Waze nav App

Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Sinds ik consequent Waze volg (m.u.v. vooraf checken welke de alternatieve routes zijn) ben ik maar heel zelden teleurgesteld geweest. Ik doe wel voornamelijk stad.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Vaganzza schreef: In feite zou er ook een functie "aangenaam rijden" ofzoiets moeten komen (maar hoe programmeer je dat?? ;) ) waarbij kleinere wegen meer vermeden worden.
Sommige ingebouwde GPS-systemen hebben dat. Ik heb al paar keer routes vergeleken van ingebouwde GPS tov Waze tov Tomtom tov Sygic tov Google Maps.
Waze kiest bijna altijd voor rare smalle binnenbaantjes.
Google Maps, Tomtom en Sygic doen dat veel minder en kiezen vaak de grotere banen, met soms een omleiding.
De ingebouwde banen verkiest grote banen (N-wegen, hoofdstraten, zo min mogelijk opeenvolgende bochten, ...)
Nu: het verschil tussen ze allemaal is maximaal 2-3 minuten. Maar met de ingebouwde GPS is het veeeeeeeel rustiger rijden. Je volgt gewoon een baan, slaat ergens links af, en nog eens rechts af.
Met Google Maps, Sygic en Tomtom valt het mee: die zal ergens een stuk afsnijden, maar vaak toch langs relatief brede banen. Je zal een paar meer kruispunten tegenkomen (en straten met voorrang van rechts), maar in het algemeen win je wel een 2-tal minuten.
Met Waze is het bijna altijd miserie (trouwens ook met Garmin fixed GPS). Je belandt in een veld, dezelfde route dat met ingebouwde GPS maximum 5 kruispunten waren waar je moet afslaan, moet je hier minstens 20 keer ergens afslaan, dan rijd je op een kasseiweg, door een smalle tweerichtingsstraat waar er maar een halve auto doorkan, ... In theorie kom je vroeger aan, maar in praktijk, niet echt. Vaak zijn die "veld-banen" theoretisch 90 wegens buiten bebouwde kom, en dus theoretisch sneller, maar in realiteit is het daar onveilig om sneller dan 30-40 te rijden.

Dusja, waarom kunnen anderen dat wel programmeren en Waze niet?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Dima_2005 schreef:In theorie kom je vroeger aan, maar in praktijk, niet echt. Vaak zijn die "veld-banen" theoretisch 90 wegens buiten bebouwde kom, en dus theoretisch sneller, maar in realiteit is het daar onveilig om sneller dan 30-40 te rijden.
De maximumsnelheden mogen dan wel geïmplementeerd zijn in Waze, daar houdt de gps totaal geen rekening mee in de berekening van de route. Wel wordt er gebruik gemaakt van de effectief gereden snelheid van de Wazers (zowel historisch als real-time), dit in tegenstelling tot vele andere gps systemen.
Dima_2005 schreef:Dusja, waarom kunnen anderen dat wel programmeren en Waze niet?
Volgens mij kan het bijna niet anders dan dat ook Waze werkt aan meer logischere routes, alleen al om de concurrentie op dat vlak ook bij te blijven.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Een mogelijkheid zou zijn om die smalle binnenwegen, waar je tegenliggers niet zomaar kan passeren aan te duiden als "onverharde weg", ook al zijn ze dan geasfalteerd.
In Waze kan je al aanduiden dat hij onverharde wegen moet vermijden.
Misschien kan Steven hiervoor een poll organiseren, blijkbaar zijn er redelijk wat mensen die zich storen aan die routes?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Volgens mij ook niet echt de oplossing. Waze moet er gewoon voor zorgen dat hun algoritme ook een beetje deftig werkt in Europa.
Want je hebt ook veel van zo'n wegen in centrum van dorpen.

