netwerkproblemen Telenet: DHCP werkt niet ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Hey,

Sinds deze middag ben ik m'n hoofd aan het breken waarom héél m'n netwerk onderuit gegaan is ... ttz de internetconnectie is uitgevallen.

Symptomen :

- PC / laptop hebben geen IP adres meer (staat dynamisch) via bekabeld netwerk.
- Ubiquiti AP's werken nog (staan nochtans ook dynamisch dacht ik) : via iPhone kan ik surfen / via PC met wireless NIET ?!
- PC geeft melding "windows has detected an IP address conflict", maar PC staat dyn , en ik heb NIETS gewijzigd aan m'n netwerk / IP configs.
- Via 4G kan ik perfect nog aan m'n SYNOLOGY en bijhorende camera's met livestream benaderen ? (NAS en CAM's staan op VAST IP adres)
- Last but not least ... heb zonet m'n PC een vast IP adres gegeven ... baf meteen internet en alles werkt ?

Lijkt alsof de Telenet HGW geen IP adressen meer uitdeelt ?? :|

Kan de Telenet router kapot zijn aan de WAN kant ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

=> via iPhone kan je nog surfen: zeker dat het surfen via Wi-Fi verloopt en niet via cellular? iOS kan immers zelf beslissen om cellular te gebruiken als ie merkt dat er iets schort aan de Wi-Fi verbinding. Wi-Fi Assist.

Lijkt inderdaad een probleem te zijn met dhcpd op de HGW. Geen probleem aan de WAN-zijde, anders zou je niet aan je Synology kunnen. Je hebt het niet vermeld, maar de eerste logische stap voor we verder gaan zoeken: HGW al eens aan een power cycle onderworpen? Als de dhcpd simpelweg gecrasht is zal dat het meteen oplossen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of er zijn 2 toestellen die DHCP uitdelen en dan werkt er niets :).
Per ongeluk een router een reset gegeven (die dan vanzelf IP's begint uit te delen)?
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Er is maar één router in huis, dus dat kan het niet zijn ...

't Lijkt erop dat alle toestellen "192.168.168.100" toegedeeld krijgen ? (of kan toeval zijn ... )
Heb deze melding op m'n printer gekregen. De PC gaf dit IP adres ook even weer in LAN settings, maar verdween even later weer ...
Sowieso, dat IP adres ligt toch buiten de range :?

Telenet Modem heb ik al ettelijke keren power cycled ... geen effect :-/

'k vind het gewoon zo bizar dat enkel de DHCP niet meer zou werken, is toch softwarematig zou je denken ? Als er een issue zou zijn, zou een power cycle toch moeten helpen ?

Ga straks eens langs telenet center, hopelijk willen ze de HGW swappen ...

Grtz
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

spacekiek schreef:'t Lijkt erop dat alle toestellen "192.168.168.100" toegedeeld krijgen ? (of kan toeval zijn ... )
Dan vermoed ik dat je een tweede DHCP server in je netwerk hebt zitten.

Schakel eens ALLE toestellen uit, daarna je HGW en één PC terug aan... en kijk dan nog eens.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Hoi

It boggles my mind ... Telenet model geswapped, zelfde probleem dus heeft niks met Telenet DHCP te zien.
(wel een nieuwe Witte Docsis 3.0 modem, jeeuj)

Een tweede DHCP server in m'n netwerk zou idd logisch zijn, maar ik kan me geen enkel toestel bedenken die dit kan/zou doen ?

ZOU het kunnen liggen aan een defecte switch ? Ik heb een 24 port Netgear (unmanaged) staan, en als ik de mijn apparaten aansluit op een kleinere switch werkt alles prima ... Als ik de grote gebruik, bam dan komt gateway 192.168.168.1 ertussen. Ik kan helaas niet alles testen, want de kleine switch heeft slechts 8 poorten ...

