Verwarming bedienen met de smartphone

Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik volg al even het NEST topic, maar om de boel daar niet te vervuilen met mijn vragen leek het mij beter om een apart topic te openen. Zeker daar ik niet wil "nest-only" denken...

1. In mijn huis zijn er 5 radiatoren : 1 in de badkamer (gebruiken we amper daar dit te lang duurt eer het op temperatuur is...verwarmen we meestal elektrisch gedurende 15 mins en dan warm genoeg), 1 in de gang (staat bijna altijd uit, zie er geen nut in om de gang te verwarmen), en dan nog 3 in de living/keuken. Dit is één doorlopende ruimte eigenlijk waarbij er één radiator "in" de keuken staat (staat op 3), vervolgens één radiator in het midden van de living (staat eveneens op 3) en vervolgens 1 radiator nabij de zetel (staat op 5). De overige delen van het huis (slaapkamer, bureau, hobbykamer, ...) worden elektrisch verwarmd
2. We hebben graag een temperatuur van rond de 20 graden in de living/keuken (af en toe zet vriendin dit eens op 22 graden om sneller warm te hebben). De overige plaatsen kunnen ons weinig schelen daar we in gedurende de winter er niet veel zitten. Mocht dit wel zo zijn, dan zetten we het elektrisch vuur in die plaats even aan, half uurtje later is het er ook aangenaam warm.
3. De ketel is een Bulex Thermomaster F25E
4. Remote control op dit moment is een Honeywell CM927
5. Ketel staat in de badkamer. Eer het warm water de radiatoren van de living bereikt moet het dus eerst nog een tamelijk lange weg afleggen (naar gelijkvloers), om nadien terug opgepompt te worden naar het eerste verdiep.

Mijn ideale situatie:
- s Ochtends start de verwarming om 6u, zodat het om 6u20 al wat warm is in de keuken/living zodat we zonder rillen kunnen ontbijten
- s Avonds de verwarming kunnen aanzetten, zodat deze het huis alvast kan verwarmen. Daar mijn vriendin en ik altijd weten wanneer we gaan werken, maar nooit wanneer we terug thuis komen kunnen we dit niet vast instellen qua uur. Handig : via smartphone aan zetten. Nog beter : smartphone zegt "baasje is op komst, en zit op x km van huis...schiet maar al in gang"
- Eveneens in het weekend weten we nooit wanneer we thuis zijn (of om welk uur we zouden op staan). Dit is continue afhankelijk van tal van factoren. Dus hier ook : remote aan/uitzetten is handig. En daar we beiden nogal vergeetachtig zijn : uitzetten van de verwarming van op afstand (bvb van op het werk) is een absoluut pluspunt : zou niet de eerste keer zijn dat we terug komen in een huis waar de verwarming de hele dag (of nacht) heeft zitten werken.
- alles te bedienen met een app, geen aparte website aub
- werken via wifi of kabel, maakt niet uit
- verwarming per ruimte maakt niet uit, daar we dit bijna alleen zouden gebruiken voor de living/keuken. Eer badkamer is opgewarmd heb ik al lang een bad genomen, en het stoken in een gang vind ik nutteloos
- combinatie met rookmelder/co melder = handig

Wat zouden jullie aanraden? Kan ik dit aansluiten? Hoe moet ik dit aansluiten? Wat zijn de voor/nadelen?
Ongetwijfeld kunnen enkele userbase leden me hierbij helpen :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Nobody? :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Aangezien je maar één zone hebt voldoet in princiepe iedere wireless thermostaat met internet koppeling.

In het Nest/EvoHome topic zijn er zo enkele gepasseerd... al wil je ook nog IFTTT ondersteuning blijkbaar ?

Voorbeelden zijn oa. Nest, Honeywell Lyric, Honeywell Round Connected, Tado, ...
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Wil je ook op afstand de temperatuur kunnen wijzigen? Indien niet, volstaat het eenvoudig aan/uit-schakelen van de spanning van de ketel. Als je bvb al een Smappee hebt, kan je een zogenaamde "Comfort Plug" gebruiken (standaard wordt er één meegeleverd). Of een andere op afstand bedienbaar stopcontact.

Als je bij Honeywell wil blijven, kan je ook hun Lyric overwegen (heeft ook Geofencing oa).

PS. Je schrijft niet waar je CM927 staat. Maar vermoedelijk is dit in de living/keuken. En dan moet je alle thermostatische kranen in die ruimte volledig openzetten (je schreef dat je die op 3 staan hebt).

De gang verwarmen heeft toch wel een voordeel voor mij: comfort (grote temperatuurschommelingen voor je lichaam als je door de gang wandelt naar een andere ruimte is niet aangenaam). Verder ga je dan ook een grote warmtestroom veroorzaken tussen je living/keuken en de gang (aangezien die deur helemaal niet geïsoleerd is). Hierdoor krijg je in een living ook een temperatuurgradiënt tussen de radiatoren en de gangdeur (temperatuur dus niet constant in de ganse living = minder aangenaam). De buitenmuren zijn veel beter geïsoleerd (normaal gezien toch:) waardoor je beter tot daar de warmte laat komen. Enfin, dat is mijn mening. Verwarming is natuurlijk altijd een afweging tussen comfort en centen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Edward Valckx schreef:Wil je ook op afstand de temperatuur kunnen wijzigen? Indien niet, volstaat het eenvoudig aan/uit-schakelen van de spanning van de ketel.
Dus jij gaat tegen de ketel en de pomp zeggen... stoken maar terwijl de thermostatische kranen uiteindelijk dicht gaan omdat het warm genoeg is.

Volgens mij gaat dit niet goedkomen !
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

De CM927 kamerthermostaat zal de temperatuur regelen (en de ketel en de pomp sturen - dat is nu toch ook al het geval...). Het is alsof hij nu de spanning zou aan of uitschakelen. Waarom zou dat niet goed komen?

In de ruimte waar de kamerthermostaat is opgesteld, gebruik je geen thermostatische kranen (of zet je ze vol open).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik had gemist dat je de spanning van de ketel gaat aan/uit zetten (en niet het relais contact).

Tja, het werkt maar lijkt me nu niet meteen een "moderne" oplossing (laat staan dat je geofencing hebt).
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Had je mijn tekst over de Lyric dan ook gemist?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Edward Valckx schreef:Had je mijn tekst over de Lyric dan ook gemist?
Nee, waarom... m'n opmerking over niet al te modern sloeg louter op de Comfortplug.

Ik had de Lyric trouwens al vermeld in een post ervoor :wink:
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Ik zou even willen inpikken op dit topic. Ik ben op zoek naar een Opentherm compatible thermostaat.

Het enige wat ik zo niet direct terug kan vinden is of de apps waarmee je meestal je thermostaat kan bedienen een clouddienst van de fabrikant nodig hebben om te kunnen blijven werken.

Is er niks van Ecobee of Honeywell waarmee ik gewoon poorten kan openzetten op mijn eigen router? Liefst niet via upnp.

Eigenlijk is een app voor mij zelfs niet nodig. Een handige webinterface waarmee ik een schema kan programmeren zou al leuk zijn. Een draaiknop waarmee ik eventueel nog iets kan aanpassen in de living zou ook handig zijn.
freggy
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 19 keer

Een mogelijkheid als je niet via de cloud wil gaan, is een Opentherm Gatewayis. Helaas is dat geen plug 'n play-oplossing, maar meer een DIY-oplossing waar je dus zelf een server en software moet voor voorzien.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1653967
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Mja, zelf beginnen knutselen is niet echt een optie vrees ik. Ik had liever zoveel mogelijk vertrouwd op een installateur. Veel toeters en bellen hoef ik niet, enkel iets dat modulerend werkt, makkelijk programmeerbaar is en waarbij ik een schema kan instellen via een webif.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”