Wake on lan [router+modem combo]
Dag allen,
Ik ben nu al een halve dag aan het denken hoe ik mijn server-pc'tje kan ontwaken via het internet.
Op het lokaal netwerk kan ik het pakketje versturen en start de pc op, maar mijn moden+router van telenet (model CH6643E) stuurt het pakket niet door (ports zijn geforward en DMZ adres is ingesteld).
Maar na wat snuffelen op het internet denk ik dat mijn modem+router niet in staat is om de pc op te starten via een WOL-pakket. Klopt dit?
Zoja, wat zijn mijn opties zodat ik toch nog vanop afstand mijn pc kan opstarten ? Waarschijnlijk is een 2e router een oplossing, maar dat is zo omslachtig
Kan iemand me helpen?
Alvast bedankt,
Jelle
EDIT: oplossing kan je hier lezen:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 50#p532329
Ik ben nu al een halve dag aan het denken hoe ik mijn server-pc'tje kan ontwaken via het internet.
Op het lokaal netwerk kan ik het pakketje versturen en start de pc op, maar mijn moden+router van telenet (model CH6643E) stuurt het pakket niet door (ports zijn geforward en DMZ adres is ingesteld).
Maar na wat snuffelen op het internet denk ik dat mijn modem+router niet in staat is om de pc op te starten via een WOL-pakket. Klopt dit?
Zoja, wat zijn mijn opties zodat ik toch nog vanop afstand mijn pc kan opstarten ? Waarschijnlijk is een 2e router een oplossing, maar dat is zo omslachtig
Kan iemand me helpen?
Alvast bedankt,
Jelle
EDIT: oplossing kan je hier lezen:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 50#p532329
Laatst gewijzigd door Jellelle 04 feb 2014, 08:32, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Het zou inderdaad kunnen dat je router geen wol pakketje overzet van wan naar lan.
Ik weet zo direct niet genoeg over wol om dit softwarematig op te lossen.
Alternatieven zijn een raspberry of ander klein systeem dat je aan kan laten staan en waarop je remote inlogt om dan vanop de lan een wol te sturen naar je server.
Of (grof geschut) een modem only steken en zelf een fatsoenlijke router kiezen.
[ Post made via mobile device ]
Ik weet zo direct niet genoeg over wol om dit softwarematig op te lossen.
Alternatieven zijn een raspberry of ander klein systeem dat je aan kan laten staan en waarop je remote inlogt om dan vanop de lan een wol te sturen naar je server.
Of (grof geschut) een modem only steken en zelf een fatsoenlijke router kiezen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Voor WOL moet je port forwarding instellen (UDP, je broadcast adres - bij TN dus 192.168.0.255 - en de poort op zich maakt niet uit) en daarna kan je deze versie gebruiken waarbij je het poortnummer meegeeft achter je IP-adres (je publieke IP-adres:poortnummer van je forwarding).
Dit werkt trouwens prima met de TN modem.
Beide bedankt!
Via wakeonlan lukt het me wel om mn pc te ontwaken.
Maar nu vraag ik me af waarom het me niet lukt via http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx en wel via http://wakeonlan.me/?
Wakeonlan heeft enkel het ip-adres, MAC en poort nodig. Depicus heeft dan ook nog eens het Subnet Mask nodig (is dit 192.168.0.255?).
Edit: Met Subnet Mask 255.255.255.255 werkt het nu ook.
Bedankt,
Jelle
Via wakeonlan lukt het me wel om mn pc te ontwaken.
Maar nu vraag ik me af waarom het me niet lukt via http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx en wel via http://wakeonlan.me/?
Wakeonlan heeft enkel het ip-adres, MAC en poort nodig. Depicus heeft dan ook nog eens het Subnet Mask nodig (is dit 192.168.0.255?).
Edit: Met Subnet Mask 255.255.255.255 werkt het nu ook.
Bedankt,
Jelle
-
- Deel van't meubilair
Je subnetmask bij TN is trouwens 255.255.255.0Jellelle schreef:Depicus heeft dan ook nog eens het Subnet Mask nodig (is dit 192.168.0.255?).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik zit toch met een probleempje hiermee ... lokaal kan ik m'n pc laten opstarten via een tool WOL2.
Maar via het internet niet. 'k Heb 192.168.0.255 bij het IP adres gezet voor portforwarding, poort 2587 als UDP actief gemaakt, maar geen WOL mogelijk.
Iemand een idee ?
Maar via het internet niet. 'k Heb 192.168.0.255 bij het IP adres gezet voor portforwarding, poort 2587 als UDP actief gemaakt, maar geen WOL mogelijk.
Iemand een idee ?
