4 K op een Full HD TV toestel

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer
Provider

Stel dat men een 4 K of UHD uitzending of ander content zou ontvangen op een Full HD toestel vraag ik mij af wat ik te zien zou krijgen, natuurlijk geen UHD maar zou ik dan (Full) HD te zien krijgen of een lelijke vervormde beeldweergave ?
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer
Provider

Als ik via satelliet op mijn tv afstem naar een 4K kanaal, wordt dit niet ondersteund. Dus je krijgt niets te zien

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Het tv-toestel zal in de meeste gevallen alleen klank en geen beeld tonen omdat 4K de h265-codec gebruikt die niet ondersteunt wordt door Full HD tv's.
Als je er een afzonderlijke 4K-ontvanger tussensteekt, geeft die natuurlijk wel 1080p over HDMI.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer
Provider

Ik hoor het al, als er vanaf 2020 4K TV zenders zouden komen en Proximus en Telenet in staat zullen zijn om die 4K zenders door te geven zal Telenet 2 versies mogen doorgeven nl UHD en HD en Proximus zelfs 3 versies nl UHD, HD en SD dus 3 kanalen vereist voor één zelfde TV zender dan vrees ik dat er capaciteitstekort zal zijn op de beide netwerken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Laat ons hopen dat ze voordien gewoon nog de stap zetten naar full hd - 1080 p

Ik heb een 4K TV (Panasonic 40CX800). Als ik via youtube op min blue ray of wd media player 4K video's oproep heb je een prachtig beeld.
Als je dit vergelijkt met TN digitaal 1080i dan zakt de kwaliteit direct met de helft (minder contrast, levendige kleuren, trilling in het beeld edm.).

En het ligt allemaal niet alleen aan TN en PXimus want tv zenders moeten ook nog 4K compatible opnamemateriaal of camera's gebruiken vooraleer beide providers het kunnen reproduceren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

apestaart schreef:Ik hoor het al, als er vanaf 2020 4K TV zenders zouden komen en Proximus en Telenet in staat zullen zijn om die 4K zenders door te geven zal Telenet 2 versies mogen doorgeven nl UHD en HD en Proximus zelfs 3 versies nl UHD, HD en SD dus 3 kanalen vereist voor één zelfde TV zender dan vrees ik dat er capaciteitstekort zal zijn op de beide netwerken.
Bij Proximus is dat niet echt zo'n probleem.
Je streamt alles, dus je gaat niet tegelijk 4K en HD en SD naar één klant sturen.
Bij Telenet is het anders, met broadcasting zet je wel alles tegelijk op de kabel.
Wil je dus 3 versies tegelijk erop zetten, dan kost dat 3x ruimte.
Maar SD hoeft men er bij Telenet niet meer op te zetten, de SD decoders zijn niet meer bruikbaar.
Ik vermoed dat men eerst zal beginnen met enkele premium kanalen in UHD door te geven, en die dan alleen in UHD beschikbaar te stellen, waarvoor dan ook een nieuwe decoder nodig is (of een 4K TV met CI+).
Naarmate er meer 4K TV's komen, zullen er dan wel kanalen in UHD bijkomen.
En ondertussen zijn ze in Japan al met 8K begonnen, en zo blijven we maar upgraden :lol:
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”