Trouwens, de routes zijn echt niet altijd logisch. Zeker bij een kleine file kan die soms echt overreageren. Een maand geleden reed ik naar huis op GPS. Op het laatste stukje zie ik dat die zegt dat ik rechtdoor moet ipv linksaf. Was een route van 8km langer dan normaal. En dat voor een vertraging van 1minuut. Ben 500% zeker dat 8km langer niet sneller is dan 1 minuut in de file te staan (en langs een "rechtdoor" baan te rijden)
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Dima_2005 schreef:Trouwens, de routes zijn echt niet altijd logisch. Zeker bij een kleine file kan die soms echt overreageren. Een maand geleden reed ik naar huis op GPS. Op het laatste stukje zie ik dat die zegt dat ik rechtdoor moet ipv linksaf. Was een route van 8km langer dan normaal. En dat voor een vertraging van 1minuut. Ben 500% zeker dat 8km langer niet sneller is dan 1 minuut in de file te staan (en langs een "rechtdoor" baan te rijden)
Hangt er soms ook een beetje van af... Ikzelf gebruik vooral Apple Maps, omdat het gewoon op m'n telefoon staat, en omdat het werkt met CarPlay in m'n autootje, maar Waze vind ik ook heel leuk (met de snoepjes op de weg enzo :p).
Soms kom je in een file terecht die nog niet is aangeduid, en soms stuurt hij je om omdat er zogezegd een file is, die eigenlijk net gedaan is...
Apple Maps gebruikt ook de informatie van Waze om te bekijken hoe druk het verkeer is, etc.

Over het algemeen vind ik dat Waze nog steeds accurater is met het weergeven van verkeershinder, dan dingen zoals www.verkeerscentrum.be (die gewoon gebruik maken van camera's op snelwegen).
Ik weet niet goed hoe het op Waze wordt weergeven, maar geel (kleine hinder) en oranje (matige hinder), rij ik gewoon door. Bij rood (grote hinder) en bruin (stilstaand verkeer), volg ik een omweg. Bij geel en oranje berekent Apple Maps zelf geen omweg.

En ook fijn dat er rekening wordt gehouden met welke straten plaatselijk verkeer is. Wij wonen in zo'n straat, en 's ochtends heb je hier onnozelaars die aan 70 km/u doorvliegen, terwijl het zone 30 is. Als de politie dan op het eind van de straat staat, controle te doen, lach ik even, diep vanbinnen :)
Blond doesn't mean stupid :roll:
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

hoe zit dat met de nauwkeurigheid van google maps navigatie en files tegenover de waze app? Die eerste lijkt mij toch ook vrij nauwkeurig als er ergens opstopping is...
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Google maps navigatie gebruikt de data van waze, dus zal hetzelfde resultaat geven veronderstel ik? Van filemeldingen of andere realtime data ben ik in ieder geval heel tevreden bij waze!
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Routes zijn toch anders bij Google Maps dan bij Waze. Google Maps zal nog steeds voorkeur hebben voor een comfortabele route, al is het 1-2min verschil. Dus die stuurt je sneller de file in. Waze zal eerder sluiptroutes weergeven.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Vandaag heeft waze me even in de steek gelaten, toen ik terug kwam van antwerpen, met Waze aan zoals altijd, was de bevrijdingstunnel afgesloten. Totaal niet aangekondigd door waze maar soit, ook niet kunnen aangeven want is nogal moeilijk selecteren op de snelweg en niet echt veilig.

Maar soit nu op zoek.

Blijkbaar is er een pagina met alle geplande tunnelonderhoud, tijdstippen / richting / datum's voor heel 2016.

http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... londerhoud

Hoe krijg je zoiets automatisch in Waze, zou toch handig zijn ?

Edit als ik in de map editor ga kijken staan er sommige in maar ik kan deze niet aanpassen / bijvoegen

A B
BEGIN
14-09-2016
20:00
EINDE
15-09-2016
06:00

A B
BEGIN
16-11-2016
20:00
EINDE
17-11-2016
06:00
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Tjiens, raar... Al die tunnelsluitingen waren al ingegeven begin dit jaar... Geen idee hoe het komt dat die bevrijdingstunnel van gisteren er niet in staat?!

