Vectoring rollout
- Gent32m
- Elite Poster
- Berichten: 1601
- Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Vraagje tussendoor. Heeft er iemand onder jullie een Proximus START abonnement.
Waarbij hij via VDSL2 Vectoring (en voldoende dicht bij de wijkcentrale) snelheden haalt die hoger liggen dan 50 MBPS ?
Volgens ik ergens las, capt Proximus zowiezo de lijn af op 50 MBPS (voor Internet Start abonnementen).
Kan iemand dit hier bevestigen ?
Waarbij hij via VDSL2 Vectoring (en voldoende dicht bij de wijkcentrale) snelheden haalt die hoger liggen dan 50 MBPS ?
Volgens ik ergens las, capt Proximus zowiezo de lijn af op 50 MBPS (voor Internet Start abonnementen).
Kan iemand dit hier bevestigen ?
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Jouw attainable troughput is gestegen van 42 Mbps (zonder vectoring) naar 64 Mbps (full vectoring), toch een aanzienlijke verbetering van >50%seppe schreef:Het gaat de goeie weg op.... Sinds vandaag full vectoring
Hiermee zie je dat vectoring ook voor de verdere lijnen (zone 3) nog een heel positief effect heeft.
Nu nog afwachten wat DLM brengt, dat wordt waarschijnlijk 50/5.
Jouw (stiekem) hoop dat vectoring jou eventueel in zone 1/2 zal brengen, zal niet uitkomen. Met deze lijnwaarden zit dat er niet in .
De cap voor Internet Start is 60/4Gent32m schreef:Volgens ik ergens las, capt Proximus zowiezo de lijn af op 50 MBPS (voor Internet Start abonnementen).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Gent32m
- Elite Poster
- Berichten: 1601
- Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Dat haal ik momenteel niet. Ik zit nochtans dicht genoeg bij de wijkcentrale.philippe_d schreef:De cap voor Internet Start is 60/4
60 Mbps moet zeker voor me haalbaar zijn. 70 Mbps mogelijks ook.
De 4 Mbps upload haal ik.
Maar mijn download blijft op 46 Mbps steken.
Ik heb wel nog een oude Fritzbox 7390 als router er achter steken.
Kan dat de oorzaak zijn ?
Of moet ik nog een paar dagen geduld hebben. Ik heb de BBOX3 pas sinds gisteren aangesloten (en kom van 50 Mbps op de BBOX2).
Verhoogt de download snelheid pas, na een paar dagen, als die lijnmetingen (soort "training" of hoe noemt dit ook al weer) afgerond zijn ?
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat kan je toch eenvoudig zelf testen? Sluit een PC direct aan op jouw B-box3, en herhaal de speedtest.Gent32m schreef:Dat haal ik momenteel niet. Ik zit nochtans dicht genoeg bij de wijkcentrale.
Ik heb wel nog een oude Fritzbox 7390 als router er achter steken.
Kan dat de oorzaak zijn ?
Dan pas weet je de oorzaak, al de rest is speculeren .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Gent32m
- Elite Poster
- Berichten: 1601
- Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Ik zal nog eens een rechtstreekse lijnmeting (SpeedTest) op de BBOX3 doen (de komende dagen).
Toen ik de BBOX3 net aangesloten had, haalde ik meteen een snelheid van 35 Mbps.
Een paar minuten later (de internet connectiviteit viel even uit en kwam dan terug op), zat ik al terug op 46 Mbps.
Op deze snelheid blijf ik voorlopig hangen. Wel zit de Fritzbox er ondertussen achter (ik heb mijn netwerk, VOIP, etc. terug aangesloten)
Je spreekt van een cap op 60 Mbps (bij Internet Start). Wat is je bron daarvoor ?
Op de website van proximus vind ik namelijk het volgende terug:
Toen ik de BBOX3 net aangesloten had, haalde ik meteen een snelheid van 35 Mbps.