Of ik moet elk kabeltje eens testen uit die switch ... tot ik de schuldige tegen kom :wink:
Trouwens, welk apparaat gebruikt nu gateway 192.168.168.1, nog niet gezien ?
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

heeft uw SYNOLOGY geen router features?
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik had die SYNOLOGY zelfs uit staan ...

Daarnet even oude 24 poort 100mbps Linksys router geleend, alles op deze switch gezet en alles werkt nu !
Even later terug alles even op m'n Netgear Switch terug gezet ... en alles blijft werken ??? :eek:

Weet niet of ik nu blij moet zijn :|

Enfin, zal alles even herstarten met die configuratie en kijken of ik 't probleem kan repliceren ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

spacekiek schreef:ZOU het kunnen liggen aan een defecte switch ? Ik heb een 24 port Netgear (unmanaged) staan, en als ik de mijn apparaten aansluit op een kleinere switch werkt alles prima ... Als ik de grote gebruik, bam dan komt gateway 192.168.168.1 ertussen.
Een switch is in princiepe een transparant toestel dat zeker geen IP-adressen gaat uitdelen... zoek verder !
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Als probleem terugkomt, 2 opties:

Gemakkelijke maar mogelijks tijdrovende manier: toestel per toestel aanschakelen en kijken welke het probleem veroorzaakt
Moeilijkere (indien geen ervaring) maar snellere manier: packet capture doen en in wireshark nagaan welk apparaat met een rogue DHCP server speelt in je netwerk
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Het ging een tijdje goed, vandaag weer van dat ...
Heb een scan gedaan met een IP scanner met de PC op gateway 192.168.168.1 ... (gateway niet te bereiken via browser)
Blijkbaar een apparaat van "COMPEX INCORPORATED" ... geen idee wat dat is. Kan er wel op pingen.
Kan ik ergens meer info bekomen van deze ?

Raar is ook (voor een gateway) dat hij élk apparaat 192.168.168.100 geeft (printer, PC's ... )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heb jij toevallig een Y-cam camera hangen?
Als ik snel zoek op het mac adres (00:80:48:01:23:45) kom ik uit op deze post : https://www.avforums.com/threads/y-cam- ... t-20413262

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

krisken schreef:Heb jij toevallig een Y-cam camera hangen?
Als ik snel zoek op het mac adres (00:80:48:01:23:45) kom ik uit op deze post : https://www.avforums.com/threads/y-cam- ... t-20413262
Ja !!! Dat is het !!
Als ik die uit trek, kan ik niet meer pingen op 192.168.168.1

Zalig, bedankt hoor :beerchug:
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Heb je al eens geprobeerd om het adres van die verkeerde gateway in je browser in te geven? Ik heb iets soortgelijk meegemaakt bij vrienden. Zij hadden problemen met interconnectie tussen hun digicorders waarvan er enkele foutieve ip-adressen kregen. Door het adres van de verkeerde gateway in te geven, kwam ik op de management pagina uit van een router die gebruikt werd als Wifi AP op de kamer van de dochter. Onmiddellijk daarop vast ip-adres ingesteld en DHCP uitgezet. Probleem opgelost 8)
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

jaker schreef:Heb je al eens geprobeerd om het adres van die verkeerde gateway in je browser in te geven? Ik heb iets soortgelijk meegemaakt bij vrienden. Zij hadden problemen met interconnectie tussen hun digicorders waarvan er enkele foutieve ip-adressen kregen. Door het adres van de verkeerde gateway in te geven, kwam ik op de management pagina uit van een router die gebruikt werd als Wifi AP op de kamer van de dochter. Onmiddellijk daarop vast ip-adres ingesteld en DHCP uitgezet. Probleem opgelost 8)
Nee, dacht ik ook zo op die manier te ontdekken, maar via browser kon ik er niet aan.

Blijkt nu een Y-CAM Cube camera te zijn ... héél straf. Geen benul waarom deze ineens gateway begon te spelen ...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”