zal managed switch dit oplossen?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
leeman
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 feb 2003, 12:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Huidige situatie:
bbox 3 in garage, bekabeld verbonden met domme switch in de living.
Aan die switch hangt o.a. een wireless access-point, tv-decoder, htpc, playstation.

De issue waar ik mee zit, is dat het tv-verkeer broadcast traffic is.
Dus alle apparaten op de switch ontvangen dit en geven dit door.
Het wifi-access point zit dus constant ook de tv-stream te broadcasten als de decoder aan staat.
Omdat dit een simpel access-pointje is, kan het dit met moeite aan (zeker niet als er tergelijk iets wordt opgenomen => 2x tv stream).

Als ik hier nu de domme-switch vervang door een managed-switch (ik had deze in gedachten: https://tweakers.net/pricewatch/386107/ ... g108e.html).

Kan ik dan zo instellen dat het tv-verkeer enkel en alleen naar de tv-decoder gaat? En zo ja, hoe dien je dit instellen? Met ip-adress? Mac-adress? Vlans aanmaken?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Vlans. Deze zijn specifiek gemaakt om de broadcast domains in te perken.
Je moet wel nog het tv verkeer onderscheppen en de juiste vlan inzwieren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

leeman schreef:Het wifi-access point zit dus constant ook de tv-stream te broadcasten als de decoder aan staat.
Is dit effectief zo of gewoon een veronderstelling ?
ITnetadmin schreef:Je moet wel nog het tv verkeer onderscheppen en de juiste vlan inzwieren.
Fully routed uitschakelen... maar dan moet hij twee managed switchen plaatsen (één in de garage en één in de living).
leeman
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 feb 2003, 12:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:Is dit effectief zo of gewoon een veronderstelling ?
dit is effectief zo, als ik de throughput bekijk van het access-point gaat deze de hoogte in bij het opzetten van de decoder.
Ook als je op de htpc wireshark bekijkt, zie je het verkeer ook binnenkomen.
Is perfect normaal, aangezien de tv-stream van Proximus broadcast verkeer is.
r2504 schreef:Fully routed uitschakelen... maar dan moet hij twee managed switchen plaatsen (één in de garage en één in de living).
Dat wil ik nu dus niet, nu loopt het verkeer vd bbox3 (in garage) naar living over één gbit kabel, en van in de living verder verder verdeelt door de domme switch.

Dus mij lijkt dat als ik daar een managed-switch zet (ipv een domme) en het tv-broadcast verkeer enkel doorstuur naar de poort waarop de decoder aanhangt. Maar kan er iemand verifiëren dat dit zeker zal werken? En zo ja, wat is de beste setup hiervoor?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

leeman schreef:
r2504 schreef:Fully routed uitschakelen... maar dan moet hij twee managed switchen plaatsen (één in de garage en één in de living).
Dat wil ik nu dus niet, nu loopt het verkeer vd bbox3 (in garage) naar living over één gbit kabel, en van in de living verder verder verdeelt door de domme switch.
Dat is juist de bedoeling van de opstelling met 2 managed switches.
De ene (aan de B-box) labelt de TV stream met de juiste VLAN, dan gaat het over 1 kabel naar de living, waar de 2de managed switch het verkeer met de juiste VLAN terug afsplitst en naar de decoder stuurt!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
leeman
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 feb 2003, 12:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:Dat is juist de bedoeling van de opstelling met 2 managed switches.
De ene (aan de B-box) labelt de TV stream met de juiste VLAN, dan gaat het over 1 kabel naar de living, waar de 2de managed switch het verkeer met de juiste VLAN terug afsplitst en naar de decoder stuurt!
Ik kan dus niet gewoon met één managed switch in de living het tv verkeer blokkeren zodat dit enkel naar de poort wordt doorgestuurd waar de tv-decoder aanhangt? Eventueel aan de hand van al het broadcast verkeer enkel naar 192.168.1.64 (= ip adress vd tv-decoder) laten sturen of iets dergerlijks? De switch zelf is niet in staat om het tv-verkeer te herkennen op één of andere manier?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

leeman schreef:Dus mij lijkt dat als ik daar een managed-switch zet (ipv een domme) en het tv-broadcast verkeer enkel doorstuur naar de poort waarop de decoder aanhangt. Maar kan er iemand verifiëren dat dit zeker zal werken? En zo ja, wat is de beste setup hiervoor?
Zomaar broadcast verkeer filteren kan je volgens mij niet met een managed switch... dan ga je echt een firewall moeten plaatsen.

