Automaat of manueel schakelen - split van Advies over aankoop 2ehandse wagen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Ik blijf het toch een onverstandige keuze vinden. Een autorijbewijs moet je toch maar één keer behalen in je leven, dus dan behaal je beter meteen een volwaardig rijbewijs waarmee je alle auto's mag besturen, zoveel extra moeite kost dat niet. Als je nadien liever een automaat koopt omdat je dat prettiger vindt, dan kan je dat nog altijd. Ik ken zo iemand die ook altijd met automaten gereden had en voor zijn nieuwe job een handgeschakeld voertuig moest kunnen besturen en hierdoor opnieuw naar de rijschool is moeten gaan en opnieuw het praktijkexamen heeft moeten afleggen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

nickz schreef:Een autorijbewijs moet je toch maar één keer behalen in je leven, dus dan behaal je beter meteen een volwaardig rijbewijs waarmee je alle auto's mag besturen
Denk je dat er binnen 10 jaar nog veel handgeschakelde auto's verkocht worden? Hybride is per definitie automaat (vaak CVT) dus binnen afzienbare tijd is een automaat zo standaard als een servostuur of elektrische ramen.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Seconded ... manueel is passé. En in de 18j dat ik mijn rijbewijs heb heb ik nog nooit met andermans auto gereden .. dus daar moet je het echt niet voor doen. Ik rijd ondertussen ook automatisch en wil niks anders meer ... zeker voor zwaardere motoren is het gewoon dom om manueel te rijden tegenwoordig.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom voor zwaardere motoren specifiek?
In lease heb ik gemerkt dat de leaseprijs voor een automaat veel hoger ligt, vermoedelijk door de lagere verkoopwaarde?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Met zwaardere motoren is een automaat efficienter en comfortabeler. Handgeschakeld rijden met een 3.5-4L motor is toch aanzienlijk moeilijker dan met je 1.4 turbotje :)

Ik rij ook al 6 jaar automaat. Al heb ik manueel gereden, en als ik af en toe nog manueel rijden is het niet meer zo "vloeiend", maar ik geraak tenminste weg. Het is wel nuttig: want toen ik een ongeval had (iemand heeft op mij vanachter ingereden), en ik om middernacht na het wegtakelen van mijn auto de vervangwagen kreeg, hadden ze enkel en alleen manuele auto's. En het was dat of een taxi voor 120€ om thuis te geraken. Europa loopt op dat vlak een beetje achter, maar zelfs de laatste 3 jaar is het toch serieus vooruit gegaan en ik zie meer en meer automaten. Zelfs bij huurauto's binnen Europa kun je heel gemakkelijk een automaat vragen, terwijl vroeger het wel heel moeilijk ging en enkel bij de duurste modellen beschikbaar was.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Zware motoren (en dan zeker de diesels) hebben vaak zoveel koppel dat de koppeling van een manuele versnellingsbak het niet lang volhoudt. En voor je zegt: "En Lamborghini's dan?": voor dat soort auto's is een nieuwe koppeling zoals voor ons nieuwe olie ;)

Bij veel modellen is de leasingprijs van een automaat nauwelijks nog hoger dan van een manuele.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik vind het heel onverstandig een rijbewijs voor automaat te halen.
Ik zit aan mijn derde auto maar heb al met tientallen auto's gereden. Werk,familie,vrienden...

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

cadsite schreef:Ik vind het heel onverstandig een rijbewijs voor automaat te halen.
Ik zit aan mijn derde auto maar heb al met tientallen auto's gereden. Werk,familie,vrienden...

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Dat is eigenlijk exact hetzelfde als een gsm met USB Type C connector kopen. Nu is het vrij onhandig, maar niet onoverkomelijk. In de toekomst ga je niets anders vinden.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Dat betwijfel ik ten zeerste. In Europa geven de meeste mensen nu eenmaal de voorkeur aan een handgeschakelde bak en dat zal nog wel lang zo blijven (en zolang er vraag is, is er aanbod). Zo heb je meer controle over je auto, jij beslist zelf op welk moment je schakelt: op een relatief laag toerental om zuinig en geluidsarm te rijden of op een hoger toerental om sneller op te trekken (bv. om in te voegen of als je graag sportief rijdt). Automaten zijn hier helemaal niet populair en dat merk je dan ook op de tweedehandsmarkt. ik weet dat die vaak wel een 'sport'-modus hebben, maar dat gebruik je in praktijk dan toch niet.

