momenteel ben al enkele dagen in New York City maar mijn Casio radio controlled multi band horloge bllijft nog altijd op het " belgisch" uur staan. Geraakt het radio signaal niet tot in New York of gebruikt me in de VS een andere band ?
Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk
radiogestuurde polshorloge in de VS
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk dat je teveel verwachtingen hebt van jouw horloge .
Het tijd signaal uitgezonden in Amerika (vanuit Ford Collins Colorado), wordt alleen opgepikt als uw horloge weet dat je in een van de Amerikaanse timezones zit. Nu probeert jouw horloge alleen de 2 Europese zenders (Duitsland en Groot Brittannië) te vinden.
Zolang je horloge geen nieuwe tijdscorrectie kan doen blijft die natuurlijk werken als een goed kwartsuurwerk.
Ten tweede kan jouw uurwerk niet weten dat je in NYC bent, je zal dus de correcte time zone moeten instellen om de lokale tijd te weten (UTC - 5:00).
Het tijd signaal uitgezonden in Amerika (vanuit Ford Collins Colorado), wordt alleen opgepikt als uw horloge weet dat je in een van de Amerikaanse timezones zit. Nu probeert jouw horloge alleen de 2 Europese zenders (Duitsland en Groot Brittannië) te vinden.
Zolang je horloge geen nieuwe tijdscorrectie kan doen blijft die natuurlijk werken als een goed kwartsuurwerk.
Ten tweede kan jouw uurwerk niet weten dat je in NYC bent, je zal dus de correcte time zone moeten instellen om de lokale tijd te weten (UTC - 5:00).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Vooral dit. De uitgezonden tijd is bij mijn weten altijd UTC en je moet dus ook altijd de timezone zelf instellen. Idem met zomertijd/DST. Is toch in elk geval zo in mijn weerstation. Je uurwerk zou al GPS of een GSM ontvanger moeten hebben om zijn locatie en dus de timezone te kennen.philippe_d schreef: Ten tweede kan jouw uurwerk niet weten dat je in NYC bent, je zal dus de correcte time zone moeten instellen om de lokale tijd te weten (UTC - 5:00).
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb een radiogestuurde wandklok, daar moet ik nergens mijn tijdzone aangeven.
(er is ook geen knopje of interface)
Het uurwerk zou wel kunnen weten dat je in NYC bent, als het gewoon het sterkste signaal volgt?
(er is ook geen knopje of interface)
Het uurwerk zou wel kunnen weten dat je in NYC bent, als het gewoon het sterkste signaal volgt?
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Zo'n 20 jaar geleden had ik ook zo'n polshorloge.
Het enige wat ik daaraan kon aanpassen was +1u. Dus om de tijdzone aan te passen.
Logisch dat dat niet automatisch gaat, een tijdzone is een artificiële begrenzing.
Het enige wat ik daaraan kon aanpassen was +1u. Dus om de tijdzone aan te passen.
Logisch dat dat niet automatisch gaat, een tijdzone is een artificiële begrenzing.
- heist_175
- Elite Poster
Het gekke is dat het nog steeds niet gemeengoed is.
Er worden nog massa's klokken aangeboden/verkocht die niet radiogestuurd zijn.
Horloges die radiogestuurd zijn kan je op 1 hand tellen.
Droevig...
Droevig...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Normaal gezien synct je horloge via DCF77 en de kans is klein dat je die in NY nog kan ontvangen omdat het bereik in principe alleen Europa dekt (1500-2000 Km rond de zender). Je moet sowieso een offset kunnen instellen (UTC+2 = Belgische zomertijd maar UTC+3 in bv. Finland of UTC+1 in de UK momenteel).
Horloges in de US zullen meestal WWV ontvangen. Die zenden op verschillende frequenties uit. 60KHz, 2.5, 5, 10, 15, 20 en 25 MHz. Geen idee welke frequentie(s) men gebruikt voor sync van horloges, waarschijnlijk al zeker 60 KHz.
