Netwerkvoorziening nieuwbouwwoning | Feedback gevraagd
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Klein beetje vaseline gebruiken, dan heb je geen problemen als je het later doortrekt.
Zo kon ik coax + cat5E + vvt (telefonie) in een 16mm gladde buis trekken +/_ 7m en 2 normale bochten 90°.
Zo kon ik coax + cat5E + vvt (telefonie) in een 16mm gladde buis trekken +/_ 7m en 2 normale bochten 90°.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- Garpenlov
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 50 keer
Bij onze nieuwbouw in 2010 hadden we elke kamer voorzien van coax en UTP (cat5e). Maar de coaxen werden eigenlijk niet gebruikt omdat op analoog niet veel kanalen meer zijn. En je zou dan voor elke kamer een digibox of kaart moeten aanschaffen
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Analoog?
Zoals je net zelf nog aangeeft, als je ooit telenet moest nemen, zitten de digitale zenders ook nog op de coax hoor. Die moet rechtstreeks tot elke digibox, corder, of tv met CI kaart gaan.
Ik zou het blijven steken.
Coax, cat6, en wachtbuizen genoeg voor "future tech".
Zoals je net zelf nog aangeeft, als je ooit telenet moest nemen, zitten de digitale zenders ook nog op de coax hoor. Die moet rechtstreeks tot elke digibox, corder, of tv met CI kaart gaan.
Ik zou het blijven steken.
Coax, cat6, en wachtbuizen genoeg voor "future tech".
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik heb niet alles gelezen, maar hierbij toch enkele tips:
- Plaats op centrale plaatsen in je huis eveneens een UTP kabel, zo kan je daar later een WiFi access point hangen welke je gewoon kan voeden met POE.
- Eventueel naar buiten toe ook een UTP kabel voorzien voor outdoor WiFi?
- Voorzie altijd meer UTP dan je denkt nodig te hebben, er komen steeds meer toestellen uit met een UTP poortje.
- Bij de TV zou ik overwegen om ofwel wat meer UTP kabels te steken, ofwel daar meteen ruimte voorzien voor een switch. Bij mij thuis is er bijvoorbeeld een decoder aangesloten (coax+utp), maar eveneens hebben de TV, Bluerayspeler, Raspberry PI ook een UTP poortje. En dan staan er hier nog geen dingen als allerhande gameconsoles etc.
- Leg ook hier en daar UTP waar je denkt dat je het nooit nodig zal hebben, bijvoorbeeld aan de zitbank in de living. Kan je snel je laptop ook via UTP laten lopen
- Leg ook UTP naar de plaats waar de nutsvoorzieningen toekomen (gas/water/elektriciteit). Dan kan je daar later ook meters op zetten!
- Denk ook naar UTP naar een kamer waar je niet vaak gaat komen (bijvoorbeeld de zolder). Daar kan je eventueel wat servertjes kwijt (media, nas, ...) en wat toys om je netwerk in de gaten te houden (ripe atlas, samknows, ...)
- Leg ook UTP naar je dak (je weet nooit dat je een WirelessBelgie aansluiting wilt )
- Plaats op centrale plaatsen in je huis eveneens een UTP kabel, zo kan je daar later een WiFi access point hangen welke je gewoon kan voeden met POE.
- Eventueel naar buiten toe ook een UTP kabel voorzien voor outdoor WiFi?
- Voorzie altijd meer UTP dan je denkt nodig te hebben, er komen steeds meer toestellen uit met een UTP poortje.
- Bij de TV zou ik overwegen om ofwel wat meer UTP kabels te steken, ofwel daar meteen ruimte voorzien voor een switch. Bij mij thuis is er bijvoorbeeld een decoder aangesloten (coax+utp), maar eveneens hebben de TV, Bluerayspeler, Raspberry PI ook een UTP poortje. En dan staan er hier nog geen dingen als allerhande gameconsoles etc.
- Leg ook hier en daar UTP waar je denkt dat je het nooit nodig zal hebben, bijvoorbeeld aan de zitbank in de living. Kan je snel je laptop ook via UTP laten lopen
- Leg ook UTP naar de plaats waar de nutsvoorzieningen toekomen (gas/water/elektriciteit). Dan kan je daar later ook meters op zetten!
- Denk ook naar UTP naar een kamer waar je niet vaak gaat komen (bijvoorbeeld de zolder). Daar kan je eventueel wat servertjes kwijt (media, nas, ...) en wat toys om je netwerk in de gaten te houden (ripe atlas, samknows, ...)