Het is vooral in Amerika dat bijna iedereen met een automaat rijdt, daar zijn de meesten te stom om te kunnen schakelen en zijn ze verrast en vol bewondering als je zegt dat je normaal met manuele transmissie rijdt... Dat een automaat meer verbruikt vanwege het energieverlies dat daarbij optreedt is daar niet echt een bezwaar, want de brandstof kost daar nog niet half zo veel als bij ons. Zelf rij ik wel graag met de auto en voor mij hoort schakelen daar bij. Voor mij zou een automaat afbreuk doen aan de rijervaring.

Eigenlijk is die discussie off-topic, want de persoon in kwestie is blijkbaar toch vastberaden om het met een automaat te leren, dus dan is de vraag alleen nog welke wagen het zal worden? Goztow, al contact opgenomen met een verkoper? Die Toyota Yaris zag er wel goed uit.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

nickz schreef:Dat betwijfel ik ten zeerste. In Europa geven de meeste mensen nu eenmaal de voorkeur aan een handgeschakelde bak en dat zal nog wel lang zo blijven (en zolang er vraag is, is er aanbod).
Irrelevant wanneer alles elektrisch wordt. En het gaat niet om vraag die het aanbod dicteert, eerder het aanbod (elektrische wagens, de facto 'automaat') dat de vraag dicteert.
En dat zal niet voor volgend jaar zijn. Maar binnen 10 jaar gaat het er waarschijnlijk heel anders uit zien.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Het zal nog héél lang duren (veel meer dan 10 jaar) voordat alle wagens vervangen zijn door elektrische wagens, als het zelfs al ooit zo ver zal komen en er geen andere technologie in de plaats komt. 100% elektrische wagens (geen hybrides) hebben nog altijd enkele belangrijke nadelen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

AndRo555 schreef:Dat is eigenlijk exact hetzelfde als een gsm met USB Type C connector kopen. Nu is het vrij onhandig, maar niet onoverkomelijk. In de toekomst ga je niets anders vinden.
Die vergelijking gaat totaal niet op.
Een auto gaat vele malen langer mee dan een gsm.
De kost is veel groter.
Een automaat voor een camionette? Nog niet tegen gekomen.
Huurauto? Idem.
Ok, automaat rijden is heel leuk, maar je beperken tot enkel automaat? De enige mensen van wie ik dat begrijp is mensen die geen linkervoet hebben...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Buiten het feit dat het off topic gaat en dat je iemands keuze moet respectet wil ik hier nog even op reageren :
cadsite schreef: Een automaat voor een camionette? Nog niet tegen gekomen...
Op een Volkswagen transporter kan je al sinds half de jaren 80 van vorige eeuw een automaat hebben. Ik vermoed dat ze niet het enige merk zijn.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Ik heb de off topic discussie dus gesplitst. Jullie kunnen hier verder discussie voeren over de automaat versus manueel schakelen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ikzelf heb nu al mijn derde wagen als automaat.
Eerst stond ik er sceptisch tegenover, mede omdat ik toch een sportieve rijstijl hebt, en de manuele sneller "lijkt" en meer controle geeft.

Wel, 10 jaar geleden had je gelijk, maar als je nu in het premium segment een automaat koopt, met dubbele slibkoppeling, dan zit de volgende versnelling eigenlijk al klaar en ben je met je manueel vele malen trager.
De wagens schakelen ook boterzacht, 8 traps en hebben zelfs (in sport stand) de neiging van manuele acties uit te voeren (net voor de bocht terugschakelen, na de bocht opschakelen ipv in de bocht etc..) zoals wat je zelf zou doen.

Maar.. ik zou nog steeds mijn rijbewijs op een manueel willen behalen.
Denk maar aan de wagen van de partner, vervangwagen, op vakantie, ....?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Om te beginnen haal je je best een volwaardig rijbewijs.
Met een B rijbewijs mag je zowel manueel als met automaat rijden; met een B code 78 rijbewijs ben je beperkt tot automaat. De keuze is dus duidelijk lijkt me.

Verder: ik gebruik graag mijn koppeling om in kleine straten te manoeuvreren, bv om een scherpe bocht te doen ofzo. Dan rijdt de auto enkel op inertie verder, dus zo snel of traag als ik zelf wil zonder dat de motor ook maar enige boost geeft; en kan ik vlotter remmen indien nodig. Omdat een automaat dat niet heeft zal je me daar niet in terugvinden.
Als je een automaat zou kunnen ontkoppelen zonder de hendel in neutraal te zetten, dus met een pedaal, zou ik de overstap veel sneller overwegen.
Verder zie ik niet in waarom een automaat niet van een electronische vernellingsbak kan voorzien worden die programmatorisch selecteert hoe "sportief" je wil dat ie rijdt (bv lagere "versnelling" om te kunnen optrekken of hogere om rustiger te rijden).

