Ervaringen met Crepi voor tuinhuis

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Hallo,

Wij gaan een tuinhuis laten metsen in de tuin. De vraag is nu, werken we met een traditionele buitenmuur / isolatie / binnenmuur / spouw (waardoor we een stuk bruikbare ruimte verliezen (bvb een tuinhuis van 5m x 5m buitenkant zal langs binnen al snel iets zijn van 4.5m x 4.5m).

Of zetten we het tuinhuis in Ytong steen om dan in crepi te plaatsen? Ik ben wat meer voorstander van Crepi daar het mooier toont in een tuin dan een baksteen (oke, je hebt wel nog wat mooie/warme bakstenen, maar crepi lijkt mij wat warmer).

Mijn enige zorg bij Crepi is: vuile strepen die zich afzetten op de crepi. Ik weet ook dat we moeten kijken voor vensterbanken met een kleine opstand langs de randen zodat het water van de vensterbank valt op de grond, en niet langs de muur.

Iemand ervaring met (verschillende soorten) crepi?
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Crepi wordt snel vuil door weersomstandigheden. Het valt wel terug proper te maken met hogedruk en/of een nieuwe laag erop.
Zijn steenstrips geen optie? Je hebt dan het zicht van een buitenmuur maar je verliest binnen geen ruimte. Is ook te combineren met isolatie aan de buitenkant..
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Misschien niet helemaal on topic: waarom moet dat tuinhuis geïsoleerd zijn ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

wietplanten hebben warmte nodig :wink:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Haha, toch niet :-)

Neen, serieus: ik zou het tuinhuis toch iets van isolatie willen geven om de buitenplanten daar te laten overwinteren. Het hoeft natuurlijk niet geïsoleerd te worden zoals een huis he. Ook in de zomer is het wel mooi meegenomen dat het daar geen +40 graden is bvb.

Groeten
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Een houten frame volgepropt met isolatie zal dat ook wel kunnen maar zo'n kleine ruimte is snel opgewarmd als er wat teveel kieren aanwezig zijn. Maak er een vijverke naast en laat dat als heatsink de warmte uit uw tuinhuis halen door het vijverwater rond te pompen in de wanden van het tuinhuis? :-)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mij lijkt een tuinhuis isoleren ook compleet overkill.
Als je uw planten daar wil laten overwinteren: maak een winddichte houten constructie en pak de pot van uw planten in bubbelfolie in.
Als je vreest voor oververhitting in de zomer: monteer dakramen in uw tuinhuis. Bij serres heb je ook automatische dakvensters, plaats dan zoiets? Je hebt er mechanische (die werken op uitzetting van gas bij een bepaalde temperatuur) en je kan er ook elektronisch gestuurde plaatsen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”