Douanekosten betaald via Ebay.com (of UK)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

Blijkbaar is het mogelijk om via Ebay aankopen te doen in de US en je douanekosten via hen te laten regelen, wat dus boetes uitpsaart. Heeft daar iemand ervaring mee, want op http://pages.ebay.com/help/buy/shipping-globally.html staat
"Import charges don't include:
Income taxes
Commodity taxes
Any customs duties, taxes, surcharges, fines, penalties, or other charges which may be imposed on you by customs or tax officials after an item purchased through the Global Shipping Program has successfully cleared customs and been delivered to, or made available for pickup at, the delivery address that you specify"

Misschien is mijn Engels niet goed genoeg, maar ik begreep dat douanekosten via hen dan in orde waren, vanwaar dan nog extra douane kosten?

Vind trouwens niet onmiddellijk een gelijkaardige service op Amazon, wat toch wel vreemd is.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb twee jaar geleden eens iets op die manier besteld uit de VS en had daar toen goede ervaring mee, ik moest toen niets extra meer betalen. Voor mij kwam het toen zelfs goedkoper uit omdat je zo de inklaringskosten van bpost uitspaart (indien verstuurd met USPS).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

"Boetes"? Je bedoelt gewoon de BTW- en invoerrechten? Boetes (bovenop die kosten) zijn alleen van toepassing als de verzender met opzet een valse aangifte doet, wat je niet vaak gaat zien bij zendingen die uit het westen komen (uit het oosten daarentegen...). Als je een pakje importeert en alles is correct aangegeven moet je geen boete betalen, enkel BTW- en invoerrechten (en vaak nog een "convenience fee"/administratieve kost van ~10 EUR, maar ook dat is geen boete).

Maar soit, eBay biedt die optie inderdaad aan. eBay doet dit in samenwerking met de firma Pitney Bowes. Wat er dan gebeurt is dat de Amerikaanse verzender je pakje eerst naar Pitney Bowes in de USA stuurt, die het bij ontvangst dan herlabelt en in orde maakt voor de douane. Pitney Bowes stuurt het dan per vliegtuig naar een bedrijf in Nederland (ABC Post geloof ik) die het nog eens herlabelt met een bPost label en de effectieve douaneaangifte doet, en het dan tot over de grens brengt naar het bPost verdeelcentrum in Antwerpen. De postbode doet vervolgens de last mile.

Ondanks de vele tussenstappen werkt het systeem toch goed, gezien alles geautomatiseerd is en werkt met barcodes. Je kan je pakje ook tracken in het systeem. Duurt 10-14 dagen van verzending tot ontvangst. Jij betaalt de douanekosten aan Pitney Bowes (je zal 2 transacties op je PayPal zien staan, 1 voor de verkoper en 1 voor Pitney Bowes), en gezien de verzending dan met de optie "DDP" verstuurd wordt (Delivered Duty Paid) zal de EU douane alle kosten voor de invoer ook rechtstreeks aan Pitney Bowes en niet aan jou aanrekenen. Dat heeft ook het voordeel dat ze je pakje niet gaan inhouden.

Het is een win-win situatie, jij moet niets meer betalen aan de postbode en de Amerikaanse verzender is ook tevreden want die heeft geen rompslomp en sowieso verkiezen die altijd om naar een Amerikaans adres te sturen ipv een buitenlands adres.

Amazon.com heeft dit systeem wel degelijk ook, bij hen gaat het ook nog iets sneller omdat ze meer in eigen handen hebben. Het noemt AmazonGlobal. Als je als verzendingsoptie "AmazonGlobal Standard", "AmazonGlobal Expedited" of "AmazonGlobal Priority" kiest, hoef je je van douanekosten niets aan te trekken. Het verschil tussen Standard, Expedited en Priority betreft enkel de snelheid.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ebay.co.uk zou geen douanerechten mogen aanrekenen, want er zijn er geen. De UK is deel van de EU (nog altijd toch) en dus van de douane unie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:Ebay.co.uk zou geen douanerechten mogen aanrekenen, want er zijn er geen. De UK is deel van de EU (nog altijd toch) en dus van de douane unie.
eBay plaatst inderdaad nogal verwarrend "Uit Verenigd Koninkrijk - Douanediensten en internationale tracking aangeboden" bij sommige UK verkopers. Dit zijn altijd verkopers die enkel naar een UK adres willen verzenden. Hiervoor biedt eBay een gelijkaardige optie als hierboven beschreven aan: de verkoper stuurt naar een Pitney Bowes adres in de UK, die het dan naar België doorstuurt. Koper en verkoper tevreden.

