Geen brandstofwagens meer in Noorwegen na 2025
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Auto's en vrachtwagens die op benzine of diesel rijden, komen er na 2025 niet meer in in Noorwegen.
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... 2025.dhtml
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... 2025.dhtml
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Hold your horses
Herinner u de kernuitstap onder Guy Verhofstadt? Weinig van te zien enkele jaren later...Er lijkt een meerderheid in het parlement te zijn voor het verbod op auto's die op schadelijke brandstoffen rijden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Idd, beetje sensatietitel van HLN.
Met een inschrijvingsrate van 15% momenteel zullen ze wel nog een tandje mogen bij steken (al zal zo een toekomstig gebod ook wel helpen, wie dan nog een benzine/diesel koopt met het plan er 9+ jaar mee te rijden is niet van de snuggerste).
Met een inschrijvingsrate van 15% momenteel zullen ze wel nog een tandje mogen bij steken (al zal zo een toekomstig gebod ook wel helpen, wie dan nog een benzine/diesel koopt met het plan er 9+ jaar mee te rijden is niet van de snuggerste).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
België is Noorwegen niet natuurlijk. Niemand kan ontkennen dat de transitie naar milieuvriendelijker systemen in Noorwegen oneindig veel sneller gaat dan in België. Misschien halen ze dat "2025" streefdoel niet stipt. Maar het is zonneklaar dat ze dan ook weer veel verder zullen staan dan wij.heist_175 schreef:Hold your horsesHerinner u de kernuitstap onder Guy Verhofstadt? Weinig van te zien enkele jaren later...Er lijkt een meerderheid in het parlement te zijn voor het verbod op auto's die op schadelijke brandstoffen rijden.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
"De soep wordt nooit zo warm gedronken als ze geschonken is."
Feit is wel dat het een goede zaak is dat er gekeken wordt naar alternatieven. Zijn ze beter? Geen idee, maar gewoon voortdoen zonder meer is ook geen optie want op zeker moment is het op.
Feit is wel dat het een goede zaak is dat er gekeken wordt naar alternatieven. Zijn ze beter? Geen idee, maar gewoon voortdoen zonder meer is ook geen optie want op zeker moment is het op.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik moet dan steeds denken hoe hard men elektrisch verwarmen afstraft maar tegelijk elektrisch rijden promootcadsite schreef:Zijn ze beter?
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Heel het subsidiebeleid in BE is gewoon triest, er zijn geen andere woorden voor...r2504 schreef:Ik moet dan steeds denken hoe hard men elektrisch verwarmen afstraft maar tegelijk elektrisch rijden promootcadsite schreef:Zijn ze beter?
Een collega heeft zo'n 20 jaar geleden subsidie ontvangen toen ze bouwde om elektrisch te verwarmen met accumulatoren.
Ongeveer 5 jaar geleden kreeg ze subsidie om PV te installeren.
Nu betaalt ze boete (verhoogde turteltaks) omdat ze elektrisch verwarmt en betaalt ze boete omdat ze PV heeft (injectiekost).
De staat, je solide partner.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
De overheid is de burger steeds meer aan het uitmelken. Eerst werd accumulatie gepromoot, zogezegd wegens overschot kerncentrales 's nachts, nu moeten we een boete daarop betalen. Ik verwarm daarmee en ik betaal mij blauw aan electriciteit. Zelfde met zonnepanelen, mijn vriendin betaalt nog steeds tientallen euro's per maand voor electriciteit terwijl haar teller terugdraait.cadsite schreef: Een collega heeft zo'n 20 jaar geleden subsidie ontvangen toen ze bouwde om elektrisch te verwarmen met accumulatoren.
Ongeveer 5 jaar geleden kreeg ze subsidie om PV te installeren.
Nu betaalt ze boete (verhoogde turteltaks) omdat ze elektrisch verwarmt en betaalt ze boete omdat ze PV heeft (injectiekost).
De staat, je solide partner.
Eerst stimuleren ze iets, en dan nadien komen ze het terug van je halen, afromen. Ik kan enkel concluderen dat de overheid deze diefstal heeft gelegaliseerd.
