Wanneer begint en eindigt de dag (bij scarlet)?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Pleuris
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Er is niks filosofisch aan de titel. Ik heb al meermaals ontdekt dat het verbruik niet echt van 0u tot 24u loopt.

Voorbeeld, de laatste dag van mijn "scarlet"maand download ik van 16 tot 22u 90GB. Daarna nog wat genetflixed en dan in mijn bed gekropen. De eerste ochtend van de nieuwe maand kijk ik het verbruik na en er staat 30GB verbruik op de nieuwe maand.

Nu zaterdag ook weer zo iets. Een 20GB gedownload overdag, s'avonds een aflevering strager things in UHD tussen 22 en 23u en de hele zondag was ik tot maandagochtend weg. Toch zondag 7GB verbruik terwijl er volgens mij niets van verbruik is geweest. De NAS geeft geen verbruik in zijn log weer en alle toestellen stonden uit.

Weet iemand hoe dat komt, of werkt scarlet op een andere klok en begint de dag bv om 20u ipv 0?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Wilde gok... van 22:00 tot 21:59 ofte UTC/GMT zodat ze geen rekening moeten houden met winter/zomeruur?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Pleuris
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Het klinkt aannemelijk. Zal het de komende dagen proberen wat na te kijken.
Pleuris
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Het lijkt inderdaad zo rond 22u te zijn dat het einde van de scarlet dag is.

Dankzij de traffic analyzer van mijn router heb ik het een paar dagen wat in de gaten proberen te houden.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Pleuris schreef:Het lijkt inderdaad zo rond 22u te zijn dat het einde van de scarlet dag is.
Het was mijn eerste idee aangezien hier ook alles op UTC draait :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb het eens nagevraagd bij Scarlet.

De discrepantie tussen het reëel verbruik en de Telemeter is niet het gevolg van een foute klok of zo.

Voor het verbruik is er een mogelijke vertraging van 4u in het berekenen van de verbruikte GB’s omdat dit soms niet real-time gebeurt. Voor de duidelijkheid: Dit is niet altijd zo, er is een mogelijke vertraging van 4u.

Op het ogenblik dat de download limiet ingevoerd wordt, zal je dus pas later ‘squeezed’ zal worden dan jouw effectief verbruik, gezien deze mogelijke vertraging ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Pleuris
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

bedankt voor de extra info. Maar dan nog...

Vind het wel jammer als het echt zo zou zijn. In deze digitale wereld zou men er toch van uit gaan dat verbruik DIRECT (of toch met steeds dezelfde vertraging van bv 15 min of zo) wordt geregistreerd. Nu er geen echte downloadlimiet is is dat minder belangrijk. Maar als men de 300GB wil invoeren hoop ik dat men wat sneller gaat tellen.

Afgelopen week heb ik het een 3 tal dagen bekeken. Dan klopte de 22u einde dag elke keer.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Langer blijven surfen aan hogere snelheid omdat de meter achterloopt, en dan nog ontevreden ;). Rare mensen toch:p

Ge kunt altijd overstappen als ge liever regenboogkleurkes hebt enzo ;) ... Daar in mechelen dan zit je bij de early adopters van de meters ;) ..Phillipe_D heeft zelfs (onbewust?) hun marketingterm gebruikt voor de scarlet gebruiksmeter.."telemeter".
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Pleuris
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Het is maar hoe jij het ziet.

Als ik bij het begin van een nieuwe maand nog een hoop van de maand daarvoor "aangerekend" krijg dan ben ik daar niet zo blij mee. Daarom dat ik me af vroeg wanneer de dag en maand juist stopt.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Voor die paar uur... Daar kan je nu wel rekening mee houden he. Voor een operator is het sowieso niet wenselijk dat klanten op het einde van de maand plots massaal beginnen downloaden omdat ze 'nog data overhebben'. Langs de andere kant zouden ze dat gemakkelijk kunnen voorkomen als ze willen, door met een 'schuivende meter' te werken, waarbij steeds rekening wordt gehouden met het verbruik van de laatste 30 dagen. Als jij dan op één dag tijd 200 GB zou downloaden, dan zou het sowieso 30 dagen duren voordat dat verbruik niet meer meegerekend wordt, ongeacht de tijd van de maand.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De beste manier voor hen om dat massaal downloaden aan het eind van de maand te voorkomen is zonder limiet werken, dan kan een klant ook niet downloaden om deze nog te bereiken ;)
Pleuris
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:42
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

nickz schreef:Voor een operator is het sowieso niet wenselijk dat klanten op het einde van de maand plots massaal beginnen downloaden omdat ze 'nog data overhebben'. Langs de andere kant zouden ze dat gemakkelijk kunnen voorkomen als ze willen, door met een 'schuivende meter' te werken, waarbij steeds rekening wordt gehouden met het verbruik van de laatste 30 dagen. Als jij dan op één dag tijd 200 GB zou downloaden, dan zou het sowieso 30 dagen duren voordat dat verbruik niet meer meegerekend wordt, ongeacht de tijd van de maand.
Dat is ook de reden waarom niet alle klanten de eerste dag van de maand aan "hun" maand beginnen. Lang geleden toen ik nog voor een "gele" provider werkte die net hun datalimiet had ingevoerd bij elke klant in het begin van de maand merkte ze op het einde van de maand een heel duidelijke toename van het dataverbruik. Als je betaalt voor een hoeveelheid data (hoewel limietloos natuurlijk beter is) dus heeft de klant ook"het recht" om die data op te gebruiken.

Het idee van een schuivende meter daar ben ik een zeer grote tegenstander van, hoop dat je ze niet op ideeën brengt :evil:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Pleuris schreef:Afgelopen week heb ik het een 3 tal dagen bekeken. Dan klopte de 22u einde dag elke keer.
Het zou kunnen zijn dat Scarlet het verbruik van de klanten om de 4 uur meet/bijhoudt. Deze metingen beginnen waarschijnlijk bij iedere PPPoE sessie (van 36 uur), dus zolang je uw sessie niet verbreekt zal dat tijdstip van de meting(en) iedere dag op hetzelfde uur gebeuren (vb 02:00, 06:00, 10:00, 14:00, 18:00, 22:00 enz ...).
  • - Vandaar dat zij zeggen dat er maximaal 4 uur verschil zit, tussen reëel verbruik en gemeten verbruik.
    - Vandaar dat "jouw dag" telkens om 22.00 eindigt?
Voor een andere klant, waarvan de PPPoE sessie om 3:00 onderbroken werd, zal "zijn dag" om 23:00 eindigen?
Pleuris schreef:Als ik bij het begin van een nieuwe maand nog een hoop van de maand daarvoor "aangerekend" krijg dan ben ik daar niet zo blij mee. Daarom dat ik me af vroeg wanneer de dag en maand juist stopt.
Misschien komt de maand overeen met de facturatiecyclus? Wat ook niet noodzakelijk voor alle klanten op dezelfde dag is?

Allemaal een beetje speculatie. Laat ons de officiële communicatie afwachten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Op dit moment komt de reset van de verbruiksmeter bij mij in elk geval overeen met de facturatiedatum.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”