Maar een automaat zoals ie nu is is te beperkt naar mijn zin.
Komt daarbij dat je mss ooit eens op vakantie gaat en geen huurauto met automaat kan vinden; dan mag je technisch gezien daar net mee rijden als je een code 78 hebt.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Volgens mij nog nooit met een degelijke automaat gereden precies. Mijn wagen is sportief als ik het vraag en tam als het niet nodig is. Ontkoppelen gaat uiteraard, maar waarom zou ik, en met de 8 versnellingen zijn acceleraties en terugschakelen veel vlotter dan mogelijk met manueel.

Nu .. Dit is de eerste wagen waar ik echt zo fan ben van automaat te rijden. Heb ooit eens een tijdje met een Ford Mondeo powershift gereden en dat vond ik maar niks. Tot voor 2 jaar geleden was ik ook altijd van het principe dat je schakelt als je beetje plezier wil hebben van het rijden, maar daar ben ik volledig vanaf gestapt na een gelijkaardige discussie met collega's die me hadden aangeraden om toch eens een proefrit te doen met de automaat versie van de gekozen auto, ik was direct verkocht toen.

En echt, op die 18j dat ik mijn rijbewijs al heb, heb ik 1 keer met iemand anders zijn wagen gereden, en als ik mijn kenniskring zie rijden ze ondertussen allemaal bijna automaat of zal hun volgende een automaat zijn. Vooral omwille van comfort en 'dat is niet meer zo tam als vroeger'. Mijn kenniskring zijn allemaal 30-40 jarigen, misschien is dat ook wel het verschil, en we spreken dan ook over auto's in de Duitse middenklasse.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Een Automaat komt vooral veel voor in Amerika daar heeft een handgeschakelde bak geen schijn van kans,en dat is altijd al zo geweest.
Men moet er vooral rekening mee houden dat in de US de max. snelheid (op autostrade) 90 km/h is (ongeacht wat men in de films ziet)en daar word echt heel streng gecontroleerd.
De automaat (voor iedereen)brengt vooral met zich mee dat er veel relaxer word gereden,Amerikanen moeten zich ook geen zorgen maken over de benzine prijs,(vele wagens die daar rondrijden hebben ook een moter met een grotere longinhoud cc dus)en doen heel wat meer km. dan hier,met een automaat kan men dus heel op je gemak auto rijden, aan de toegelaten max. snelheid,en dat vele 100den km na elkaar.

Een waarschuwing voor iemand die nooit met een automaat gereden heeft,let op,als hij in D staat,dan rijd hij,ongeacht of U nu gas geeft,of niet!!
Laatst gewijzigd door fluppie 14 aug 2016, 11:16, in totaal 1 gewijzigd.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

ITnetadmin schreef:Verder zie ik niet in waarom een automaat niet van een electronische vernellingsbak kan voorzien worden die programmatorisch selecteert hoe "sportief" je wil dat ie rijdt (bv lagere "versnelling" om te kunnen optrekken of hogere om rustiger te rijden).
Dat doen ze toch al sinds de jaren 90? Zowat elke automaat heeft tegenwoordig een sport-comfort-eco instelling.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

fluppie schreef:...
Men moet er vooral rekening mee houden dat in de US de max. snelheid (op autostrade) 90 km/h is (ongeacht wat men in de films ziet)en daar word echt heel streng gecontroleerd.
...
Hmm, dat is al een tijdje passé hoor. Met de huurwagen (uiteraard automaat) vorig jaar nog gereden in de USA (Florida) en daar is op vele stukken highway 70 mph de max. snelheid (112,65 km/u). En ik kan je zeggen dat ik door vele Amerikanen voorbij gesnord werd (met GPS-snelheid van 70 mph). In combinatie met cruise-control was met de automaat rijden daar gewoon zalig.