Closures kan je pas vanaf L3 bewerken (en volgens lock level segment, hier L5 dus).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

De afsluiting van de voorbije 4 nachten was zo te zien nog niet gekend in het begin van het jaar. Het ging over de installatie van een camerasysteem in de tunnels. Vandaar waarschijnlijk dat dit over het hoofd werd gezien.

Deze gegevens automatisch invoeren zal waarschijnlijk niet lukken, maar ik ben wel aan het werken aan een systeem om de GIPOD-databank en andere bronnen in een soort takenlijst om te zetten waar mensen kunnen zeggen 'dit is toegevoegd op de kaart', waardoor er minder dubbel werk is en de kans dat we iets over het hoofd zien een pak kleiner wordt. Deze werken stonden bijvoorbeeld in GIPOD, dus dit hadden we zo kunnen voorkomen.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
rowan008
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2016, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Als ik in google maps een kaart offline download, maakt Waze dan gebruik van die offline kaart?
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

Nee. Waze heeft zijn eigen kaart die volledig gericht is op navigatie voor auto's met ook minder informatie. Hierdoor neemt die kaart ook veel minder opslagruimte in en kan deze gemakkelijk 'on the fly' up to date gehouden worden. Het kan perfect dat een straat in Waze aanwezig is, maar niet in Google Maps en omgekeerd.

EDIT: als je data wilt besparen kan je best op voorhand eens de navigatie starten met een wifi-verbinding en op de kaart voorbij je route gaan om alle kaarttegels al in te laden. Dan zullen die niet onderweg gedownload worden.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
::steven::
Pro Member
Pro Member
Berichten: 250
Lid geworden op: 31 jan 2006, 11:34
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 22 keer

Wel, om precies te zien, de kaart/adressen van google maps worden wel gebruikt in Waze, als bijkomende bron voor de eigen Waze kaart, maar omgekeerd niet.
Dus het kan dat een adres niet in Waze database staat, wel in Google Maps, en je toch kan navigeren met Waze naar het betreffende adres. Omgekeerd echter niet :-)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

@Vaganzza @Glodenox bedankt voor de verduidelijking.

En op zo'n momenten zie je dan weer de absurditeit van hoe men sommige dingen regelt, ok er is een calamiteiten route Q waarlangs Waze je ook stuurt, maar dan krijg je heel veel verkeer via de route met redelijk wat verkeerslichten die onnodig gaan op rood staan terwijl er om 23u niemand meer komt van links en rechts. Wanneer worden intelligente verkeerslichten in België ook de standaard eindelijk ipv de uitzondering.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ik lees juist dat vanaf 1/1/2017 op gewestwegen slechts 70km/u zal mogen gereden worden.
Waar sneller zullen nieuwe borden dit aanduiden maar die worden maar geplaatst tussen oktober en december.

Vanaf wanneer komt dit soort aanpassingen zichtbaar in de app (kaartinfo denk ik)
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

Deze zullen in de app staan eenmaal iemand deze in de Waze Map Editor heeft ingegeven (+ dan nog enkele dagen om dit door te voeren). Normaal gezien verwacht ik niet dat er zeer veel aanpassingen nodig gaan zijn omdat de maximumsnelheid op de meeste wegen hetzelfde gaat blijven. Over het algemeen zullen het vooral kleine baantjes zijn die van 90 naar 70 gaan (als men er nog geen snelheidszone heeft ingevoerd).
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Vorige week vrijdag van venetie naar Munchen gereden, en route op voorhand al eens geladen, en de dag nadien van munchen terug naar huis, maar geen van beide routes zijn bijgehouden. Ook staan geen van beide areas in de map editor. Maar onderweg kreeg ik wel punten als ik files rapporteerde.
Roaming stond op, maar regelmatig viel deze weg.