Je zou je wireless verkeer op een apart subnet kunnen plaatsen maar ook dan heb je een firewall/router nodig en krijg je een heleboel andere ellende (bv. wireless devices die andere services niet kunnen aanspreken zoals het Bonjour protocol van Apple).

De eenvoudigste oplossing is zoals ik al schreef... hou het verkeer meteen gescheiden dan moet je het nadien niet gaan filteren.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Hoe ga je bepalen welk broadcast verkeer enkel voor de TV is?

Pakweg DHCP werkt ook via broadcast, en vermoedelijk heb je wel wat meer services.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

leeman schreef:Ik kan dus niet gewoon met één managed switch in de living het tv verkeer blokkeren zodat dit enkel naar de poort wordt doorgestuurd waar de tv-decoder aanhangt?
Mijn kennis is hier te beperkt... misschien dat het kan bij sommige managed switches (ook daar is er nog verschil).
leeman schreef:Eventueel enkel naar 192.168.1.64 (= ip adress vd tv-decoder) laten sturen of iets dergerlijks?
Broadcast is net NIET naar een specifiek adres.
leeman
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 feb 2003, 12:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

zet de bbox3 al het tv-verkeer al niet in een bepaalde vlan? Zodat de managed-switch dit zal kunnen herkennen?
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Koop een fritzbox en gebruik het dynamic bridge verhaal
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

leeman schreef:zet de bbox3 al het tv-verkeer al niet in een bepaalde vlan?
Ja, VLAN30 voor zover ik kan vinden (ben zelf geen Proximus klant)
leeman schreef:Zodat de managed-switch dit zal kunnen herkennen?
Mmm... inderdaad, VLAN30 wegnemen van de poort waarop je AP is aangesloten zou het dan moeten doen.

Je filtert zo dus geen broadcast maar gewoon op basis van de VLAN id (welke dus gelukkig door de BBOX op de TV stream wordt gezet).
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Bij een bbox3 loopt het Internet en iptv over hetzelfde vlan op je interne netwerk. Bovenstaande info klopt dus niet. Er zijn 3 opties:

1) van routed naar bridge mode. Dan zit je met 2 verschillende netwerken achter de bbox. Je kan dit over een gigabit kabel krijgen met 2 managed switchen, je kan een ethernet kabel en een powerline gebruiken of je kan de gigabit kabel ontdubbellen naar 2 ethernet kabels
2) achter je bbox hang je een geavanceerde router of firewall Die het netwerk kan ontdubbellen
3) je koopt een gecertificeerde fritzbox (2dehands te vinden voor 40€) en je gebruikt de dynamic bridge functie. Deze zet dan je decoder automatisch op een ander vlan dan de rest van je netwerk

Optie 3 lijkt me het meest efficiënte
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

r2504 schreef:Ja, VLAN30 voor zover ik kan vinden
Da's aan de WAN-kant (VDSL2 gebruikt ook Ethernet als layer 2 protocol, zoals ADSL vroeger met ATM en dus VP/VC combinaties werkte).

Aan de LAN-kant is alles untagged, want anders zouden je apparaten niet zomaar verbinden met de BBOX.

Los daarvan zou het me toch verbazen dat de streams gebroadcast worden; multicast zou ik nog enigszins kunnen begrijpen, maar broadcast?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kiwivogel schreef:3) je koopt een gecertificeerde fritzbox (2dehands te vinden voor 40€) en je gebruikt de dynamic bridge functie. Deze zet dan je decoder automatisch op een ander vlan dan de rest van je netwerk

Optie 3 lijkt me het meest efficiënte
Mij lijkt dan beter dat je je BBOX niet fully routed zet en voor die 40 euro een nieuwe managed switch koopt :wink:
SpecialK schreef:Aan de LAN-kant is alles untagged, want anders zouden je apparaten niet zomaar verbinden met de BBOX.
Het normale verkeer kan untagged zijn terwijl TV wel tagged is... maar ik kan dit niet bevestigen (iemand een wireshark ?)
SpecialK schreef:Los daarvan zou het me toch verbazen dat de streams gebroadcast worden; multicast zou ik nog enigszins kunnen begrijpen, maar broadcast?
Die bedenking heb ik ook al eerder gemaakt in deze thread.