De volgende auto gaat bij ons ook een automaat worden, denk ik. Ik heb alleen schrik voor de meerprijs die je flink doorgerekend wordt, hier in EU.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

cadsite schreef:
AndRo555 schreef:Dat is eigenlijk exact hetzelfde als een gsm met USB Type C connector kopen. Nu is het vrij onhandig, maar niet onoverkomelijk. In de toekomst ga je niets anders vinden.
Die vergelijking gaat totaal niet op.
Een auto gaat vele malen langer mee dan een gsm.
Niet echt nee. Een dergelijk grote verandering van micro usb naar type C zal ongeveer evenlang duren als adoptie van elektrische wagens. Gerefereerd naar de levensduur natuurlijk. Van een smartphone is dat pakweg 2 a 3 jaar. Een auto pakweg 10 jaar. Dan komen die akelig dicht in de buurt van tijdlijn.
De kost is veel groter.
Niet relevant als we de tendens van elke markt apart bekijken in iets met vergelijkbaar graad van 'nood'. Beiden zijn niet noodzakelijk om te leven, maar wel heel gemakkelijk en een vrij groot deel van de bevolking heeft er een.
Een automaat voor een camionette? Nog niet tegen gekomen.
Je moet zelfs moeite doen om een nieuwe camionette te zoeken waar de fabrikant de optie niet geeft.
Huurauto? Idem.
Quasi elke verhuurmaatschappij geeft wel die optie. En in de USA moet je al heel veel moeite doen om een manuele bak te vinden
Ok, automaat rijden is heel leuk, maar je beperken tot enkel automaat? De enige mensen van wie ik dat begrijp is mensen die geen linkervoet hebben...
Van uit een standpunt van iemand die al 10/20/30/... jaar een rijbewijs heeft is dat inderdaad niet begrijpelijk. Maar voor iemand die nu een rijbewijs moet halen, daarbij nu 1 keer moet zoeken naar een auto met automaat. Maar die voor de rest van zijn/haar leven quasi enkel nog keuze zal hebben uit 'automaten' (lees elektrisch), is dat niet echt een zo heel vreemde keuze.


* Niet dat ik vind dat je per se met automaat moet leren rijden. Want een manuele bak is evenzeer een deel belgische(/europese) cultuur. (En veel leuker)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Heb ook al altijd manueel gereden hier, maar als ik dan eens in de US ben en daar met automaat rijdt, besef ik toch weer hoe gemakkelijk en comfortabel dat wel is. Het is vooral de meerprijs bij een lease-auto die me telkens terug bij manueel doet belanden.
Nu, als je voor je rijbewijs gaat, zou ik sowieso ook wel voor manueel gaan, gewoon omdat je dan nog de vrijheid hebt. Het is nu ook niet zo dat je rijbewijs halen met manueel zoveel moeilijker is.
fluppie schreef: Een waarschuwing voor iemand die nooit met een automaat gereden heeft,let op,als hij in D staat,dan rijd hij,ongeacht of U nu gas geeft,of niet!!
Zoiets merk je wel gewoon direct he, gewoon al bij het vertrekken. De gouden tip is eigenlijk dat je gewoon altijd je rem ingedrukt moet houden bij stilstand in D, en dat van zodra je de rem lost, de wagen al begint te bollen. En ook nog een zilveren tip: linkervoet zoveel mogelijk links zetten zodat je nooit de neiging hebt er een pedaal mee in te drukken :p. Ik had ook stress om de eerste keer met een automatic te rijden, maar eigenlijk ben je dat gewoon direct gewoon.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Inderdaad, die linkervoet kan héél gevaarlijk zijn als je gewoon bent van handgeschakeld te rijden! Zo reed een vriend van mij nog maar pas met een automaat en door de gewoonte van te ontkoppelen drukte hij op een bepaald moment die brede rempedaal volledig in met zijn linkervoet en zo stond hij daar plots stil op de autosnelweg! Hij heeft toen heel veel geluk gehad dat er niemand op hem is ingereden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Heb nu een brave volvo diesel met manuele bak voor veel km's mee te doen. Soms is terugschakelen zeer nuttig voor meer koppel, hoe vaak schakel ik niet terug naar 4e of 3e als het vooruit moet gaan. Hoe doe je dat met een automaat? Stel je wil instant meer koppel tegen een hoger verbruik, omdat je per sé iets wil inhalen of een snel manoever wil doen?

