Dual SIM dual standby in combinatie met 3G/4G

Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Veel dual-SIM phones komen met Dual Standby. Dit betekent blijkbaar dat beide SIMs klaar staan (standby) maar van zodra er een actief is, kan de andere niet gebruikt worden. Simpel voorbeeld is dat wanneer je een call krijgt op SIM1, je SIM2 ahw offline is en wie je daarop belt direct op je voice-mail terecht komt.

Ik vraag me echter af wat er gebeurt met data-verkeer. Als op SIM1 er data actief verstuurd wordt via 4G, neem ik aan dat op dat moment ook niemand mij kan bereiken op SIM2. Maar hoe werkt 3G/4G eigenlijk inzake het levend houden van connecties ? Want als de telefoon constant data-connectiviteit aanhoudt omdat verschillende apps om de paar minuten effen iets pollen of dergelijks, lijkt het me dat op dat moment SIM2 constant offline zou zijn.

Iemand daar ervaring mee ? Is mijn bedoeling om mijn werk-GSM die ik gebruik voor voice+SMS, maar waarop ik geen data heb, te combineren met een data-only kaartje waar ik niet mee van plan ben te bellen/SMSen. Als ik echter manueel mijn 3G/4G moet afzetten op SIM2 om bereikbaar te zijn op SIM1, is dat natuurlijk totaal niet doenbaar.
zorka
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 dec 2011, 09:58
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

lees dit er even op na..
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Neem nu de OP3 (en andere moderne dual-SIM telefoons):
Je hebt 3G/4G op beide SIMS, maar ook bellen en SMSen. Je stelt dan per "functie" in wat primair is. Bv. data SIM1, bellen SIM2, SMS SIM1. Maar je kan nog steeds tussen beide schakelen. Dus geen probleem als je op een SIM data hebt, ben je nog steeds (simultaan) bereikbaar op andere SIM.

Vroeger waren de telefoons zo, en vooral diegene met adaptortjes (en bij telefoons met slechts 1 IMEI). Maar tegenwoordig is het toch serieus wat anders met nieuwe dual-SIM telefoons.
zorka
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 dec 2011, 09:58
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Net even een testje gedaan op mijn Moto G4 Plus.
SIM1 : Mobile Viking (Privé)
SIM2 : Proximus (Werk)

Terwijl ik via data van SIM1 een youtube-film stream, komt er zonder probleem een gesprek binnen op SIM2 (ook op SIM1 trouwens).

Ben ik echter in gesprek op SIM1, en belt iemand op SIM2, dan krijgt deze laatste de voicemail.

Ook bellen van bijv SIM1 naar SIM2 lukt niet via dit toestel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

zorka schreef:lees dit er even op na..
Die pagina was een van de eerste die ik vond toen ik op zoek ging, en legt vrij mooi uit wat standby is, maar was niet duidelijk wat er gebeurt als je data aan het gebruiken bent.
zorka schreef:Terwijl ik via data van SIM1 een youtube-film stream, komt er zonder probleem een gesprek binnen op SIM2 (ook op SIM1 trouwens).
Perfect dus, want dit is wat ik me afvroeg. Ondertussen overigens de OP3 besteld. Had al elders ook indicaties gelezen dat je perfect bereikbaar bent terwijl je op de andere SIM data aan het gebruiken bent, maar is eerste keer dat ik ook iemand zie die het uitgetest heeft.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Effen een oud topic oprakelen om nog wat info toe te voegen. Heb ondertussen dus mijn dual-SIM OnePlus3 en ben hier net wat aan het testen terwijl ik op een conf call zit op mijn werk-SIM.
Op dit moment kan ik dus geen SMS'en versturen op SIM2 (en vermoedelijk niet ontvangen), en ook data werkt niet op SIM2. Dus zorka: op het moment dat je het gesprek op SIM2 accepteert, gaat volgens mij je YouTube stream ook onderbreken.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Mijn Honor 6+ (PE-TL10) is dual sim, als ik via kaart 1 aan het bellen ben, en er belt mij iemand op kaart 2, dan krijg ik een trage beep te horen, indicatie 2de oproep (hetzelfde biepje als wanneer er mij een 2de nummer belt op sim2 - signaal 2de oproep).

In mijn menu moet ik kiezen via welke kaart data moet verlopen, dat kan blijkbaar maar vanaf 1 kaart.

In mijn opstelling: Sim1 = Orange IOM met voice en data, Sim2 = Proximus Business met signaal 2de oproep, maar géén data.

Als jij als 2de Sim dus een datakaart gaat insteken, en in het menu aanduidt dat jouw data van Sim2 moet komen, zal er op Sim1 geen data verbruikt worden...

Dit alles op Android natuurlijk...

GRTS
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

KRL100 schreef:Mijn Honor 6+ (PE-TL10) is dual sim, als ik via kaart 1 aan het bellen ben, en er belt mij iemand op kaart 2, dan krijg ik een trage beep te horen, indicatie 2de oproep (hetzelfde biepje als wanneer er mij een 2de nummer belt op sim2 - signaal 2de oproep).
Dat wil dan wel zeggen dat jouw telefoon Dual Active is ipv Dual Standby. Bij Dual Standby is je 2de SIM-kaart onbruikbaar en dus ook onbereikbaar (direct voice mail) als je aan het bellen met de 1ste SIM (en vice versa). Zou te maken hebben dat de telefoon voor Dual Active ook 2 radios nodig heeft, en dus duurder is dan Dual Standby.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Tomby schreef:
KRL100 schreef:Mijn Honor 6+ (PE-TL10) is dual sim, als ik via kaart 1 aan het bellen ben, en er belt mij iemand op kaart 2, dan krijg ik een trage beep te horen, indicatie 2de oproep (hetzelfde biepje als wanneer er mij een 2de nummer belt op sim2 - signaal 2de oproep).
Dat wil dan wel zeggen dat jouw telefoon Dual Active is ipv Dual Standby. Bij Dual Standby is je 2de SIM-kaart onbruikbaar en dus ook onbereikbaar (direct voice mail) als je aan het bellen met de 1ste SIM (en vice versa). Zou te maken hebben dat de telefoon voor Dual Active ook 2 radios nodig heeft, en dus duurder is dan Dual Standby.
Klopt, 2 radio's! Prijs van deze super smartphone valt wel mee hoor, heb 'm anderhalf jaar geleden aan 399 betaald ofzo. Ik dacht wel dat er maar één van de 2 sims 4G aankan, 3G lukt via beide Sims.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Iemand ervaring met geïmporteerde Samsung Galaxy S6/S7 (Edge) Duos van dual-sim.nl?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”