De beste oplossing zou eigenlijk GPS zijn, de horloge krijgt dan zowel tijd als locatie en kan automatisch de juiste tijdszone instellen.
Horloges in de US zullen meestal WWV ontvangen. Die zenden op verschillende frequenties uit. 60KHz, 2.5, 5, 10, 15, 20 en 25 MHz. Geen idee welke frequentie(s) men gebruikt voor sync van horloges, waarschijnlijk al zeker 60 KHz.
De beste oplossing zou eigenlijk GPS zijn, de horloge krijgt dan zowel tijd als locatie en kan automatisch de juiste tijdszone instellen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Moderator
Het sterkste signaal?heist_175 schreef:Het uurwerk zou wel kunnen weten dat je in NYC bent, als het gewoon het sterkste signaal volgt?
De Casio (6-band) kan alleen de signalen van volgende zenders oppikken:
- - 2 in Europa: Engeland MSF (Anthorn) en Duitsland (DCF77 (Mainflingen, Hessen)
- 1 in USA: WWV (Fort Collins, Colorado)
- 2 in Japan (Fukushima en Fukuoka/Saga).
- 1 in China
- - time zone UTC +0, UTC +1, UTC +2: er wordt geluisterd op de 2 Europese banden.
- time zone UTC -10 tot en met UTC -5: er wordt geluisterd op de Amerikaanse band (Fort Collins).
De correcte time zone instellen heeft ook invloed op de tijden waarop gekalibreerd wordt.
De Casio probeert 6 keer per dag te kalibreren: ieder uur vanaf middernacht (dus om 00:00, 01:00, 02:00 ... tot 05:00).
De bedoeling is dat je 's nachts je uurwerk van de pols haalt, en ergens legt waar je goede ontvangst hebt (bij een raam, met de "12 o’clock" in de richting van het venster).
Als je de time zone niet aanpast, zal de Casio proberen te kalibreren vanaf middernacht tot 5.00 uur Belgische tijd !
Hou er ook rekening mee dat de afstand New-York tot Fort Collins bijna 3.000 km is, en waarschijnlijk op de rand van het ontvangst gebied is.
TLNR - er zijn dus 3 redenen waarom je de juiste time zone moet instellen:
- de time zone bepaalt naar welke zender geluisterd wordt.
- de time zone bepaalt de tijdstippen waarop gekalibreerd wordt ('s nachts lokale tijd).
- last but not least: met de time zone wordt de correcte lokale tijd berekend.
Jouw wandklok is vanaf de fabriek geregeld op de Duitse atoomklok, en ingesteld op de West-Europese time zone.heist_175 schreef:Ik heb een radiogestuurde wandklok, daar moet ik nergens mijn tijdzone aangeven.
Dat laatste kan de Casio zelf (omstellen winteruur/zomeruur) ...Tomby schreef:De uitgezonden tijd is bij mijn weten altijd UTC en je moet dus ook altijd de timezone zelf instellen. Idem met zomertijd/DST
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Bah, ik gebruik die horloges niet omdat ze vaak niet user friendly genoeg zijn.
Je kan vaak nl geen offset instellen.
Je kan vaak nl geen offset instellen.
-
- Elite Poster
??? Je wil toch een tijdszone kunnen instellen zeker? Tripje naar UK? Finland, Portugal.... Of wil je daar altijd zelf een uur bijtellen/aftrekken?heist_175 schreef:offset?
Je wil uw horloge laten voor- of achterlopen?
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik heb ook zo'n Casio horloge en ik ben daar wel tevreden van.
De werking is inderdaad verschillend in de EU vs de VS omdat er daar 1 zendstation meerdere tijdzones moet bedienen, tegenover 1 tijdzone hier (UK heeft z'n eigen zender, en Portugal daar raakt DCF77 toch niet, en in Oost-Europa kennen ze het principe tijdzenders al helemaal niet).
Daarenboven nog de moeilijkheid dat niet alle staten Daylight Saving Time (zomeruur) volgen. Vb de staat Arizona blijft het hele jaar op het winteruur, terwijl de noorderbuur Utah in dezelfde tijdzone zit maar dan weer wel op zomeruur overschakelt.
Zoals hierboven al aangegeven, inderdaad de juiste tijdzone instellen om het goede signaal te ontvangen. En ja, je kan dit uiteraard wel zelf instellen (tijdzone en DST zijn instelbaar). Ik doe dit altijd reeds op de vlucht naar de USA.
NYC kan wel een probleemgeval zijn, niet alleen de afstand tot Colorado, maar ook de vele high-rise en RF pollutie, zeker in Manhattan en al zeker overdag.
Zelf ga ik meestal naar Denver, Phoenix of Salt Lake City voor het werk en daar werkt het natuurlijk allemaal wel om te synchroniseren, maar die plaatsen zijn ook veel dichter bij het zendstation.
Overigens is de VS een tof land als je van zo'n zaken houdt. Luister eens naar 2.5, 5, 10, 15 of 20 MHz. En terwijl je bezig bent, ook de weerzenders zijn indrukwekkend (frequenties ken ik niet van buiten maar die vind je wel). En satellietradio SiriusXM . En internetten en live TV-kijken op het vliegtuig, allemaal perfect mogelijk. Zalig land.
RIP batterij. Ik moet het horlogebatterijtje in mijn Casio niet opladen, en maar om de 2-3 jaar vervangen. Als je met GPS begint zal dat niet lukken. Vergeet niet dat het nachtelijks moeten opladen iets is dat we van horloge (nog) niet accepteren, zie Apple Watch fail.
De werking is inderdaad verschillend in de EU vs de VS omdat er daar 1 zendstation meerdere tijdzones moet bedienen, tegenover 1 tijdzone hier (UK heeft z'n eigen zender, en Portugal daar raakt DCF77 toch niet, en in Oost-Europa kennen ze het principe tijdzenders al helemaal niet).
Daarenboven nog de moeilijkheid dat niet alle staten Daylight Saving Time (zomeruur) volgen. Vb de staat Arizona blijft het hele jaar op het winteruur, terwijl de noorderbuur Utah in dezelfde tijdzone zit maar dan weer wel op zomeruur overschakelt.
Zoals hierboven al aangegeven, inderdaad de juiste tijdzone instellen om het goede signaal te ontvangen. En ja, je kan dit uiteraard wel zelf instellen (tijdzone en DST zijn instelbaar). Ik doe dit altijd reeds op de vlucht naar de USA.
NYC kan wel een probleemgeval zijn, niet alleen de afstand tot Colorado, maar ook de vele high-rise en RF pollutie, zeker in Manhattan en al zeker overdag.
Zelf ga ik meestal naar Denver, Phoenix of Salt Lake City voor het werk en daar werkt het natuurlijk allemaal wel om te synchroniseren, maar die plaatsen zijn ook veel dichter bij het zendstation.
Overigens is de VS een tof land als je van zo'n zaken houdt. Luister eens naar 2.5, 5, 10, 15 of 20 MHz. En terwijl je bezig bent, ook de weerzenders zijn indrukwekkend (frequenties ken ik niet van buiten maar die vind je wel). En satellietradio SiriusXM . En internetten en live TV-kijken op het vliegtuig, allemaal perfect mogelijk. Zalig land.
Tja, in Duitsland is dat wel gemeengoed. Eenmaal je de grens overstapt, niet meer. Cultureel dus. Wij hechten veel minder belang aan stiptheid dan de Duitsers. Zowel onze overheidsdiensten (De Lijn, NMBS) als onze werknemers als mensen in vrije tijd. Een klok die achterloopt: geen haan die er hier naar kraait. Ook dat is jammer.heist_175 schreef:Het gekke is dat het nog steeds niet gemeengoed is.
Droevig...
on4bam schreef:
RIP batterij. Ik moet het horlogebatterijtje in mijn Casio niet opladen, en maar om de 2-3 jaar vervangen. Als je met GPS begint zal dat niet lukken. Vergeet niet dat het nachtelijks moeten opladen iets is dat we van horloge (nog) niet accepteren, zie Apple Watch fail.