Trouwens waarom plaatst de TS niet gewoon een deftig AP als hij toch aangeeft dat dit ding niet goed is ?
Gebruikersavatar
tijs.vandenvester
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 02 okt 2013, 11:26
Locatie: 52DEN0
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

[*]Managed switch/router in de living plaatsen. Hierop de LAN kabel van de bbox laten toekomen in bv VLAN 10.
Tweede stap is dan PPPoE sessie opzetten op diezelfde interface en dan DHCP in VLAN 1 aanzetten met een ander subnet dan de bbox. Zo heb je twee gescheiden netwerken. Je AP en andere apparaten zet je dan ook in VLAN 1.

Als je wil, kan je dan ook routering opzetten zodat je vanuit je LAN nog aan de web interface van de router kan.


IPTV is echter multicast en geen broadcast. Maar omdat je domme switch niet weet waar dit heen te sturen, worden de frames (vermoedelijk) geflooded op alle interfaces.
Afbeelding
Provider: Proximus Internet Maxi - 100M/20M
Network: Pfsense firewall - Allied Telesis 8000GS/24 - Unifi AP-AC Lite
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Mijn vraag was ook "hoe herken je het tv verkeer".
Als dat idd al in een vlan zit moet dat makkelijk zijn, op voorwaarde dat je het de bbox kan laten passeren zonder dat die de vlan data wegstript.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:Mij lijkt dan beter dat je je BBOX niet fully routed zet en voor die 40 euro een nieuwe managed switch koopt :wink:
He hebt er dan wel 2 nodig. Omdat je dan eerst de bbox in bridge modus moet zetten. Als je niet weet waarover het gaat best de vraagstelling niet beantwoorden.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

ITnetadmin schreef:Mijn vraag was ook "hoe herken je het tv verkeer".
Als dat idd al in een vlan zit moet dat makkelijk zijn, op voorwaarde dat je het de bbox kan laten passeren zonder dat die de vlan data wegstript.
Het zit niet in een vlan na de bbox. Het zit ofwel in je hele netwerk met de routed mode (standaard op bbox3). Of het zit op een apparte LAN poort (bridge mode) Waarna je het met een managed switch op een vlan kan zetten en erna het met een managed switch op je decoder kan aansluiten. 2 managed switchen nodig dus.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kiwivogel schreef:Als je niet weet waarover het gaat best de vraagstelling niet beantwoorden.
Oei... worden we persoonlijk... misschien moet je het tweede antwoord eens lezen in deze thread.

Ik ben trouwens niet perfect, ik wil ook nog steeds bijleren maar dan op een volwassen manier.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Day is niet persoonlijk. Ik vind mijn stelling meer dan normaal. Zou jij graag verkeerd geïnformeerd worden omdat iemand anders wil bijleren? Je kan ook bijleren zonder verkeerde informatie te verspreiden. Ik gaf een stelling en jij gaat er tegenin zonder geïnformeerd te zijn. Het lijkt me dan ook terecht dat ik erop wijs dat jou informatie niet correct is. Verder even goede vrienden zou ik zeggen.ik wil graag zeggen dat alles met het meeste respect bedoeld is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kiwivogel schreef:3) je koopt een gecertificeerde fritzbox (2dehands te vinden voor 40€) en je gebruikt de dynamic bridge functie. Deze zet dan je decoder automatisch op een ander vlan dan de rest van je netwerk
Ben je daar zo zeker van? Ik denk niet dat dit gebeurt aan de hand van VLAN's.
tijs.vandenvester schreef:IPTV is echter multicast en geen broadcast
Multicast vanaf de Proximus TV server naar de ROP's, OK.
Multicast vanaf de ROP naar verschillende klanten (b-boxen) op de ROP, OK.
Maar is dat ook multicast vanaf je b-box naar de decoder?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Kiwivogel schreef:
ITnetadmin schreef:Mijn vraag was ook "hoe herken je het tv verkeer".
Als dat idd al in een vlan zit moet dat makkelijk zijn, op voorwaarde dat je het de bbox kan laten passeren zonder dat die de vlan data wegstript.
Het zit niet in een vlan na de bbox. Het zit ofwel in je hele netwerk met de routed mode (standaard op bbox3). Of het zit op een apparte LAN poort (bridge mode) Waarna je het met een managed switch op een vlan kan zetten en erna het met een managed switch op je decoder kan aansluiten. 2 managed switchen nodig dus.
Zolang je het op een aparte poort kan gooien met de bbox ist goed.
Maar als je je eigen router gebruikt?

