intern bellen Fritboxen 7360 op 2 locaties werkt niet meer

Plaats reactie
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb op 2 verschillende locaties een Fritbox 7360 staan. Ze zijn niet via VPN met elkaar verbonden, maar wel op het gebied van telefonie. Hiermee bedoel ik dat zij zich bij elkaar registreren. Daar kan je voor zorgen door bij Edit telephony number - Account information bij Proxy Server het respectievelijke DYN DNS adres in te vullen. Vervolgens registreer je met die gegevens vanop de andere fritbox bij Edit Telephone Number. Hierdoor kan je kosteloos intern bellen zonder gebruik te maken van een voip-operator én kan je elkaars voip abonnement gebruiken.

Dit heeft jarenlang goed gewerkt:
- site 1 kon "intern" bellen naar site 2 (vb **621)
- site 2 kon "intern" bellen naar site 1 vb **622)
- site 1 kon gebruik maken van het abonnement op site 2 (vb *121# telefoonnr)
- site 2 kon gebruik maken van het abonnement op site 1 (vb *122# telefoonnr)

Alles werkt nog behalve om via site 1 intern te bellen naar site 2. Ik krijg telkens weer een bezettoon en op het display van het telefoontoestel komt "user busy" te staan terwijl ik weet dat de lijn vrij is. In de logs op site 2 is wel te zien dat het gesprek toekomt, maar er gaat geen enkel toestel over. Wat loopt hier toch mis???
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Mijn eerste reactie:
Check in de "Eigenschappen" van de telefoontoestellen op site 2 die zouden moeten meebellen, of de instellingen nog correct zijn
(Incoming calls > React to all numbers of React only to the following numbers: xxx)

Indien dat geen oplossing geeft, zou ik eens de IP phones (site 1 = een IP phone op site 2, en omgekeerd) verwijderen, en opnieuw aanmaken.
Vergeet ook niet de optie aan te vinken "Allow registration from the Internet"

PS
Gezien dit alles over het publieke internet loopt (en niet over een VPN), zorg voor een sterk paswoord. Want er wordt massaal gescand naar gemakkelijk te hacken voip servers :-( .
Misschien toch beter een LAN-LAN VPN opzetten tussen beide sites ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

freakske_b schreef:Hierdoor kan je kosteloos intern bellen zonder gebruik te maken van een voip-operator én kan je elkaars voip abonnement gebruiken.
... en niet te vergeten: dan kan je een breedband codec zoals G.722 gebruiken!
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:Mijn eerste reactie:
Check in de "Eigenschappen" van de telefoontoestellen op site 2 die zouden moeten meebellen, of de instellingen nog correct zijn
(Incoming calls > React to all numbers of React only to the following numbers: xxx)
Het lijkt erop dat het inderdaad dat geweest is! Bedankt!
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Interessant, moet ik ook eens proberen doen zo :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”