-
- Deel van't meubilair
Probeer eens niet met het broadcast adres... neem .254 of zo.
Het is al een tijdje geleden dat ik mn vraag heb gepost, maar eigenlijk heb ik het nooit echt werkende gekregen. Dus nog eens een poging:
Vraag 2: Hoe moet ik mijn pc ontwaken via WAN?
- Mijn local IP is 192.168.0.20
- Ik heb Subsonic op mijn pc draaien via port 5858. Als de service op de pc aanstaat, zie ik dat de poort open is. Als de pc uit staat, dan zie ik dat de poort geblocked is. Ik dacht dat de poort open blijft ookal is de pc afgesloten?
- Ik heb een poort 5432 aangemaakt om zo het WOL-signaal door te sturen, maar die staat blijkbaar ook niet open
- Lokaal lukt het me om de pc te ontwaken
Vraag 2: Hoe moet ik mijn pc ontwaken via WAN?
Laatst gewijzigd door Jellelle 04 feb 2014, 08:30, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Hj zal die wss als blocked aanzien omdat die poort niet reageert op aanvraag, wat logisch is als de pc niet aanstaat.
Volgens mij zal het ongeveer zo verlopen:
De router gaat zoiezo niet reageren op een incoming request, maar die enkel forwarden. Als de pc dan geen reactie geeft krijgt de service van buitenaf geen response en defaulten ze naar een blocked status.
Nu, voor zover ik weet maakt het magic packet geen gebruik van poort nummer, aangezien het een layer-2 packet betreft.
Volgens mij zal het ongeveer zo verlopen:
De router gaat zoiezo niet reageren op een incoming request, maar die enkel forwarden. Als de pc dan geen reactie geeft krijgt de service van buitenaf geen response en defaulten ze naar een blocked status.
Nu, voor zover ik weet maakt het magic packet geen gebruik van poort nummer, aangezien het een layer-2 packet betreft.
Idd, dat heb ik nu net ook geleerdITnetadmin schreef:Hj zal die wss als blocked aanzien omdat die poort niet reageert op aanvraag, wat logisch is als de pc niet aanstaat.
Maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat het WOL-pakketje toch mn pc bereikt?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 38 keer
- Contacteer:
Je kan zoiets proberen: http://blog.sa.muel.be/wake-up-your-com ... pberry-pi/
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Dedankt, deze manier kende ik nog niet.SamuelDebruyn schreef:Je kan zoiets proberen: http://blog.sa.muel.be/wake-up-your-com ... pberry-pi/
Ik heb het al eens op deze manier geprobeerd, maar de Pi moet gecontacteerd worden over poort 80 via php, maar die wordt ook geblokkeerd door Telenet...
http://www.jeremyblum.com/2013/07/14/rpi-wol-server/
Maar het is toch allemaal wat omslachtig. Voorlopig zoek ik naar een makkelijkere manier
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 38 keer
- Contacteer:
@Jellelle In mijn manier heb ik de RPi nooit rechtstreeks moeten contacteren. Ik stuur gewoon een mail en mijn RPi stuurt een WoL naar mijn andere PC.
-
- Elite Poster
De manier die je gevonden hebt, via dyndns, lijkt me toch mogelijk.
De telenet router kan idd geen port change doen, maar dyndns kan dat wel, iirc.
Dus moet je daar eens kijken of je de destination port niet kan wijzigen zodat het pakket op bv 8080 binnenkomt.
Edit: dat lijkt me zelfs hun werkwijze te zijn. Moet je enkel de raspi software bekijken om te zien of die ook elders dan poort 80 kan luisteren
De telenet router kan idd geen port change doen, maar dyndns kan dat wel, iirc.
Dus moet je daar eens kijken of je de destination port niet kan wijzigen zodat het pakket op bv 8080 binnenkomt.
Edit: dat lijkt me zelfs hun werkwijze te zijn. Moet je enkel de raspi software bekijken om te zien of die ook elders dan poort 80 kan luisteren
Dat was idd de manier. Ik heb de Apacheserver laten luisteren naar poort 8080 ipv poort 80. Nu kan ik via WAN mn Raspberry Pi bereiken, en die stuurt dan een WOL-pakketje door over mijn LAN. Cool
Voor zij die het ook zouden willen proberen, dit is hoe je de Pi kunt opzetten:
Static IP voor de Pi:
https://www.modmypi.com/blog/tutorial-h ... ip-address (check ook de eerste comment om de DNS-server in te stellen)
Remote access voor de Pi:
https://www.modmypi.com/blog/remotely-a ... nsole-mode
WOL-server voor de PI:
Apache poort wijzigen:
... En klaar
Bedankt om mee te zoeken!