Ik koop binnen enkele maanden een sportauto als 2e auto, en het zal manueel zijn. Spurt naar 100 is een serieus verschil met/zonder automaat. Maar daarvoor koop ik hem niet. Ik wil gewoon hem zeer hoog in toeren kunnen stampen, met een automaat verlies je daarover de controle.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

ub4b schreef:Heb nu een brave volvo diesel met manuele bak voor veel km's mee te doen. Soms is terugschakelen zeer nuttig voor meer koppel, hoe vaak schakel ik niet terug naar 4e of 3e als het vooruit moet gaan. Hoe doe je dat met een automaat? Stel je wil instant meer koppel tegen een hoger verbruik, omdat je per sé iets wil inhalen of een snel manoever wil doen?
Ik zet mijn automaat in Sport en die schakelt zelf terug. Je kan ook naar M(anueel), maar dat heb ik eigenlijk nog nooit moeten doen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

fluppie schreef:Een Automaat komt vooral veel voor in Amerika daar heeft een handgeschakelde bak geen schijn van kans,en dat is altijd al zo geweest.
Men moet er vooral rekening mee houden dat in de US de max. snelheid (op autostrade) 90 km/h is (ongeacht wat men in de films ziet)en daar word echt heel streng gecontroleerd.
Buiten die stukken in Texas die 85mph (bijna 140km/u) zijn. En ook lang niet iedereen rijdt daar de limiet, zeker in de wat minder druk bevolkte gebieden rijden die ook makkelijk sneller.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Aangezien de duurste auto's blijkbaar alleen nog verkrijgbaar zijn als automaat zal het vroeg of laat standaard zijn op alle wagens. Dus op lange termijn is het overbodig om een manueel rijbewijs te halen. Wanneer de omslag zal gebeuren is moeilijk te voorspellen, maar het zal hoe dan ook gebeuren.

Bron: http://m.standaard.be/cnt/dmf20160517_02292727
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

ub4b schreef:Hoe doe je dat met een automaat?
Simpel, je duwt het gaspedaal een beetje meer in als je 1 versnelling wilt laten terugschakelen. Je kan het gaspedaal ook instampen en dan gaan de meeste automaten in kickdown-modus: ongeacht of deze dan in D of S staat, zal deze dan meerdere versnellingen (tegelijkertijd) terugschakelen en hoog in de toeren gaan om het maximale eruit te halen. Dit gaat allemaal zelfs sneller dan wanneer je het manueel zou doen!
Voorbeeldje: een mens heeft 0,5 tot 1 seconde nodig om te schakelen. Een DSG schakelt in 8 milliseconden.
ub4b schreef:Spurt naar 100 is een serieus verschil met/zonder automaat.
De meeste moderne automaten spurten sneller naar de 100 dan een handbak.
ub4b schreef:Ik wil gewoon hem zeer hoog in toeren kunnen stampen, met een automaat verlies je daarover de controle.
In D-stand gaan de meeste automaten redelijk efficiënt proberen rijden, wat bij een diesel bijvoorbeeld wil zeggen dat ie al hoger schakelt bij het bereiken van 1500 toeren, en pas lager schakelt bij het bereiken van 1000 toeren. De meeste mensen doen dat niet na met een handbak...

Maar als je hem in S-stand (S van Sport) zet, dan haalt ie uit elke versnelling het maximum en schakelt ie vrij laat. Het is dus een mythe dat je er geen controle over hebt bij een automaat. Je hebt daarnaast ook nog een manuele modus met eventueel flippers aan het stuur om het schakelen volledig te onder controle te hebben.

In een moderne automaat heb je dus het beste van beide werelden. Buiten het prijskaartje en het meergewicht zie ik eerlijk gezegd geen nadelen meer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

ub4b schreef:hoe vaak schakel ik niet terug naar 4e of 3e als het vooruit moet gaan. Hoe doe je dat met een automaat? Stel je wil instant meer koppel tegen een hoger verbruik, omdat je per sé iets wil inhalen of een snel manoever wil doen?
Bij een moderne automaat is dat eenvoudig: je trapt het gaspedaal hard in, dan schakelt ie automatisch terug.
ub4b schreef:Spurt naar 100 is een serieus verschil met/zonder automaat.
Complete nonsens, jij kan onmogelijk even snel schakelen als een moderne automaat en al zeker niet als we over een simpele 0-100 sprint spreken.
ub4b schreef:Ik wil gewoon hem zeer hoog in toeren kunnen stampen, met een automaat verlies je daarover de controle.
En ook dit is achterhaald: je kan met de meeste moderne automaten (en dan spreek ik dus eigenlijk over gerobotiseerde bakken) gewoon nog manueel schakelen ook en dan is het vaak nog de keuze: via een "tip" systeem of via paddles aan het stuur. Veel "sportiever" gaat het niet worden dan?

Dat gezegd zijnde, begrijp ik best dat er nog enig "plezier" aan het schakelen is, zeker als je plezierritjes doet in een sportieve auto. Echter, hoe vaak doe je dat hé? Neen, geef mij voor de doordeweekse dag maar gewoon een fijne automaat. Ik zal niet gauw meer een manuele bak in huis halen...

