r2504 schreef:ub4b schreef:Gratis is natuurlijk relatief want je betaalt door je privacy op te geven.
Waarom blijven mensen toch steeds zeuren over hun privacy en Windows 10... terwijl ze allemaal met een Android telefoon rondlopen.
Als je privacy wil stop dan met onmiddellijke ingang met...
- Google (en alles wat daar onder valt)
- Facebook (en alles wat daar onder valt)
- Apple
- Amazon
- Smartphone, tablet
- Banken
- Verzekeringen
- Bonuskaarten
- ...
Omdat je je enigszins bewust bent van het opgeven van privacy in vele bovenstaande situaties.
Bij banken en verzekeringen heb je zelfs geen keuze, je moet die hebben; daar kan dus enkel de overheid het gevaar inperken dmv wetgeving.
Je verwacht echter niet dat je eigen computer je gaat verraden.
En bij mij persoonlijk is de keuze voor een overpriced iphone er deels gekomen omdat de android privacy settings basically neerkomt/kwam op "je gaat akkoord met alles wat de app wilt accessen, of je installeert hem niet".
Ik gebruik ook (nog) geen online agenda, een eigen mailprovider waar ik regelmatig de mailbox leegmaak met een pop client, en whatsapp mag niet aan mijn contacts komen (wat me beperkt want ik kan zelf geen conversaties starten), fb en consoorten krijgen een minimum aan informatie met hier en daar wat valse info en onzin, ...
Privacy is geen all-or-nothing, je kan gerust wat rondwaden zonder alles te willen prijsgeven. Maar mijn pc die mijn data gaat verklikken, dat is erover.
Er zijn grenzen.
MS in in problemen. Hun nieuwste windows is gratis gegeven en er komen geen versies meer (maw upgrade model), een abbonement versie gaan veel power users nooit aanvaarden, hun app store is rampzalig leeg en optioneel (als ze die ooit verplicht maken voor alle windows software is het kot te klein), ze kunnen niet goed meer mee in deze tijden waarin hun OS model niet goed meer werkt.
XP was hun briljantste zet, dat ding ging 10 jaar lang mee als OS. Daarna wilden ze terug op een 3j cyclus gaan en hebben veel mensen zoiets van "tis pas uit en er is all een nieuwe". Windows 7 is nu de mainstay die het 10 jaar gaat uitzingen.
Ik moest laatst in win10 een language pack instellen voor familie; ik moest op zoveel plaatsen dingen aanpassen dat ik zelf niet meer wist wat en waar.
In de oude control panel menus vind je vanalles terug, maar er is ook die nieuwe crappy settings pagina (je weet wel, die horrible interface waar je met moeite 3 opties tegelijk op het scherm ziet) en veel settings lijken dubbel te zijn maar zijn het niet (ze doen nét iets anders).
Dat settings ding is wss mijn meest gehate deel van win10; is het nu zo moeilijk om een overzicht van opties te maken zoals dat vroeger was, zodat je als admin met een oogopslag kan zien wat alle settings zijn, ipv dat eindeloos scrollen om af en toe eens een eenzame toggle te zien.
En de update policy a close second.
</endrant>
Er zijn dus genoeg redenen om op de privacy policies van win10 te kappen. En toch tegelijk fb te gebruiken. Of --god forbid-- een bank of verzekering.