Is dit de reden dat de volledige route dan niet bijgehouden wordt?
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

Nee, momenteel zit er een vertraging van bijna een week op de verwerking van de ritten. Tot ongeveer 7 augustus zouden de ritten momenteel verwerkt moeten zijn. De reden hiervoor is niet gekend. Dit zorgt er trouwens ook voor dat meldingen van problemen er veel langer over doen om op de map editor te verschijnen.

Zeer onhandig voor iedereen, maar tijdelijke problemen kunnen zich nu eenmaal af en toe eens voor doen.

EDIT: had niet gezien dat je 'vorige week vrijdag' had gezegd. Bij mij is de laatste verwerkte rit geleden van 4 augustus en ik heb pas op 7 augustus een andere rit gedaan die nog niet verwerkt is. Dus ergens daartussen zit men momenteel met de verwerking.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Het is niet abnormaal dat langere ritten er langer over doen om in WME zichtbaar te worden. Dat is altijd al zo geweest.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

@::steven:: of Glodenox, kunnen jullie eens suggeren om voor brandstofprijzen in te geven terug de oude interface gebruikt kan worden waar je gewoon de cijfers na mekaar kan ingeven ipv door onoverzichtelijke lijstjes te moeten scrollen? Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Je kan daar ook iets langer op blijven duwen, dan kan je toch nog gewoon cijfers ingeven op de oude manier.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Nee, in de oude manier kon je letterlijk alle cijfers in 1 simpele typ-sessie ingeven.
Nu moet je brandstoftype kiezen, ingedrukt houden, keyboard komt naar boven, bevestigen per type... 't is te veel moeite om iets dat je snel wilt kunnen doen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ja, klopt. Dat is inderdaad minder handig dan vorige versie. Ik meen mij te herinneren dat dit in de iOS app niet veranderd is. Geen idee waarom dat verschillend zou moeten zijn.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Coyote verbieden? Bad idea ... Maar de echte vraag is wie zo zot is om ervoor te betalen terwijl je Waze hebt

http://newsmonkey.be/article/70380
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

wilde gisteren vr de eerste keer brandstofprijzen aanpassen, maar lukte niet. Ook is CNG geen LPG! dus zou aparte prijsvermelding cng moeten staan. Bij Dats24 staat nu lpg, terwijl zij dat überhaupt nt hebben in hun gamma. Makkelijk zou zijn dat database gelinkt wordt aan https://belgie.carbu.com/index.php/officieleprijs, daar vullen veel stations zelf in, gevolg up to date. Kan toch nt dat een dats24 station nog prijzen van 7dagen oud weergeeft... Ik zoek eerst op carbu wat de effectieve laagste prijzen zijn...

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Sinds brandstofprijzen.be naar carbu gegaan is, is de kwaliteit van de ingegeven brandstofprijzen gigantisch achteruit gegaan. Vaak niets meer ofwel foutief... Bovendien is het in Waze echt maar beperkt tot 4 brandstoffen, dus neemt de community de meest gebruikte...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Vaganzza schreef:Bovendien is het in Waze echt maar beperkt tot 4 brandstoffen, dus neemt de community de meest gebruikte...
ja, maar dan moeten ze geen CNG prijs invoeren in een LPG-vakje of omgekeerd hé :eek:

en hoe komt het dat ik geen prijzen kan aanpassen? Heb gewoon een account. Zo zullen prijzen nooit up to date zijn, als enkel editors kunnen prijzen invoeren.
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 15 keer

satsurfer schreef:en hoe komt het dat ik geen prijzen kan aanpassen? Heb gewoon een account. Zo zullen prijzen nooit up to date zijn, als enkel editors kunnen prijzen invoeren.
Je kan geen brandstofprijzen updaten als je nog geen 100 mijl/160 km gereden hebt.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