EDIT: what Kenw00t said... :x
ooh. shiny.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Hier ook toch maar geachakeld leren rijden ook al stond men wagen (automaat) klaar. Af en toe nodig gehad als vrienden wat gedronken hadden enzo. Dus zeker nodig vind ik. Echter nu rij ik met een auto zonder versnellingen, dus ook geen automaat.

Dus ik denk in de toemomst dat het toch steeds minder gaat zijn dat je het nodig hebt.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

De wagen die ik op het oog heb doet in automatic 8.4 naar 100, terwijl met manuele bak 7.2

http://www.topgear.nl/autotests/toyota- ... st-drives/

Geen snelle spurter maar wel bochtenplezier en veel drift potentieel.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

ub4b schreef:De wagen die ik op het oog heb doet in automatic 8.4 naar 100, terwijl met manuele bak 7.2
7,6 vs. 8,2 volgens de officiële Toyota site in België, maar goed. Zoals gezegd hangt dat vak bak tot bak af. Een VW DSG is zo'n toonbeeld van hoe het wel kan. Videootje:
ooh. shiny.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Wij zijn hier ook al jaren overgestapt op automaat. Het is gewoon veel handiger in mijn ogen.
Ikzelf reed daarvoor altijd handgeschakeld, en dat gaat prima, maar tijdens files etc. toch niet het meest ideale.

Een auto is voor mij iets dat je van plaats A naar B brengt. Bij een handgeschakelde auto is het schakelen dan weer iets extra waar je moet op letten.

De tijd dat een automaat aanzienlijk meer verbruikt, is ook wel al even achter de rug, hoewel er toch nog automaten zijn die niet helemaal op punt staan (bij te lage toeren schakelen, en zo niet de gewenste snelheid kunnen halen, of bij veel te hoge toeren schakelen, veel verbruiken en traag optrekken (voor snel optrekken moet je wat in de hoge toeren gaan, maar sommige automaten blijven te lang in hoge toeren)).

Ik vind het ook altijd zo'n hassle om met de auto van vriendinnen te moeten rijden. Je kent de auto niet, hij kan sloom of vinnig zijn, je kent de koppeling niet, …

Toen mijn vorig autootje kapot ging, heeft mijn echtgenoot een automaat gekocht, en heeft hijzelf ook één gekocht.
De zijne heeft P, R, N en D (en + en -) en een hendeltje met 4 opties, en dit staat altijd op het laatste: 2H, maar geen idee wat dit allemaal is (ben nogal een leek op dat gebied :p).
De mijne heeft R, N, D/S en een knopje voor P. Mijn 'versnellingspook' ziet er wel anders uit, en ik heb ook een optie voor - en +, maar gebruik dit niet.

Ik ken er niet veel van, maar ik vind het gewoon veel prettiger, en begrijp niet goed waarom handgeschakeld nog steeds de norm is.
Ik vind dat dat eerder een optie moet zijn, voor wie het wil. Automaat zal voor de meesten net makkelijker zijn.
Voor sportvoertuigen die niet echt dienen om je van plaats A naar B te brengen, begrijp ik dat handmatig prettiger is.
Blond doesn't mean stupid :roll:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

SpecialK schreef:
ITnetadmin schreef:Verder zie ik niet in waarom een automaat niet van een electronische vernellingsbak kan voorzien worden die programmatorisch selecteert hoe "sportief" je wil dat ie rijdt (bv lagere "versnelling" om te kunnen optrekken of hogere om rustiger te rijden).
Dat doen ze toch al sinds de jaren 90? Zowat elke automaat heeft tegenwoordig een sport-comfort-eco instelling.
Neenee, geen settings, ne fully "fake manual override".
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Met zo'n beknopte beschrijving is het voor iedereen hier wel gissen wat je nu eigenlijk wil zeggen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:
SpecialK schreef:
ITnetadmin schreef:Verder zie ik niet in waarom een automaat niet van een electronische vernellingsbak kan voorzien worden die programmatorisch selecteert hoe "sportief" je wil dat ie rijdt (bv lagere "versnelling" om te kunnen optrekken of hogere om rustiger te rijden).
Dat doen ze toch al sinds de jaren 90? Zowat elke automaat heeft tegenwoordig een sport-comfort-eco instelling.
Neenee, geen settings, ne fully "fake manual override".
Op mijne bmw 5 hangt dat in de 'comfort' stand af van hoe hard ik het pedaal in duw. Als ik hard duw schakelt die minder snel over bvb. Daarnaast heb ik nog comfort+, eco, sport en sport+. Dat zijn de motor instellingen, mijne automaat kan ik ook in Sportstand zetten of manueel met omhoog/omlaag bedienen. Ik heb dus gewoon veel meer mogelijkheden dan een handgeschakelde bak. Trouwens, dit type word amper verkocht met manuele bak.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ik heb altijd met manuele bakken gereden omdat ik altijd met zware ladingen rijd (Takeldienst / mechanieker).
Helaas kan je niet met een automatische versnellingbak een lading van 30-40 ton fatsoenlijk bergen oprijden of brakke vrachtwagens uit een sloot trekken want een automatische transmissie weet niet echt wat te doen als er geen snelheid is maar wel erg zware last.

Ook met een gewone werk Auto rijdt ik met manueel omdat automatische transmissies het niet zo hebben met aanhangwagens en zware lasten op lage snelheiden. Dit is een speciale reden waar de meeste forumleden geen nut aan hebben want de meeste zijn bediendes.

in mijn vrije tijd rij ik liever met manueel omdat ik graag bezig blijf terwijl ik rij, ik heb graag manuele controle over mijn motor. Dit is een persoonlijke voorkeur.

Echter zijn automatische bakken bijna zo goed als perfect voor gewoon rijden, voor files is dit perfect! Er zeggen nog veel mensen dat een manuele bak veel meer zuipt dan een manuele, maar de laatste tien jaar is dat zo goed als passé. Ook voor de gene die graag een caravan trekken is een automatische transmissie geen enkel probleem, de lading is nooit zo zwaar (vanwege de wetgeving op mtm). En erg vaak ga je dat niet doen...


Dus ikzelf raad automatiques zeker aan als je erg comfortabel wil rijden, er is niet echt een reden meer om manueel te kiezen voor wat de meeste hier met een auto gaan doen. De enige reden omdat manueel nog zo groot in europa is, is omdat het eigenlijk nog altijd de "norm" is. Terwijl automatisch in het algemeen nog niché is.

Zware motoren (en dan zeker de diesels) hebben vaak zoveel koppel dat de koppeling van een manuele versnellingsbak het niet lang volhoudt. En voor je zegt: "En Lamborghini's dan?": voor dat soort auto's is een nieuwe koppeling zoals voor ons nieuwe olie ;)

Bij veel modellen is de leasingprijs van een automaat nauwelijks nog hoger dan van een manuele.
Dit klop niet, Diesel motoren en erg zware motoren kunnen perfect met een manuele bak rijden zonder problemen. Echter zal een zware motor grote fitessen hebben, die eigenlijk niet zo mooi optrekken. Zo kan je bijvoorbeeld 70km/u in 2de rijden onder 4500 toeren met zo'n fitessen. Het minpunt and een manuele zware motor is dat die hoge koppel het nogal oncomfortabel maakt voor woonwerk verkeer. Deze schakelen namelijk niet zachtjes.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Garpenlov schreef:Helaas kan je niet met een automatische versnellingbak een lading van 30-40 ton fatsoenlijk bergen oprijden of brakke vrachtwagens uit een sloot trekken want een automatische transmissie weet niet echt wat te doen als er geen snelheid is maar wel erg zware last.
Is dit zo? Mijn echtgenoot nam (en doet dit nu soms ook nog) vaak taken over van zijn werknemers, en reed soms ook rond met 40 ton.
De trekkers hier zijn allemaal automaat (Iveco), en hijzelf heeft eentje met zo'n Amerikaanse neus (ook Iveco) en ook die is automaat, denk ik...
Vroeger had hij een MAN (automaat) en de werknemers Scania (handgeschakeld), en hij gaf wel aan dat je met de handgeschakelde soms ergens makkelijker kan vertrekken omdat je zelf de versnelling bepaalt.

Hij is nochtans heel tevreden van zijn trekker nu... Hij schakelt bij 15K toeren, denk ik, maar als de snelheid te laag is, gaat hij gewoon hoger in toeren (zoals je dat bij een handgeschakelde ook zou doen).
Zelfde voor zijn wagen als hij op een steile berg rijdt... Bij mijn wagen zal dat ook zo zijn, neem ik aan, maar ik rijd niet in de bergen... :p

Ik ken wel iemand met een automaat die gewoon bij het toerental schakelt. Op zich geen probleem, maar als je vastzit of in bergen rijdt, misschien wel enorm irritant...
Blond doesn't mean stupid :roll:
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

nickz schreef:Ik blijf het toch een onverstandige keuze vinden. Een autorijbewijs moet je toch maar één keer behalen in je leven, dus dan behaal je beter meteen een volwaardig rijbewijs waarmee je alle auto's mag besturen, zoveel extra moeite kost dat niet.
cadsite schreef:Ik vind het heel onverstandig een rijbewijs voor automaat te halen.
Niet akkoord.
Wij die manueel rijden of gereden hebben en daar goed mee overweg kunnen zien dat zo. Maar er zijn voldoende mensen die dat manueel schakelen niet snappen/kunnen maar voor de rest wel kunnen rijden.