Btw, je hebt volgens mij altijd 2 managed switches nodig. Eentje om de vlans te taggen en te trunken en eentje op locatie ze terug uit mekaar te halen (depending on your setup).
leeman
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 feb 2003, 12:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef:Btw, je hebt volgens mij altijd 2 managed switches nodig. Eentje om de vlans te taggen en te trunken en eentje op locatie ze terug uit mekaar te halen (depending on your setup).
maar de bbox stopt het tv-verkeer toch al in een vlan? Kan één managed switch in de living dit vlan verkeer dan niet herkennen en alleen naar de decoder sturen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Hierboven werd al uitgelegd dat dit niet het geval is (aan de LAN kant).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kiwivogel schreef:Day is niet persoonlijk. Ik vind mijn stelling meer dan normaal. Zou jij graag verkeerd geïnformeerd worden omdat iemand anders wil bijleren?
Als tweede post in dit topic heb ik geschreven dat er twee switches nodig zijn... ik informeer dus heus niet foutief (jij leest blijkbaar maar de helft).

Trouwens als ik iedereen op jou toon hier moet gaan aanspreken is Userbase meteen leeg... het overgrote deel van antwoorden is vaak niet relevant.
Kiwivogel schreef:Ik gaf een stelling en jij gaat er tegenin zonder geïnformeerd te zijn. Het lijkt me dan ook terecht dat ik erop wijs dat jou informatie niet correct is.
Wat is er niet correct aan het feit dat ik zeg dat je beter een nieuwe managed switch aankoopt dan de Fritzbox oplossing (waar iedereen z'n twijfels lijkt over te hebben dat dit wel werkt, zelfs philippe_d). Dat er aan de andere kant eveneens een managed switch nodig is stond dus reeds in de tweede post zoals reeds eerder aangegeven.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:
Kiwivogel schreef:Day is niet persoonlijk. Ik vind mijn stelling meer dan normaal. Zou jij graag verkeerd geïnformeerd worden omdat iemand anders wil bijleren?
Als tweede post in dit topic heb ik geschreven dat er twee switches nodig zijn... ik informeer dus heus niet foutief (jij leest blijkbaar maar de helft).

Trouwens als ik iedereen op jou toon hier moet gaan aanspreken is Userbase meteen leeg... het overgrote deel van antwoorden is vaak niet relevant.
Kiwivogel schreef:Ik gaf een stelling en jij gaat er tegenin zonder geïnformeerd te zijn. Het lijkt me dan ook terecht dat ik erop wijs dat jou informatie niet correct is.
Wat is er niet correct aan het feit dat ik zeg dat je beter een nieuwe managed switch aankoopt dan de Fritzbox oplossing (waar iedereen z'n twijfels lijkt over te hebben dat dit wel werkt, zelfs philippe_d). Dat er aan de andere kant eveneens een managed switch nodig is stond dus reeds in de tweede post zoals reeds eerder aangegeven.
Je geeft zelf aan dat je het niet weet. Maar toch trek je mijn stelling in twijfel, terwijl ik weet waarover het gaat(ik gebruik dat profiel in de fritzbox zelf) Ik ga er verder geen woorden meer aan verspillen. De topicstarter heeft al aangegeven met 2 managed switchen te willen werken dus case closed lijkt me.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kiwivogel schreef:Je geeft zelf aan dat je het niet weet. Maar toch trek je mijn stelling in twijfel, terwijl ik weet waarover het gaat(ik gebruik dat profiel in de fritzbox zelf)
In https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=46708#p640871 lees ik dat dynamic bridge hetzelfde doet als fully routed op een BBOX.

