Afvallen of?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
gregt
Starter
Starter

Ik ben een jongen van 17 jaar, lengte van 1 meter 80 en een gezond gewicht van 80 kilo. Niks mis mee zou je zeggen.

Het gaat mij hier ook niet om echt af te vallen. In mijn jeugd ben ik altijd al wat dikker geweest dan de rest, ik heb hier heel erg http://ppd-centro.net

mee gezeten. Na de kerst, en volgens mij kent iedereen dit wel, ben ik een paar kilo'tjes aangekomen. Ik ben van 75 kilo naar

80 kilo gegaan. Nu zit bij mij het probleem dat al het vet op mijn buik is beland. Ik zou graag van mijn buikvet af willen komen en mij

gaan focussen op een strakke buik. Heeft iemand tips hoe ik een strakkere buik kan krijgen, naast het doen van buikspier oefeningen?
Laatst gewijzigd door gregt 22 jul 2017, 13:10, in totaal 3 gewijzigd.
.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Om vet te verbranden moet je niet specifiek letten op welke spieren je belast. Gewoon lopen werkt ook. Om echt een "six-pack" te krijgen zal je je vetpercentage naar beneden moeten krijgen afhankelijk van waar je vet het meest zit is dit rond de 10% of lager anders hebben buikspieroefeningen weinig zin om er beter uit te zien.

Voor de rest gewoon op je voeding letten, en niet te veel calorieën eten.
Persoonlijk vind ik de pudding van Modifast lekker en met 1 portie + een stuk fruit + een glas water heb ik een paar uur geen honger meer.
Dat is dan +- 300 calorieën voor een maaltijd.

Chocolade: http://www.modifastshop.nl/products/dis ... ding-choco
Vanille ( vind ik het lekkerst ) : http://www.modifastshop.nl/products/dis ... ng-vanille
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Als je een sixpack wil stel ik voor er eentje van Jupiler te halen. :lol:
Eentje op je lichaam is meestal het resultaat van inspanning / training en goed of eerder zeer goed op uw eten letten.
De modale mens zitten tussen de 15 a 25% vet.
Bijlagen
body-fat-percentage-chart-men-women.jpg
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

BMI < 25, en voor lengte -100 berekening zit je ook nog goed.

Doordat je 17 bent zou ik ver weg blijven van allerlei shakes, drankjes en andere rommel.
Na de winter sta je altijd op je zwaarste, je lichaam buffert vetten om je te beschermen. Tijdens de zomer eet je automatisch minder, je lichaam heeft minder energie nodig om zich te verwarmen dus val je normaal altijd iets af.

Doe iets van sport dat je graag doet, al dan niet wat intensiever.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Eerst en vooral: focus je nooit op buik alleen, maar een goede evenwichtige verdeling van spieren is enorm belangrijk. Ook voor je fitheid. Gezien je leeftijd zou ik er geen zorgen over maken: je gewicht (en lichaamsbouw) is nog niet gestabiliseerd en kan nog sterk veranderen. Dus inderdaad: blijf weg van de shakes en dergelijke. Wat wel belangrijk is: gezond eten (niet enkel soort eten, maar ook momenten van eten: dus geen zak chips om middernacht) en voldoende beweging (het is beter een uurtje te wandelen dan 20 push-ups te doen).

Ten tweede: over hoeveel buikvet spreken we... Je moet ook niet overdrijven en vergeet niet: veel hangt af van je lichaamsbouw. Een platte buik (met of zonder sixpack) ziet er soms vreselijk uit. Ik heb bv. redelijk brede ribkas, en zonder mijn "isolatielaagje" (zie bijlage van decat: ik zit aan 17% in de zomer) zie ik er bv. vreselijk uit. Nuja, als het al wat bol staat ben je ook niet goed bezig. Soms staat je buik een beetje "bol" ook mede door te zwakke buikspieren. Soms moet je niet per se gewicht verliezen, maar gewoon de spieren wat sterker maken om het een beetje "platter" te doen lijken.

