FM Transmitter
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
- Bedankt: 106 keer
Beste allen,
Toevallig iemand die ervaring heeft met een FM- transmitter voor in de auto? Ik zie tal van interessante toestellen die via bluetooth connecteren met de smartphone en vervolgens via een lege FM- frequentie verbinding maken met de autoradio. Muziek en oproepen worden vrij goed via de autoluidsprekers weergegeven, althans aldus de specs.
Bij een oproep wordt bij sommige toestellen zelfs de audio gedimd om conversatie via de autoradio luidsprekers weer te geven.
Maar ik vermoed dat je autoradio dan op dezelfde frequentie moet afgestemd zijn als de transmitter en dat je bijgevolg niet tegelijk kunt de transmitter gebruiken en een favoriet radiostation beluisteren ... Ik vermoed dat dergelijke tansmitter niet kan 'inbreken' op een aan een zender toegekende FM- frequentie.
Zou dit toestel overwegen omdat mijn autoradio geen bluetooth heeft, noch enige audio-ingang en ik aanzienlijk wat muziek op mijn smartphone staan heb (een Galaxy A5).
Tx voor jullie reacties
Toevallig iemand die ervaring heeft met een FM- transmitter voor in de auto? Ik zie tal van interessante toestellen die via bluetooth connecteren met de smartphone en vervolgens via een lege FM- frequentie verbinding maken met de autoradio. Muziek en oproepen worden vrij goed via de autoluidsprekers weergegeven, althans aldus de specs.
Bij een oproep wordt bij sommige toestellen zelfs de audio gedimd om conversatie via de autoradio luidsprekers weer te geven.
Maar ik vermoed dat je autoradio dan op dezelfde frequentie moet afgestemd zijn als de transmitter en dat je bijgevolg niet tegelijk kunt de transmitter gebruiken en een favoriet radiostation beluisteren ... Ik vermoed dat dergelijke tansmitter niet kan 'inbreken' op een aan een zender toegekende FM- frequentie.
Zou dit toestel overwegen omdat mijn autoradio geen bluetooth heeft, noch enige audio-ingang en ik aanzienlijk wat muziek op mijn smartphone staan heb (een Galaxy A5).
Tx voor jullie reacties
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Ik heb dat jaren terug in mijn S40 gehad.
Die was toen wel rechtstreeks op de antenne gekoppeld, (Grochef 9v mod)
Die zender stond toen op 87.7FM en dat werkte zeer goed! Enige keren dat'k storing had was in Lille & Parijs gedurende een paar 100 meter.
Maar als je op iets anders dan 87.7 stond dan kwam er ook niks van geluid door, het is nog altijd je radio zelf die je signaal bepaalt. Tenzij dat die kan inbreken op het TC-signaal maar dat betwijfel ik.
Nu heb'k bluetooth to aux zitten in de ene auto, en de radio is in de andere auto vervangen.
Die bluetooth to aux werkt ook perfect, enige nadeel is dat'k die altijd weer op aux moet zetten. Springt automatisch naar FM.
Zwaar aan't twijfelen om de gehele radio-facia te vervangen door een android kit van bij de Chinezen...
Geen mogelijkheid om de radio zelf te vervangen?
Die was toen wel rechtstreeks op de antenne gekoppeld, (Grochef 9v mod)
Die zender stond toen op 87.7FM en dat werkte zeer goed! Enige keren dat'k storing had was in Lille & Parijs gedurende een paar 100 meter.
Maar als je op iets anders dan 87.7 stond dan kwam er ook niks van geluid door, het is nog altijd je radio zelf die je signaal bepaalt. Tenzij dat die kan inbreken op het TC-signaal maar dat betwijfel ik.
Nu heb'k bluetooth to aux zitten in de ene auto, en de radio is in de andere auto vervangen.
Die bluetooth to aux werkt ook perfect, enige nadeel is dat'k die altijd weer op aux moet zetten. Springt automatisch naar FM.
Zwaar aan't twijfelen om de gehele radio-facia te vervangen door een android kit van bij de Chinezen...
Geen mogelijkheid om de radio zelf te vervangen?
Laatst gewijzigd door Ramaht 05 aug 2016, 20:53, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
FM Transmitters voor in de wagen werken op een laag vermogen en enkel daarvoor bestemde frequenties. Je moet dus je autoradio afstemmen op die frequentie. Bluetooth to AUX vind ik persoonlijk beter omdat je dan digitaal blijft tot aan de aux ingang (op FM verlies je sowieso kwaliteit). Zelf heb ik een goedkoop chinees bluetooth naar aux apparaatje gekocht, en dat werkt perfect...