Waarom is dit mogelijk? Indirecte fake democratie, ze kunnen draaien met de wind, jij hebt je recht van spreken aan deze prutsende politici afgegeven door te gaan stemmen, en of ze zich nu houden of niet aan hun belofte, of ze nu een regering vormen of niet, deze bloedzuigers worden doorbetaald. Je zou het eens op je werk moeten doen: 't ja baas ik kom niet overeen met collega x en y, we zijn nu nog aan het onderhandelen hoe we een team vormen, betaal ondertussen maar verder. Hoe lang zou het duren? Bij politici kan het blijkbaar wel.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 16 aug 2016, 11:40, in totaal 1 gewijzigd.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Hoe betrouwbaar is de range van elektrische wagens in bergachtig gebied? Ik weet niet of jullie al het genoegen gehad hebben om buiten de steden te rijden, dat is echt magnifiek landschap maar ook heel steil en bergachtig. Hoe reageert een batterij daarop?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Inderdaad, dat zijn zo van die voorbeelden waar de burger in 't zak is gezet door de staat. Accumulatieverwarming werd zeer sterk gepromoot, want die namen 's nachts de overtollige energie van de kerncentrales op en 'in de toekomst zou alle elektriciteit uit kernenergie komen en spotgoedkoop worden'... De realiteit is echter dat ik nu (zelfs met het laagste tarief) meer dan 12 cent per kWh betaal voor nachtstroom, terwijl dit bij gas 3 à 5 cent per kWh is (naargelang je verbruik). Voor wie zich nu laat verleiden tot het kopen van een elektrische auto zal het uiteindelijk wel hetzelfde verhaal zijn!
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Bergop gaat er veel batterij verloren, maar bij remmen bergaf laadt hij weer op:Goztow schreef:Hoe betrouwbaar is de range van elektrische wagens in bergachtig gebied? Ik weet niet of jullie al het genoegen gehad hebben om buiten de steden te rijden, dat is echt magnifiek landschap maar ook heel steil en bergachtig. Hoe reageert een batterij daarop?
https://www.quora.com/How-well-do-elect ... -mountains
Ik heb al Tesla's zien rijden op steile wegen in de ardennen, blijkbaar geen probleem.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Dat denk ik nu niet. De eerst 4-5 jaar zal je er wel baat bij hebben. Een auto is geen lange termijnsinvestering hé. De eerste met zonnepanelen zijn ook de beste geweest qua subsidie. Die hebben het meeste jaren ook geen vergoeding betaald voor het gebruiken van het net. Dus ik zou net aanraden om er snel bij te zijn.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik zie het voordeel van een elektrische wagen wel in, alleen vrees ik dat dit niet voor mij besteed is (althans ... nu niet)
1. voorlopig véél te duur
2. actieradius véél te klein (ik rij makkelijk op een weekend)
3. als ik op reis ga, wil ik niet elke 250 a 300km daar 2u gaan wachten. Mijn auto "bijladen" duurt nu nog geen 5 minuten. Voltanken en wegwezen.
4. Ik rij nu met een Citroën Berlingo. Daar een auto bij mij dient als werkpaard (en niet als sierpaard) is dit voor mij ideaal. Tot hier toe heb ik geen elektrische auto's gezien welke eenzelfde volume en/of mogelijkheden hebben als ik nu heb (lees : achterbank is er zowat permanent uit zodat ik één grote koffer heb voor de hulphond)
5. Ik woon op het eind van een doodlopende straat (op het eind is er een klein rond punt). Gevolg is dat ik de wagen niet altijd vlak voor mijn deur kan parkeren. Een laadpaal voor mijn deur zetten zou dus een zinloze investering zijn.
6. Kan mijn huidige stroomvoorziening die laadpaal wel aan?
1. voorlopig véél te duur
2. actieradius véél te klein (ik rij makkelijk op een weekend)
3. als ik op reis ga, wil ik niet elke 250 a 300km daar 2u gaan wachten. Mijn auto "bijladen" duurt nu nog geen 5 minuten. Voltanken en wegwezen.
4. Ik rij nu met een Citroën Berlingo. Daar een auto bij mij dient als werkpaard (en niet als sierpaard) is dit voor mij ideaal. Tot hier toe heb ik geen elektrische auto's gezien welke eenzelfde volume en/of mogelijkheden hebben als ik nu heb (lees : achterbank is er zowat permanent uit zodat ik één grote koffer heb voor de hulphond)
5. Ik woon op het eind van een doodlopende straat (op het eind is er een klein rond punt). Gevolg is dat ik de wagen niet altijd vlak voor mijn deur kan parkeren. Een laadpaal voor mijn deur zetten zou dus een zinloze investering zijn.