BTW: let niet op BMI: ik ken "dikke" mensen met een BMI van 24, en "normale" mensen met een BMI van 28. Vooral omdat spieren meer wegen dan vet.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Misschien kort geantwoord:
-gezonde levensstijl (geen liters bier in't weekend) in het algemeen.
Ge moet daarom niet leven als een monnik en elke dag konijneneten naar binnen spelen, maar elke dag pizza en friet is ook niet de bedoeling.
-koop u ne velo of een fitnessabonnement, en hou het vol.
seppe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

StarWing schreef:koop u ne velo of een fitnessabonnement, en hou het vol.
Vooral dat laatste; Hou het vol...
Net zoals met op je eten te letten, geen extreme diëten die je een paar maand volhoud om daarna terug bij te komen...
Lopen en zwemmen zijn volgens mij de sporten waarbij je het meeste caloriëen verbrandt die je op je eentje kunt doen.
defenderII
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer
Contacteer:

Verschillende malen per dag kleinere hoeveelheden heden helpt ook. => zelfde hoeveelheid maar meer verdeeld over de dag.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Maar schat toch!
1 meter 80 en 80 kg valt echt mee!
Ik weet natuurlijk niet of je redelijk breed gebouwd bent of niet, maar als je een klein beetje oplet (nu, tijdens de vakantie), en actief leeft, gaan die 80 kilootjes je niet storen.

Ikzelf werk elke dag met mensen van jouw leeftijd, en hoewel je aan 17 jaar vrijwel bent volgroeid (hangt er natuurlijk van af), is je lichaam nog lang niet klaar met naar zijn volwassenheidsfase groeien.
En als je eet, hoef je je niks tekort te doen 'omdat je vreest te verdikken'. Het is zelf niet vreemd dat je in deze periode van je leven meer eetlust hebt dan je ouders. Maar voordat je snoep aanraakt, moet je eens nadenken of je écht honger hebt. Een keer snoepen kan geen kwaad, maar suikers zijn verslavend, en eet je soms gewoon uit 'goesting' in plaats van omdat je honger hebt.

Ik zie het zo vaak: kindjes die ietwat 'zwaarder' zijn, maar tijdens de puberteit een groeispurt krijgen, en dan ook op een gezond gewicht zijn.
1 meter 80 is een mooie lengte, en 80 kilo maakt je volgens mij niet dik, maar net goedgebouwd en vol, wat positief is (voor een jongen).

Ik heb een verhaaltje voor je: mijn man had veel last van overgewicht toen ik hem leerde kennen. Hij had sterke armen (van het werken) en benen (van het mountainbiken), maar ook een goed gevuld buikske (van het goede leven) :p ... Na een hartaanval bleek dat zijn hart enorm zwak is (en die moet harder werken wanneer je zwaarder bent). Zijn hart is nu kunstmatig versterkt en hij is gaan sporten 'om op gewicht te komen'. Hij is redelijk breed gebouwd, en ging dus voor de 90 kg (1m86). Mijn man overdrijft vaak in dingen dat hij doet, en hoewel hij weinig geeft om hoe zijn lichaam eruit zag, heeft hij nu een sterk en afgetraind lichaam dat hij goed onderhoudt. Hij eet nog steeds veel, maar sport ook meer.

Wat ik je wil aantonen, is dat dit ook echt niet gezond is. Ik heb echt schrik gehad dat hij nog eens iets aan zijn hart zou krijgen.
Jij bent natuurlijk niet te dik, maar denk dus ook niet dat je ineens intens moet gaan sporten om er beter uit te zien.
Nu hebben we een thuisfitness, maar toch ga ik vaak nog graag met vriendinnen naar de Basic-Fit, iets dat bij jullie tieners toch ook enorm in is?
Heb je niet al eens overwogen om met je vriendjes te gaan?