Een paar minuten later (de internet connectiviteit viel even uit en kwam dan terug op), zat ik al terug op 46 Mbps.
Op deze snelheid blijf ik voorlopig hangen. Wel zit de Fritzbox er ondertussen achter (ik heb mijn netwerk, VOIP, etc. terug aangesloten)
Je spreekt van een cap op 60 Mbps (bij Internet Start). Wat is je bron daarvoor ?
Op de website van proximus vind ik namelijk het volgende terug:
Internet Start (Vast internet)
100 GB/maand1 (thuis en op de Wi-Fi Hotspots)
Maximale downloadsnelheid: 50 Mbps
Maximale uploadsnelheid: 4 Mbps
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
- JoskeVermeulen
- Premium Member
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
- Locatie: Liedekerke
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 71 keer
Start zonder pack 50/4
Start in pack 60/4
Start in pack 60/4
TV:
ISP:
Tel.: + +
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Hier Start zonder pack en dicht tegen de Rop :
Snelheid Start ging enkele jaren geleden van 30 naar 70 Mbps, in juli 2015 eventjes naar 50 Mbps en ongeveer eind 2015 naar 60 Mbps:
Snelheid Start ging enkele jaren geleden van 30 naar 70 Mbps, in juli 2015 eventjes naar 50 Mbps en ongeveer eind 2015 naar 60 Mbps:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
- Locatie: 'tstad
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
hier ook start zonder pack, en met dezelfde snelheden als lacer (zie onderschrift)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Eigenlijk begrijp ik die strategie van PX niet. Enerzijds investeert PX in vectoring om het allerlaatste bitje uit de lijn te persen, en anderzijds worden er caps en volumelimieten gezet. De OLO's kunnen ondertussen vrij hun ding doen. Akkoord, er wordt voor betaald voor de xDSL technologie en het backbound netwerk is anders, maar toch. Rare jongens en meisjes.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Pack of geen pack, voor zover ik weet zijn de snelheden dezelfde ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Net gekeken:
product apart:
internet start: 50/4
internet comfort: 70/5
internet Maxi: 70/6
pack
met start: 60/4
met comfort: 100/6
met maxi: 100/8
Verwonderlijk is dat niet, proximus doet aan "upselling" dat is een bijna identiek product met een kleine wijziging wat duurder verkopen.
Het goedkoopste product is voor 70% van de klanten meer dan voldoende, maar toch gebeurt net het omgekeerde en 70% van de klanten neemt het duurste product.
product apart:
internet start: 50/4
internet comfort: 70/5
internet Maxi: 70/6
pack
met start: 60/4
met comfort: 100/6
met maxi: 100/8
Verwonderlijk is dat niet, proximus doet aan "upselling" dat is een bijna identiek product met een kleine wijziging wat duurder verkopen.
Het goedkoopste product is voor 70% van de klanten meer dan voldoende, maar toch gebeurt net het omgekeerde en 70% van de klanten neemt het duurste product.
- Gent32m
- Elite Poster
- Berichten: 1601
- Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Ik heb Internet Start apart (niet in een pack).fvhbrugge schreef:Net gekeken:
product apart:
internet start: 50/4
internet comfort: 70/5
internet Maxi: 70/6
pack
met start: 60/4
met comfort: 100/6
met maxi: 100/8
Dat ik bijgevolg 46 Mbps (download) en 3,7 Mbps (upload) heb zal vermoedelijk wel kloppen.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik heb ook Internet Start zonder pack, en haal 60/4
Dus dat klopt niet ...
Dus dat klopt niet ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Gent32m
- Elite Poster
- Berichten: 1601
- Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
1) Strange. De mysteries in de IT wereld (misschien vinden we dit mysterie wel, geraakt dit uitgeklaard...)philippe_d schreef:Ik heb ook Internet Start zonder pack, en haal 60/4
Dus dat klopt niet ...