Ik ken mensen die constant te hoge of te lage toeren rijden, mensen die niet weten in welke versnelling ze zitten en wanneer ze naar boven of beneden moeten schakelen, mensen die de koppeling steeds te hard laten opkomen met een schokkende rit tot gevolg of net veel te langzaam en honderden meters de koppeling laten slippen.

Zo reed ik eens mee met iemand die in 4e aan ongeveer 90km/h (niet over de limiet) een lange bocht naderde in nat weer. De auto was al voldoende aan het afremmen op de motor maar toch besloot de bestuurder om nog verder terug te schakelen vlak voor het ingaan van de bocht... ineens naar 2e. Neusje naar beneden, passagiers naar voren, toerenteller richting rood, gillende motor, bandjes die net grip leken te verliezen... . De bestuurder was dan nog totaal verbaasd over wat er gebeurde: "voor een bocht moet je toch schakelen naar 2e?" :bang: .

Alle dingen die ik opnoem gaan over zowel oudere maar ook verbazend veel jongere bestuurders (en meestal de opleiding met de rijschool gedaan zelfs).
Dus neen, mensen die niet kunnen of durven manueel te rijden moeten zeker niet voor een rijbewijs gaan voor alle types. DIe gaan wat mij betreft echt beter voor enkel de automaat, zeker als ze dat beroepsmatig niet nodig hebben. Het zorgt alleen maar voor meer gevaar op de weg en irritatie bij andere weggebruikers.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

IYZY schreef:
Garpenlov schreef:Helaas kan je niet met een automatische versnellingbak een lading van 30-40 ton fatsoenlijk bergen oprijden of brakke vrachtwagens uit een sloot trekken want een automatische transmissie weet niet echt wat te doen als er geen snelheid is maar wel erg zware last.
Is dit zo? Mijn echtgenoot nam (en doet dit nu soms ook nog) vaak taken over van zijn werknemers, en reed soms ook rond met 40 ton.
De trekkers hier zijn allemaal automaat (Iveco), en hijzelf heeft eentje met zo'n Amerikaanse neus (ook Iveco) en ook die is automaat, denk ik...
Vroeger had hij een MAN (automaat) en de werknemers Scania (handgeschakeld), en hij gaf wel aan dat je met de handgeschakelde soms ergens makkelijker kan vertrekken omdat je zelf de versnelling bepaalt.

Hij is nochtans heel tevreden van zijn trekker nu... Hij schakelt bij 15K toeren, denk ik, maar als de snelheid te laag is, gaat hij gewoon hoger in toeren (zoals je dat bij een handgeschakelde ook zou doen).
Zelfde voor zijn wagen als hij op een steile berg rijdt... Bij mijn wagen zal dat ook zo zijn, neem ik aan, maar ik rijd niet in de bergen... :p

Ik ken wel iemand met een automaat die gewoon bij het toerental schakelt. Op zich geen probleem, maar als je vastzit of in bergen rijdt, misschien wel enorm irritant...
Trekkers zijn in het algemeen (eigenlijk bijna 95%) automatiques, deze kunnen perfect ladingen trekken van 40 ton. Dit zijn namelijk ook maar vrachtwagens :)

Takelwagens zoals deze
Afbeelding

Zal je bijna nooit in manuele vinden omdat automatische bakken niet erg veel controle over torque geeft. Je hebt namelijk nogal wat macht nodig om een brakke 40 tonner uit de sloot te trekken of een zwaar overbelaste vrachtwagen op een heiling te trekken terwijl je zelf al een 30 tonner bent.
Ook zijn takelwagens zoals deze 8x8's, bedoeld om mee in de bossen te takelen of in de zware modder of ijs. Dan moet je echt controle hebben over je versnellingen.

Als het mogelijk was, zou ik ook voor een automatische trekker gaan, een 18 fittesser is niet comfortabel om mee te rijden :D maar het is ook meer werk gerief dan wagen.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”