6. Kan mijn huidige stroomvoorziening die laadpaal wel aan?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Toen was er een zwaar overschot aan stroom van centrales, inmiddels hebben ze die door laks beleid over hun jaren laten draaien en zitten we met tekorten omdat ze om de haverklap uitvallen. Tegelijk investeren ze amper in alternatieven en wie zelf in alternatieven investeert en bvb zonnepanelen legt takseren ze want ja dan ben je producent (ze takseren overigens op wat je theoretisch kan opwekken, niet wat je opwekt of wat je op het net zet). En eigenlijk had iedereen dat op voorhand kunnen weten. Tommelein doet het eigenlijk niet veel beter, willen we van de Turteltaks vanaf dan moeten we massaal zonnepanelen leggen, ya right, alsof die taks ooit zal verdwijnen.ub4b schreef:De overheid is de burger steeds meer aan het uitmelken. Eerst werd accumulatie gepromoot, zogezegd wegens overschot kerncentrales 's nachts, nu moeten we een boete daarop betalen. Ik verwarm daarmee en ik betaal mij blauw aan electriciteit. Zelfde met zonnepanelen, mijn vriendin betaalt nog steeds tientallen euro's per maand voor electriciteit terwijl haar teller terugdraait.
Eerst stimuleren ze iets, en dan nadien komen ze het terug van je halen, afromen. Ik kan enkel concluderen dat de overheid deze diefstal heeft gelegaliseerd.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik zou eerder zeggen dat massaal afbouwen va zonnepanelen een veel sneller effect zou hebben. Aangezien de massa die dan certificaten moet betalen veel groeter wordt en het aantal certificaten naar bneden gaat. Be my guest!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Toen wij (2011) panelen legden zagen we de bui al hangen, ik heb er ook geen problemen mee dat we mee moeten betalen, dat is zelfs de logica zelve.
Alleen is de tarifering totaal oneerlijk.
Het is veel goedkoper om stroom opgewekt in een oude koolcentrale op het net te zetten dan om als particulier groene stroom op het net te zetten dat in de meeste gevallen niet eens verder dan de buur moet getransporteerd worden.
Alleen is de tarifering totaal oneerlijk.
Het is veel goedkoper om stroom opgewekt in een oude koolcentrale op het net te zetten dan om als particulier groene stroom op het net te zetten dat in de meeste gevallen niet eens verder dan de buur moet getransporteerd worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Naast alle praktische bezwaren die krisken net opsomde, vraag ik me af wat er met de automarkt gaat gebeuren tussen nu en 2025 in Noorwegen.
Wat met de mensen die zich geen nieuwe wagen kunnen kopen? En dus wss al zeker geen (tweedehands) wagen die maar 4-5 jaar mee mag gaan.
Wat met de (nog altijd redelijk dure) wagens die veel mensen niet gaan kunnen kopen, maar ook geen geld hebben om een benzine/dieselwagen te kopen die ze minder dan 5-10 jaar kunnen gebruiken?
Bijladen zal een issue zijn, vooral in de stad.
Starten in de winter zal een nog groter probleem worden.
Actieradius is idd een ramp, gecombineerd met veel te lange oplaadtijd.
Een soort hybride (een gas of andere generator die de electromotor aandrijft) zal wss een van de oplossingen moeten worden.
Wat met de mensen die zich geen nieuwe wagen kunnen kopen? En dus wss al zeker geen (tweedehands) wagen die maar 4-5 jaar mee mag gaan.
Wat met de (nog altijd redelijk dure) wagens die veel mensen niet gaan kunnen kopen, maar ook geen geld hebben om een benzine/dieselwagen te kopen die ze minder dan 5-10 jaar kunnen gebruiken?
Bijladen zal een issue zijn, vooral in de stad.
Starten in de winter zal een nog groter probleem worden.
Actieradius is idd een ramp, gecombineerd met veel te lange oplaadtijd.
Een soort hybride (een gas of andere generator die de electromotor aandrijft) zal wss een van de oplossingen moeten worden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Je kan off the grid gaan. Bye bye dure netvergoeding.cadsite schreef:Toen wij (2011) panelen legden zagen we de bui al hangen, ik heb er ook geen problemen mee dat we mee moeten betalen, dat is zelfs de logica zelve.
Alleen is de tarifering totaal oneerlijk.
Het is veel goedkoper om stroom opgewekt in een oude koolcentrale op het net te zetten dan om als particulier groene stroom op het net te zetten dat in de meeste gevallen niet eens verder dan de buur moet getransporteerd worden.