per maand/jaar? gebruik nl. regelmatig tom tom :-D

files geef ik regelmatig in, in waze.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Hoe kan je voor een adres in waze de juiste 'inrit' aangeven, ik heb een bepaald adres dat altijd bestemming bereikt geeft op een parallelweg maar je kan onmogelijk het bedrijf bereiken van daar ( of je moet over een hek / gras / gracht vliegen ).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Tomsworld schreef:Hoe kan je voor een adres in waze de juiste 'inrit' aangeven, ik heb een bepaald adres dat altijd bestemming bereikt geeft op een parallelweg maar je kan onmogelijk het bedrijf bereiken van daar ( of je moet over een hek / gras / gracht vliegen ).
Dat kan je doen door een plaats aan te maken in de editor. Het beste is ook om het google resultaat (dat in dit geval foutief zal zijn) te linken aan die plaats. Dat linken kan enkel door hogere levels ingegeven worden. Dat kan je dus best ff navragen in de community.

Een account via Slack is het gemakkelijkste om te communiceren en wordt je steeds snel geholpen: https://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=149&t=121775
satsurfer schreef:per maand/jaar? gebruik nl. regelmatig tom tom :-D

files geef ik regelmatig in, in waze.
En heb je een account aangemaakt? Of maw kan je inloggen in de editor om je routes te bekijken?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

satsurfer schreef:wilde gisteren vr de eerste keer brandstofprijzen aanpassen, maar lukte niet. Ook is CNG geen LPG! dus zou aparte prijsvermelding cng moeten staan. Bij Dats24 staat nu lpg, terwijl zij dat überhaupt nt hebben in hun gamma. Makkelijk zou zijn dat database gelinkt wordt aan https://belgie.carbu.com/index.php/officieleprijs, daar vullen veel stations zelf in, gevolg up to date. Kan toch nt dat een dats24 station nog prijzen van 7dagen oud weergeeft... Ik zoek eerst op carbu wat de effectieve laagste prijzen zijn...

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Is zelfs zo erg dat er eentje in Lede zit die continue zijn prijs verlaagt net nadat je de correcte prijs hebt ingevuld. Heb al aan carbu de foto's van portiek- en pompprijs met afrekenticket voor 5ltr doorgestuurd maar dan hoor hen niet meer. Voor ons bedrijf heeft carbu afgedaan, kwaken kunnen ze maar objectiviteit is zoek.
Vaganzza schreef:Sinds brandstofprijzen.be naar carbu gegaan is, is de kwaliteit van de ingegeven brandstofprijzen gigantisch achteruit gegaan. Vaak niets meer ofwel foutief... Bovendien is het in Waze echt maar beperkt tot 4 brandstoffen, dus neemt de community de meest gebruikte...

Sent from my D6000 using Tapatalk
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hier ook een nieuwe Waze gebruiker. Ben al direct onder de indruk van de correcte meldingen. Zo hadden we hier in het dorp enkele dagen een grote kraan die serieus de weg versperde (bussen en vrachtwagens moesten zelfs deels op het voetpad om er langs te kunnen). Stond mooi in Waze en de dag dat de kraan weg was, bleek ook de melding in Waze weg.

Anyway, toch wat zaken die ik niet zo direct vind:
* Hoe werken die bonuspunt-snoepjes ? Ben er 3 tegengekomen twv 325pt maar mijn puntentotaal blijft gewoon op 0 staan. PS: vreemd, zie nu op de website zelf ook in mijn account dat ik zogezegd nog 0 km gereden heb, terwijl ik nu toch al een tiental keer met Waze gereden heb, waaronder 3x met navigatie
* Hoe kan je navigeren naar een contact in je (Google) adresboek ? Als ik via zoeken doe, vindt hij enkel publieke plaatsen (winkels, bezienswaardigheden, straatnamen...).
* Kan je bij trajectcontrole je gemiddelde snelheid zien ?
* Bij de trajectcontrole op de E40 geeft hij een melding die ik niet verstond, leek zelfs een andere taal. Bij het einde van de trajectcontrole gaf hij een melding dat er een flitspaal is, wat m.i. ook niet klopt (i.e. volgens mij meet een trajectcontrole niet je snelheid op dat specifieke moment en registreert hij alleen de nummerplaat en doet dan de berekening voor het hele traject).
* Moet je files melden, of worden die automatisch gemeld op basis van je snelheid ?
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Alle gegevens van Waze hebben hun tijd nodig om weergegeven te worden in je profiel. Dus je punten ga je zeker nog krijgen, maar dat kan enkele dagen duren.