2) Ik kan niet naar Proximus support hiervoor bellen, lijkt me. Gezien op hun website vermeld staat dat Start maar tot 50 Mbps download gaat.
3) Ik heb de BBOX3 opnieuw aangesloten en volgende instellingen aangepast:
- Network Connectivity \ General \ PPP enable = ON
- My Modem \ DHCP \ Enable = ON
- Alle andere instellingen staan uit (Wifi, HotSpot, USB Dlna, USB FileSharing, ...)
Hoe werkt deze snelheid verhoging via VDSL2 Vectoring precies ? Doet Proximus af en toe een lijnmeting en verhoogt zo mijn snelheid.
Ik zal mijn BBOX3 de komende dagen in de gaten houden. Bijvoorbeeld volgende week nog eens een speedtest doen (zonder de Fritzbox)
Het internetlampje op mijn BBOX3 heeft, sinds de tweede dag van mijn aansluiting, steeds uitgestaan. Misschien geraakt daardoor mijn snelheid niet verhoogd ? Of mijn snelheid wordt effectief gecapt naar 50 Mbps download. Wat wel niet verklaard waarom philippe_d daar geen hinder van ondervindt.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 19 aug 2010, 16:48
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik heb momenteel Max: 27,7 Mb/s download - 3,89 Mb/s upload volgens de snelheidspagina, is ook wat ik haal.
Enig idee welk profiel dit is? Heb een technicolor dus kan de tool niet gebruiken.
Enig idee welk profiel dit is? Heb een technicolor dus kan de tool niet gebruiken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
Zone 3 non vectoring + DLMfilipleuven schreef:Ik heb momenteel Max: 27,7 Mb/s download - 3,89 Mb/s upload volgens de snelheidspagina, is ook wat ik haal.
Enig idee welk profiel dit is? Heb een technicolor dus kan de tool niet gebruiken.
Ik zat een tijdje op 30/3 in zone 3 en volgens de tabel klopt het dus
Vanaf het moment dat vectoring geactiveerd is zal je op 30/5 komen en later waarschijnlijk door DLM verhoogd worden tot ongeveer 60/5. Waarschijnlijk want ik zit nu al een tijdje op 30/5 en ik vrees dat er niet meer in zit ookal zat ik zonder vectoring op 30/3
- Gent32m
- Elite Poster
- Berichten: 1601
- Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Het mysterie heeft zichzelf opgelost...
Download speed: 57 Mbps
Upload speed: 3,86 Mbps
Laat ik in de BBOX3 deze instelling nu best aanstaan ?
- Network Connectivity \ General \ PPP enable = ON
Zodat Proximus updates (via de internetverbinding in de BBOX3) naar de modem kan blijven sturen ?
(ik gebruik de internet verbinding in de BBOX3 zelf niet, ik gebruik de internet verbinding in de Fritzbox)
Download speed: 57 Mbps
Upload speed: 3,86 Mbps
Laat ik in de BBOX3 deze instelling nu best aanstaan ?
- Network Connectivity \ General \ PPP enable = ON
Zodat Proximus updates (via de internetverbinding in de BBOX3) naar de modem kan blijven sturen ?
(ik gebruik de internet verbinding in de BBOX3 zelf niet, ik gebruik de internet verbinding in de Fritzbox)
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Proximus stuurt geen updates via de internetverbinding in de BBOX3 naar de modem ...
Dit gaat via VLAN20. Dus hiervoor moet je de PPP niet aan laten.
Dit gaat via VLAN20. Dus hiervoor moet je de PPP niet aan laten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 12 keer
Denk dat Proximus de Rop's waarop er weinig klanten zitten nu op vectoring aan het zetten is.
Vandaag een brief ontvangen waarin staat dat er op 8 september werken gepland zijn op de lijn.
Vandaag een brief ontvangen waarin staat dat er op 8 september werken gepland zijn op de lijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
- Locatie: Lokeren
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
Hm zou er nog wat ruimte zijn om nog wat hoger te komen?
