Waze verbruik aangerekend?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Hallo iedereen,

Toen ik net mijn 'lopend verbruik' nakeek via MyProximus viel me dit op:
Afbeelding

Voor 'WAZE' is er eergisteren om een of andere reden 2,23 EUR aangerekend voor 157 KB verbruik. Ik was sowieso in het binnenland (en Daily Travel Passport is actief op mijn abonnement) en kan me niet voorstellen dat ik iets anders heb gedaan dan Waze even geopend (dus niet mee gereden).

Iemand hier een logische verklaring voor of gewoon een fout bij Proximus?

Lijkt me heel vreemd dat het op die manier wordt aangerekend. Zeker zo'n bedrag voor zo'n klein verbruik, én dan nog met 'WAZE' aangegeven als 'opgeroepen nummer'.

Volgende stap is uiteraard Px zelf te contacteren, maar blijkbaar kan je hen enkel bellen en niet meer mailen? Jongens, is het al 1993?

Alvast bedankt iedereen,
B.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Net neutrality bye bye plus het feit dat ze bijhouden dat je traffic via die apps doet :(

http://www.zdnet.be/nieuws/167779/proxi ... taverkeer/

Geef de mensen gewoon een paar GB aan data met hun abbo, met 1MB per 100km aan Waze traffic zal je met 1 GB dus >100.000 km kunnen afleggen.
Al deze acties doen uitschijnen dat data zo bijzonder is, dat we het eerst bijzonder duur moeten maken en lekker uitmelken, en eenmaal u gewoon bent aan het overpriced datamodel, we het u dan deels gratis teruggeven of zelfs de contentmaker er moeten voor laten meebetalen.

Ik trap niet in die opzet
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb een data-abonnement bij Proximus, daarom dat de rest van de data dus ook niet is aangerekend. Lijkt me heel vreemd dat ze dan ineens hier wel iets aanrekenen, en dan nog zo veel voor die kleine hoeveelheid data.
::steven::
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 22 keer

Nog nooit gezien dit, noch iets van vernomen... Zelf ook veelvuldig Waze gebruiker, en klant bij Proximus...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Good luck met "lopend verbruik" te laten aanpassen. Is mij nog nooit gelukt. Altijd eerst factuur ontvangen en dan pas kunnen ze het aanpassen (met meestal pas credit op de volgende factuur). Je kan ze twitteren, daar reageren ze best wel snel.

In ieder geval even afwachten, als het echt op de factuur aangerekend wordt direct klagen (kan zijn dat dit verdwijnt op de echte factuur).
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dat het pas volgende maand in rekening wordt gebracht deert me niet zo, maar ik zou er wel graag een verklaring voor hebben.

Heb hen een bericht gestuurd via Twitter, bedankt voor de tip.

Voor de zekerheid de facturen van de afgelopen maanden maar eens nakijken, wie weet hoeveel is er zo nog al aangerekend..

Update: net reactie gehad van Proximus via Twitter. Ze vonden het ook 'bizar' en zouden me op de hoogte houden.
dannyict
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

hier ook 335kb voor 5 euro aangerekend??? Staat niet eens Waze op de telefoon
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

En ook voor 'WAZE' aangerekend? Okay, toch al goed dat er nog een geval is dan :-D .

Nog niks gehoord van Proximus trouwens, morgen nog eens antwoorden op het Twitterbericht want in het weekend zullen ze het vermoedelijk niet uitzoeken.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

'Lopend verbruik' is een soort schatting, het is niet omdat dat daar staat, dat dat ook effectief zal worden aangerekend. Bij het opmaken van de factuur wordt alles opnieuw (en hopelijk correct) berekend.

Dat de klantendienst telefonisch en niet via e-mail werkt is een bewuste keuze van Proximus omdat klanten zo efficiënter kunnen worden geholpen zonder heen-en-weer gemail. Meestal krijg je snel een medewerker aan de lijn, dus ik zie niet direct in waarom dat een probleem zou zijn.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik houd de factuur in elk geval in de gaten voor deze maand.

Persoonlijk vind ik e-mail makkelijker om te communiceren dan telefonisch, al is het maar omdat ik dat tussendoor kan doen en er geen half uur moet voor vrijmaken om aan de telefoon te hangen. Daarbij heb je dan ook nog schriftelijk 'bewijs' om op terug te vallen.
Heb hen dan nu ook via Twitter gecontacteerd.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Social media is wel handiger dan mail in mijn ogen, het staat in the picture dus ze gaan sneller antwoorden. Mail kon wel eens genegeerd worden of lang aanslepen, ook met die contact forms
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Heb nog geen ervaring met Waze, maar ik stel mij de volgende vraag:
Dat er voor Waze traffic 1mB per 100km aan data wordt verbruikt begrijp ik, maar hoe zit het dan met de kaarten ?
Bij het installeren van Waze werd mij niet gevraagd voor welk landen ik kaarten wilde downloaden, dus ik neem aan dat kaartdata wordt gedownload via 3G - 4G terwijl je je verplaatst naar streken waar je nog geen kaart gegevens van hebt.
Hoe zit het dan met het dataverbruikt ? Ik denk dat het dan wel normaal van je maandelijks data afgaat.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Waze werkt met on the fly kaartinfo voor de route.
Bij een hernerekening haalt hij de nodige aanpassingen op. Echter de kaartinfo komt van google maps en indien ik het correct voorheb worden pokemon go spelers niets aangerekend voor de spelinfo maar wel voor maps. Gezien beide met maps werken zal niet gedetecteerd worden dat het niet pokemin go maar waze is welke actief is.
Pro Member
Pro Member

Even ter info; de kaart van Waze komt helemaal niet van Google Maps hoor ;-) Die is volledig gemaakt door de vrijwilligers/gebruikers van Waze, net zoals bv. open street map.
De kaartdata wordt inderdaad gedownload op het moment dat je ze nodig hebt, in de buurt van je route. Als je een route plant, haalt Waze dus de nodige info op... Onderweg wordt daarenboven bijkomend verkeersinfo, wegafsluitingen en dergelijke continue bijgewerkt.
Die enkele mb per x km of uur is dus als het ware 'all in'.
Als je echt wel besparen op dat verbruik, kan je dus best even een route plannen voor je vertrekt, op wifi, en wat scrollen over je route. Zo ben je zeker dat de nodige kaartinfo al op je toestel/cache aanwezig is.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Het dataverbruik is nihil en verwaarloosbaar, dat het afzonderlijk in de telling staat daarentegen is vreemd.
frustje
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Ik heb hetzelfde op 3/8 voor 18,57Euro.
Ik zat op de trein op dat moment en kende het zelfs niet.
Heb gebeld met Proximus en kreeg als antwoord dat ik wel Pokémon zal gespeeld hebben.
Heb tot 2x toe moeten zeggen dat ik dat niet speel en dat ik nog nooit heb gehoord van Waze.
Dan zal ik moeten betalen zegt de operator wat ik weiger te doen.
Moet nu wachten op de factuur en dan kan ik pas iets ondernemen.
Maar het hierbij laten doe ik niet.
Hopelijk melden zich nog mensen...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Waar zien jullie die details?
Ik vind het niet terug in MyProximus.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mijn factuur -> mijn lopend verbruik, aan de linkerkant als ik het me goed herinner. Daar krijg je een overzicht van je verbruik tijdens de huidige periode.

Sent from my iPad using Tapatalk
powaq
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb het ook zitten.. op 3/8. 73KB verbruik voor €1,04... Ik maak geen gebruik van Waze. Duidelijk een zware glitch in hun facturatiesysteem.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

same here .... hopelijk lossen ze het op voor de volgende facturatiecyclus...
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Jawadde, bij is het meer dan 20 €, ik speel geen Pokemon, en heb Waze gisteren pas geïnstalleerd via Wifi.
Ik heb een data only kaartje zitten en maak gebruik van de gratis data beschikbaar bij m'n internet abonnement.
Ik ga nog wat wachten met te bellen, ik hou dit topic in de gaten.
Er staat geen Waze of zo bij, zou het kunnen dat dit de gratis MB betreft die op het einde van de maand worden berekend ? Ik zit nu op een goede 16 MB.
factuur 1.png
Factuur 2.png
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Fervent Waze gebruiker hier, niets te zien op m'n verbruik (GC). :-)
ooh. shiny.
koen de kam
Starter
Starter

hoi, hier hetzelfde.

Ik heb geen waze op gsm, wel pokemon go gespeeld tijdens busrit. ik heb een abonnement van 1 GB dat start op 1 aug, verbruikslimiet op 3 aug bijlange nog niet overschreden. toch op my proximus nog niet gefactureerde kosten op 3 aug,totaal 42.54€ telkens een vermelding : WAZE met de periode, verbruikte kB (tussen de 300 en 500 kb) en telkens een kost van +/- 5€ . We zijn dus niet de enige, OPLOSSING?????? of hoe dit tot stand kon komen of beter nog, te vermijden is !!!!!!! graag reacties.................
Bijlagen
2016-08-092.png
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

Geen paniek mensen, dit is duidelijk een fout bij Proximus. Zoals eerder gezegd loopt er momenteel een test: http://www.zdnet.be/nieuws/167779/proxi ... taverkeer/

Maw wat wij momenteel zien zijn dus duidelijk glitches van dit experiment die hopelijk tegen de volgende facturatie cyclus verholpen zijn of hun klantendienst gaat het "heet" krijgen...
Orange go plus
lieske
Starter
Starter

Hier zelfde probleem. Het gaat over mijn zoon zijn smartphone abonnement. Hij vangt dus wel pokemons maar heeft nog nooit van Waze gehoord. En via de My Proximus app kwam ik plots een serieus bedrag aan mobiel internet verbruik tegen op 3 aug terwijl zijn bundel (1G)nog lang niet opgebruikt is. Ik dacht eerst dat het aan Pokemon Go zelf lag maar nu ik dit allemaal lees...
Heb ook al naar proximus gebeld maar daar zeggen ze dat ik moet wachten tot ik de factuur krijg. Ben wel al blij dat hij niet de enige is.Hopelijk volgt er een oplossing van proximus.
Bijlagen
1.jpg
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

Merkwaardig detail: deze kosten zijn bij mij enkel te zien op My proximus in de browser. In de My Proximus iOS app is er geen extra kost te zien...
Orange go plus
lieske
Starter
Starter

Bij mij is het op allebei zichtbaar.
powaq
Elite Poster
Elite Poster

fryelectro schreef:Merkwaardig detail: deze kosten zijn bij mij enkel te zien op My proximus in de browser. In de My Proximus iOS app is er geen extra kost te zien...
Same here. In de app niets zichtbaar.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

fryelectro schreef:Geen paniek mensen, dit is duidelijk een fout bij Proximus. Zoals eerder gezegd loopt er momenteel een test: http://www.zdnet.be/nieuws/167779/proxi ... taverkeer/
Grappig dat een test met gratis verkeer net extra kosten meebrengt :lol:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ze zeggen toch altijd dat gratis niet bestaat en bij deze is het bewezen :wink:
RonyC
Starter
Starter

Via het mobiele nummer van mijn zoon precies hetzelfde probleem. Ook op 03/08 een bedrag aangerekend van 47,68 Euro.
Heeft dan wel een weinig Pokemon gespeeld, maar zo'n bedrag?
Is toch wel vreemd dat verschillende mensen hetzelfde probleem hebben op 03/08. Lijkt dan inderdaad toch een soort van test te zijn. Hopelijk wel.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn er ook die beweren van pokemon nooit geïnstalleerd of gespeeld te hebben en toch ook aangerekend worden voor waze
NB: volgens de facturatiedienst van Proximus zou het om een technische fout gaan waardoor deze bedragen op de factuur staan en niet zullen moeten betaald worden.
Pro Member
Pro Member

Op Twitter reageert de account van Proximus alvast met de boodschap dat het inderdaad om dataverkeer van Pokemon Go gaat...:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Lol, die reactie van Waze :p
@proximus Bedankt voor (minder leuke) vermelding op jullie overzicht. Toch wel al wat vragen ontvangen hierover. #allereclameisgoedereclame
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Een eeactie van Proximus:
zoals ook reeds op onze Twitter pagina vermeld stond, hebben door een technisch probleem, sommige klanten toch Pokémon GO trafiek kunnen zien op hun factuur.
Deze is enkel zichtbaar in de Bill Online applicatie (daar staat de WAZE-trafiek vermeld).
Het betreft het verbruik van 3 en 4 augustus 2016.
Maar geen nood: dit verbruik zal gecrediteerd worden vóór de afsluiting van de factuur.
U hoeft zich dus als klant geen zorgen te maken en niets te betalen.
Zo houden wij onze belofte om alle Pokémon GO data gratis aan te bieden aan onze klanten.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou eigenlijk verwachten dat Pokemon GO verkeer dan gewoon van iemands bundel zou gegaan zijn ipv zo op de factuur te staan. Het zijn toch geen kleine bedragen voor dat kleine beetje traffic dat Pokemon GO genereert :-)
lacer
Elite Poster
Elite Poster

jackho schreef:Een eeactie van Proximus:
...
Zo houden wij onze belofte om alle Pokémon GO data gratis aan te bieden aan onze klanten.
Stond hier eigenlijk ook al in het artikel van ZDnet:
Gedurende een maand zullen zij onbeperkt gebruik kunnen maken van apps als Facebook, Facebook Messenger, Yahoo Weather, Wikipedia, Waze, de NMBS-app en Candy Crush Saga, zonder dat dat effect heeft op hun telecomfactuur.
Nu nog voor Waze verkeer ook nog permanent gratis data :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

lacer schreef:Nu nog voor Waze verkeer ook nog permanent gratis data :wink:
Was dat al niet gratis bij Proximus?

Edit: vond deze tweet terug:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Oh, dat wist ik niet, alvast bedankt om het te melden :beerchug:
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
jackho
Elite Poster
Elite Poster

nochtans volgens proximmus is het enkel de pokemon data die gratis is en niet de data door de in de achtergrond draaiende apps zoals bv. wazes.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”