Voor gemiddelde snelheid bij trajectcontrole, dit wordt enkel ondersteund voor iOS voorlopig. Ondersteuning voor Android komt binnenkort.

Je moet Waze toestemming geven om je lokale contacten te lezen, dan kan je in Waze zelf navigeren indien er een adres bij je contact staat.

Files kan je altijd melden, dan wordt de snelheid ook onmiddellijk aangepast en zal de weg bv oranje of rood kleuren. Maar normaal gezien ook op basis van je snelheid.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

Tomby schreef:* Hoe werken die bonuspunt-snoepjes ? Ben er 3 tegengekomen twv 325pt maar mijn puntentotaal blijft gewoon op 0 staan.
Je puntentotaal wordt gemiddeld genomen eens per dag vernieuwd, het is dus normaal dat deze punten nog niet meteen zichtbaar zijn. De laatste weken waren er wel wat vertragingen bij het verwerken van de ritten, waardoor er nog wat extra vertraging mogelijk is.
Tomby schreef:* Hoe kan je navigeren naar een contact in je (Google) adresboek ? Als ik via zoeken doe, vindt hij enkel publieke plaatsen (winkels, bezienswaardigheden, straatnamen...).
Voor zover ik weet is dit niet mogelijk. Ik zal nog verder navragen en zal een suggestie doen om dit toe te voegen aangezien dit inderdaad een zeer handige feature zou zijn.
EDIT: blijkbaar gaat dit op iPhone, waar je dient te zoeken op de naam van je contact om zo het adres te krijgen. In Android is de makkelijkste oplossing momenteel naar je Contacten app te gaan, daar op het adres te klikken en dan 'Openen met Waze' te kiezen.
EDIT2: zonet de bugmelding hierover gevonden. Er is een melding dat ze er mee bezig zijn.
Tomby schreef:* Kan je bij trajectcontrole je gemiddelde snelheid zien ?
Dit is momenteel niet mogelijk. Er is een aanvraag ingediend om dit weer te geven die redelijk wat steun krijgt, dus ik verwacht dat in de komende maanden te zien verschijnen.
Tomby schreef:* Bij de trajectcontrole op de E40 geeft hij een melding die ik niet verstond, leek zelfs een andere taal. Bij het einde van de trajectcontrole gaf hij een melding dat er een flitspaal is, wat m.i. ook niet klopt (i.e. volgens mij meet een trajectcontrole niet je snelheid op dat specifieke moment en registreert hij alleen de nummerplaat en doet dan de berekening voor het hele traject).
Vroeger moesten we trajectcontroles aanduiden met flitspalen omdat we nu eenmaal geen trajectcontroles hadden in het systeem. We zijn nu in een overgangsperiode waar we deze gaan verwijderen. De vreemde gesproken tekst is een gekend probleem. Als ik het goed begrepen heb is dit de Nederlandstalige text-to-speech stem die een Engelse tekst zegt om te waarschuwen dat je een trajectcontrole nadert. De vertaling van deze tekst zou binnenkort beschikbaar moeten worden in de app waardoor dit niet meer zal voorvallen. Dit is blijkbaar door de mazen van het net in de beta-testen geglipt.
Tomby schreef:* Moet je files melden, of worden die automatisch gemeld op basis van je snelheid ?
Het melden van files mag, maar Waze gaat er eigenlijk niet echt rekening mee houden in de berekening van een route. Je effectief gereden snelheid is wat telt voor de navigatie. Voor andere gebruikers zorgen deze meldingen echter wel voor een aanduiding 'file' wanneer ze een route gaan kiezen in de app, dus daarvoor is het wel nuttig.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 102 keer