Systeem 1: laadt batterijen op, zoals de tesla thuisbatterij
Systeem 2: maakt van H2O H2 en O2, H2 sla je op in tank, en als er geen zonlicht is, verbrand je H2 om een generator mee aan te drijven
Systeem 2 bestaat gewoon kant en klaar, ken iemand die het heeft staan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Great, een bom in je achtertuin
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Dat is een gasfles en LPG tank ook, dus wat is uw punt?ITnetadmin schreef:Great, een bom in je achtertuin
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik ben ook geen fan van gasflessen of lpg tanks hoor
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Heb je hier een link van?ub4b schreef:Systeem 2: maakt van H2O H2 en O2, H2 sla je op in tank, en als er geen zonlicht is, verbrand je H2 om een generator mee aan te drijven
Systeem 2 bestaat gewoon kant en klaar, ken iemand die het heeft staan.
Ik heb het wel nog eens gezien, maar dat was nog een prototype.
Onze verwarmingsketel had het net te vroeg opgegeven, anders had ik graag zoiets gekocht. Dat was een soort van hybride warmtekrachtkoppeling. Dus zowel je huis verwarmen, stroom opwekken als energie opslaan.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Zei er iemand carbontaks?Het is veel goedkoper om stroom opgewekt in een oude koolcentrale op het net te zetten dan om als particulier groene stroom op het net te zetten
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
De efficiënte hiervan is volgens mij bedroevend laag (eerst omzetten van elek naar H2 -> wat 20% efficiëntie ? en dan van H2 naar elek, geen idee hier).ub4b schreef:Systeem 2: maakt van H2O H2 en O2, H2 sla je op in tank, en als er geen zonlicht is, verbrand je H2 om een generator mee aan te drijvenSysteem 2 bestaat gewoon kant en klaar, ken iemand die het heeft staan.
Ik heb wel interesse natuurlijk, dus graag meer info over dat systeem.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Maakt dat voor een onderwerp als deze dan veel uit?Goztow schreef:Graag in een ander artikel want we zijn serieus off topic aan het gaan vrees ik.
't Is niet dat iemand een concreet oplosbaar probleem of vraag heeft é.
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Ik zie het volgende al gebeuren:
2016: De roep om elektrisch te rijden word groter.
2020: Overheden beginnen elektrisch rijden keihard te subsidiëren.
2030: 90% van de bevolking is overgeschakeld op elektrisch rijden, bijna overal is er een verbod op benzine/diesel/LPG wagens.
2035: Het elektrisch wagenpark zorgt voor een explosieve toename elektriciteitsverbruik, prijzen gaan massaal de hoogte in of er komt een apart tarief voor elektrische voertuigen op te laden (minstens evenveel /kWh als het equivalent voor benzine/diesel)..
2040: Men komt tot het besef dat de productie en recyclage van de batterijen en de toegenomen productie van elektriciteit (ook groene) een enorme impact heeft op het milieu. Elektrisch rijden wordt onderworpen aan milieutaksen. "De fouten uit het verleden moeten rechtgezet worden".
2016: De roep om elektrisch te rijden word groter.
2020: Overheden beginnen elektrisch rijden keihard te subsidiëren.
2030: 90% van de bevolking is overgeschakeld op elektrisch rijden, bijna overal is er een verbod op benzine/diesel/LPG wagens.
2035: Het elektrisch wagenpark zorgt voor een explosieve toename elektriciteitsverbruik, prijzen gaan massaal de hoogte in of er komt een apart tarief voor elektrische voertuigen op te laden (minstens evenveel /kWh als het equivalent voor benzine/diesel)..
2040: Men komt tot het besef dat de productie en recyclage van de batterijen en de toegenomen productie van elektriciteit (ook groene) een enorme impact heeft op het milieu. Elektrisch rijden wordt onderworpen aan milieutaksen. "De fouten uit het verleden moeten rechtgezet worden".
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ik denk ook dat het hier ten dele om sensatie gaat.
Wat betreft de productie van aardolie en zijn derivaten komt Noorwegen net na Venezuela op de 14de plaats in de wereld met een kleine 2 miljoen vaten per dag. De saoudi's zitten op de top met 11 miljoen vaten per dag. Het is maar om aan te duiden dat de boodschap zeer tweeledig lijkt.