Ook al staat er "douanediensten aangeboden", in de praktijk zullen er bij zendingen uit de UK naar hier inderdaad nooit BTW of invoerrechten aangerekend worden (wat je wel hebt bij Amerikaanse aankopen).

Zelf heb ik toevallig zo'n aankoop gedaan twv 45 GBP enkele maanden terug, en dit vind ik hierover in mijn PayPal:

Afbeelding
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

CCatalyst schreef:"Boetes"? Je bedoelt gewoon de BTW- en invoerrechten? Boetes (bovenop die kosten) zijn alleen van toepassing als de verzender met opzet een valse aangifte doet, wat je niet vaak gaat zien bij zendingen die uit het westen komen (uit het oosten daarentegen...). Als je een pakje importeert en alles is correct aangegeven moet je geen boete betalen, enkel BTW- en invoerrechten (en vaak nog een "convenience fee"/administratieve kost van ~10 EUR, maar ook dat is geen boete).
Met boetes bedoel ik dus de extra hoge kosten die bovenop de douanekosten komen en aangerekend worden als je niet weet hoe je het pakje op voorhand moet aangeven. Misschien dat iemand hier nog een woordje uitleg over kan geven zodat het plaatje min of meer compleet is... mede dank zij door alle intressante antwoorden van de leden hierboven.

Kwestie van UK kan ik bevestigen dat er (nog) geen douanekosten aangerekend worden met huidige Brexit situatie.
Ik betaalde verleden dinsdag op een tablet van 140 pond + 3.45 verzendingskosten die de verkoper aanrekende om het pakketje naar de UK verzendingsdienst te sturen supplement van : International shipping — Total £9,85 GBP Payment £9,85 GBP (11.74 € dus).
Gisteren berichtje gehad dat het pakket internationaal verzonden werd en ik het donderdag zou moeten hebben.
(Ik durfde niet in US bestellen waar het na alle kosten nog 20€ goedkoper zou geweest zijn na alle kosten, door slechte ervaring in het verleden met 'boete' ... vandaar deze thread ;-) )
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

http://www.invoercalculator.be/

beste manier om zelf te berekenen wat alles kost...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Amazon.com biedt dit ook aan. Je betaalt dan geen douanekosten aan bpost, maar enkel invoer en btw.
En je krijgt een afschrift van de betaalde kosten. Indien het bedrag minder was dan wat je betaald had, krijg je een deel van het geld automatisch terug. Maar het zal nooit meer kosten dan dat (valt onder amazon "garantie")

Een zeer goed systeem eigenlijk. Zo weet je ook meteen hoeveel het product je gaat kosten. Vaak niet echt zo voordelig, maar voor producten die anders niet beschikbaar zijn compleet de moeite waard.

Sent from my A0001 using Tapatalk
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

wied schreef:http://www.invoercalculator.be/

beste manier om zelf te berekenen wat alles kost...
Voor Amazon en Ebay is het duidelijk.

Mag ik dan voor het overige (bvb een bestelling in China of HK van zaken die meer dan 22€ of meer dan 125€ kosten) concluderen dat je als particulier zelf geen douaneformaliteiten meer moet afhandelen voordat je pakje aankomt maar alles via de firma die levert afgehandelt wordt. Lang geleden moest je immers zelf actie ondernemen of je kreeg die boetes die ik hierboven uit ervaring (lang geleden dus) vermeldde.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

juist, mijn smartphone (Xiaomi) werd afgeleverd door bpost dewelke rechten en BTW hebben verrekend...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

wied schreef:juist, mijn smartphone (Xiaomi) werd afgeleverd door bpost dewelke rechten en BTW hebben verrekend...
En een convenience fee van ~10 EUR. bPost is wel traag om in te klaren. FedEx, DHL en UPS klaren in op 1 werkdag, bij bPost duurt het langer.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

correct, bpost had hiervoor meer dan 2 weken nodig...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
knightrider365
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2016, 19:59

http://www.bpost.be/site/nl/residential ... ketten.pdf
Je kunt het dus nog zelf als je wilt. Om douanekosten te vermijden, pakketjes onder of gelijk aan 22 euro laten versturen wrsch. Of via AmazonGlobal of gelijkaardige dienst bij ebay (globalshipping) verzenden.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”