Ben voor het moment in Kreta op vakantie en hier gebruik ik ook Waze voor navigatie in een huurauto. Werkt perfect, brengt me waar ik heen moet en is zeer accuraat. Hier kan ik alleen maar op zeggen dat waze voor het moment een van de betere (zoniet de beste) navi soft is. Ter vergelijking , heb ook navigon en deze komt zelfs nog niet in de buurt qua nauwkeurigheid, geeft wegen aan waar die niet zijn en zo verder..
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Toch één opmerking: bij het berekenen van routes via secundaire wegen heeft Waze inderdaad opvallend snel "gezien" dat er ergens problemen zijn (ongeval etc) maar tegelijkertijd lijkt Waze geen enkele rekening te houden met het verschil tussen een voorrangsweg en de overige "voorrang van rechts" wegen.

Waze probeert me heel vaak van een voorrangsweg te halen om via een resem kleine straatjes met elke 50m een voorrang van rechts te gaan rijden in de hoop 1 of 2 minuten sneller te zijn (meestal omdat de voorrangsweg 50Km per uur is en de kleine straatjes 70Km/u die je nooit kan halen vanwege het telkens afremmen bij de kruispunten). In mijn persoonlijke ervaring loopt er daar gewoon iets fout in de berekening van de reistijd en zijn de voorgestelde snelste routes gewoon nooit echt sneller.

Kent de Waze map eigenlijk het verschil tussen een "gewone" weg en een voorrangsweg? Alternatief: zou het niet zinvol zijn om zelf in te kunnen stellen hoeveel sneller een alternatieve route moet zijn voor dat Waze automatisch gaan rerouten? Bv "Pas een route automatisch aan zodra die 5 minuten sneller is" ? Ik heb de indruk dat Waze nu soms de vreemdste routes eerst uitzoekt zodra die 1 minuut sneller zijn...

Als dat gebeurd op een trajekt dat je vaak doet, dan negeer je die onzin gewoon maar elke keer je ergens op een vreemde route zit, laat je je weer vangen. En ja je kan 100 keer op de "routes" knop drukken, maar dat is ook niet echt de bedoeling dacht ik.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

Er zit in de berekening van Waze een penalty als je van wegtype verandert op je route. Zo zou de navigatie vooral die wegen gaan volgen. Deze penalty zou echter een pak hoger mogen zijn, vind ik zelf ook. Het effect is nu te beperkt. Het verschil tussen voorrangsweg en gewone weg kent Waze alleen door een verschil in wegtype: meestal zijn de voorrangswegen primaire wegen. Indien je ergens een weg kent die een voorrangsweg is, maar niet zo op de kaart staat, dan mag je dat altijd melden.

Waze houdt naast de tijd die je doet over een bepaald traject ook bij hoe lang mensen er gemiddeld over doen om aan een kruispunt een bepaalde beweging te maken (linksaf, rechtdoor, ...). Hierdoor zal de verloren tijd bij het oversteken van een voorrangsweg ook inbegrepen zijn in de berekening. Het kan echter altijd zijn dat Waze al een tijdje geen gegevens meer heeft gehad voor een bepaalde beweging over een kruispunt en dan iemand deze route geeft om deze te testen. Soms gaat dat beter, soms niet. Dat is nu eenmaal noodzakelijk om oplossingen te vinden in het verkeer.

Ik heb wel iets gehoord van vage plannen om mensen de mogelijkheid te geven om in te stellen hoe snel ze willen afwijken van een hoofdweg door een profiel op te stellen, maar of dat er ooit effectief van gaat komen is niet te voorspellen. Het zou veel impact kunnen hebben op hun routeringsalgoritme, dus zo snel zullen ze het niet doen, denk ik.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Plaats reactie

Terug naar “Development”