Je fm autoradio onderbreken bij een binnenkomende oproep als die op een andere fm zender afgestemd staat zal die dus niet doen. Meestal luister ik via stream of spotify & soundcloud in de wagen, dus dat is voor mij alvast geen probleem...![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Je fm autoradio onderbreken bij een binnenkomende oproep als die op een andere fm zender afgestemd staat zal die dus niet doen. Meestal luister ik via stream of spotify & soundcloud in de wagen, dus dat is voor mij alvast geen probleem...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Elite Poster
Zeer veel dank voor de reacties.
Fm teansmitter geeft ruis blijkbaar ook.
Mijn autoradio heeft helaas geen aux ingang....
Fm teansmitter geeft ruis blijkbaar ook.
Mijn autoradio heeft helaas geen aux ingang....
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Mijn dochter heeft ook zo'n FM transmitter, en ik hoor toch dat ze onderweg verschillende keren een nieuwe frequentie moet instellen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik gebruik 87.5, en weinig storing daar.
Ik heb me zo eens een aftermarket mp3 adapterje gekocht dat zich als cd player voordeed. Maar dat was dikke bucht.
Die software was zo dom dat je je stick moest in 6 cd folders indelen, geen subfolders, niks meer dan dat, geen niet muziekfiles, en als kers op de taart stuurt het geen namen door naar de radio. Dure bucht dus.
Mijn autoradio is zo'n ingebouwd model dat het gekromde dashboard volgt en geen standaardmaat is (ik geloof 1.5x de standaardhoogte), zonder aux of mp3. Om zot van te worden.
Ik heb me zo eens een aftermarket mp3 adapterje gekocht dat zich als cd player voordeed. Maar dat was dikke bucht.
Die software was zo dom dat je je stick moest in 6 cd folders indelen, geen subfolders, niks meer dan dat, geen niet muziekfiles, en als kers op de taart stuurt het geen namen door naar de radio. Dure bucht dus.
Mijn autoradio is zo'n ingebouwd model dat het gekromde dashboard volgt en geen standaardmaat is (ik geloof 1.5x de standaardhoogte), zonder aux of mp3. Om zot van te worden.
-
- Elite Poster
Dit zou de meest evidente oplossing zijn; zeker als ik bekijk voor welke prijs dergelijke toestellen al verkrijgbaar zijn met bluetootn ...thamar schreef:Koenraad, is de radio zelf niet te vervangen?
't Is niet omdat hij ingebouwd lijkt dat hij niet te vervangen is he...
Tx voor de reactie !
-
- Elite Poster
Bij de chinese vrienden moet je even het model van je auto intypen & facia als je zo een volledig ingebouwd geval hebt.
Heel dikwijls zijn die radioplaten integraal te verwijderen en te vervangen. Voor onze auto zou dat €50 kosten en dan kan er dual din ingebouwd worden. (Wat ik wel aan't overwegen ben, want TT begint mijn voeten uit te hangen)
Heel dikwijls zijn die radioplaten integraal te verwijderen en te vervangen. Voor onze auto zou dat €50 kosten en dan kan er dual din ingebouwd worden. (Wat ik wel aan't overwegen ben, want TT begint mijn voeten uit te hangen)
-
- Elite Poster
Als er iemand daar in thuis is, ik zit met ne ford focus en een rds6000eon ingebouwd model met speciaal vormke, maar heeft dus van geen kanten usb of bluetooth. Alternatieven die er ni lelijk gaan uitzien zoals een standaard radio unit in een groter gat zouden geapprecieerd zijn ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Vaak zijn er wel afdekplaatjes te vinden om die speciale vorm te behouden. Dat groot gat is double din formaat. Als je radio bediening op het stuur hebt kan het wel zijn dat hier ook een bakje tussen moet om dit werkend te houden.
Een systeem zoals van Parrot is misschien ook mogelijk, dan kan de huidige radio behouden blijven.
Een systeem zoals van Parrot is misschien ook mogelijk, dan kan de huidige radio behouden blijven.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Dat is nooit een probleem, het is maar wat plastic. Model selecteren en je hebt keuze genoeg: http://www.ebay.co.uk/sch/Fascia-Plates ... 815/i.htmlITnetadmin schreef:Als er iemand daar in thuis is, ik zit met ne ford focus en een rds6000eon ingebouwd model met speciaal vormke
-
- Elite Poster
Weet niet maar blijft gebruik van een FM transmitter of bluetooth via aux niet impliceren dat je gewoon je radio niet meer kunt gebruiken wegen hetzij, gebruik van de aux of frequentie = aan deze van de radio.
Ik denkt dat je, hoe dan ook, niet meer kan afstemmen op je favoriete radiozender ..
Ik denkt dat je, hoe dan ook, niet meer kan afstemmen op je favoriete radiozender ..
-
- Elite Poster
Dat is maar zoals je een cd zou opleggen he... Dan kan je van de radio ook geen gebruik maakt, tenzij de radio ondersteuning heeft voor verkeersberichten.