De termen die ons om de oren worden geslagen zouden ook wat meer genuanceerd mogen worden. Milieuvriendelijke wagens bestaan niet. Ongeacht welke "brand"stof ze gebruiken. Waterstof? Vergeet het. SMR reforming uit aardgas is momenteel de enige manier om een deftig volume te produceren en dat gaat voornamelijk naar de ontzwaveling van... olieproducten en zal nooit de nodige volumes bereiken om aan de vraag te voldoen. Hooguit een paar lijnbussen ja. Elektriciteit? Hoe gaan we die opwekken? Op kernfusie is het nog even wachten, maar ondertussen staan er nog wel een miljard of zo Chinezen te wachten om met hun wagentje de baan op te gaan.
Het enige dat ons rest is de vraag naar mobiliteit verlagen, maar dat kan niet meer in ons huidig economisch bestel. Een ander systeem dan maar?
Wat betreft de productie van aardolie en zijn derivaten komt Noorwegen net na Venezuela op de 14de plaats in de wereld met een kleine 2 miljoen vaten per dag. De saoudi's zitten op de top met 11 miljoen vaten per dag. Het is maar om aan te duiden dat de boodschap zeer tweeledig lijkt.
De termen die ons om de oren worden geslagen zouden ook wat meer genuanceerd mogen worden. Milieuvriendelijke wagens bestaan niet. Ongeacht welke "brand"stof ze gebruiken. Waterstof? Vergeet het. SMR reforming uit aardgas is momenteel de enige manier om een deftig volume te produceren en dat gaat voornamelijk naar de ontzwaveling van... olieproducten en zal nooit de nodige volumes bereiken om aan de vraag te voldoen. Hooguit een paar lijnbussen ja. Elektriciteit? Hoe gaan we die opwekken? Op kernfusie is het nog even wachten, maar ondertussen staan er nog wel een miljard of zo Chinezen te wachten om met hun wagentje de baan op te gaan.
Het enige dat ons rest is de vraag naar mobiliteit verlagen, maar dat kan niet meer in ons huidig economisch bestel. Een ander systeem dan maar?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Super goed, int naar beneden rijden geeft die een range aan van 999+km als je blijft doorrijden (naar beneden)Goztow schreef:Hoe betrouwbaar is de range van elektrische wagens in bergachtig gebied? Ik weet niet of jullie al het genoegen gehad hebben om buiten de steden te rijden, dat is echt magnifiek landschap maar ook heel steil en bergachtig. Hoe reageert een batterij daarop?
-
- Erelid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
- Locatie: Belgium, Bever
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
@ub4b graag wat meer info over dat systeem.Nob schreef:De efficiënte hiervan is volgens mij bedroevend laag (eerst omzetten van elek naar H2 -> wat 20% efficiëntie ? en dan van H2 naar elek, geen idee hier).
Ik heb wel interesse natuurlijk, dus graag meer info over dat systeem.
(@Goztow: eerst eens zien of het de moeite is om een apart topic voor te openen if you don't mind)
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
https://en.wikipedia.org/wiki/Electroly ... Efficiency
De 2de conversie heeft een efficiency van 50%
http://energystorage.org/energy-storage ... gy-storage
Dus voor 1kWh nuttige energie 's nachts, moeten uw zonnepanelen overdag 3kWh geproduceerd hebben.
http://www.mpoweruk.com/hydrogen_fuel.htmPractical electrolysis (using a rotating electrolyser at 15 bar pressure) may consume 50 kilowatt-hours per kilogram (180 MJ/kg)
=> 78% efficiency bij de eerste conversieThe calorific energy content of Hydrogen is about 39 kWh/Kg
De 2de conversie heeft een efficiency van 50%
http://energystorage.org/energy-storage ... gy-storage
=> totaal dus 35% ofzoHydrogen Re-Electrification
Hydrogen can be re-electrified in fuel cells with efficiencies up to 50%, or alternatively burned in combined cycle gas power plants (efficiencies as high as 60%).
Dus voor 1kWh nuttige energie 's nachts, moeten uw zonnepanelen overdag 3kWh geproduceerd hebben.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Dat ziet er op het eerste zicht inderdaad niet schitterend uit, maar om een echte vergelijking te kunnen maken moet er ook gekeken worden wat de echte efficiëntie is bij andere manieren van opwekken, rekening houdend met het transport over de lange afstand.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Niet schitterend? Kan de vergelijking prima doorstaan .
https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_ef ... 29_engines
Op mijn dak passen er (rekening houdend met dakramen en schouw) 36 panelen van (blijkbaar) 260Wp wat zou resulteren in 9360Wp (€10'500)
Dat zou me 8000kWh opleveren op een jaar. Worst case (als de zon schijnt verbruik ik niets en al mijn verbruik is als de zon niet schijnt) levert me dat via een H2 "batterij" 2650kWh op.