Ik vind dat je zo gezond en perfect bent. Je bent een jongen, breder gebouwd dan ons vrouwen, jijzelf dan nog redelijk groot, ...
Als jij écht een strakkere buik wilt, kan je beginnen met in het algemeen vet te verliezen (klinkt nutteloos, maar dit is belangrijk).
Cardio is heel belangrijk: joggen/hardrennen, fietsen, zwemmen, ... bij deze drie train je telkens andere spieren, en bij zwemmen zelf het meest van allemaal!
Als je conditie nog niet helemaal top is om te joggen/hardrennen, probeer dan een start-to-run-programma. Hier heb je ook veel nuttige apps voor voor op je smartphone! :)
Rood vlees (steak) en kip (geen chicken wings/nuggets, natuurlijk) behoren tot de gezondste en voedzaamste vleessoorten en bevatten belangrijke voedingstoffen.
Probeer wit brood, witte pasta, pizza en aardappelen te vermijden. Eet volkorenbrood en volkorenpasta.
Doe op het einde van de dag enkele buikspieroefeningen, en sluit af met sit-ups (elke dag een paar meer).
Train ook al je buikspieren: https://s8.postimg.org/pgb2o0ewl/buiksp ... _thuis.jpg
Je spieren groeien voornamelijk wanneer je rust. Rust dus voldoende (minstens 8 tot 9 uur), maar ook geen 12 uur in je bed blijven liggen (hiervan krijg je minder energie).
Blijf van Redbull en die rommel af. Eet tijdens het sporten op tijd fruit dat suikers bevatten (zoals een banaan) of een koekje.

Hou er ook rekening mee dat een sixpack bouwen tijd kost. Je buik zal er sowieso al strakker gaan uitzien.
Rust voldoende, drink veel water, en ontspan ook op tijd. Als je vaak last hebt van stress, is het effect mogelijk kleiner.

Veel succes! Gewoon actief leven en geen overdreven aantallen suikers eten en/of drinken, is volgens mij echt alles wat je moet doen... Je gewicht zit goed, en je lichaam gaat er nog ruim 10 jaar over doen om zijn uiteindelijke vorm te bereiken.

Mijn excuses trouwens voor mijn GIGANTISCHE post, dat is zo één van die dingen dat vanzelf gaan :p ...
Blond doesn't mean stupid :roll:
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vooral niet beginnen diëten :)
Tip: https://www.bol.com/nl/p/echt-eten/1001 ... country=BE

Eet geen light, geen transvetten of gehydrogeneerde vetten, beter geen alcohol, veel fruit en groenten.
Kook zoveel mogelijk zelf, op basis van grondstoffen (groenten, rijst, ...) en niet op basis van prefab eten.
En zoals hierboven gezegd: geen shakes of andere bazaar.
Maar dat advies is voor iedereen van toepasbaar (tenzij afwijkingen om specifieke medische redenen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

gregt schreef:Ik ben van 75 kilo naar 80 kilo gegaan. Nu zit bij mij het probleem dat al het vet op mijn buik is beland. Ik zou graag van mijn buikvet af willen komen en mij gaan focussen op een strakke buik. Heeft iemand tips hoe ik een strakkere buik kan krijgen, naast het doen van buikspier oefeningen?
Je beseft toch dat spiermassa kweken zal resulteren in een toename van je gewicht... spieren wegen nu éénmaal meer dan vet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vermageren kan maar op één manier gezond nl door de combinatie van gezonde voeding en voldoende beweging. Bij het eerste zorg je dat je enkel binnen krijgt wat nodig is en bij het 2e zal je verbranden wat overtollig is. Diëten hebben allemaal hetzelfde probleem, eens je stopt komen de kilo's er weer bij.

Heb je op een bepaalde plaats teveel vet, dan kan je voor oefeningen uitkijken die deze spieren vet doen verbranden.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”