Geen brandstofwagens meer in Noorwegen na 2025

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Off-grid gaan zou fantastisch zijn.
Elektriciteit gaat alleen maar zwaar stijgen dus ik verwacht dat investeringen op termijn wel rendabel gaan zijn.
Hopelijk zorgt Musk voor een degelijke batterij.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Een batterij is leuk om wat af te vlakken, maar niet goed genoeg om off grid te gaan met gewoon verbruik.
Ofwel ga je heel wat meer opwekkers nodig hebben. Met PV alleen zal het zeker niet lukken. Het is vrij normaal als je in de winter soms maar 30kWh op een maand opwekt met een 5.000Wpiek installatie. Dus ofwel ga je dan je verbruik extreem moeten inkrimpen ofwel zal je nog een molen en WKK moeten bij hebben.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Stel dat het morgen wel zou lukken om off grid te gaan, komen er sowieso nieuwe regels, bv:
- maximale grootte van ZP installaties
- maximale opslag van H2
- ...
Belastingen moeten ergens gehaald worden hé :).

Wat de H2 batterij betreft: ik denk eerder aan H2 bussen, onder druk dus.
Installatie van dat systeem zal ook iets kosten.
Maar gek ver van break-even zal je (zelfs momenteel) niet zijn...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

MaT schreef: 2040: Men komt tot het besef dat de productie en recyclage van de batterijen en de toegenomen productie van elektriciteit (ook groene) een enorme impact heeft op het milieu. Elektrisch rijden wordt onderworpen aan milieutaksen. "De fouten uit het verleden moeten rechtgezet worden".
ja éénmaal de melkkoeien op stal zijn, doet de overheid de poort op slot ..... hebben ze ook gedaan met zonnepanelen, accumulatievuren dankzij die turteltrien
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

@ub4b kan je eens antwoorden op mijn vraag aub?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Yarisken schreef:Off-grid gaan zou fantastisch zijn.
Elektriciteit gaat alleen maar zwaar stijgen dus ik verwacht dat investeringen op termijn wel rendabel gaan zijn.
Hopelijk zorgt Musk voor een degelijke batterij.
Compleet off grid is vrij inefficient. Bedrijven hebben overdag wel stroom nodig, terwijl jij dan niet thuis bent maar je ZP wel energie leveren. Technisch kan dat allemaal opgelost worden (batterij, compressed air, pumped hydro, H2,...) alleen is dat helemaal niet kosten efficient wanneer er al overal kabels liggen die we kunnen gebruiken om aan vraag en aanbod te voldoen zonder overdreven kosten aan opslag mogelijkheden.

Leuk concept voor je vakantiehuis ergens in de bergen, maar financieel niet erg aantrekkelijk en dat zal het nog lang blijven.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Conceptueel is het inefficiënt, maar als je alle belastingen, heffingen, bijdragen, ... etc in rekening brengt, zou het wél efficiënt kunnen zijn.
Kijk je naar de kWh is het wss crazy, maar als je naar de €€ kijkt niet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Off-grid gaan kan inderdaad (financieel) interessant zijn. Maar ik heb het in andere topics hier ook al aangehaald. Stel je voor dat de Belgische overheid dezelfde weg opgaat als de Spaanse overheid voor wat betreft het off-grid gaan. In Spanje heeft de overheid haar beleid 180° gedraaid. Haar visie is de volgende: de elektriciteitsbedrijven hebben in de loop der jaren een dusdanige schuldenberg opgebouwd door het importeren van elektriciteit uit het buitenland, waardoor iedereen verplicht is om aangesloten te worden op het elektriciteitsnet. Op die manier proberen de elektriciteitsmaatschappijen hun schuldenberg af te bouwen. Ben je toch eigenzinnig en ga je volledig off-grid en heb je helemaal geen aansluiting op het net, dan riskeer je een boete van 5.000.000 (5 miljoen) Euro. Hoe je het draait of keert, regeringen overal ter wereld zetten de spelregels dusdanig naar hun hand dat de burger altijd de klos is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Nob schreef:@ub4b kan je eens antwoorden op mijn vraag aub?
Ik denk dat ik mijn vraag in een ander parallel tijdsuniversum heb gesteld als degene waarin ub4b zich nu bevindt... :banana:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Je mag in Spanje dus niet off-grid gaan?
Overigens geen idee of dat in België überhaupt zou mogen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

heist_175 schreef:Je mag in Spanje dus niet off-grid gaan?
Overigens geen idee of dat in België überhaupt zou mogen...
In Spanje mag je niet offgrid gaan op straffe van boete. In België mag het wel. In een ander topic over zonnepanelen hier op de site circuleert hierover een brief die door een lid gepost werd en waarin bevestigd wordt dat je in België offgrid mag gaan. Verder is het zo dat ergens vorig jaar in Spanje de wet volledig werd veranderd waardoor alle eigenaars van zonnepanelen zich moesten laten registreren zodat er belasting geheven kan worden (onder het mom van jaja... solidariteit). Wie zich niet registreert riskeert ook hier boetes gaande van 6000 euro tot een paar tientallen miljoenen Euro. Google er maar eens op los zou ik zeggen, leesvoer te over.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”