Het is dus bijna realistisch om off-grid te gaan
€10'000 op 20 jaar = 500 per jaar.
Dus zo gek is de "H2 batterij" nog niet.
Geen idee of ik H2 überhaupt mag opslaan in mijn garage...
In de winter zal ik wel enkele 10'en kg's H2 klaar moeten hebben staan voor niet-zon dagen.
(plus een dieselgenerator in de tuin, voor als er iets misloopt met mijn panelen)
https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_ef ... 29_engines
Ik heb net de resultaten van de samenaankoop van de provincie Antwerpen gekregen.Modern gasoline engines have a maximum thermal efficiency of about 25% to 30% when used to power a car
Op mijn dak passen er (rekening houdend met dakramen en schouw) 36 panelen van (blijkbaar) 260Wp wat zou resulteren in 9360Wp (€10'500)
Dat zou me 8000kWh opleveren op een jaar. Worst case (als de zon schijnt verbruik ik niets en al mijn verbruik is als de zon niet schijnt) levert me dat via een H2 "batterij" 2650kWh op.
Het is dus bijna realistisch om off-grid te gaan
€10'000 op 20 jaar = 500 per jaar.
Dus zo gek is de "H2 batterij" nog niet.
Geen idee of ik H2 überhaupt mag opslaan in mijn garage...
In de winter zal ik wel enkele 10'en kg's H2 klaar moeten hebben staan voor niet-zon dagen.
(plus een dieselgenerator in de tuin, voor als er iets misloopt met mijn panelen)
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Een diesel generator zou ik toch niet doen. Om een beetje je verbruik te kunnen dekken ga je al een serieus ding mogen zetten wat ook niet gratis is.
Ik zou dan eerder voor een WKK gaan in combinatie met een accupack. Dan kan je volgens mij al redelijk safe off-grid gaan.
Ik zou dan eerder voor een WKK gaan in combinatie met een accupack. Dan kan je volgens mij al redelijk safe off-grid gaan.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Die dieselgenerator moet niet veel ondersteunen hé:
- garagepoorten moeten open kunnen gaan (motor van 100W ofzo)
- e-bike van mijn vrouw moet opgeladen zijn
- modem/router/VOIP moet aan de praat blijven
Met een vermogen van 1000VA kom je al ver.
- garagepoorten moeten open kunnen gaan (motor van 100W ofzo)
- e-bike van mijn vrouw moet opgeladen zijn
- modem/router/VOIP moet aan de praat blijven
Met een vermogen van 1000VA kom je al ver.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ieder zijn prioriteiten, maar ik vind het persoonlijk niet zo belangrijk dat de modem werkt of een fiets kan opgeladen worden. Een fiets werkt ook zonder batterij.
Ik zou liever hebben dat de koelkasten blijven werken en ook de diepvriezer.
Maar als je eens problemen hebt met je PV dan is dat niet altijd op 1-2-3 opgelost. Wij hebben bijvoorbeeld een doorgebrande junction box gehad (yep, Sheuten...). Dat heeft toch een kleine 2 maand geduurd voor dit in orde was en we onze installatie weer mochten aanzetten.
Dan wil ik toch wel wat meer kunnen dan enkel mijn eten (en drank )koelen...
Ik zou liever hebben dat de koelkasten blijven werken en ook de diepvriezer.
Maar als je eens problemen hebt met je PV dan is dat niet altijd op 1-2-3 opgelost. Wij hebben bijvoorbeeld een doorgebrande junction box gehad (yep, Sheuten...). Dat heeft toch een kleine 2 maand geduurd voor dit in orde was en we onze installatie weer mochten aanzetten.
Dan wil ik toch wel wat meer kunnen dan enkel mijn eten (en drank )koelen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Die H2 batterij zelf is ook niet gratis uiteraard, die moet je wel mee incalculeren (+ inderdaad of het wel mag).heist_175 schreef:€10'000 op 20 jaar = 500 per jaar.
Dus zo gek is de "H2 batterij" nog niet.
Geen idee of ik H2 überhaupt mag opslaan in mijn garage...
In de winter zal ik wel enkele 10'en kg's H2 klaar moeten hebben staan voor niet-zon dagen.
(plus een dieselgenerator in de tuin, voor als er iets misloopt met mijn panelen)