Code: Selecteer alles
Receive direction Send direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 70000 15000
Min. DSLAM throughput kbit/s 14568 0
Attainable throughput kbit/s 98697 24119
Current throughput kbit/s 70000 14998
Seamless rate adaptation off off
Latency fast fast
Impulse noise protection 33 42
G.INP on on
Signal-to-noise ratio dB 14 11
Bitswap on on
Line attenuation dB 18 24
Profile 17a
G.Vector full full
Carrier record B43 B43
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Ja er is nog ruimte, de 85 zit er nog dik in voor jou.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een tijdje geleden kregen we een brief van Proximis dat op 29/7 onze internetlijn onderbroken zou worden, omdat ze werken gingen uitvoeren. Vectoring
1/9 werkte zowel de speedtest van Proxmius, Scarlet als EDP niet voor mijn adres.
Op 2/9 zag ik volgende gegevens:
- Proximus speedtest: max 100/8 - min 50/2
- bbox3 sagem: 30/5
Op 3/9 en na een lijntest kreeg ik:
- Proximus speedtest: max 100/8 - min 50/2
- bbox3 sagem: 50/5
Ik heb zelf Internet Start.
- gaat mijn modem nog hoger sync'en (ik heb zowel vectoring als DLM - volgens de bbox3 tool)
- Internet Start is toch gecapt op 60Mbps en niet op 50Mbps, dus een eventuele hogere sync zou afgetopt worden op 60Mbps internet
Proxims Speedtest
Lijntest.be
Bbox3 tool
Dit haal ik nu (ping is verbeterd van 11/12 naar 9ms)
1/9 werkte zowel de speedtest van Proxmius, Scarlet als EDP niet voor mijn adres.
Op 2/9 zag ik volgende gegevens:
- Proximus speedtest: max 100/8 - min 50/2
- bbox3 sagem: 30/5
Op 3/9 en na een lijntest kreeg ik:
- Proximus speedtest: max 100/8 - min 50/2
- bbox3 sagem: 50/5
Ik heb zelf Internet Start.
- gaat mijn modem nog hoger sync'en (ik heb zowel vectoring als DLM - volgens de bbox3 tool)
- Internet Start is toch gecapt op 60Mbps en niet op 50Mbps, dus een eventuele hogere sync zou afgetopt worden op 60Mbps internet
Proxims Speedtest
Lijntest.be
Bbox3 tool
Dit haal ik nu (ping is verbeterd van 11/12 naar 9ms)
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Het profiel dat je nu hebt (vectoring 50/5, 8d) is een typische "zone 3" profiel.
Dat lijkt dus niet te kloppen, noch met de geschatte afstand (405m), noch met de resultaten van de lijntests.
Ik zou eens proberen met een automatische lijntest uit te voeren (0800 22424).
Met een beetje geluk ga je naar 17a (in plaats van 8d), en kom je op 50/10 (zone 2) of 70/20 (zone 1) terecht.
Dan kan DLM de rest doen ...
Dat lijkt dus niet te kloppen, noch met de geschatte afstand (405m), noch met de resultaten van de lijntests.
Ik zou eens proberen met een automatische lijntest uit te voeren (0800 22424).
Met een beetje geluk ga je naar 17a (in plaats van 8d), en kom je op 50/10 (zone 2) of 70/20 (zone 1) terecht.
Dan kan DLM de rest doen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Die lijntest heb ik al eens gedaan, ik denk 4/9 's ochtends. Het resultaat was hetzelfde..
Ik heb gebeld naar dat nummer, verder niets gedaan en uren later terug gecontroleerd. Moet ik nog iets anders doen?
Aan de telefoon zei de computerstem dat ik mijn decoder moet af- en aanzetten, maar ik heb geen TV, dus ik kan dat niet.
Ik heb een netwerknummer (geen telefoon of TV), heeft daat invloed op die lijntest?