Iets dat bij onze twee auto's uit staat wegens weinig relevant. En dat de helft van het verkeersbericht al gezegd is nadat de radio geswitcht is...
Verstuurd vanaf mijn XT1092 met Tapatalk
Iets dat bij onze twee auto's uit staat wegens weinig relevant. En dat de helft van het verkeersbericht al gezegd is nadat de radio geswitcht is...
Verstuurd vanaf mijn XT1092 met Tapatalk
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
Ik had op AliExpress een FM Transmitter'tje gekocht voor zo'n €10...
Ik verwachtte er dus niet veel van... Vandaag is hij toekomen (samen met een superleuk nieuw hoesje voor m'n laptop).![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ik heb hem vooral voor de lol gekocht, want mijn man en ik hebben allebei bluetooth in de auto.
En vriendin van mij, heeft een radio waar geen AUX, USB of bluetooth op zit (Volkswagen Beatle), en we wouden het dus eens uitproberen in haar auto.
Aangezien ik overal zoveel slechte reviews las, dacht ik dat het een prul ging zijn. Voor dat geld kan je nu ook niet sukkelen...
Maar dat apparaat heeft letterlijk fantastisch gewerkt! Van mijn huis naar zijn we via de snelweg naar Antwerpen gegaan (een stukje Brusselse ring, door steden zoals drukke gebieden door (Zaventem, Machelen, die brug over Vilvoorde, ...) en geen enkele keer van frequentie moeten wisselen, of ook maar iets van storing waargenomen...![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kwaliteit was doorheen de hele rit gewoon even goed als die in mijn auto en in die van mijn man, de 'kwaliteit' die ik normaal vindt dus. Ook even goed dan de kwaliteit van haar cd's...
De gebruikte frequentie was 87.5 FM.
In Antwerpen was de sterkste radiozender op een moment 94.x (Radio 1), en als we de transmitter op diezelfde frequentie afstelden, ging het geluid stil en kwam het onze er gewoon prima door.
Aangezien het uit China komt, twijfel ik nu dus wel sterk of het niet de tegen de Belgische wetgeving is qua zendvermogen etc. Ik zou er niet van schrikken als dit dingetje een sterker signaal uitzendt dan toegelaten.![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Het werkt met bluetooth, heeft enkele leuke knopjes (helaas geen mogelijkheid om Siri te activeren, maar je kan ook "Hé Siri" roepen), microfoon is niet bepaald geweldig, er kan wel mee gebeld worden, en hij ondersteunt uiteraard AD2P en er is ook een gleufje voor een micro-SD-kaartje neem ik aan... En werkt ook gewoon thuis, want het werkt op USB, maar er komt een autostekker bij.
Dit is 'm voor wie het eens wil bekijken.![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ik heb de zwarte, omdat ik die toch net iets leuker vindt.
Levering was net iets meer dan 3 weken, zoals vaak bij die site.![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ik heb ondertussen ook een tweede besteld voor mijn vriendin. Het enige jammere is dat ze altijd op een andere zender staat wanneer ze het contact aanzet. Je zit nu bijvoorbeeld op 87.5, zet de auto uit, daarna weer aan, en dan zit je op de eerste zender uit de zenderlijst die de auto zelf maakt (kan je niet wijzigen, ook niet na 3 factory resets)...
Is er geen manier om de radio op een bepaalde frequentie te forceren, zodat hij die altijd gebruikt?
Model is RNS 300.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ik verwachtte er dus niet veel van... Vandaag is hij toekomen (samen met een superleuk nieuw hoesje voor m'n laptop).
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ik heb hem vooral voor de lol gekocht, want mijn man en ik hebben allebei bluetooth in de auto.
En vriendin van mij, heeft een radio waar geen AUX, USB of bluetooth op zit (Volkswagen Beatle), en we wouden het dus eens uitproberen in haar auto.
Aangezien ik overal zoveel slechte reviews las, dacht ik dat het een prul ging zijn. Voor dat geld kan je nu ook niet sukkelen...
Maar dat apparaat heeft letterlijk fantastisch gewerkt! Van mijn huis naar zijn we via de snelweg naar Antwerpen gegaan (een stukje Brusselse ring, door steden zoals drukke gebieden door (Zaventem, Machelen, die brug over Vilvoorde, ...) en geen enkele keer van frequentie moeten wisselen, of ook maar iets van storing waargenomen...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kwaliteit was doorheen de hele rit gewoon even goed als die in mijn auto en in die van mijn man, de 'kwaliteit' die ik normaal vindt dus. Ook even goed dan de kwaliteit van haar cd's...
De gebruikte frequentie was 87.5 FM.
In Antwerpen was de sterkste radiozender op een moment 94.x (Radio 1), en als we de transmitter op diezelfde frequentie afstelden, ging het geluid stil en kwam het onze er gewoon prima door.
Aangezien het uit China komt, twijfel ik nu dus wel sterk of het niet de tegen de Belgische wetgeving is qua zendvermogen etc. Ik zou er niet van schrikken als dit dingetje een sterker signaal uitzendt dan toegelaten.
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
Het werkt met bluetooth, heeft enkele leuke knopjes (helaas geen mogelijkheid om Siri te activeren, maar je kan ook "Hé Siri" roepen), microfoon is niet bepaald geweldig, er kan wel mee gebeld worden, en hij ondersteunt uiteraard AD2P en er is ook een gleufje voor een micro-SD-kaartje neem ik aan... En werkt ook gewoon thuis, want het werkt op USB, maar er komt een autostekker bij.
Dit is 'm voor wie het eens wil bekijken.
Ik heb de zwarte, omdat ik die toch net iets leuker vindt.
Levering was net iets meer dan 3 weken, zoals vaak bij die site.
Ik heb ondertussen ook een tweede besteld voor mijn vriendin. Het enige jammere is dat ze altijd op een andere zender staat wanneer ze het contact aanzet. Je zit nu bijvoorbeeld op 87.5, zet de auto uit, daarna weer aan, en dan zit je op de eerste zender uit de zenderlijst die de auto zelf maakt (kan je niet wijzigen, ook niet na 3 factory resets)...
Is er geen manier om de radio op een bepaalde frequentie te forceren, zodat hij die altijd gebruikt?
Model is RNS 300.
Blond doesn't mean stupid ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Tjah, met een raspberry pi kan je ook prima een FM signaal de lucht in sturen. Compleet met RDS en al ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
Van Fm transmitters zou ik persoonlijk wegblijven.
Ze werken vaak slecht, veel ruis en gaan over het algemeen niet lang mee.
Een Fm modulator daarin tegen is echt top!
super eenvoudig te installeren in elke auto, het zit letterlijk tussen uw fm-antenne en uw radio, wat voor kristal helder geluid zorgt ( er is immers geen interferentie
. Je kan zo makkelijk aux of zelfs bluetooth toevoegen.
een eenvoudige gids om er een te installeren:
Veel succes!
Ze werken vaak slecht, veel ruis en gaan over het algemeen niet lang mee.
Een Fm modulator daarin tegen is echt top!
super eenvoudig te installeren in elke auto, het zit letterlijk tussen uw fm-antenne en uw radio, wat voor kristal helder geluid zorgt ( er is immers geen interferentie
een eenvoudige gids om er een te installeren:
Veel succes!
-
- Elite Poster
Zeer veel dank voor de uitgebreide en zeer informatieve post !! Dus al ik het goed begrijp, heeft dit toestelletje de mogelijkheid om 'in te breken' op FM frequenties zodat je deze op je favoriete zender kunt laten staan en verder kunt bellen met je smartphone of ervan streamen met de permanente mogelijkheid te bellen of opgebeld te worden ...IYZY schreef:In Antwerpen was de sterkste radiozender op een moment 94.x (Radio 1), en als we de transmitter op diezelfde frequentie afstelden, ging het geluid stil en kwam het onze er gewoon prima door.
Maar dan moet je weer op dezelfde frequentie afstemmen als de raspberry zeker met als resultaat geen zenders meer ... ?krisken schreef:Tjah, met een raspberry pi kan je ook prima een FM signaal de lucht in sturen. Compleet met RDS en al
Ik weet niet of het realiseerbaar is wat ik zoek maar ik zoek een apparaatje waarmee je gewoon een cd of radio kan beluisteren en ondertussen bellen met geluidsweergave via de radio-speaker. Ik denk niet dat je met de raspberry dit kan realiseren zeker ...?
Dit lijkt me de ideale oplossing. Blijkbaar nog vrij eenvoudig in montage ook, zelfs bij een voor ingebouwde autoradio. Zou dit best eens aan mijn garagist kunnen vragen. Gewoon blijkbaar modulator aansluiten op antenne-ingang van de radio en de stroomdraden op deze voor de radio.augustm schreef:Van Fm transmitters zou ik persoonlijk wegblijven.
Ze werken vaak slecht, veel ruis en gaan over het algemeen niet lang mee. Een Fm modulator daarin tegen is echt top!
super eenvoudig te installeren in elke auto, het zit letterlijk tussen uw fm-antenne en uw radio, wat voor kristal helder geluid zorgt ( er is immers geen interferentie. Je kan zo makkelijk aux of zelfs bluetooth toevoegen. een eenvoudige gids om er een te installeren:
Veel succes!
Dus dan kun je ongeacht de bron of de radio-frequentie, telefoneren ... ?
Ga eens info ivm fm modulatoren opzoeken maar hoe sluit je hier bleutooth op aan en zijn deze toestelletjes verkrijgbaar in de modale techno-handel?
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 09 aug 2016, 09:51, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Welk bouwjaar/model? Er zijn nogal wat modellen van gemaakt:ITnetadmin schreef:Als er iemand daar in thuis is, ik zit met ne ford focus en een rds6000eon ingebouwd model met speciaal vormke, maar heeft dus van geen kanten usb of bluetooth. Alternatieven die er ni lelijk gaan uitzien zoals een standaard radio unit in een groter gat zouden geapprecieerd zijn
http://car-solutions.com/nfs/product/81 ... CD-RDS.jpg
http://www.radio-code.lt/img/radios/6000cd-wide.jpg
http://i457.photobucket.com/albums/qq29 ... silver.jpg
Heb zelf de eerste en tweede gehad, de tweede had AUX in. Derde weet ik niet, in die wagen had ik de Sony.
-
- Elite Poster
Een Peugeot 208 van 2006. Zou ook niet te veel meer uitgeven want als de kinderen hun rijbewijs hebben, zal deze auto ver aan zijn einde zijn.
Nu zit je met veel MP3's op radio en gezien de controles op handsfree bellen, wil ik er gerust nog een 100 à 125 euro max aan uitgeven. In een nieuwe wagen is bluetooth standaard met alle faciliteiten qua 'streamen van smartphone naar radio' en telefoneren ongeacht de bron waarvan je op dat moment muziek aan het beluisteren bent.
Nu zit je met veel MP3's op radio en gezien de controles op handsfree bellen, wil ik er gerust nog een 100 à 125 euro max aan uitgeven. In een nieuwe wagen is bluetooth standaard met alle faciliteiten qua 'streamen van smartphone naar radio' en telefoneren ongeacht de bron waarvan je op dat moment muziek aan het beluisteren bent.
-
- Elite Poster
Zou er niet vanuit gaan dat streamen via bluetooth standaard is...
En pak eens een foto van uw dashboard, zou mij verwonderen dat bij een 208 met standaard het niet gewoon plug & pray is. Is dan enkel kwestie van het removal tool even te mogen gebruiken van de garagist en 10 min later zit't erin.
Ik heb een clio uit 2004, ook met ingebouwde radio. Zit nu een pioneer in, en het enige dat niet werkt is die display op mijn dashboard. Daar staat nu gewoon "Renault" op dacht ik, en de buitentemperatuur.
Met de correcte din verloopstekkers werkt zelfs de stuurbediening.
[edit]
Ff gezocht: http://www.208ownersclub.co.uk/forum/re ... c2491.html
Is single din, conversie plaatje is bij peugeot te bestellen.
als je het zelf niet ziet zitten, vragen aan garagist wat't u kost om een radio te laten plaatsen die je zelf aanlevert (wel zien dat je ook ISO-adapters meebestelt, bv ISO2CAR van Kram)
En pak eens een foto van uw dashboard, zou mij verwonderen dat bij een 208 met standaard het niet gewoon plug & pray is. Is dan enkel kwestie van het removal tool even te mogen gebruiken van de garagist en 10 min later zit't erin.
Ik heb een clio uit 2004, ook met ingebouwde radio. Zit nu een pioneer in, en het enige dat niet werkt is die display op mijn dashboard. Daar staat nu gewoon "Renault" op dacht ik, en de buitentemperatuur.
Met de correcte din verloopstekkers werkt zelfs de stuurbediening.
[edit]
Ff gezocht: http://www.208ownersclub.co.uk/forum/re ... c2491.html
Is single din, conversie plaatje is bij peugeot te bestellen.
als je het zelf niet ziet zitten, vragen aan garagist wat't u kost om een radio te laten plaatsen die je zelf aanlevert (wel zien dat je ook ISO-adapters meebestelt, bv ISO2CAR van Kram)
-
- Pro Member
Klopt!koenraaddeconinck schreef:Zeer veel dank voor de uitgebreide en zeer informatieve post !! Dus al ik het goed begrijp, heeft dit toestelletje de mogelijkheid om 'in te breken' op FM frequenties zodat je deze op je favoriete zender kunt laten staan en verder kunt bellen met je smartphone of ervan streamen met de permanente mogelijkheid te bellen of opgebeld te worden ...
Ik had online gelezen dat sommige transmitters gewoon interferentie geven als ze op een gebruikte frequentie zitten, en dat sommigen het signaal 'overschrijven', om het zo te zeggen.
*Daarom dat ik even niet zeker ben of de onze conform is met de Belgische wetgeving* maar de onze overschrijdt het FM-signaal van andere radiostations.
Wat ideaal zou zijn is een transmitter waarbij je ook gewoon naar een cd kan luisteren of naar de radio, en hij automatisch (via TP) op de zender van de transmitter springt wanneer er iemand belt.
En RDS, zodat de transmitter bijvoorbeeld 3 seconden weergeeft hoe het nummer van het lied dat speelt heet, wie het zingt en tot welk album het behoort, wie je aan het bellen is / naar wie jij belt…
Dan zou het perfect zijn.
Hoewel met onze transmitter de muziek in de auto's naast ons misschien wel eens zou kunnen onderbroken worden, en zo zouden ze tijdens een file wel eens kunnen meeluisteren naar het telefoongesprek.
Blond doesn't mean stupid ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het is niet toegelaten uit te zenden op de FM-band zonder vergunning... ongeacht of je zendertje interferentie geeft of niet (wat puur afhankelijk is van het vermogen dat het ding heeft).IYZY schreef:*Daarom dat ik even niet zeker ben of de onze conform is met de Belgische wetgeving* maar de onze overschrijdt het FM-signaal van andere radiostations.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Volgens mij is dat wél legaal, als het vermogen maar (heel) beperkt is.
Ik kan enkel een artikel terugvinden over Nederland, maar volgens mij is het dus ook van toepassing op België.
14/01/2008 - http://www.computeridee.nl/nieuws/fm-tr ... nederland/
Het lijkt me ook straf dat iedereen FM transmitters aanbied, terwijl het verboden is.
Ik kan enkel een artikel terugvinden over Nederland, maar volgens mij is het dus ook van toepassing op België.
14/01/2008 - http://www.computeridee.nl/nieuws/fm-tr ... nederland/
Het lijkt me ook straf dat iedereen FM transmitters aanbied, terwijl het verboden is.
-
- Elite Poster
Zou eerder voor een FM modulator willen gaan maar als ik dit intyp op google kom ik nogal vaak uit bij FM transmitters.
Als een FM modulator ook bluetooth connectie mogelijk maakt, dan hoef je niet meer af te stemmen op één specifieke frequentie zoals bij een transmitter en wordt waarschijnlijk ook tel weergegeven terwijl je bv. cd's beluitstert.
Misschien is dit wel wat velen zoeken ... Ga me eens verder documentereren: http://www.carkitcenter.be/product/2021 ... ifications
Als een FM modulator ook bluetooth connectie mogelijk maakt, dan hoef je niet meer af te stemmen op één specifieke frequentie zoals bij een transmitter en wordt waarschijnlijk ook tel weergegeven terwijl je bv. cd's beluitstert.
Misschien is dit wel wat velen zoeken ... Ga me eens verder documentereren: http://www.carkitcenter.be/product/2021 ... ifications
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 217 keer
Als je naar een CD luistert zou dat in theorie mogelijk zijn (als je radio ondertussen het RDS-signaal van je FM-transmitter in de gaten houdt), maar niet als je naar een radiozender luistert. Voor verkeersinformatie kan een radiostation je wel tijdelijk doorsturen naar een zusterstation m.b.v. de RDS EON functie, maar uiteraard sturen ze je niet door naar de frequenties van concurrenten of van jouw FM-transmitter. Zo zullen de radiozenders van de VRT jou bijvoorbeeld enkel doorsturen naar andere VRT-radiozenders voor verkeersinformatie en niet naar Q-music.IYZY schreef:Wat ideaal zou zijn is een transmitter waarbij je ook gewoon naar een cd kan luisteren of naar de radio, en hij automatisch (via TP) op de zender van de transmitter springt wanneer er iemand belt.
-
- Elite Poster
Eerste model.SpecialK schreef:Welk bouwjaar/model? Er zijn nogal wat modellen van gemaakt:ITnetadmin schreef:Als er iemand daar in thuis is, ik zit met ne ford focus en een rds6000eon ingebouwd model met speciaal vormke, maar heeft dus van geen kanten usb of bluetooth. Alternatieven die er ni lelijk gaan uitzien zoals een standaard radio unit in een groter gat zouden geapprecieerd zijn
http://car-solutions.com/nfs/product/81 ... CD-RDS.jpg
http://www.radio-code.lt/img/radios/6000cd-wide.jpg
http://i457.photobucket.com/albums/qq29 ... silver.jpg
Heb zelf de eerste en tweede gehad, de tweede had AUX in. Derde weet ik niet, in die wagen had ik de Sony.
Dar is het net wel. Ze hebben een uitzondering gemaakt (moeten maken van Europa?) voor die kleine auto transmittertjes, maar dat toegelaten vermogen is wreed beperkt. Je bent idd beter af met toestelletjes die (illegaal) de US of "rest of world" uitzendkracht aankunnen.r2504 schreef:Het is niet toegelaten uit te zenden op de FM-band zonder vergunning... ongeacht of je zendertje interferentie geeft of niet (wat puur afhankelijk is van het vermogen dat het ding heeft).IYZY schreef:*Daarom dat ik even niet zeker ben of de onze conform is met de Belgische wetgeving* maar de onze overschrijdt het FM-signaal van andere radiostations.
Die toestelletjes kwamen voor het eerst op met de toen nieuwe iphone, waar er een 3rd party accessoire voor bestond (de Griffin) die dit deed en die massaal uit het buitenland besteld werd. Ik neem aan dat Europa dan de zaak in een wettelijk kader heeft geklonken want Belgie heeft ze ook toegelaten (en Belgie is gekend *ultra*conservatief als het om draadloze transmissies gaat).
Ikzelf zoek voornamelijk iets waarmee ik een usb stick met muziek op mijn autoradio kan gooien.
Ik heb me zo'n Yatour ding aangeschaft dat zich als cd wisselaar voordoet, maar dat ding is zo beperkt dat het gewoon nutteloos is.
Het weigert folders te herkennen die niet "CD01-06" genoemd zijn, het kan geen subfolders aan, geen extra folders, geen niet muziek files op de stick, het geeft de naam van het liedje niet door aan de radio, ...
Enfin, het sop was de kolen niet waard.
Ik heb nu zo'n FM transmittertje, maar dat ding is wreed stil, en bij stille liedjes moet je het volume zo ver opendraaien dat de ruis en de storing van pakweg de gsm lader ernaast luider is dan het liedje.
En waar ik woon zit er gelukkig niemand in de buurt van 87.5, maar als er een radio op dezelfde frequentie zit wordt jouw zendertje weggeblazen (als het zich aan de Belgische zendnorm houdt).
Dus alternatieven worden zeker geapprecieerd. Tot en met een vervangradio toe (tis een 1.5 slot; rotspeciallekes).
-
- Elite Poster
Wordt de moraal van het verhaal niet: gewoon autoradio vervangen door exemplaar met bluetooth ... ?
Als je kijkt naar de kosten van een goede FM-transmitter (met zeer veel beperkingen = ruis, zoeken naar geschikte frequentie die kan wijzigen van stad tot stad, het niet meer kunnen beluisteren van je favoriete afzender omdat frequentie radio en transmitter dezelfde moeten zijn, geen cd's meer kunnen beluisteren indien je wilt kunnen telefoneren) + eventuele kosten van inbouw, dan kom je al vlug aan de prijs van een splinternieuwe radio-cd voor de auto met bluetooth ...
Als je kijkt naar de kosten van een goede FM-transmitter (met zeer veel beperkingen = ruis, zoeken naar geschikte frequentie die kan wijzigen van stad tot stad, het niet meer kunnen beluisteren van je favoriete afzender omdat frequentie radio en transmitter dezelfde moeten zijn, geen cd's meer kunnen beluisteren indien je wilt kunnen telefoneren) + eventuele kosten van inbouw, dan kom je al vlug aan de prijs van een splinternieuwe radio-cd voor de auto met bluetooth ...
-
- Elite Poster
Dat denk ik ook ja; zo'n fake cd wisselaar is uiteindelijk een dud geworden door slechte programmatie en beperking van het cd protocol.
Zo'n transmittertje is leuk voor even als je niet teveel afstand in rechte lijn aflegt zodat je niet van freq moet zitten wisselen.
Dat antenne input/override ding klinkt mogelijk nog interessant, maar vooral op de bluetooth markt gericht lijkt me, op basis van de berichten hier.
Anders wordt het idd een zoektocht naar een nieuwe radio die er ietwat mooi uitziet en past in de speciale 1.5 slot.
Zo'n transmittertje is leuk voor even als je niet teveel afstand in rechte lijn aflegt zodat je niet van freq moet zitten wisselen.
Dat antenne input/override ding klinkt mogelijk nog interessant, maar vooral op de bluetooth markt gericht lijkt me, op basis van de berichten hier.
Anders wordt het idd een zoektocht naar een nieuwe radio die er ietwat mooi uitziet en past in de speciale 1.5 slot.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het heeft me wat zoekwerk gekost... maar het mag ondertussen blijkbaar volgens http://www.bipt.be/public/files/nl/2194 ... 2.1_NL.pdfITnetadmin schreef:Dar is het net wel. Ze hebben een uitzondering gemaakt (moeten maken van Europa?) voor die kleine auto transmittertjes, maar dat toegelaten vermogen is wreed beperkt.
Je zal je echter wel moeten houden aan 50 nanowatt
-
- Elite Poster
Yups, vandaar dat de modelletjes die je manueel kan zetten op "Europe" en "rest of world" zo populair zijn ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Poster
itnetadmin, je hebt enkel maar een gewone 1DIN radio nodig en een facia plaatje voor jouw type wagen.
Geef enkel nog eens het bouwjaar door van je focus, en dan kijk ik eens.
Wij hebben bv een Mitsu ASX, en daar is de radio een volledig paneel incl ventilatieroosters, gordelverklikker, gevaarslichten & airbag lampje. Dat kan je vervangen door zo een facia plaat, waarin dat allemaal zit maar waar er ruimte is voor een 2DIN of 1DIN radio.
(Ook zo voor de Citroen Aircrosser & Peugeot 4008)
Geef enkel nog eens het bouwjaar door van je focus, en dan kijk ik eens.
Wij hebben bv een Mitsu ASX, en daar is de radio een volledig paneel incl ventilatieroosters, gordelverklikker, gevaarslichten & airbag lampje. Dat kan je vervangen door zo een facia plaat, waarin dat allemaal zit maar waar er ruimte is voor een 2DIN of 1DIN radio.
(Ook zo voor de Citroen Aircrosser & Peugeot 4008)
-
- Elite Poster
2004; midden in de changeover van de modellen; ma vrij zeker dat het nog het oude is.
-
- Pro Member
Ik ben er vrij zeker van dat je geen vergunning nodig hebt tot een bepaald vermogen.r2504 schreef:Het is niet toegelaten uit te zenden op de FM-band zonder vergunning... ongeacht of je zendertje interferentie geeft of niet (wat puur afhankelijk is van het vermogen dat het ding heeft).
FM-transmitters zijn al een tijdje niet meer illegaal in België.
Is dit zo?nickz schreef:Als je naar een CD luistert zou dat in theorie mogelijk zijn (als je radio ondertussen het RDS-signaal van je FM-transmitter in de gaten houdt), maar niet als je naar een radiozender luistert. Voor verkeersinformatie kan een radiostation je wel tijdelijk doorsturen naar een zusterstation m.b.v. de RDS EON functie, maar uiteraard sturen ze je niet door naar de frequenties van concurrenten of van jouw FM-transmitter. Zo zullen de radiozenders van de VRT jou bijvoorbeeld enkel doorsturen naar andere VRT-radiozenders voor verkeersinformatie en niet naar Q-music.
Ik luisterde vroeger nl. enkel naar Q-Music (voor zover dat ik effectief naar de radio luisterde), en wanneer de muziek onderbroken werd voor een verkeersbericht, was dit bijna altijd Radio 1.
Je kan ook aangeven welke zender je precies wil voor TP-informatie (kan elke zender zijn die dit ondersteunt), maar bij mij staat dat op automatisch, en kiest hij dus degene die eerst een bericht uitstuurt. Dit was voor mij bijna altijd Radio 1.
-
- Elite Poster
Meen de ideale oplossing te hebben gevonden:
http://www.phibu-electronics.com/phibox ... 2x17782375
Op de site van phibu vind je ook oplossingen voor andere merken + analoge oplossing:
http://www.carinterface.nl/yatour-usb-s ... _ytm06-rd4
Bediening is blijkbaar mogelijk in de peugeot 207 met de knopbediening aan het stuur. Geen gedoe meer met frequenties + weergave tel gesprekken via de luidsprekers met dimmen van audio.
Bovendien installatie zeer eenvoudig.
Hope it works. De mijne is al besteld.
http://www.phibu-electronics.com/phibox ... 2x17782375
Op de site van phibu vind je ook oplossingen voor andere merken + analoge oplossing:
http://www.carinterface.nl/yatour-usb-s ... _ytm06-rd4
Bediening is blijkbaar mogelijk in de peugeot 207 met de knopbediening aan het stuur. Geen gedoe meer met frequenties + weergave tel gesprekken via de luidsprekers met dimmen van audio.
Bovendien installatie zeer eenvoudig.
Hope it works. De mijne is al besteld.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Heb je hiervan een linkje dat dit niet meer illegaal is in België? Bij het BIPT zijn ze er in elk geval niet blij mee ...IYZY schreef:Ik ben er vrij zeker van dat je geen vergunning nodig hebt tot een bepaald vermogen.r2504 schreef:Het is niet toegelaten uit te zenden op de FM-band zonder vergunning... ongeacht of je zendertje interferentie geeft of niet (wat puur afhankelijk is van het vermogen dat het ding heeft).
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
http://www.bipt.be/public/files/nl/2194 ... 2.1_NL.pdfkrisken schreef:Heb je hiervan een linkje dat dit niet meer illegaal is in België? Bij het BIPT zijn ze er in elk geval niet blij mee ...IYZY schreef:Ik ben er vrij zeker van dat je geen vergunning nodig hebt tot een bepaald vermogen.r2504 schreef:Het is niet toegelaten uit te zenden op de FM-band zonder vergunning... ongeacht of je zendertje interferentie geeft of niet (wat puur afhankelijk is van het vermogen dat het ding heeft).
Dit is de link die r2504 hierboven heeft gepost.
Ik heb er zelf geen bewijs van zo direct, maar ik herinner me levendig de discussie over de iphone griffin accessoires en de toelating die uiteindelijk gegeven is door de Belgische wet aan te passen.