Jelle
Voor zij die het ook zouden willen proberen, dit is hoe je de Pi kunt opzetten:
Static IP voor de Pi:
https://www.modmypi.com/blog/tutorial-h ... ip-address (check ook de eerste comment om de DNS-server in te stellen)
Remote access voor de Pi:
https://www.modmypi.com/blog/remotely-a ... nsole-mode
WOL-server voor de PI:
Apache poort wijzigen:
Code: Selecteer alles
sudo nano /etc/apache2/ports.conf
In file ports.conf, line 8.
Find:
NameVirtualHost *:80
Change to:
NameVirtualHost *:8080
And!
sudo nano /etc/apache2/sites-available/default
In file default, line 1.
Find:
Change to:
Eventually restart your apache2 server ;)
sudo /etc/init.d/apache2 restart
Bedankt om mee te zoeken!
Jelle
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 2 keer
Zou deze oplossing ook moeten werken?r2504 schreef:Voor WOL moet je port forwarding instellen (UDP, je broadcast adres - bij TN dus 192.168.0.255 - en de poort op zich maakt niet uit) en daarna kan je deze versie gebruiken waarbij je het poortnummer meegeeft achter je IP-adres (je publieke IP-adres:poortnummer van je forwarding).
EDIT: Oké het werkt, maar dan een port forwarding met je eigen adres i.p.v. het broadcast adres. De poort blijkt geen rol te spelen.
-
- Deel van't meubilair
Het moet werken met het broadcast adres ook.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Kan er mij iemand helpen hierbij? Ik ben al dagen aan het zoeken en proberen...r2504 schreef:Voor WOL moet je port forwarding instellen (UDP, je broadcast adres - bij TN dus 192.168.0.255 - en de poort op zich maakt niet uit) en daarna kan je deze versie gebruiken waarbij je het poortnummer meegeeft achter je IP-adres (je publieke IP-adres:poortnummer van je forwarding).
Ik krijg het met bovenstaande niet in gang...
Ik heb al met lokaal IP, broadcast adres,... geprobeerd, op verschillende poorten...
Als de computer aanstaat controleer ik met een tool of het magic packet binnenkomt en dat werkt. EN zolang ik op dezelfde router ben aangesloten met een ander toestel kan ik van dat toestel een wake on lan doen. Maar eens de pc uit staat en ik zit op een ander netwerk geraak ik er niet meer in...
Bedankt op voorhand en sorry voor het naar boven trekken van een ouder topic...
-
- Deel van't meubilair
En je forward staat goed op je HGW ?
-
- Starter
HGW?
Ik heb al geprobeerd met een forward op het statisch ip adres van de pc en op 192.168.0.254 en op 192.168.0.255
Ik heb al geprobeerd op poorten 9, 7, 4343,...
Maar als ik het hier zo lees zou de poort niet uitmaken. Ik dacht nochtans dat 9 de standaard poort voor WOL is?
Ik heb al geprobeerd met een forward op het statisch ip adres van de pc en op 192.168.0.254 en op 192.168.0.255
Ik heb al geprobeerd op poorten 9, 7, 4343,...
Maar als ik het hier zo lees zou de poort niet uitmaken. Ik dacht nochtans dat 9 de standaard poort voor WOL is?
-
- Elite Poster
Wol is notoir moeilijk om te routen, sommige routers willen het gewoon niet doen.
Ik vind het altijd veiliger en makkelijker een raspberry pi in het netwerk te steken, en gewoon die remote aan te spreken en de wol te laten doen op de lan.
Ik vind het altijd veiliger en makkelijker een raspberry pi in het netwerk te steken, en gewoon die remote aan te spreken en de wol te laten doen op de lan.
-
- Starter
Bedankt voor de tip van de Raspberry
Zou het kunnen dat de Telenet modem dit sinds versie 3 niet meer toelaat?
Ik heb gisteren de Technische Dienst van Telenet aan de lijn gehad na hen via hun contactformulier de vraag te hebben gesteld, maar om eerlijk te zijn kan ik dat moeilijk een technische dienst noemen... De medewerker wist duidelijk niet waar ik het over had en ze zei me dat zoiets voor een IT'er is...
Ik zei dus dat ik dacht dat ik daar was
Ze heeft meer info gevraagd aan haar baas en ze zeggen dat het niet wordt ondersteund. Aan hen had ik wel een iets andere vraag gesteld, namelijk of het mogelijk is om ergens een static ARP in te voeren zodat de modem weet aan welk MAC adres hij het magic packet moet sturen.
Maar intussen heb ik dan, o.a. hier op het forum meer info gevonden hoe ik de WOL kan versturen door ook het MAC adres mee te sturen.
Zou het kunnen dat de Telenet modem dit sinds versie 3 niet meer toelaat?
Ik heb gisteren de Technische Dienst van Telenet aan de lijn gehad na hen via hun contactformulier de vraag te hebben gesteld, maar om eerlijk te zijn kan ik dat moeilijk een technische dienst noemen... De medewerker wist duidelijk niet waar ik het over had en ze zei me dat zoiets voor een IT'er is...
Ik zei dus dat ik dacht dat ik daar was
Ze heeft meer info gevraagd aan haar baas en ze zeggen dat het niet wordt ondersteund. Aan hen had ik wel een iets andere vraag gesteld, namelijk of het mogelijk is om ergens een static ARP in te voeren zodat de modem weet aan welk MAC adres hij het magic packet moet sturen.
Maar intussen heb ik dan, o.a. hier op het forum meer info gevonden hoe ik de WOL kan versturen door ook het MAC adres mee te sturen.
-
- Deel van't meubilair
HGW of Home Gateway is de benaming bij TN voor hun modem/router/wireless combinatie (versus een modem-only).depaepemichael schreef:HGW?
Dat heeft geen zin... want de PC staat af en het IP-adres is er dus niet.depaepemichael schreef:op het statisch ip adres van de pc
Poort maakt niet uit... zolang je maar geen kiest die TN filtert (er zijn er nog wel enkele... dacht dat 4343 daar zelfs bij zat).depaepemichael schreef:Maar als ik het hier zo lees zou de poort niet uitmaken. Ik dacht nochtans dat 9 de standaard poort voor WOL is?
Neem eens 6443.. die gebruik ik voor andere doeleinden en die werkt zeker.
Dat zou een mogelijke verklaring zijn... kan het zelf echter niet testen want heb geen HGW.depaepemichael schreef:Zou het kunnen dat de Telenet modem dit sinds versie 3 niet meer toelaat?
Die mensen lezen maar af uit een boekje... staat het daar niet in dan weten ze het niet. Verwacht er dus niet teveel van.depaepemichael schreef:maar om eerlijk te zijn kan ik dat moeilijk een technische dienst noemen...
-
- Starter
Bedankt voor alle info!
Met poort 6443 ook geen resultaat...
Ik begin me nu af te vragen of ik misschien ergens in de instellingen van de netwerkkaart moet veranderen...
Ik heb daar al een paar zaken veranderd zoals dat de netwerkkaart het toestel uit slaapstand moet halen.
Ik vraag me dit af omdat het magic packet wel doorkomt als de pc aanstaat (zelfs vanaf een ander netwerk). Dat heb ik gecontroleerd met een kleine tool van Depicus. Maar als de PC uitstaat komt het er blijkbaar niet meer door...
Met poort 6443 ook geen resultaat...
Ik begin me nu af te vragen of ik misschien ergens in de instellingen van de netwerkkaart moet veranderen...
Ik heb daar al een paar zaken veranderd zoals dat de netwerkkaart het toestel uit slaapstand moet halen.
Ik vraag me dit af omdat het magic packet wel doorkomt als de pc aanstaat (zelfs vanaf een ander netwerk). Dat heb ik gecontroleerd met een kleine tool van Depicus. Maar als de PC uitstaat komt het er blijkbaar niet meer door...
-
- Deel van't meubilair
Weet wel dat aanpassingen in Mijn Telenet soms even tijd in beslag nemen... meteen testen geeft daarom misschien een vals idee.depaepemichael schreef:Met poort 6443 ook geen resultaat...
Ook vanaf internet ? Als dat zo is dan zal je inderdaad naar je PC zelf moeten kijken.depaepemichael schreef:Ik vraag me dit af omdat het magic packet wel doorkomt als de pc aanstaat (zelfs vanaf een ander netwerk).
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Ik heb je instellingen (zonder Raspberry) geprobeerd en lokaal kom ik er helemaal uit maar via internet lukt het me niet. Ik heb het geprobeerd met broadcast adres, het adres van de pc (waarop het even werkte totdat de arp werd geflushed). Ik denk dat de kunst is om die broadcast te laten werken maar ik heb de indruk dat dat net het probleem is.
@r2504: Heb jij er zelf ervaring mee met een werkende broadcast zodat je misschien even je licht erop kan schijnen?
@r2504: Heb jij er zelf ervaring mee met een werkende broadcast zodat je misschien even je licht erop kan schijnen?
-
- Deel van't meubilair
Ik heb zelf geen HGW... kan het dus niet persoonlijk testen maar als ik nog eens tijd heb zal ik het even bij m'n ouders proberen.