Lang geleden had ik massa's disconnects per dag, een Belgacom technieker heeft toen geconstateerd dat de kabel slecht was en hij heeft me op een ander paar gezet. Is de databank van Prox nog niet geüpdate dat ik nu op een ander paar hang?
Wat gebeurt er trouwens als er nu ook iets misloopt met dit paar? Mijn voortuin terug open leggen?
Ook vandaag zegt de Prox lijntest (als ik zeg dat ik internet Max wil):
Ik heb gebeld naar dat nummer, verder niets gedaan en uren later terug gecontroleerd. Moet ik nog iets anders doen?
Aan de telefoon zei de computerstem dat ik mijn decoder moet af- en aanzetten, maar ik heb geen TV, dus ik kan dat niet.
Ik heb een netwerknummer (geen telefoon of TV), heeft daat invloed op die lijntest?
Lang geleden had ik massa's disconnects per dag, een Belgacom technieker heeft toen geconstateerd dat de kabel slecht was en hij heeft me op een ander paar gezet. Is de databank van Prox nog niet geüpdate dat ik nu op een ander paar hang?
Wat gebeurt er trouwens als er nu ook iets misloopt met dit paar? Mijn voortuin terug open leggen?
Ook vandaag zegt de Prox lijntest (als ik zeg dat ik internet Max wil):
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max: 93,6 Mb/s download - 7,93 Mb/s upload
Min: 45,4 Mb/s download - 1,7 Mb/s upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max: 93,6 Mb/s download - 7,93 Mb/s upload
Min: 45,4 Mb/s download - 1,7 Mb/s upload
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Technisch is het mysterie opgelost maar het blijft een mysterie waarom Proximus 60 geeft/capt voor Start en slechts 50 laat vermelden op hun site (voor start niet in pack) ...Gent32m schreef:Het mysterie heeft zichzelf opgelost...
Download speed: 57 Mbps
Upload speed: 3,86 Mbps
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
- lijntest: verder hoef je niets meer te doen, normaal krijg je een onderbreking na zo'n lijntest (als je het correcte nummer hebt ingevoerd)heist_175 schreef:Die lijntest heb ik al eens gedaan, ik denk 4/9 's ochtends. Het resultaat was hetzelfde..
Ik heb gebeld naar dat nummer, verder niets gedaan en uren later terug gecontroleerd. Moet ik nog iets anders doen?
Aan de telefoon zei de computerstem dat ik mijn decoder moet af- en aanzetten, maar ik heb geen TV, dus ik kan dat niet.
Ik heb een netwerknummer (geen telefoon of TV), heeft daat invloed op die lijntest?
Lang geleden had ik massa's disconnects per dag, een Belgacom technieker heeft toen geconstateerd dat de kabel slecht was en hij heeft me op een ander paar gezet. Is de databank van Prox nog niet geüpdate dat ik nu op een ander paar hang?
Wat gebeurt er trouwens als er nu ook iets misloopt met dit paar? Mijn voortuin terug open leggen?
- boodschap over decoder af- en aanzetten kan je negeren.
- netwerknummer (i.p.v. telefoon nr) heeft geen invloed (nummer staat op je internet factuur).
- als er iets misloopt met dat 2de paar moet je voortuin niet terug opengelegd worden:
- - de fout zal wellicht niet in de aftak kabel liggen onder je voortuin.
- waarschijnlijk zit die kabel in een buis, eventueel kan daar een nieuwe kabel doorgetrokken worden.
- normaal wordt alleen de stoep opengebroken, waarbij ze de bestaande kabel op een ander paar lassen in de hoofdkabel.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Bedankt voor de (snelle) reactie.
Dus om een lang verhaal kort te maken:
- DB van Prox is fout tov de realiteit (100/8 vs 50/5)
- upgrade tot 50/5 is het beste dat het ooit zal worden (vectoring is al actief en DLM is al gepasseerd)
Dus om een lang verhaal kort te maken:
- DB van Prox is fout tov de realiteit (100/8 vs 50/5)
- upgrade tot 50/5 is het beste dat het ooit zal worden (vectoring is al actief en DLM is al gepasseerd)
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als je hierin berust, is dit inderdaad het einde.