- Leg ook UTP naar je dak (je weet nooit dat je een WirelessBelgie aansluiting wilt )
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- lacer
- Elite Poster
Er zijn tegenwoordig velen die zeggen, UTP ? Waarom ? alles kan toch via Wifi tegenwoordig hé
Ik volg hier Krisken dus UTP in elke kamer, zolder enz ...
Ik volg hier Krisken dus UTP in elke kamer, zolder enz ...
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Moderator
- Contacteer:
Kabel is altijd beter en sneller
Telefonie = EDPnet + OVH
- Garpenlov
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 50 keer
Bij krisken hangt er UTP naast de WC pot, douche, Nachtkastjes, kelder, drie locaties in the tuin.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
-
- Moderator
- Contacteer:
In zelfde volgorde zal ik even antwoorden : neen, neen, ja, ja, jaGarpenlov schreef:Bij krisken hangt er UTP naast de WC pot, douche, Nachtkastjes, kelder, drie locaties in the tuin.
Ja, er is UTP naast de nachtkastjes. Niet altijd in gebruik maar toch al een aantal keer nodig gehad.
Ja, er is UTP in de kelder. Proximus lijn komt daar toe, en ik moet met iets doorverbinden hé Zet modem liever niet in de kelder.
Ja, er is UTP in de tuin. Voornamelijk omdat ik thuis Wireless België heb en zo ontvangst heb (en ook zelf kan uitzenden) maar ook omdat ik bezig ben met een weerstation welke aan die UTP gaat hangen, alsook camera's om de tuin in de gaten te houden.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Ik heb gisteren iemand op de baan tussen Massemen en Wetteren een enorme antenne aan een zijgevel zien ophangen, was jij dat ? Het was dan wel een wijk naast die baan, maar het was zichtbaar vanaf de baan.krisken schreef: Ja, er is UTP in de tuin. Voornamelijk omdat ik thuis Wireless België heb en zo ontvangst heb (en ook zelf kan uitzenden) maar ook omdat ik bezig ben met een weerstation welke aan die UTP gaat hangen, alsook camera's om de tuin in de gaten te houden.
-
- Moderator
- Contacteer:
Neen, dat was ik niet, maar weet wel wie je bedoeld Ook een radioamateur en die heeft WirelessBelgië via mijn node hier (hij kan niet rechtstreeks wegens bomen).
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Die woont aan de andere kant van België
Is niet iemand die op UB zit
Is niet iemand die op UB zit
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Waarom trek je nog telefonie kabels... dat doe je eveneens gewoon over UTP (met RJ45-RJ11 kabeltje/adapter).lacer schreef:Zo kon ik coax + cat5E + vvt (telefonie) in een 16mm gladde buis trekken +/_ 7m en 2 normale bochten 90°.
- lacer
- Elite Poster
Dat was zo'n 7 à 8 jaar geleden, toen had ik nog kort analoge telefonie voordat ik Tele2 ging gebruiken.
Men maakte me toen nog wijs dat de koper sectie van Utp te dun was voor telefonie ...
En vvt is ook maar de helft in totale doorsnede, dus dat trekt gemakkelijker.
Nu liggen die telefonie kabels er maar ongebruikt bij wegens Voip en een Gigaset IP610 met een losse handset boven.
Dat ik toen 3 verschillende kabels door een 16mm gladde pvc buis had getrokken (naar 2 verschillende plaatsen zelfs) was om aan te tonen wat mogelijk is in zo'n kleine buisdiameter. Ik denk dat 3 cat 5E ook mogelijk moet zijn, 4 misschien niet meer. Dus best 20mm buizen gebruiken.
Nu, van een geribbelde buis ben ik niet zo'n voorstander en ben niet de enige denkt ik. Als voorbedrade buis voor stijve elektriciteits kabels ok, maar niet voor netwerk, antenne, luidsprekerkabels en dergelijke.
Men maakte me toen nog wijs dat de koper sectie van Utp te dun was voor telefonie ...
En vvt is ook maar de helft in totale doorsnede, dus dat trekt gemakkelijker.
Nu liggen die telefonie kabels er maar ongebruikt bij wegens Voip en een Gigaset IP610 met een losse handset boven.
Dat ik toen 3 verschillende kabels door een 16mm gladde pvc buis had getrokken (naar 2 verschillende plaatsen zelfs) was om aan te tonen wat mogelijk is in zo'n kleine buisdiameter. Ik denk dat 3 cat 5E ook mogelijk moet zijn, 4 misschien niet meer. Dus best 20mm buizen gebruiken.
Nu, van een geribbelde buis ben ik niet zo'n voorstander en ben niet de enige denkt ik. Als voorbedrade buis voor stijve elektriciteits kabels ok, maar niet voor netwerk, antenne, luidsprekerkabels en dergelijke.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04