LCD Schermen reinigen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Iemand die toevallig een goed product kent om LCD schermen te reinigen (TV, laptop schermen, tablets, smartphone), maw. een product dat ontvet en snel verdampt?

Ik heb over LCD schermreiniging al tal van artikels gelezen op internet die stellen dat:
- leidingwater of een mengeling met een absoluut minimum aan detergent zelfs niet aangewezen is (kalk zou afwerkingslaag aantasten, idem voor het kleine beetje detergent)
- meest aangewezen een gewone droge doek is specifiek voor LCD schermreiniging maar dan krijg je schermen ook weer niet echt clean
- je best een in de handel verkrijgbaar product koopt met bijhorende doek maar ik heb er al enkele geprobeerd die ook een soort van film achter laten ...

Bedankt bij voorbaat voor goede tips.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

75-80% isopropyl alcohol (isopropanol). Eventueel 100% kopen en verdunnen met gedeminiraliseerd water.
(wel in een spuitflesje zetten, en vernevelen over doekje (eventueel rechtstreeks op scherm indien erg vies)

Persoonlijk heb ik 2 doekjes in gebruik: eentje die zeer goed absorbeert (dikke vezels, zachte doek), en eentje om het daarna nog eens over te gaan als droogdoek, mijn favoriet is een suede MF doek. (zo eentje die bij screenprotectors / smartphones / ... zit)

Hiermee zijn mijn schermen altijd perfect proper en nooit last van strepen od. Met 100% IPA heb je wel een waas, met 80% zo goed als nooit. Trouwens: zorg ervoor dat je scherm koud is. Als die erg warm is, zal IPA te snel verdampen en zal je het niet goed proper krijgen.
Laatst gewijzigd door Dima_2005 16 jul 2016, 13:31, in totaal 1 gewijzigd.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ik gebruik wat druppels ruitenreiniger en ga dan er met zo'n klein wattenschijfje voor gezichtsreiniging (of make-up verwijdering) over. Daarna met een vers schijfje enkel nog eens droog erover voor de eventuele overblijvende plekjes en klaar.
Als men een product gebruikt dat te snel verdampt krijg je juist die waas over je scherm.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Ik gebruik isoclene met microvezeldoekjes.

Afbeelding
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Dat is gewoon 99.7% IPA in een spuitbus? In de apotheek is het toch goedkoper :D
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Isopropanol, 1L of 5L bij de drogist voor geen geld.
Het middel bij uitstek voor alle IT kuis ;-)
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

€5 euro voor zo'n bus, wat betalen jullie en hoe "verstuiven" jullie dat dan?
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Bij apotheek is het 10euro/liter. In Nederland kun je het aan een 6euro/l kopen bij drogisterijen. Heb mijn ipa in Duitsland online besteld rechtstreeks bij een groothandel(enkel levering binnen DE), en dat was 2.7euro/l (bij bestelling van 6l).

Ik steek het gewoon in plantensproeier-achtig ding. Ik heb de mijne uit action van in haarafdeling, maar een gewone plantensproeier werkt ook.

Sent from my A0001 using Tapatalk
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik meen bij de drogist destijds zeker geen 5 euro per liter betaald te hebben.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Trouwens: fun fact, isopropanol is superveilig voor electronica en je kan letterlijk heel je toestel onderdompelen zonder schade (LCD en batterij niet echt aangeraden). Dit is wat je trouwens als eerst moet doen bij waterschade, als je kan: een badje isopropanol, moederbord van je toestel eruit nemen, en gewoon de IPA steken voor een paar uur. Dit zorgt dat je bord goed proper is van alle mineralen die in het water zaten.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Allen zeer veel dank ! Ga voor isopropanol.
Dus best zuiver of aanlengen met gedistilleerd water ?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Voor LCD schermen heb ik het beste resultaat bij 80% IPA. Dus als je 500ml sproeier hebt: 400ml IPA en 100ml gedistileerd water.
Met 100% blijft er zeker op matte LCD schermen een waas achter. Ook al het grote schermen zijn, is het echt moeilijk om met 2 doekjes over heel het scherm te gaan vooraleer het opdroogt. Daarom dat klein beetje water erin: zorgt ervoor dat het niet zo snel opdroogt en geeft je meer tijd om grondig je LCD te reinigen.

Je hebt trouwens niet veel nodig: Het zijn slecht een paar ml dat je gebruikt, en zelfs met 100ml uit een apotheek aan 1€ + 25ml water (in een kleine sprayflesje gieten), kun je heel wat schermen reinigen. Ik heb zo'n klein flesje van 150ml altijd bij voor mijn laptop, en dat gaat 2 maand mee.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Eens te meer zeer veel dank aan iedereen. Ga morgen direct om ISA en gedistilleerd water
Tx!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

De mengelnig van gedistilleerd water en alcohol werkt inderdaad prima !