Maar als het werkelijk zo is dat een vorige technieker jou op een retourpaar gezet heeft (en dit blijkbaar niet heeft gedocumenteerd??), zou ik toch nog eens bellen, en om uitleg vragen.
VDSL2 via retourpaar is not done, ze moeten jou op een (ander en beter) rechtstreeks paar lassen!
Maar als het werkelijk zo is dat een vorige technieker jou op een retourpaar gezet heeft (en dit blijkbaar niet heeft gedocumenteerd??), zou ik toch nog eens bellen, en om uitleg vragen.
VDSL2 via retourpaar is not done, ze moeten jou op een (ander en beter) rechtstreeks paar lassen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb hier op userbase gemeld dat ik een knipperende verbinding had - 27/10/2014 (zie ook http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=42906)
Een vriendelijke mede forumlid heeft toen bevestigd dat er iets mis was met mijn lijn (en dat het dus niet aan mij lag).
De technieker die kort nadien langsgekomen is om te herstellen zei me dat hij het andere paar gebruikt had (zie ook thread).
Er is nooit door Belgacom op het voetpad gewerkt, dat weet ik 100% zeker (er is geen voetpad bij ons, maar steentjes, als je daar in graaft, zie je dat wel ).
Als ik nu naar Belgacom bel, wat dan?
- de helpdesk gaat gewoon zeggen dat ik moet wachten op DLM (als ze dat al kennen)
- retourpaar of 'andere' paar klinkt voor een helpdesk toch compleet chinees
Maw hoe geraak ik tot bij de mensen die wél weten wat er moet gebeuren?
Een vriendelijke mede forumlid heeft toen bevestigd dat er iets mis was met mijn lijn (en dat het dus niet aan mij lag).
De technieker die kort nadien langsgekomen is om te herstellen zei me dat hij het andere paar gebruikt had (zie ook thread).
Er is nooit door Belgacom op het voetpad gewerkt, dat weet ik 100% zeker (er is geen voetpad bij ons, maar steentjes, als je daar in graaft, zie je dat wel ).
Als ik nu naar Belgacom bel, wat dan?
- de helpdesk gaat gewoon zeggen dat ik moet wachten op DLM (als ze dat al kennen)
- retourpaar of 'andere' paar klinkt voor een helpdesk toch compleet chinees
Maw hoe geraak ik tot bij de mensen die wél weten wat er moet gebeuren?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Om jou om te zetten naar een retourpaar, was het inderdaad niet nodig om te graven in de stoep: de kabel die naar jouw huis loopt bevat 4 draden (2 paren): het ene paar komt rechtsreeks van de KVD, het andere paar gaat ook terug naar de KVD, maar via de langere weg.
De technieker heeft dus waarschijnlijk jouw modem aangesloten op het andere paar, en dan in de KVD jouw retourpaar terug aangesloten op de ROP. Voor telefonie (PSTN, ISDN) of ADSL maakt dit geen verschil, maar wordt normaal niet gedaan voor VDSL2 (tenzij als voorlopige fix).
Het is natuurlijk mogelijk dat het rechtstreekse paar niet veel korter is dan het retourpaar paar (als je ongeveer in het midden van de lus zit). In zo'n geval zal het ook niet veel uitmaken, en blijf je in hetzelfde profiel?
Als je 0800 22800 belt, dan kan je via het menu een technische storing melden. Dan kom je terecht op een (1ste lijn) technische dienst. Dit zijn andere mensen dan op de commerciële of administratieve helpdesk, dus die zouden moeten weten wat DLM is ...