Dan stel ik mij inderdaad de vraag wat het oplost aan de TS z'n probleem ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

ALS ik het goed voorheb, moet je de bbox zover krijgen dat ie zoals vroeger een aparte poort voor zijn tv traffiek voorziet.
Dan gewoon zowel tv als internet poort op een managed switch, taggen, trunken, link aggregaten, en op naar switch 2, waar je ze terug uit mekaar haalt.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Eenmaal het TV signaal op een aparte poort te krijgen is op de Bbox-3, zou ik gewoon de Gigabit kabel delen. Dan heb je theoretisch 2 x 100 Mbit/s en voor IPTV heb je al met 10-20 Mbit/s genoeg. Als de TS met het hoogst mogelijke VDSL abbo zit moet dat toch geen probleem zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:
Kiwivogel schreef:Je geeft zelf aan dat je het niet weet. Maar toch trek je mijn stelling in twijfel, terwijl ik weet waarover het gaat(ik gebruik dat profiel in de fritzbox zelf)
In https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=46708#p640871 lees ik dat dynamic bridge hetzelfde doet als fully routed op een BBOX.

Dan stel ik mij inderdaad de vraag wat het oplost aan de TS z'n probleem ?
Daarom heeft het ook een andere naam en werkt Netflix niet op de decoder bij de dynamica bridge.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

@Lacer: Kan je dan even aangeven hoe je een BBox3 in niet fully rooted modus zet? Ik heb zelf nog een Sagem 3464 vanuit het Snow-tijdperk en heb met een D-Link DIR-615 en een Belkin-device, beide herflasht naar resp. OpenWRT en TomatoUSB, de genoemde VLAN-functionaliteit geïmplementeerd zodat ik de enige UTP-kabel tussen de modem en de woonkamer voor én IPTV én thuisnetwerk kan gebruiken zonder te moeten splitten.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Nee, dat kan ik spijtig genoeg niet, ik zei in m'n antwoord:
Eenmaal het TV signaal op een aparte poort te krijgen is op de Bbox-3...
Hiermee zei ik niet dat dit kan. Misschien is het iemand anders reeds gelukt ? Of wel misschien met vb. een goedgekeurde FritzBox 7360 als modem en ingesteld als bridge, dus met TV signaal op een aparte lan poort.
Ik gebruik thuis een gedeelde kabel, maar dat is enerzijds Proximus VDSL thuisnetwerk en anderzijds Telenet interactief naar de Digibox, maar dat terzijde, of offtopic :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Bedankt voor de verduidelijking. Ik had je reactie niet in die zin begrepen.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Dus eens het probleem van het tv signaal splitten van het internet is opgelost, is de rest zeer simpel op te lossen. Het ene deel van de kabel gaat naar de Proximus decoder, het andere deel gaat naar een switch, router of AP.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sinna schreef:@Lacer: Kan je dan even aangeven hoe je een BBox3 in niet fully rooted modus zet?
Via de admin interface op bridged zetten... al vond ik daarover volgende opmerking;
*Bridged mode:
wordt de 5GHz wifi en de LAN-poorten 3 en 4 exclusief voor de IPTV gebruikt
je hebt dus geen internet meer via de 5GHz en LAN3 en LAN4
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Als je een deftige managed switch hebt zal je die multicast stream kunnen isoleren naar enkel de poort die het nodig heeft.

In de meeste gevallen zal diegene die de multicast stream wilt ontvangen via IGMP dat melden , en zo'n switch zal dan met IGMP snooping dat herkennen.

De meeste low-cost switches zullen een multicast stream behandelen zoals broadcast dus op alle poorten uitsturen. Die TP-Link zal grote kans hetzelfde doen, ik gebruik zelf een Cisco SG300-10 die wel deftig werkt https://tweakers.net/pricewatch/328842/ ... 9-g5).html (bestaan ook POE modellen van die wat duurder zijn).

Als het dan nog niet werkt dan kan je op dit model het multicast MAC adres manueel instellen op de juiste poort om het op te lossen, maar dan zal je eerst eens moeten sniffen om dat adres te weten te komen (op de oude switch).

Just my 5 cents...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Voor we met allerlei oplossingen komen voor een "probleem", moeten we misschien eens kijken of er wel een probleem is.
Volgens de TS is het probleem dat:
leeman schreef:Het wifi-access point zit dus constant ook de tv-stream te broadcasten als de decoder aan staat..
Indien dit werkelijk zo zijn, zouden we toch al lang van die problemen gehoord hebben?
Want bijna iedereen gebruikt tegenwoordig toch de b-box3 (= fully routed) en velen hebben daar toch extra access points en switches op hun netwerk?
Waarom heeft alleen de TS hier een probleem mee?

Geen idee wat het nut is, om met allerlei truukjes te proberen om het IPTV verkeer van de LAN af te splisten? De hele set-up van de fully-routed B-box3 is precies om dat alles op één netwerk mogelijk te maken voor het gemak van de gebruiker ...
leeman schreef:Omdat dit een simpel access-pointje is, kan het dit met moeite aan (zeker niet als er tergelijk iets wordt opgenomen => 2x tv stream)
Misschien is de goedkoopste oplossing dan dit "simpel access-pointje" te vervangen door een exemplaar die hier wel mee om kan gaan?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

philippe_d schreef: Misschien is de goedkoopste oplossing dan dit "simpel access-pointje" te vervangen door een exemplaar die hier wel mee om kan gaan?
Inderdaad Philippe, soms zoeken we het misschien wat te ver :/ Ik zou ook denken dat die multicast stream zou moeten gefilterd worden door de AP. Kan een goedkopere oplossing zijn dan de switch te vervangen.
leeman
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 01 feb 2003, 12:50
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

ik heb ondertussen via wireshark het volgende gevonden:

Code: Selecteer alles

source          destination   protocol     info
195.238.8.166	239.192.5.1	UDP	       34086 → afs3-prserver  Len=1328

Code: Selecteer alles

Frame 1048: 1370 bytes on wire (10960 bits), 1370 bytes captured (10960 bits) on interface 0
    Interface id: 0 (\Device\NPF_{BD04720D-A658-4870-9E5C-BB63608BB5F1})
    Encapsulation type: Ethernet (1)
    Arrival Time: Aug 28, 2016 19:52:19.911980000 Romance Daylight Time
    [Time shift for this packet: 0.000000000 seconds]
    Epoch Time: 1472406739.911980000 seconds
    [Time delta from previous captured frame: 0.001508000 seconds]
    [Time delta from previous displayed frame: 0.001508000 seconds]
    [Time since reference or first frame: 9.921432000 seconds]
    Frame Number: 1048
    Frame Length: 1370 bytes (10960 bits)
    Capture Length: 1370 bytes (10960 bits)
    [Frame is marked: False]
    [Frame is ignored: False]
    [Protocols in frame: eth:ethertype:ip:udp:data]
    [Coloring Rule Name: UDP]
    [Coloring Rule String: udp]
Ethernet II, Src: 192.168.1.1 (68:15:90:0e:55:e5), Dst: IPv4mcast_40:05:01 (01:00:5e:40:05:01)
    Destination: IPv4mcast_40:05:01 (01:00:5e:40:05:01)
    Source: 192.168.1.1 (68:15:90:0e:55:e5)
    Type: IPv4 (0x0800)
Internet Protocol Version 4, Src: 195.238.8.166 (195.238.8.166), Dst: 239.192.5.1 (239.192.5.1)
    0100 .... = Version: 4
    .... 0101 = Header Length: 20 bytes (5)
    Differentiated Services Field: 0x88 (DSCP: AF41, ECN: Not-ECT)
    Total Length: 1356
    Identification: 0x0000 (0)
    Flags: 0x02 (Don't Fragment)
    Fragment offset: 0
    Time to live: 24
    Protocol: UDP (17)
    Header checksum: 0x9bc3 [validation disabled]
    Source: 195.238.8.166 (195.238.8.166)
    Destination: 239.192.5.1 (239.192.5.1)
    [Source GeoIP: Unknown]
    [Destination GeoIP: Unknown]
User Datagram Protocol, Src Port: 34086 (34086), Dst Port: afs3-prserver (7002)
    Source Port: 34086 (34086)
    Destination Port: afs3-prserver (7002)
    Length: 1336
    Checksum: 0x0be8 [validation disabled]
    [Stream index: 10]
Data (1328 bytes)
    Data: 80218cd39e05c925340524e64701f497d2541092e0f8b55a...
    [Length: 1328]
dit lijkt mij het tv verkeer te zijn (als ik de decoder afzet, zie ik dit verkeer niet meer passeren, als ik hem aanzet, spamt dit meteen tevoorschijn).
ik vind het source en destination ip adres wel vreemd.
Maar iemand een idee of één managed switch dit verkeer zal kunnen filteren in de woonkamer? En zo ja, hoe dan?
Is het mogelijk om al het verkeer van 195.238.8.166 naar 239.192.5.1 enkel door te sturen naar de poort waaraan de decoder hangt?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”