Alleen ... mijn apotheker had geen isopropanol maar wel isopropyl. Volgens WIKIPIDA en mijn apotheker zijn beiden eigenlijk hetzelfde.

Blijkbaar hoef je ook geen aantasting van de afwerking van toestellen te vrezen vermits het spul quasi-onmiddellijk verdampt.

Nogmaals dank voor deze supertip !!!!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Isopropanol is de afgekorte naam vaan isopropyl alcohol ;-)
koenraaddeconinck schreef:Blijkbaar hoef je ook geen aantasting van de afwerking van toestellen te vrezen vermits het spul quasi-onmiddellijk verdampt.
Nee, het is ook een compleet veilig product, het zal niks aantasten al dompel je het erin onder voor paar dagen. Wat wel is: bij regelmatig gebruik kun je soms wel bepaalde coatings (bv. anti-fingerprint / oleophobic coating) met de tijd beetje bij beetje oplossen.

Maar ik gebruik het toch regelmatig (op glazen screenprotector), gewoon omdat het een van de beste disinfectie-middelen is.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ben IPA al vaak tegengekomen als wondermiddel, en na het lezen van dit topic zou ik het ook wel in huis willen halen.
Zonet eens zitten googlen naar dit spul, en ik vind verschillende resultaten.
Gaande van 3 euro per liter (wel minimaal 500 liter te bestellen :/ ) tot 20-30 euro per liter.

Maar kan er niemand hier een goede webshop aanraden? Of ga ik toch beter naar de lokale apotheek hiervoor?
Duitsland is me net iets te ver om het rendabel te maken...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Het is inderdaad wondermiddel.

Er is trouwens wel een verschil. Want IPA kan nooit 100% zijn, en het is vaak max. 99%. Die 1% is hetgene dat het verschil maakt tussen een "technische" IPA en een "medische" IPA. Er zitten van alle sooren vergif bij en geurstoffen zodat je het niet in je hoofd zou halen om het te drinken (ethanol / ethyl alcohol is de enige "veilige" alcohol).
Maar spijtig genoeg voor de "medische" IPA vragen ze vaak een meerprijs, omdat het volgens medische normen voldoet aan welke soorten vergif erbij zitten. Dit is trouwens ook diegene die je in de apotheek haalt (al hebben ze soms ook de technische ook beschikbaar).

3€/liter is een uitzonderlijk goede prijs. Apotheekprijs is rond de 10€/liter.
Zelf haalde ik mijn IPA bij Höfer Chemie (met levering in Duitsland). Maar ze hebben tegenwoordig ook levering in buitenland, en ik denk dat het mogelijk de moeite is om met hun contact op te nemen. In NL en FR leveren ze gratis en kost 6L slechts 23€. Ik denk dat ze naar Belgie ook kunnen leveren (mits je hun een mailtje stuurt).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Zelf voor 1L 8€ betaald bij de plaatselijke apotheek ...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Isopropanol en isopropyl alcohol zijn idd 2 termen voor hetzelfde product.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Heb de flatscreen TV van mijn ouders ook eens onder handen genomen maar dit maal de verhouding IPA - gedistilleerd water aangepast naar een 65 - 35
% verhouding. Het duurt iets langer voor de alcohol verdampt natuurlijk maar daar waar ik met een 80 - 20% nog een absoluut minimum aan overblijvende strepen kon zien, was de zaak nu 100% kraakhelder.

Ook nog eens onze TV thuis overgedaan met hetzelfde resultaat ... Het vergt wel iets meer wrijf werk met de doekjes.

Dit gewoon ter info. Nogmaals zeer veel dank voor deze zeer waardevolle tip !
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Zo, ook in huis gehaald via de apotheek.
Kan online altijd meer bijbestellen aan een lagere prijs.

Wel duur: ruim 3 euro voor 100ml... Mag hopen dat dit goede kwaliteit is. :P
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Ik gebruikte die isopropanol vroeger altijd voor het reinigen van de cassettekopjes (adhv oorstaafjes) in de cassettedeck.
Voor mijn tv en pc scherm doe ik die moeite niet meer. Stof verwijderen met de doekjes hier besproken (geen papieren). Bij vlekken gebruik ik gewoon de brillenspray (die voor de oogbrillen wel te verstaan, niet de wc spray :-) ). Dat droogt ook heel snel en als je afwerkt met zo'n zachte schermdoek heb ik nog nooit strepen gehad.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Het hangt er vanaf welk vuil er aan je scherm plakt, vingerafdrukken, opgedroogd speeksel, stof of uitwerpselen van kleine rondvliegende insecten.
Mijn haar komt wel wat omhoog als er iemand iets aanwijst op het scherm, zegt : "kijk daar" en hop een plek op m'n scherm.
Hij kwam nota bene juist van tafel ... :nono:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”