De technieker heeft dus waarschijnlijk jouw modem aangesloten op het andere paar, en dan in de KVD jouw retourpaar terug aangesloten op de ROP. Voor telefonie (PSTN, ISDN) of ADSL maakt dit geen verschil, maar wordt normaal niet gedaan voor VDSL2 (tenzij als voorlopige fix).
Het is natuurlijk mogelijk dat het rechtstreekse paar niet veel korter is dan het retourpaar paar (als je ongeveer in het midden van de lus zit). In zo'n geval zal het ook niet veel uitmaken, en blijf je in hetzelfde profiel?
Als je 0800 22800 belt, dan kan je via het menu een technische storing melden. Dan kom je terecht op een (1ste lijn) technische dienst. Dit zijn andere mensen dan op de commerciële of administratieve helpdesk, dus die zouden moeten weten wat DLM is ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Op mijn factuur staat een totaal ander nummerphilippe_d schreef:- netwerknummer (i.p.v. telefoon nr) heeft geen invloed (nummer staat op je internet factuur)
Op eServices zie ik een nummer genre "015 12 34 56", op mijn factuur staat een nummer genre "123456789012"
Het is toch dat "015 ..." nummer dat ik moet bellen en niet dat 12cijferig nummer?
Op een factuur van 2015/09 staat:
Op de huidige staatDetails van deze factuur
Installatie adres:
***straat 101
- 015123456 - Netwerkverbinding
De laatste factuur met mijn lijnnummer was 22/6 (22/06/2016 - vervaldatum 08/07/2016)Details van deze factuur
Installatie adres:
***straat 101
- 123456789012 - Internet
De eerste factuur met het andere nummer was 24/7 (24/07/2016 - vervaldatum 15/08/2016)
Ondertussen al met de technische dienst gebeld, als ik "sync" of "DLM" zei hoorden ze het alvast niet in Keulen donderen .
De mevrouw zei dat de gegarandeerde snelheid 30/4 is, en dat ik die nu haal. Er zijn ook geen storingen of verlies op mijn lijn, dus als ze een technieker zouden sturen, zou ik die uit eigen zak moeten betalen (€85).
Die technieker zou ook vaststellen dat er geen probleem is met mijn lijn en zou meer dan waarschijnlijk besluiten om GEEN laswerken uit te voeren.
De hogere snelheid op de website (100/8) is niet gegarandeerd en Prox doet geen interventies om die snelheid te kunnen halen.
De mevrouw ging proberen om een hoger DLM profiel te activeren, dat weet ik tussen nu en 45 minuten (tegen dat ik thuis ben dus).
Toen ik zei dat ik nu op profiel 8B/8D zit met een sync van 50/5, zei ze dat dat vragen zijn voor de technieker. Of er nog DLM-rek op een 8B/8D profiel zit om hoger te gaan dan 50/5 zei ze opnieuw dat het werk is voor een technieker.
Ik vroeg haar of ze me op een 17A profiel kon zetten en opnieuw zei ze dat het werk is voor een technieker.
Kortom: een kale reis
Bij thuiskomst: opnieuw 50/5
-
- Plus Member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 62 keer
Nog niet wanhopen. Eerst en vooral: je zit zeker niet op het retour-paar, dan zou je nooit de waarden halen die je nu hebt. Ik heb je gegevens uit de bbox3 eens vergeleken met de mijne toen ik op het zone 3 vectoring profiel zat en ik ben er vrij zeker van: je hebt een lijn die met 'klassieke' vdsl2 regels in zone 3 ingedeeld werd (wegens te lang, maar met goede verzwakkingswaarde), en met vectoring regels hoort je lijn thuis in zone 2 (juist omwille van die goede verzwakking, en lengte speelt daar veel minder een rol).
De lijntest-databank van proximus bevat de correcte zones, berekend op basis van je lijnkarakteristieken, maar om één of andere reden krijgen lijnen zoals je jouwe (en de mijne )niet meteen de nieuwe zone toegewezen bij activatie van vectoring. Dat is een apart proces, dat enkele keren per jaar loopt op elke ROP. Het zal dus wel in orde komen: je zal op een gegeven moment naar zone 2 verhuizen, starten aan 50/10 en met DLM verhogen tot wellicht 85/15 (afgaand op je lijnwaarden). Kan (of beter: zal) enkele maanden duren.