-
- Elite Poster
Elk voordeel heb se nadeelCCatalyst schreef:Ik heb ook zo'n Casio horloge en ik ben daar wel tevreden van.on4bam schreef:
Je zou om de 12-24u kunnen syncen om batterij te sparen natuurlijk. Nadeel is dat het dan even duurt een je timezone juist staat na een (O/W) vlucht of dat de sync op een ogenblik gebeurt dat je op een plaats zonder ontvangst zit. Een 100% failsafe en energievriendelijk systeem is er niet.
Eigenlijk zijn het toch maar #firstworldproblems , zet gewoon je horloge juist bij aankomst in een gebied zonder DCF77 e.d. een deftig horloge zal een dag later geen half uur voor/achter lopen.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Ja.heist_175 schreef:offset?
Je wil uw horloge laten voor- of achterlopen?
Mijn horloge loopt altijd een 5-6 minuten voor.
Kwestie van een beetje marge te hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Deed ik vroeger ook, maar het hielp niet omdat ik het wist dat ze voor stond. Zelfde met wekkers, ik weet dat er nog een extra staat ter veiligheid dus het eerste alarm mot ik gewoon uit.
- heist_175
- Elite Poster
Ik wil gewoon altijd de correcte tijd hebben.
Op pc en smartphone is dat ondertussen gemeengoed (bij W XP moest je nog zelf een programma hebben dat de sync deed), voor wandklokken is er ook al een serieus aanbod, maar horloges? Ho maar.
Ik kan enkel Casio modellen vinden...
Op pc en smartphone is dat ondertussen gemeengoed (bij W XP moest je nog zelf een programma hebben dat de sync deed), voor wandklokken is er ook al een serieus aanbod, maar horloges? Ho maar.
-
- Elite Poster
Bij mij werkt het wel, omdat ik gewoon slecht tijd inschat.MClaeys schreef:Deed ik vroeger ook, maar het hielp niet omdat ik het wist dat ze voor stond. Zelfde met wekkers, ik weet dat er nog een extra staat ter veiligheid dus het eerste alarm mot ik gewoon uit.
Wat niet wegneemt dat ik nog altijd als filosofie het "academisch kwartiertje" gebruik.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 14 keer
The only problem with being punctual is that nobody is there to appreciate it.
Ik heb ook een radiogestuurde Casio op zonne-energie.
Het is enkel te hopen dat ze die atoomklok in Duitsland niet stop zetten.
-
- Elite Poster
Als je ziet hoeveel klokken en systemen er in Duitsland daarvan afhankelijk zijn, en vaak niet de minste, zal dat wel niet rap gebeuren .ringlord schreef:The only problem with being punctual is that nobody is there to appreciate it.
Ik heb ook een radiogestuurde Casio op zonne-energie.
Het is enkel te hopen dat ze die atoomklok in Duitsland niet stop zetten.
Ook de NMBS zou die gebruiken, volgens dit artikel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 24 keer
Had ondertussen de handleiding gevonden en na wat zitten zoeken heb ik het toch in orde gekregen maar handleiding nogal ingewikkeld.. ik heb ze juist kunnen krijgen in de staat Utah maar daarna komen we nog in Arizona en Nevada. En wanneer ik teug in Belg ben zal ik opnieuw enkele ingrepen moeten doen
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
-
- Elite Poster
AZ en NV gaan beide geen probleem leveren, allebei dicht genoeg bij Colorado. Let wel op AZ zit het hele jaar door op Mountain Standard Time (MST), zonder zomeruur. In de praktijk is dit van maart tot november dezelfde tijd als Pacific Daylight Time (PDT) - de tijd die nu aan de westkust (en ook Las Vegas) heerst - maar het is dus wel een uur verschil met Utah dat wel zomeruur aanhoudt en waar nu dus Mountain Daylight Time (MDT) heerst, ook al liggen AZ en UT op dezelfde lengtegraad en technisch in dezelfde tijdzone.bartman schreef:Had ondertussen de handleiding gevonden en na wat zitten zoeken heb ik het toch in orde gekregen maar handleiding nogal ingewikkeld.. ik heb ze juist kunnen krijgen in de staat Utah maar daarna komen we nog in Arizona en Nevada. En wanneer ik teug in Belg ben zal ik opnieuw enkele ingrepen moeten doen
Inzake de handleiding: ik heb gewoon een samenvatting in een Evernote nota gezet want anders werd ik ook niet goed van die handleiding en de manier waarop het uitgelegd wordt.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
Voor hun telefoonnetwerk gebruikte de RTT eerst het systeem van de sprekende klok, Belgacom is later dan ook overgegaan naar die atoomklok in Duitsland .... met andere woorden er zijn er veel gekoppeld aan die klokCCatalyst schreef:Ook de NMBS zou die gebruiken, volgens dit artikel.
-
- Moderator
Er staan time transmitters over de ganse wereld (zie lijstje), inclusief Oostblok.CCatalyst schreef:Ik heb ook zo'n Casio horloge en ik ben daar wel tevreden van.
Maar gezien deze "radio time signal stations" allemaal een verschillend signaal uitzenden (verschillende frequenties, verschillende manieren van het tijdsignaal te moduleren), is het voor een horlogeproducent onmogelijk om naar al deze zenders te luisteren.
De Casio 6-band is dus gemaakt om te kunnen luisteren naar 6 verschillende stations (2 EU, 1 US, 2 JP, 1 CN), en dat is al heel complex!
Dat is ook de reden waarom de Casio alleen 's nachts probeert te calibreren. 's Nachts is de ontvangst meestal beter.CCatalyst schreef:NYC kan wel een probleemgeval zijn, niet alleen de afstand tot Colorado, maar ook de vele high-rise en RF pollutie, zeker in Manhattan en al zeker overdag.
Er wordt ook aangeraden om je horloge 's nacht dicht bij een raam te plaatsen, en dan nog in de juiste positie voor een optimale ontvangst.
De laatste keer dat ik een horloge aanhad was op mijn plechtige communie, 50jaar geleden (gekregen van mijn meter, zoals dat toen de gewoonte was ).heist_175 schreef:Ik wil gewoon altijd de correcte tijd hebben.
Sedertdien nog nooit een horloge aangehad.
Ik begrijp niet dat mensen de tijd nodig hebben tot op de laatste milliseconde juist.
Waar je ook kijkt, op je telefoon, op je PC, op de oven/microgolf, wekker in de slaapkamer, de toren van de kerk .... overal zie je het uur, en zelfs als ik een ganse voormiddag niet op de klok heb gekeken, kan ik tot op 15min inschatten hoe laat het is.
Tot nu toe heb ik het overleefd
- heist_175
- Elite Poster
Tot op de seconde juist is ook al goed .
Ik zie evenmin in waarom ik tevreden zou zijn met "ongeveer" ?
GSM synct met een (vermoedelijk Google) server.
Klokje in de auto synct via GPS.
Nu mijn horloge nog.
Ik kom niet graag te laat en dus is weten hoe laat het is (en niet met 2-5 minuten foutmarge) wel handig.
Ook de aanpassing naar zomer-/wintertijd vind ik een gedoe.
Ik zie evenmin in waarom ik tevreden zou zijn met "ongeveer" ?
GSM synct met een (vermoedelijk Google) server.
Klokje in de auto synct via GPS.
Nu mijn horloge nog.
Ik kom niet graag te laat en dus is weten hoe laat het is (en niet met 2-5 minuten foutmarge) wel handig.
Ook de aanpassing naar zomer-/wintertijd vind ik een gedoe.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 6 keer
Kijk hier eens naar:heist_175 schreef:...Ik kan enkel Casio modellen vinden...
http://www.junghans.de/en/junghans-coll ... guide.html
Open de filter en kies voor "Radio-Controlled" en/of voor "Radio-Controlled Solar"