken via USB moet aansluiten en het netwerk eveneens intern dezelfde bottleneck heeft.
enerzijds true, anderzijds... maakt het uit? dat je backup 2 minuten langer duurt of 5 minuten, het is -denkikdan- niet dat je 20gb continu zit te backuppen en dan zou het moeten meevallen.
natuurlijk zijn er (veel) betere oplossingen, maar het hangt allemaal van het budget af.

like i said, ikzelf heb syncthing op 1 server thuis, waar mijn files opstaan, in raid 10, die ik dan gewoon via netwerkshares gebruik, en dat backupt naar 2 off-site locaties, in verschillende landen, met versioning... maar daar zit een hogere investering in dan de TS wil maken misschien.

verder, als je geen stroom hebt op de locatie waar je backups wilt steken... dan heb je meer aan een rpi met een zonnepaneeltje+batterij dan een synology vermoed ik, gezien het verschil in stroomverbruik wss (al heb ik daar geen cijfers van...)

zou er geen nas-oplossing zijn die POE aankan? dan zou je met 1 kabel netwerk+elektra naar de 2de locatie kunnen brengen en zo de nas op die locatie van stroom voorzien.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Er bestaat een uitbreidingsbordje voor de Raspberry Pi waardoor je het via PoE kan voeden, maar of dat ook voldoende stroom zal leveren om een (externe) harde schijf aan te sturen...
Computer(k)nul
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

T'opicstarter werkt aan specifieke elektronica. Denk dat een 48 naar 12 volt voeding in elkaar knutselen wel geen probleem zal zijn om bijv een syno ds116 te voeden.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”