Als je niet zo lang wil wachten: ik heb op het proximus-forum een berichtje gestuurd naar het px-team dat daar actief is, mijn verhaal gedaan. Een vriendelijke medewerker heeft mijn lijn bekeken (lengte/verwakking) en heeft me meteen in zone 2 gezet. Maar zelfs mocht je daar afgescheept worden: het zal sowieso vanzelf wel in orde komen, mits wat geduld
In afwachting niet teveel naar dat 0800-nummer bellen: je lijn zit al op maximale DLM, wat wil zeggen dat de TBF goed was, en DLM ook. Dat processen telkens resetten heeft geen enkel nut.
De lijntest-databank van proximus bevat de correcte zones, berekend op basis van je lijnkarakteristieken, maar om één of andere reden krijgen lijnen zoals je jouwe (en de mijne )niet meteen de nieuwe zone toegewezen bij activatie van vectoring. Dat is een apart proces, dat enkele keren per jaar loopt op elke ROP. Het zal dus wel in orde komen: je zal op een gegeven moment naar zone 2 verhuizen, starten aan 50/10 en met DLM verhogen tot wellicht 85/15 (afgaand op je lijnwaarden). Kan (of beter: zal) enkele maanden duren.
Als je niet zo lang wil wachten: ik heb op het proximus-forum een berichtje gestuurd naar het px-team dat daar actief is, mijn verhaal gedaan. Een vriendelijke medewerker heeft mijn lijn bekeken (lengte/verwakking) en heeft me meteen in zone 2 gezet. Maar zelfs mocht je daar afgescheept worden: het zal sowieso vanzelf wel in orde komen, mits wat geduld
In afwachting niet teveel naar dat 0800-nummer bellen: je lijn zit al op maximale DLM, wat wil zeggen dat de TBF goed was, en DLM ook. Dat processen telkens resetten heeft geen enkel nut.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 6939
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
nee niet wanthopen is gewoon dit staat te gebeuren.
Bij mijn schoonouders stond dit zeker bijna 2 maand zo vooraleer ze hun verhoging kregen.
Het kan dus gemakkellijk zijn dat de test wat vooruit loopt
Bij mijn schoonouders stond dit zeker bijna 2 maand zo vooraleer ze hun verhoging kregen.
Het kan dus gemakkellijk zijn dat de test wat vooruit loopt
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik ga idd geen 70 keer de TBF doen of vragen.
Ik heb dat nummer gebeld, resultaat is nog steeds 50/5.
De mevrouw heeft geprobeerd om iets via DLM te regelen, resultaat is nog steeds 50/5.
Laten we dan maar aannemen dat het voorlopig 50/5 zal blijven.
Overigens: ik wil gerust wachten.
Ik heb ooit (2014) nog 16,5/2 gehad. Dan is 50/5 het walhalla.
Ik vond de waarden op de Prox website en de bbox3 waarden nogal ver uit elkaar liggend, vandaar .
Ik heb dat nummer gebeld, resultaat is nog steeds 50/5.
De mevrouw heeft geprobeerd om iets via DLM te regelen, resultaat is nog steeds 50/5.
Laten we dan maar aannemen dat het voorlopig 50/5 zal blijven.
Overigens: ik wil gerust wachten.
Ik heb ooit (2014) nog 16,5/2 gehad. Dan is 50/5 het walhalla.
Ik vond de waarden op de Prox website en de bbox3 waarden nogal ver uit elkaar liggend, vandaar .
- proximusboyke
- Elite Poster
- Berichten: 6939
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
- Locatie: kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
ik ben er zeker van dat dit gewoon zit aan te komen
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP